• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

RT:n akku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mpuputti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
R1100S:ssä ensimmäinen lyijyakku kesti 5 kautta ja olis varmaan vielä menny tänkin kauden. Ei siis ongelmia sen kanssa. Latailin kaksikertaa talvessa akun täyteen ja juuri ennen ajokauden alkua.

Nyt geeliakku ollu tän kauden ja jopa kolmen viikon seisontajaksojen jälkeen ei ongelmia käynnistyvyydessä tms. Mutta tossa ei olekaan abs jarruja. 600w laturi tollasessa vekottimessa on aika paljon, yleensä mopottimissa on noin 300-400w laturi.

Mutta aikaisemmissa pyörissä on kyllä ollut kaikenlaisia akkuvikoja. Yhdestäkin akusta paloi silta poikki, eli akun sisällä kennojen välinen kytkentäsilta. Oli aika hankala diagnosoida vika kun kaikki sähkövehkeet toimi täysin moitteetta ja akku antoi täyden jännitteen, mutta startti sanoi vaan naks.

Ylläpitolataus talvella? Tiedän jääväni vähemmistöön, mutta epäilen silti:

1) Yksi talvi laitoin akun parvekkeelle, ja kellokytkimellä laturin lataamaan sitä joka päivä 15 minuutin ajan. Keväällä akku oli kuollut.

2) Nyt akku räjähti käsiin syksyllä, kesken ajokauden. Myönnän että lämpötilat ovat talvisia, mutta kuitenkin.
Voisi arvella että minulla on huono onni. Mutta trendi on selvä, sillä
(i) ensimmäinen (geeli)akku kesti kaksi kautta,
(ii) toinen (geeli)akku kesti yhden kauden,
(iii) kolmas (lyijy)akku kesti yhden kauden,
(iv) neljäs (lyijy)akku oli väärän kokoinen joten jouduin saman tien ostamaan
(iv) viidennen (lyijy)akun joka kesti vain osan kautta.

Olen jo ymmärtänyt että keväisin pitää ostaa uusi akku - turha sitä on edes latailla talvisin, parempi kun keväällä kiertää Stormin kautta hakemassa uuden. Mutta että uusi akku pitäisi hankkia joka viikonvaihde?
Niin ja pyörähän oli BMW  
biggrin.gif
No no,kolme päivää sitten Pulkkilassa tankilla käydessä oli goldwing 1800 täysin levällään ja matkalla kainuuseen.

Omistaja oli sammuttanu mopon,tankannu ja yllättäin ei startannu olleskaan eikä edes kuulemma mikään valo osoittanu elonmerkkejä.
Yleismittari kädessä pohtivat ja mittailivat akun olevan ok ja joku oikosulku kuormittaa ku kytkee paikalleen.
Vinkkasin et jos kuitennii otettas virtaa paikalle tulleen tutun autosta ja kokeiltas jos akku siltikin olis kaput,kaapeleilla starttas nätisti ja irrotettaesssa taas sammui kunnes muutaman minuutin roikkui auton akussa.
Kaveri nolona sanoi et turhaan purkas puoli pyörää ja jatkoi huonolla akulla kohti kainuuta
tounge.gif
biggrin.gif

Kyllä minä sanoisin,että mpuputti omaa niin vahvan mangeetti kentän,että jo pyörää lähestyttäessä akku alkaa purkaantua.

Tai sitte kyseessä on vain väärä ajotyyli
blush.gif
tarkoitin huono tuuri.
omg.gif

1200 GS talven kiinni bemarin ylläpitolaturissa - seurauksena keväällä täysin eloton akku. Jommalta kummalta oli järki loppunut, laturilta tai kuskilta.

1200 GS talven kiinni bemarin ylläpitolaturissa - seurauksena keväällä täysin eloton akku.  Jommalta kummalta oli järki loppunut, laturilta tai kuskilta.
Todennäköinen syy on se, että olet ladannut lisävarustetöpselin kautta (?), jonka softa on sulkenut ohjelmoidun kymmenen minuutin kuluttua virtojen sammuttamisesta.

Ainakaan CTEK ei osaa avata sulkeutunutta töpseliä. Netistä olen lukenut muutamankin tapauksen, jossa edes Bemarin laturi ei tuota ole pystynyt avaamaan.

Eli CANniväyläisessä kannattaa se ylläpitolaturi kytkeä suoraan akkuun.

1200 GS talven kiinni bemarin ylläpitolaturissa - seurauksena keväällä täysin eloton akku.  Jommalta kummalta oli järki loppunut, laturilta tai kuskilta.
Todennäköinen syy on se, että olet ladannut lisävarustetöpselin kautta (?), jonka softa on sulkenut ohjelmoidun kymmenen minuutin kuluttua virtojen sammuttamisesta.

