• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sääntösuomi, aiheita mitkä liittyvät (ainakin hatarasti) M-pyöräilyyn.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Motoristo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
XJ 900 sanoi:
Kelpaahan se rajatarkastuksissa mutta ei lentokentillä, satamissa yms. Go-Za:lla on muistaakseni tästä kokemusta pari kesää sitten ?
Ei mulla henkilökohtaista kokemusta tästä ole. Ja itseasiassa siltä kaverilta puuttui Passin lisäksi myös se henkilökortti (oli itse varma että se oli lompakossa mutta eipä ollut.) Sillä henkilökortilla olisi kyllä päässyt ainakin Hki-Riika lennolle (josta meillä oli jatkolento Milanoon). Kaverilta jäi se lento väliin ja tuli sitten Milanoon seuraavana päivänä hankittuaan pikapassin. Ihmettelen kyllä että oli ajatellut pärjäävänsä pelkällä henkilökortilla kun meillä oli Sveitsin puolellakin ajoa -ja käsittääkseni jos rajamies haluaa passin nähdä niin mitään asiaa ei maahan ole jos passia ei löydy?

Kyllä se henkilökortti Sveitsiin riittää. Mulla ei ole passia ollut ollenkaan sen jälkeen kun henkilökortti tuli. En ole Euroopasta keksinyt maata johon haluaisin enkä sillä pääse. Parikymmentä Euroopan maata olen pelkästään henkilökortti lompakossa kiertänyt. Pikkukylien hotelleissa ja muissa majapaikoissa se alkuun vähän joskus aiheutti ihmetystä.

https://www.poliisi.fi/henkilokortti/henkilokortin_kaytto

Go-Za sanoi:
Ei mulla henkilökohtaista kokemusta tästä ole. Ja itseasiassa siltä kaverilta puuttui Passin lisäksi myös se henkilökortti (oli itse varma että se oli lompakossa mutta eipä ollut.) Sillä henkilökortilla olisi kyllä päässyt ainakin Hki-Riika lennolle (josta meillä oli jatkolento Milanoon). Kaverilta jäi se lento väliin ja tuli sitten Milanoon seuraavana päivänä hankittuaan pikapassin. Ihmettelen kyllä että oli ajatellut pärjäävänsä pelkällä henkilökortilla kun meillä oli Sveitsin puolellakin ajoa -ja käsittääkseni jos rajamies haluaa passin nähdä niin mitään asiaa ei maahan ole jos passia ei löydy?
Paitsi että Sveitsiin ei vaadita schengen-henkilöiltä passia, hölökortti riittää. http://www.poliisi.fi/henkilokortti/henkilokortin_kaytto

-jp-

Edit: nopeat syövät hitaat... eivät! ;)

TLi sanoi:
Kyllä se henkilökortti Sveitsiin riittää.
No en ollu ihan varma tosta. Romanian rajalla ainakin Passi kysyttiin... vaikka sielläkään sitä ei näköjään virallisesti tarvitse.

XJ 900 sanoi:
Kelpaahan se rajatarkastuksissa mutta ei lentokentillä, satamissa yms. Go-Za:lla on muistaakseni tästä kokemusta pari kesää sitten ?
Kyllä hölökortti kelpaa ihan yhtä hyvin kuin passikin myös satamissa ja lentokentillä, käytössä/kelpaavuudessa ei ole mitään eroa.

-jp-

seppo02 sanoi:
Oikeastaan tekee mieli kysyä 2 kysymystä......

1. Kuinka monta korttia sulla sitten on....nimenomaan etukorttia...
2. Kun on vaan yks kortti kuinka laajalti haluat että sitä levitellään...

Nyt olis näköjään sullakin, monen muun lisäksi, SE hetki ja paikka vähän fundeerata MISTÄ OIKEASTI ON KYSE,MITÄ TUOLLA KAIKEN TIEDON KANSSA OIKEASTI TAPAHTUU JA MIKSI :bye:. Ei mitään salaliittoteorioita, ihan vaan rujoa realismia. Sen verran rujoa, että turhan moni ei usko vaikka silmä näkee.

