• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ruotsalaisilla motoristeilla raskas kaasujalka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
luulisi väärällä tarkoitettavan sitä että se paniikkijarrutus tapahtuu pelkällä takajarrulla.
Ruotsalaisillahan takajarrut on lisenssillä hankittu Stigan kelkoista. Eli takajarru on metallinen "kampa" joka pureutuu bitumiin ruåtsalaisten tutkijoiden mukaan yhtä hyvin kuin lumeen tahi jäähän. "lähde" -Upsalan Yliopisto-

biggrin.gif

http://grusbus.nu/highland-allroad.html
Näkyy olevan Brembon jarrut tuossa Ruotsalaisessa Higlandissa, mites SuÅmessa valmistetuissa moottori pyörissä
confused_orig.gif

sanoi:
Ruotsin tielaitoksen mukaan syynä onnettomuuksien suureen määrään saattaa olla moottoripyöräilijöiden väärä jarrutustekniikka.

Tielaitoksen onnettomuustutkijan Bosse Perssonin mukaan onnettomuustilanteissa käytetään liian usein takajarrua, joka voi lukkiutua.

- Käsijarrulla vauhdin voi hidastaa nopeammin, Persson sanoo.

SVT, www.ntf.se
Jotain positiivistakin.. Syynä onnettomuuksiin ei ole ylinopeudet  
062802jumpie_prv.gif

Ei se Ruåtsin påliisi flegmaattinen ole ;))) ne vaan ei viitsi...
Kaveri tuli Tukholmasta, niin påliisi ajoi ohi ja näytti keskaria....?

No, ei oikein ymmärrä tuota teidän logiikkaa/ajatuskulkua, Monissa kirjoitelmissa moititaan sitä pikkutarkkaa kontrollia jota Soåmen poliisit toteuttaa, ja jos sitten tällä puolella ei ole puututtu ylinopeuksiin; ei sekään tunnu olevan OK.
sad_orig.gif

Edit Joo, käsijarru ja jalkajarru, minulla ainakin on Tigerissä ja Legendissä, ja on ollut aiemmissakin pyörissä.
Ja esim Motoguzzeissa joissakin oli kombineerattu etu ja takajarru jota käytetään JALKAJARRULLA.
Autoissa on seisontajarru???, jota myös käsijarruksi kutsutaan, vaan ei ainakaan täkäläisissä
062802moto_prv.gif

Edit Joo, käsijarru ja jalkajarru, minulla ainakin on Tigerissä ja Legendissä, ja on ollut aiemmissakin pyörissä.
Ja esim Motoguzzeissa joissakin oli kombineerattu etu ja takajarru jota käytetään JALKAJARRULLA.
Autoissa on seisontajarru???, jota myös käsijarruksi kutsutaan, vaan ei ainakaan täkäläisissä
062802moto_prv.gif
bladessa (E-mx) on vain käsijarrut. On muuten pikkasen tarkka hallita tuo takajarru, kun on käsikahvalla. Ei mene lukkoon tai saa puoliksi lukkoon...

Kytkin? Mihin sitä tarvitaan e-mx:ssä? Siksi siinä on takajarru kytkinkahvan tilalla.
tounge.gif
Ovat kuulemma jalkaversiota kokeilleet, mutta ei ole temppuilussa yhtä pätevä kuin käsiversio.

sanoi:
Tielaitoksen onnettomuustutkijan Bosse Perssonin mukaan onnettomuustilanteissa käytetään liian usein takajarrua, joka voi lukkiutua.

- Käsijarrulla vauhdin voi hidastaa nopeammin, Persson sanoo

Jep Jep sosiaali demokraattinen konsensus totuus Svea mamma vet...

Tuota uutista lukiessa tulee mieleen kysymys. Kuinka moni motoristi siellä osaa ja uskaltaa jarruttaa molemmilla jarruilla ripeästi?

Tuota uutista lukiessa tulee mieleen kysymys. Kuinka moni motoristi siellä osaa ja uskaltaa jarruttaa molemmilla jarruilla ripeästi?
Enpä oikein jaksa uskoa, että täällä (Ruotsissa) oltaisiin jotenkin huonompia jarruttamaan tai muutenkaan ajamaan.
Vaikka MINÄ olen tietystikin vähän
parempi kuin muut ruotsalaiset kun olen syntynyt Suomessa
confused_orig.gif

JK. Tuola aiemmin joku mainitsi: <<Jep Jep sosiaali demokraattinen konsensus totuus Svea mamma vet... >>
Täälä on vaihteeksi PORVARI- hallitus joten et ole ajantasalla
biggrin.gif

Enpä oikein jaksa uskoa, että täällä (Ruotsissa) oltaisiin jotenkin huonompia jarruttamaan tai muutenkaan ajamaan.
Vaikka MINÄ olen tietystikin vähän
parempi kuin muut ruotsalaiset kun olen syntynyt Suomessa
confused_orig.gif

JK. Tuola aiemmin joku mainitsi: <<Jep Jep sosiaali demokraattinen konsensus totuus Svea mamma vet... >>
Täälä on vaihteeksi PORVARI- hallitus joten et ole ajantasalla
biggrin.gif
Miten niin kuinka moni osaa ja uskaltaa jarruttaa molemmilla jarruilla yhtäaikaa ripeästi? Eihän se tarvi muuta kuin runtata jalkajarrulla Guzzissa niin helvetisti ja äkkiä, siinä se. Ja jos ei vieläkään riitä niin sitten avitetaan vähän käsijarrulla, jo pysähtyy.
biggrin.gif

Jep, ja kiitokset Moderaateille, kerrankin tuntuu siltä että työtä tekeviä arvostetaan. Tonni tiliin lisää, pelkästään veroja keventämällä. Tupakasta ja viinasta ottavat sitten vissiin vähän takaisin. Mutta ei haittaa mua ainakaan, kun savuttomia ollaan.
cool.gif

Tarkoitin siis turvallista ja nopeaa jarrutusta(hätäjarrutusta) ilman että jarrut menevät täysin lukkoon aiheuttaen pyörän hallinnan menetyksen.

Tiedän ainakin muutamia tapauksia joissa motoristi kuoli ja onnettomuuden alku johtui juuri väärästä jarrutuksesta >jarru(t) lukkoon> hallinnan menetys.

No voi ei
Kun ajaa kustomilla niin ei tarvitse ajaa niin kauheasti ylinopeutta ja ei tule turhia paniikki tilanteita vaikka kyllä niitä tulee myös normaali nopeuksissa kun ei ne kato kun tulee jostain maatalousliittymästä eteen.
-Jari-
Niin customissa se on hyvä kun tietää että nahkahapsut alkaa lepattaa vasta silloin kun on ylinopeutta
sport05.gif
biggrin.gif

Tarkoitin siis turvallista ja nopeaa jarrutusta(hätäjarrutusta) ilman että jarrut menevät täysin lukkoon aiheuttaen pyörän hallinnan menetyksen.

Tiedän ainakin muutamia tapauksia joissa motoristi kuoli ja onnettomuuden alku johtui juuri väärästä jarrutuksesta >jarru(t) lukkoon> hallinnan menetys.
Ei läheskään niin moni kuin pitäisi, ts kaikki motoristit, niinkuin ei varmaan Suomessakaan
JK: Itsellä ABS
biggrin.gif

Back