Ainakaan CTEK ei osaa avata sulkeutunutta töpseliä. Netistä olen lukenut muutamankin tapauksen, jossa edes Bemarin laturi ei tuota ole pystynyt avaamaan.

Mikä on lisävarustetöpseli ? Minulla on gessussa vain yksi töpseli. Ei kai nyt vaan ole tosissaan niin, että bemarin omaa ylläpitolaturia ei voi kytkeä tuohon "pistorasiaan" ? Yhden akun sipattua päädyin tuohon ylläpitolaturiin juuri sen vuoksi, että lähtö ei viivästy ainakaan tyhjän akun vuoksi. Vai ymmärsinkö tuon lisävarustepistorasian jotenkin väärin...?

Mä en ole mikään expertti bemareiden kanssa,(on ollut vain yksi) mutta kyllä akun pitää kestää kauemmin kuin ajokauden.Itse otan akun talveksi irti,puran sen pari kolme kertaa talven aikana esim.normaalilla H4 polttimolla niin tyhjäksi että se vielä palaa himmeästi ja lataan täyteen (ctek).Ainakin mulla se on pitänyt akun hengissä jo kolme kautta.Ja tuokin akku pyörittää tonnista veekakkosta.Jos kytkennät akun johdoissa on puhtaat ja latausvirta on riittävä niin mun mielestä tuo haisee siltä että se purkaa jotain kautta aina seisoessaan eli akku on aliladattu jo ennen starttia. Noi uusien bemareiden väyläohjausjutut ei muuta sitä miksikään että akun on tarkoitus kestää pidempään kuin vajaa kesä tai yksi ajokausi.

Minulla oli LT neljä vuotta. Sinä aikana ei tarvittu kuin kolme akkua! Vaikka miten yritti talvella latailla sitä, keväällä oli henki kadonnut. Saahan sitä tietysti pohtia,mikä olisi oikea tapa ylläpitää oikea varaus akussa talven aikana, mutta totuus on kyllä se, että Bemarin alkuperäisest akut ovat surkeita. Helpoimmalla pääsee kun ostaa sovinnolla paremman akun.
Tuli muuten kokeiltua, että ainakin 1200 RT:n lisävirtapistokkeen kautta Bemarin oma laturi työntää virtaa sisään, eli osaa avata linjan auki. Toisin luulin... Omasta Gessusta ei tarvi kokeilla, kun laitoin toisen pistorasian ja piuhat suoraan akulta.

Mikä on lisävarustetöpseli ? Minulla on gessussa vain yksi töpseli. Ei kai nyt vaan ole tosissaan niin, että bemarin omaa ylläpitolaturia ei voi kytkeä tuohon "pistorasiaan" ? Yhden akun sipattua päädyin tuohon ylläpitolaturiin juuri sen vuoksi, että lähtö ei viivästy ainakaan tyhjän akun vuoksi. Vai ymmärsinkö tuon lisävarustepistorasian jotenkin väärin...?
Just noin. Itse varmistin mittarilla, että CTEK ei osannut avata R12ST:n lisävarustetöpseliä, joka sulkeutui ~5minuuttia virtojen sammutuksen jälkeen. Oli ohjauslukossa tai ei. Bemarin laturi tuon kuulemma osaa avata, mutta jenkkisaitilla ainakin pari veijaria valitti, ettei heillä toiminut. Monilla on ollut ongelmia varsinkin GS:n lisävarustetöpselien aukeamisen ja sulkeutumisen kanssa. Ongelmia on poistettu softapäivityksillä. Joskus liian kevyt virtakuorma on aiheuttanut töpselin sulkeutumisen jopa kesken ajon.

Akun täydellinen kuoleminen, vaikka on ylläpitolaturissa, kyllä kertoo karun totuuden. "Galvaaninen yhteys laturin ja akun välillä on katkennut, eikä ole enää auennut." Kun se akku siinä Gessulissa on kai näkösällä, niin ei kummoista varmuuden maksimointia ole kiinnittää laturia suoraan akkuun sen sijaan, että miettii josko se patteri siellä on kuolemassa huolimatta kalliista latureista.

Juu Gessun yksi hyvistä puolista on se, että akku on ns. käden ulottuvilla. Siihen saa kiinni laturin kuin laturin eli CTekin ilman töpselikikkailuja. Toista oli edellisessä R1100S:ssä jossa akku oli kaikkien katteiden alla. Toisaalta lisävarustetöpseli ei ollut katkovaa mallia...

Nää akkupulmat on kyllä kumman yleisiä ainakin R1200-sarjassa. Saisivat BMW:lläkin opetella tekemään cänniväyläisiä vehkeitä missä ei akut ja tyhjene omin päin.

