• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

S1000r ja vaihteenvaihto

Tumppi sanoi:
Nyt kun vähän vähemmän väsyneenä asiaa ajattelee, niin voihan toi olla myös polttoaineen syötön katkaisu, vaikea se on todeta. Läppärungot ja ruiskutus elää kuitenkin molemmat omaa elämäänsä alaspäin vaihdossa. Moottorijarrulla ollaan kuitenkin omalla kartalla. Jos sinne syötettäisiin sama määrä polttoainetta kuin normaalilla 20% kaasunavauksella, uskoisin että ryntäys olisi huomattava.
Mites sit manuaalisesti blibatessa?
Miksei kierrokset karkaa?

Jah lisäksi, mieti vaikkapa sitä, että jos kierrokset on korkealla, niin kaasuläpän pitää olla auki jotain 10-20% jotta ne kierrokset pysyisivät edes sillä tasolla mitä ne ovat.

Esim bimmerissä moottorijarrulla, siis sillon ku kierrokset laskee, vaikka takapyörä yrittää avittaa konetta pyörimään, niin korkeilla kierroksilla läpät on auki sen 9-10%, jos on säätänyt RCK2 ecusta moottorijarrun minimiin.

Oha sulla se loggeri. Käytä kone lämpimäks. Ja sit kokeilet hitaasti vääntää kaasua kunnes kone vetää rajarille. Ja katot datasta montako prossaa läpät on auki milläkin kierrosluvulla.

jr66 sanoi:
Mihin siinä shifteriä tarvitsee ?

Niin, se sifteri ja blipperi kun eivät ole "mukavuusvarusteita", vaan apuväline esim. rata-ajoon tai muuhun missä kiihdytetään tuppi nurin ja syötetään isompaa tai tullaan jarruun keula syvällä perä köykäsenä samalla pienempää polkien. Jos ajelee rauhallisesti, niin ihan normaalit kytkimellä vaihdot ovat varmaan laatikon kestävyyden kannalta edelleen parhaat. Mulla ei pyörässä kumpaakaan ole, ei sifteriä eikä blipperiä, isommalle vaihdan radalla ilman kytkintä kaasukahvatekniikalla ja pienemmälle oldschool-välikaasutyylillä. Mulla ei ole luistokytkintäkään, joten jotenkin tuo välikaasu pehmentää tuota alaspäin pudottelua ja on mulle luontevampaa kuin kytkinkahvalla luistattaminen, jota esim. Life at Lean -kaveri harrasti.

IlluH sanoi:
Niin, se sifteri ja blipperi kun eivät ole "mukavuusvarusteita", vaan apuväline esim. rata-ajoon tai muuhun missä kiihdytetään tuppi nurin ja syötetään isompaa tai tullaan jarruun keula syvällä perä köykäsenä samalla pienempää polkien. Jos ajelee rauhallisesti, niin ihan normaalit kytkimellä vaihdot ovat varmaan laatikon kestävyyden kannalta edelleen parhaat. Mulla ei pyörässä kumpaakaan ole, ei sifteriä eikä blipperiä, isommalle vaihdan radalla ilman kytkintä kaasukahvatekniikalla ja pienemmälle oldschool-välikaasutyylillä. Mulla ei ole luistokytkintäkään, joten jotenkin tuo välikaasu pehmentää tuota alaspäin pudottelua ja on mulle luontevampaa kuin kytkinkahvalla luistattaminen, jota esim. Life at Lean -kaveri harrasti.

No minusta se on kuitenkin oikein mukava mukavuusvaruste. Alaspäin vaihtelin ennen välikaasulla, mutta nykyään tulee käytyettyä avustinta kadulla ja silloin kun (jos) harvakseltaan käyn radalla. En kyllä ymmärrä mikä vaihdelaatikossa voi mennä rikki alaspäin vaihtaessa Shift assistant prota käyttäessä. Ylöspäin vaihtaessa kyllä tuntuu täysillä vedettäessä, että koskahan hampaat lähtevät irti.

Ainakin omassa pelissä vaihteenvaihto toimii hienosti kun ylöspäin vaihtaessa on veto päällä ja alaspäin kaasu höllätty. Mielenkiintoiseksi rönsyili aloituskysymykseni. Tämä riittää minulle.

NewHondisti sanoi:
Ainakin omassa pelissä vaihteenvaihto toimii hienosti kun ylöspäin vaihtaessa on veto päällä ja alaspäin kaasu höllätty. Mielenkiintoiseksi rönsyili aloituskysymykseni. Tämä riittää minulle.

Juuri noin. :D

Jos sulla on biimerissä ylös/alas shifteri niin mitä enemmän kierrosta ja kiihtyvyyttä/vaihdejarrua, sitä paremmin se vaihtaa ylös/alas ihan vaan ku nostat/polkaset sitä vaihekiksiä. Voit ite tunnustella ilman kytkintä miten alhaisilla kierroksilla se toimii. Ite vaihtelen taajamassakin alle 60 vauhdeissa vaikka kutoselle asti ilman ongelmia ja takas alas kun tulen valoihin.
Tuo bemarin shifteri on erittäin hyvä kapistus!

Ilman kytkintä voit vaihtaa myös normaalilla prätkällä kunhan saat vedon sillä hetkellä pois sopivasti kaasua laskemalla kiihdyttäessä, ja kaasua lisäämällä vaihdejarruttaessa. Polkimelle kun jättää jalalla painetta niin se pykälä lohksahtaa automaagisesti kun se vedoton alue tulee kohdalle.

Sumi® sanoi:
Jos sulla on biimerissä ylös/alas shifteri niin mitä enemmän kierrosta ja kiihtyvyyttä/vaihdejarrua, sitä paremmin se vaihtaa ylös/alas ihan vaan ku nostat/polkaset sitä vaihekiksiä. Voit ite tunnustella ilman kytkintä miten alhaisilla kierroksilla se toimii. Ite vaihtelen taajamassakin alle 60 vauhdeissa vaikka kutoselle asti ilman ongelmia ja takas alas kun tulen valoihin.
Tuo bemarin shifteri on erittäin hyvä kapistus!

Ilman kytkintä voit vaihtaa myös normaalilla prätkällä kunhan saat vedon sillä hetkellä pois sopivasti kaasua laskemalla kiihdyttäessä, ja kaasua lisäämällä vaihdejarruttaessa. Polkimelle kun jättää jalalla painetta niin se pykälä lohksahtaa automaagisesti kun se vedoton alue tulee kohdalle.

Toi polkimella paineen pitäminen on muuten loistava tapa kuluttaa vaihteiston siirtäjähaarukat loppuun ennen aikojaan.

Back