• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sairastuin HD-kuumeeseen. Taudin aiheuttaja on

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karsta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mun mielestä paras H-D hinnan vastineeksi on FLHT standard ja itse ottaisin mieluummin jopa 2007 mallin kuin uuden. Uusissa on ABS ja kaasu ilman vaijeria ym. tarpeetonta.

Täytyy kommentoida että -09 Touring malleihin, kuten Electraan tulleista uudistuksista parhaat ovat juuri jarrut, uudistettu runko+jouset+vannekoot eli "ajogeometriaan" tulleet uudistukset ja jo aiemmin tullut, ruudikkaampi 96 kone. Eli -09 Electra on selvästi parempi ajaa kuin edelliset mallit. Ajonopeudet eli löpön ja renkaiden kulutus tahtoo vaan kasvaa. Sähköisestä kaasusta en myöskään pidä, toimeen sen kanssa toki tulee, mutta se on ehkä vähän "tunnoton" verrattuna vaijeriin. Tasanopeussäädin toimii kivasti.
Joo samaa mieltä, nyt on tullut ajeltua 11,5 tkm ja lähdössä 4-5 tkm reissulle -09 matkalehmällä.
Kaasu on alussa outo mutta siihen totuu nopeesti,
Ainakin vakkari päällä on kaasuun reakointi hidasta alussa...
Ja jos näitä matkamalleja menee koeajamaan, ajakaa jos mahdollista plus 500 km, sitten rupee edut tulee esille..

Ennen pidin noita HD:n matkamalleja susirumina, mutta jostain kumman syystä nyt kun olen vähän perehtynyt tämän merkin maailmaan enemmän, niin ne on viimeaikoina ruvennut todellakin miellyttämään silimää. Varsinkin se suojahässäkkä keulalla matalalla tuulilasilla oli mielestäni tosi ruma, mutta ei ole enää, vaan pikemminkin tosi "cool" Harmi vaan kun budjetti ei oikein riitä moisen hankintaan. Johonkin dyna malliin on tyytyminen ja edelleen on Fat Bobi ykkösenä ja lievänä kakkosena tuo uusi WG. Mutta katotaan nyt mihkä tämä maailma vie ennen ens kevättä
nixweiss.gif

Tässä viime aikoina myös H-D kuume ollut kovasti päällä, ja ikää vasta 25 v.
crazy.gif
 jos nyt sillä iällä mitään väliä.

Tällä hetkellä pyöränä Hondan Africa Twin.
Mutta syystä, eli toisesta, olisi tarkoitus perehtyä enemmän sivuvaunu pyöräilyyn, jotta 2 vuotiaan pojan kanssa olis helpompi kulkea.
Africaanoon vaunua on hankala kiinnittää  
tounge.gif
ym, huonoja puolia.

H-D on ollut usein mielessä, ja nyt se tuntuu taas läheisemmältä kuin ennen.
Se sopisi muutenkin paremmin tyyliin, kun amerikan autot on sekä käyttö että harraste vehkeinä, imago kysymys  
omg.gif

Muutama kriteeri pyörästä jota etsin:
-uudempi jämäkämpi runko (32 mm putkea), (vanhathan ovat vain 1" eli 25 mm)
-ruisku (kaasuttajallakin pärjää, mutta luotan ruiskun toimivuuteen...)
-6 vaihteinen
-street bob on hyvän näköinen, jo tehdas kuosissaan

Yllä olevaa listaa ja omat "ulkonäkö" mieltymykset ja raha tilanteet huomioiden, niin street bobiin päin isosti kallistutaan...

Olen kaverini -06 st bobbia käynyt kokeilemassakin, eli tiedän että ajo ominaisuudet ovat oikeasti hyvät.
Potkua löytyy, myös tuohon vaunu hommaan.
Jalkatapit oli siirretty eteen ja sarvet oli vaihdettu just sopivanlaisiin.

Muut H-D kokemukset perustuu johonkin tuonne yli 5 vuoden taakse. Työnantajan pyörää jouduin siirtämään 250 km matka ajoa, 80-luvun loppupuolen 1200 Sportster. Oliko tuokin alkujaan 883 tai jotain, eli vähän isonnettu. Etupyörän laakeri teki ajamisesta tosi kivaa, väljä on väljä. Jalka tapit olisin siirtänyt edemmäks, ja sarvet vääntänyt vähän suoremmiksi, oli jotenkin kottikärryllä ajoa. Mutta yleiseti ottaen silloinkin iski kuume, mutta en sitten tullut ostaneeksi omaa.
Itte kun oon tuollaiset 187 senttiä pitkä, niin ei ihan polvet suussa kehtaa ajella.