Vähän OT tähän otsikkoon, mutta liittyen käytyyn keskusteluun kannataa muistaa että ihan potentiaalisista ja suosituista ajokohteista ainakin Andorra ja Monaco vaativat edelleen passin, hölökortti ei kelpaa. Itseltänikin jäi viime vuonna Andorra käymättä tuosta syystä, vaikka asia olikin muka tiedossa. Rajamies lohdutti mua kertomalla mun olevan vähintään kahdeskymmenes rajalta käännytetty motoristi tuona kyseisenä päivänä... Ja kaikki samasta syystä!

-jp-

J-PS sanoi:
Kyllä hölökortti kelpaa ihan yhtä hyvin kuin passikin myös satamissa ja lentokentillä, käytössä/kelpaavuudessa ei ole mitään eroa.

-jp-

Passi vs. Henkilökortti:

Passi kelpaa kaikkialla, henkilökortti ei.
Hakuprosessi ja tarvittavat asiakirjat: samat.
Voimassaoloaika: molemmat 5v.
Hinta sähköisessä haussa: Passi 44€, henkilökortti 50€.

XJ 900 sanoi:
Passi vs. Henkilökortti:

Passi kelpaa kaikkialla, henkilökortti ei.
Hakuprosessi ja tarvittavat asiakirjat: samat.
Voimassaoloaika: molemmat 5v.
Hinta sähköisessä haussa: Passi 44€, henkilökortti 50€.
Ja molemmat kelpaavat satamissa ja lentokentillä. ;)

-jp-

Ennen riitti että oli autossa rekisteriote, nyt riittää että on katsastustodistus (?). Paitsi jos aikoo ajaa ulkomaassa niin se ote tarvitaan kuitenkin. On siis kaksi paperia. Kai sitten tarvitaan ajokortti, passi, hlökortti ja kelakortti? Ihan ei mulla ole mennyt jakeluun mitä toi byrokratian purku tarkoittaa.

J-PS sanoi:
Ja molemmat kelpaavat satamissa ja lentokentillä. ;)

-jp-

Passissa ei ole muuta vikaa kuin koko. Jos se olis luottokortin kokoinen, niin pitäisin aina passia mukana. Ajokortinkin voisin tosiaan jättää kotiin turvaan, jos se uusimisongelma tosiaan konkretisoituu oikeasti vain, kun pitäisi uusia kortti esimerkiksi katoamisen takia, mutta vanhalla kortilla saa ajaa vanhaan voimassaolopäivään asti eli mulla vuoteen 2048... Tuleehan tuossa jotain 6-7 uusintakertaa säästettyä. :blink:

J-PS sanoi:
ainakin Andorra ja Monaco vaativat edelleen passin
En tiedä mihin tämä Monaco tieto perustuu kun ei mitään rajatarkastuksia ole. Eli aivan vapaasti pääsee ajelemaan Ranskasta Monacon puolelle.

Viimeksi muokattu:
Go-Za sanoi:
En tiedä mihin tämä Monaco tieto perustuu kun ei mitään rajatarkastuksia ole. Eli aivan vapaasti pääsee ajelemaan Italiasta Monacon puolelle.
Tieto perustuu vuonna 2014 Monacon poliisilta saatuun sakkolappuun. Satuin näkemään kun auto töytäisi iäkästä jalankulkijaa ja pakeni paikalta. Jäin tietysti auttamaan tätiä ja odottamaan virkavaltaa paikalle, olinhan sentään silminnäkijä. Asia saatiin mun osalta selvitettyä mutta ennen kuin pääsin jatkamaan matkaani, totesi poliisi hieman kuivakkaasti että hän joutuu vielä kiittämään mua tällaisella muodollisuudella ja lätkäisi käteeni 120€:n sakkolapun oleskelusta maassa puutteellisilla matkustusasiakirjoilla. Totesi vielä perään että voisi varmasti ainakin puolille näkyvissä olleista kulkijoista kirjoittaa samanlaisen; mä olin vaan huono-onninen joutuessani todistamaan henkilöllisyyteni ihan virallisesti. Tuntui melko reilulta kun tosiaan mitään rajamuodollisuuksiahan tuolla ei ole.

-jp-

Go-Za sanoi:
En tiedä mihin tämä Monaco tieto perustuu kun ei mitään rajatarkastuksia ole. Eli aivan vapaasti pääsee ajelemaan Italiasta Monacon puolelle.

Mistä sä oikasit Ranskan ohi ?

Back