Paras vetää akulta suoraan johdot sille CTEK laturille ja sen pikaliittimelle. Niin ei ole Cänniväylästä kiusaa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Just noin. Itse varmistin mittarilla, että CTEK ei osannut avata R12ST:n lisävarustetöpseliä, joka sulkeutui ~5minuuttia virtojen sammutuksen jälkeen. Oli ohjauslukossa tai ei. Bemarin laturi tuon kuulemma osaa avata, mutta jenkkisaitilla ainakin pari veijaria valitti, ettei heillä toiminut. Monilla on ollut ongelmia varsinkin GS:n lisävarustetöpselien aukeamisen ja sulkeutumisen kanssa. Ongelmia on poistettu softapäivityksillä. Joskus liian kevyt virtakuorma on aiheuttanut töpselin sulkeutumisen jopa kesken ajon.

Akun täydellinen kuoleminen, vaikka on ylläpitolaturissa, kyllä kertoo karun totuuden. "Galvaaninen yhteys laturin ja akun välillä on katkennut, eikä ole enää auennut." Kun se akku siinä Gessulissa on kai näkösällä, niin ei kummoista varmuuden maksimointia ole kiinnittää laturia suoraan akkuun sen sijaan, että miettii josko se patteri siellä on kuolemassa huolimatta kalliista latureista.
Neuvokaa nyt tumpeloa miten tuon virran ulosottopistokkeen ja ylläpitolaturin toiminnan saa testattua  
withstupid.gif
 kotikonstein kun minkäänlaista mittaria ei ole ( ei silti että sitä osaisin käyttää vaikka olisikin) Ei millään viitsisi rikkoa tuota laturin johtoa ja laittaa siihen uudet päät suoraan akkuun kytkemiseksi tuon minun mielestäni ainakin paperilla nerokkaan systeemin tilalle.
nixweiss.gif

Neuvokaa nyt tumpeloa miten tuon virran ulosottopistokkeen ja ylläpitolaturin toiminnan saa testattua  
withstupid.gif
 kotikonstein kun minkäänlaista mittaria ei ole ( ei silti että sitä osaisin käyttää vaikka olisikin) Ei millään viitsisi rikkoa tuota laturin johtoa ja laittaa siihen uudet päät suoraan akkuun kytkemiseksi tuon minun mielestäni ainakin paperilla nerokkaan systeemin tilalle.
nixweiss.gif
Töpselin mittaaminen on tietty aika epävarmaa. Jos otat laturin irti ja töpselissä ei ole henkeä, niin se tietty ei kerro sitä, ettei laturi osaisi tuota tarvitessa avata. Sen sijaan kun aika-ajoin mittaat akun napajännitteen, niin tiedät ettei laturi toimi ja ylläpidä varausta kun napajännite alkaa painua 12,7V alle.

Eihän sun sitä rikkoa tartte, jos tuota pelkäät. Hae vaikka autotavikeliikkeestä (esim MotoNet) samanlainen naaraspuolinen liitin, kuin se oma lisävaruste-sellainen. Sen kun ripustaa sähköjohtojen päähän akkuun ja satulan alle, ei ole pelkoa väylän sulkeutumisesta. Tietty siihen kannattaa sulake laittaa, jos sattuu oikarin generoimaan laturi tai joku muu. Ei akku sula niille sijoilleen.

Itse kyllä pistäisin kylmästi johdon poikki ja hankkisin pari liitinsatsia. Toisella kytkisin halutessani alkuperäisen töpselin johtoon, toisella kiinteästi akkuun.

Niin - ja jos ei itselläsi taidot riitä ja/tai ei mittaria tallista löydä, niin pyydä vaan apua. Aika moni tuttu motoristi varmaan kyllä osaa auttaa - varmaan tarvittaessa tältä foorumiltakin.

Minä tein näin: Johdot suoraan akusta sulakkeen kautta muutaman euroa makseneelle pistorasialle, jonka kiinnitin satulan alle niin, että siihen pääsee helposti käsiksi. Kuminen mehupullon korkki sattui sopivasti käsille, joten siitä tuli hieno suujatulppa. Tuon kautta voi ladata akkua tai antaa lisävirtaa vaikkapa auton akusta. Mukana kulkee parin metrin mittainen jatkojohto, jonka toinen pää sopii auton tupakin sytkäriin ja toinen pää tuohon liittimeen. Eipä tarvitse jäädä pulaan, vaikka joskus olisikin virrat vähissä. Autoja on yleensä lähellä ja kun yhdistää piuhan vaikkapa varttitunniksi, käynnistymiseen tarvittava virtamäärä on ehtinyt hypätä autosta pyörään. Suoraa käynnistysvirtaa tuota kautta ei kannata yrittää, siihen ovat piuhat ja liittimet ohukaisia.
virtapistoke.jpg

Back