Katselussa on perus orkkis pyörä ja siihen itse tekis muutamia omien mieltymysten mukaisia muutoksia...uutta -09:äkin kävin kyselemässä, ei uusikaan ihan älyttömän kallis ole, kun vertaa myynnissä olevia käytettyjä.

Saa nyt katsoa, miten miehen käy  
sport05.gif

Millähän tollaisen saa viemään kahdeksaa... katselin että viime kesänä vei 270km:n matkalla 17 litraa eli 6,3l satasella. Ekat 100km moottoritietä ja vauhti sen mukainen, loput suunnilleen satasta.
96 -tuumainen näyttää vievän vaihtelevasti. 34 kilsan reippailu näytti vieneen noin kuusi litraa tankista eli 18 l/100 km. (RoadKing tavarat päällä, ajopaino 490 kg)Saakohan tuota viemäänkään enempää?

Matka-ajossa samalla pelillä siinä 5,3 l/100 km. Pienin 4,6 l/100 km mitä täydestä-täyteen menetelmällä saatu. Mut se oli Kilpisjärveltä Ouluun, sehän on alamäkeä..

Mulla kulutus nousi desin tai kaksi kun muutin seokset 14,7 -> 13,8 laittamalla vastukset lambdojen johtoihin. Orkkis mennee tuon verran vähemmällä.

Mulla on 2007 CVO Ultra Jimsin 131 koneella, jossa potkua pitäisi olla 135 hv renkaalta. Runko on lötköhkö, mutta aivan riittävä 180 vauhtiin saakka. 200 vauhdissa alkaa olemaan kevyen tuntuinen keula ja se on selkeästi liian kova vauhti vaikka tehoa riittäisi paljon enempään. Runko on kuitenkin yhtä tukeva kuin Dynassa ja paljon parempi kuin vanhoissa Softaileissa. Uusilla Softaileilla en ole ajanut. Takaiskareihin laitoin aika paljon ilmanpainetta, etupää ei enää tässä mallissa ole säädettävä. Voisin kevyesti pitää matkavauhtina 140-180 ja pidänkin ulkomailla. Eli mitä haluan sanoa tällä on se, että vanhempienkin mallien runko riittää siihen mihin nämä on tehty. Uudella touring-rungolla en ole ajanut. 96 konekin riittänee kun säätää sen. Uusissa on sitten epämiellyttävä vaijeriton kaasu (+vaikea saada isompaa ruiskua/läppärunkoa). Tässä vaijerillisessakin vakionopeudensääsin toimii tosi hyvin. On uskomattoman rentouttavaa vaan ajaa ja katsella maisemia ilman pelkoa tahattomista nopeusylityksistä ja järkyttävistä sakoista.
Itse ostin Ultran, jotta lapsille on paremmin tukea kyydissä kun niitä tässä enenevässä määrin otan mukaan. Muuten olisin ottanut Street Gliden, joka on minusta paljon paremman näköinen ja kevyempikin. Electra standard on lähelle sitä, mutta ei niin hieno.
Se kate on muuten aika surkea. Oikeaa pleksin korkeutta ei tahdo löytyä millään ja minun pituiselle 178 cm paras olisi ehkä ilman pleksiä kokonaan tai sitten se CVO:n mukana tullut kirkas vähän matalampi kuin Ultrassa muuten. Siitäkin joudun katsomaan läpi, mutta sitä olen nyt pitänyt. Matalammalla ei pysy aurinkolasit päässä kun osuu just väpätys rillien kohdalle ja korkeammalla imee vaikut korvista humpaten ikävästi. Kokeilin myös lipallisia matalampia ja korkeampia pleksejä ja mikään ei ole oikein hyvä.
Kulutus on ollut 6,5 ja 7 l välillä tällä isolla koneella. 110 koneella vei sunnillleen saman vakiosäädöillä.
Kaiuttimet vaihdoin parempiin ja lisäsin 300 W vahvistimet. Alkuperäisetkin oli kyllä aivan kohtuulliset.
Jos Elvis eläisi se ajaisi CVO Ultralla, mutta itse en ole aivan tyytyväinen siihen. En toisaalta tiedä parempaakaan samaan käyttötarkoitukseen.

