• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

sähkökäynnistys Helsingin talvessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mammutti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Vantaa
oon miettinnä pyöräilyharrastuksen laajentamista sovinnolla kokovuotiseksi (mistähän tullut mieleen...:-)
sellainen arveluttaa että miten motskan pieni akku selviää pakkasesta, olettaen kuitenkin että on uusi ja hyväkuntoinen ja pyörä muutenkin täysin kondiksessa. pörähtääkö käyntiin vielä pikkupakkasella vai pitääkö turvautua kikkoihin esim. viedä akku sisälle lämpiämään. sehän nostaa ajelun kynnystä huomattavasti jos pitää alkaa askarrella. oon siis sitä sorttia joka on tullut pyöräilyyn autoilun puolelta; peli määräaikaishuolletaan ja sitten vaan ajetaan; askartelu ei kuulu harrastukseeni.  yli viiden asteen pakkaset jää täällä hesassa näköjään aika lyhyeen aikaan. ja toisaalta myös sellaiset päivät että pääväylät (kuten lahden motari ja kehä I, keskustan kadut) olisi loskan peitossa, kuivalla auratulla asvaltillahan ajelisi nastoilla ihan ok?

oon ajellu mopolla (siis mopedilla) talven yli ja todennut että pakkasesta selviää vaatteilla, kunhan pyörän saa käyntiin. pitäiskö talvipyörässä kuitenkin olla poljinkäynnistys? se rajaa valikoiman aika vähiin.

en muista nähneeni montakaan pyörää täällä pk-seudulla talvella liikenteessä, löytyykö täältä palstalta ketään die hard fillaristia joka olisi uhmannut 'talvea'?

Kyllä pyörä käyntiin lähtee, jos vaan kaikki kunnossa.
Itse kyllä asentaisin lämmittimen helpottamaan...
Ja suosisin ehdottomasti ruiskupelejä.

Lähtihän se PV50:nenkin aikoinaan potkimalla kovassakin pakkasessa. Ei ollut tosin akkua, muttei sen puoleen ruiskuakaan  
tounge.gif

Jos sulla on mahdollisuus ladata akkua verkkovirrasta niin virtapula ei rajoita mopon käynnistämistä. Kaasaripelit toimii ihan hyvin, itse asiassa lähes kaikki talvimopot (enskat ja krossit) on kaasareilla. Samoin valtaosassa moottorikelkoista on vielä kaasarit.

en muista nähneeni montakaan pyörää täällä pk-seudulla talvella liikenteessä, löytyykö täältä palstalta ketään die hard fillaristia joka olisi uhmannut 'talvea'?
Aloita vaikka tuosta ketjusta etsimään..
tounge.gif

Tänään ajelemassa...

Itse starttaan omat 4-tahtiset aina lämpimästä, mutta 2t pikkiä ei säälitä, vaan se talvehtii ulkona, jotta on helposti otettavissa ajoon milloin tahansa (Säilytyskellarista on oma vaivansa ajaa pelit pihalle liukkailla keleillä)

Moottoriöljy kannattaa vaihtaa notkeampaan, katso suositustaulukkoa ohjekirjasta. Monissa vesijäähdytteisisssä pyörissä vesi kiertää jäähdyttimessä jonkin verran aina mikä nollakeleillä varmistaa moottorin liian kylmänä pysymisen. Voit tarkistaa asian kokeilemalla jäähdyttimen letkuja käynnistyksen jälkeen. Jos pysyy kylmänä toimii "oikein". Itse käytin kylmillä ilmoilla Catissa pahvia jäähdyttimen edessä (siinä vesi kiertää aina). Jäähdytys on mitoitettu kuumille ilmoille ja on aivan liian tehokas talviajoon.

Akku kannattaisi latailla vaikka kerran viikossa esim. CTEKillä.
Mikäli jarrut tai kytkin tuntuvat epänormaalin jäykiltä kannattaa vaihtaa nesteet, ovat ilmeisesti vesittyneet (kannattaa vaihtaa muutenkin joskus).

Akku kannattaisi latailla vaikka kerran viikossa esim. CTEKillä.
Kaapelit kiinni valmiiksi ja laturille pikaliitin sopivaan koloseen. Ei tarvitse purkaa kytkentöjä yhtenään, joten käy näpsästi tuo lataukseen laitto.

Sitten vain varotaan ettei käy kuten auton lohkolämmittimen johdon kanssa eli vaimo lähtee kuin hauki rannasta kaapelit kytkettynä.  
biggrin.gif

Edit: Sopis varmaan paremmin tallin puolelle tämä ketju?

Oon ajanut ja ajan Stadissa talvella Arielilla ja Triumpilla nelitahti koneita kuiva sumppu voitelulla
lähtee aina käyntiin kunnon ryypytys ja kova potku kiksiin mangneetto sytyttää akku on vain valoille
Hyviä talvivarusteita on täys synteettinen auton öljy mobil 5w/50 ei ole turhan jäykkää helpottaa käynistystä yli 20 asteen pakkasella
kaasutin priitä bensan sekaan ei jäädy kaasari
vaijerit hyvin öljyttynä moottori öljyllä
karkea kuvioiset kumit, avopotan kanssa kypärä huppu lentäjän lasit ja armeijan paksut rukkaset nahkapuvun alle toppapuku tai pilkkihaalari ei tule kylmä
lähdetäänkö ruisailemaan joku päivä

Back