Nyt kun pimeät taas pikkuhiljaa saapuu, niin minkälaiset valot harrikoissa on. Itse ajelen varsinkin syksyisin pimeälläkin ja valokysymys on aika tärkiä tekiä. Tuossa FatBobissa näyttääs olevan tupla valot, mutta olenko ymmärtänyt oikeen, että Suomeen tuoduissa pyörissä ei pala kuin yksi umpio kerrallaan, eli toisessa lyhyet ja toisessa pitkät. Pystyykö tuon muuntaa pienellä vaivalla, niin että molemmissa palaas lyhyet yhtäaikaa ja pitkille vaihtaessa molemmissa palaas pitkät. Onko laiton viritelmä.

Lain mukaan lyhyviä ei saa palaa kuin yksi.
Pitkiä saa palaa kaksi.
Koska tuo laki taas muuttunut? Kun mulla oli VFR, niin lyhyetkin valot sai "kahdentaa". Siinä olikin parhaimmat valot, mitä mulla on prätkässä ollut! Harrikassa on aika surkeet tuikut, mutta olen ratkaissut asian niin, etten aja pilkkopimeessä...
tounge.gif

Ja hei Staga! Tääl on kans yks "vihreä" mikkoylille. Mutta onneks sil on noita sulakkeenraiskaajia useampi tallissa, ni ei vituta niin paljo...
tounge.gif

Lain mukaan lyhyviä ei saa palaa kuin yksi.
Pitkiä saa palaa kaksi.
Koska tuo laki taas muuttunut? Kun mulla oli VFR, niin lyhyetkin valot sai "kahdentaa". Siinä olikin parhaimmat valot, mitä mulla on prätkässä ollut! Harrikassa on aika surkeet tuikut, mutta olen ratkaissut asian niin, etten aja pilkkopimeessä...
tounge.gif

Ja hei Staga! Tääl on kans yks "vihreä" mikkoylille. Mutta onneks sil on noita sulakkeenraiskaajia useampi tallissa, ni ei vituta niin paljo...
tounge.gif
En tiedä milloin olisi muuttunut, mutta joitakin aikoja sitten asiaa tutkiessa, jos African Twinin tupla valoja olis mulkannut, niin kaikkialla vastaus on ollut, että pyörässä ei ole koskaan saanut palaa kuin yksi lyhkänen, ja pitkän saa kahdentaa. Ja kolme on jo liikaa.
Ja täytyy olla symmetrisesti aseteltuna.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Kai sitä jostain AKE:n sivuolta löytyisi mustaa valkoisella, kun taas alkaisi etsimään.

OT.
Autoissahan on ollut iät ja ajat että kaksi lyhyttä ja neljä pitkää.
Vanhoissa, joskus -70-80 luvulla joissa oli hehku lanka polttimot sai olla 4 lyhyttä ja 6 pitkää. (Mutta jos lyhyitä oli vain 2, niin pitkiäkin sai olla vain 4)
Ja tuo symmetrisyys täälläkin.

Jos umpioissa on HCR (lähi-/kaukovalo) saa ne palaa samaan aikaan lähivaloilla.
Useimmissa pyörissä taitaa toinen olla HR ja toinen HC, vai miten se meni.

Tuossa tuleva ääripää, missä ei ole yritettykään mitään symmetristä:
Hipoo rumuudessaan jo nerokkuutta. Dali siis ehti suunnitella biimerille tulevaisuuden mp:n. Tuosta ei voi enää huonommaksi laittaa, ei edes Ducati.
Jep, päinvastainen ajatus varmaan kun HD:ssa jossa ajatus on cruisailla iisisti ja laitella pyörää "siistiksi!" kun toisessa vaakakupissa on äärimmäisen teknillisesti hienostunut huipputehokas ratapyssy jonka olemassaolon sanelee suorituskyky ja ajettavuus.

Mut luulen, että kohta tää topikki on taas perus kyykky vs hd maailmaa jos vielä jatketaan..mut pisteet ek@lle hyvästä provosta hehe

Jep, päinvastainen ajatus varmaan kun HD:ssa jossa ajatus on cruisailla iisisti ja laitella pyörää "siistiksi!" kun toisessa vaakakupissa on äärimmäisen teknillisesti hienostunut huipputehokas ratapyssy jonka olemassaolon sanelee suorituskyky ja ajettavuus.

Mut luulen, että kohta tää topikki on taas perus kyykky vs hd maailmaa jos vielä jatketaan..mut pisteet  ek@lle hyvästä provosta hehe
Jollain lailla toi Bemari säväyttää mua...mut mä oonkin kännissä.
tounge.gif

Olethan sä Matso ihan oikeessa! Mä en tajua miksi tuosta asiasta pitääkään vääntää.
nixweiss.gif
Kummatkin laitteet ovat taatusti huippuluokkaa omalla sarallaan! Mutta vertailla niitä ei voi...eikä pidäkään.

Back