• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

RSV Tuono R, vuosimallit ja ongelmat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Motard
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huntter sanoi:
Kävin tänään koeajamassa 2008 mallin Tuonon,13tkm ajettu ja kytkin ottaa ihan ylhäällä kiinni levyt loppu? vai missä vika? säätää sitä tuskin voi?

Saattaa jopa olla ihan normaalisti toimiva kytkin, ainakin omassa tuntuu ottavan ilmauksen jälkeen tosi ylhäältä ja pikkuhiljaa tulee alemmas kunnes ei kunnolla irrota -> ilmaus ja taas ottaa ylhäältä. Aina se pari liikkeellelähtöä vaatii että käpälä tottuu. Tai voihan mullaki olla kytkin finaalissa mutta oon vaan tottunu :)

Onko huoltohinnoista pks mitään tietoa? huoltoväli ilmeisesti 10tkm, kuinka usein venttiilit säädettävä?

Moro
Mulla on vissiin siten käynyt tuuri - kytkin toimii ihan hyvin.
Olisko milless 35tkm lasissa.
Kytkimen työsylinterin upgreidasin MPL:än malliin, mutta toimihan toi aikaisemminkin. Nesteinä Motul RBF ja ilmailla ei ole juuri tarvinut.

Sitten kun säädätte sitä kytkintä sillä kahvan tapilla niin jättäkää välys - lämpösenä neste laajenee ja jos ei ole välystä alkaa kytkin "kantamaan" ja luistamaan.

Meinasin sen suuttimenkin aikanaan vaihtaa, mutta v... missä kolossa se on, joten jäi sitten tekemättä vaikka uus oli hyllyss.
Tuolla myös kytkimestä:
http://rsvzone.com/forums/showthread.php?6541-Clutch-lever-adjustment
-
http://rsvzone.com/forums/showthread.php?19302-Clutch-issue!!&highlight=neutral
-

Jussi M sanoi:
Moro
Mulla on vissiin siten käynyt tuuri - kytkin toimii ihan hyvin.
Olisko milless 35tkm lasissa.
-

Sama täällä. Alkuperäiseltä kaikki kytkimen osalta näyttää. Mittarissa 60 tkm.

Toi kykä on kyl ihme juttu :D

Tossa mun omassa on sama ongelma ollu uudesta saakka ku eka omistaja valitti ettei irrota eikä vaihteet löydy... ja levyt oli finaalissa alle 10tkm...

Mulla on kans se 40:nen suutin odottamassa, mut katotaan nyt sit kuinka asennuksen käy... samalla kait sitä on koitettava kun sen työsylinterin vaihtaa! Ostin kans sen MPL:n blingnling kultasena :thumbup:

Sit jos noi ei pelitä niin lähtee STM:n koko setti hakuseen :grin:

Mopoa ei viittis vaihtaa, ku en oikeesti tiedä tällä hetkellä parempaa vaihtoehtoa :rakastunut:

JMH sanoi:
WTF?

Oisko aika etsiä joku toinen paikka, vai onko merkkihuolto vielä must?

Itse kun on sen verran hanska että ei pysty mitään venojen säätöjä tekee, niin pitäis käyttää liikkeessä.

Kuulostaa kyllä kieltämättä ihan Ducatin hinnoilta!

Venttiilien tarkistus/ säätö ei nyt niin kummonen homma ole, etteikö siitä jokainen nyrkkipaja selviä (siis ammattitaitoinen tietty =)

Yksi tapa on kans tarkistuttaa vaan venat ja jättää muut hommat muille tai tehä itte ;)

Mä vein kerran s800:n Ducenki Hailacile ihan purettuna ilman katteita ja sillä säästi muutaman tunnin velotuksen!

Huntter sanoi:
Itse kun on sen verran hanska että ei pysty mitään venojen säätöjä tekee, niin pitäis käyttää liikkeessä.

Jep
Vuoro kerroin olen tsekannut venat itse ja vuorokerroin MJL-Huolto.
Aprillian tietokonetta ei ole joten ECU:n syöverit Co2 säädöt ja synkkaukset on teetetty MJL-huollossa.
-
Muuten olen pärjännyt aika hyvin itsekseni.

b_tommi sanoi:
Mulla on viimestä koppia oleva (siis -09) -10 käyttöönotettu Factory ja siinä on kytkimen kanssa probleema, ettei meinaa irrottaa ja ykköstä ja varsinki vapaata saa välillä hakea ihan urakalla...

Mopoon vaihdettiin uudet kytkinlevyt (koska vanhat oli hiukan ottanu lämpöä ja vähäkierot), mutta ei se auttanu oikeestaan yhtään!

Ostin juuri uuden työsylinterin jolla homma pitäis korjaantua =) Kerron vloppuna kuinka kävi ;)

Siinä kytkimen kahvassa on pieni ruuvi jolla voi hiukan stemmata sitä toimivuutta, mutta mulla sen säätäminen ei kyllä auttanu mitn!

Noissa on yleinen ongelma toi irrotus ja vaihteiden löytyminen... toi työsylinterin vaihto on ainakin muilla auttanu =D

Toivon sitä myös ite, koska muuten mopo on mahtava, mutta toi alkuperänen kytkin on ihan hanurista!!

Tommi

Et vaan osaa ilmata tota kytkintä,mikäkin kyllä johtuu alkuperäisestä ilmaussysteemistä.

Käyt ostamassa ensin jotain oikeasti laadukasta jarrunestettä.Tuo sylinteri on koneessa kiinni joten lämpenee aika reippaasti.Huonoilla nesteillä saat olla jatkuvasti ilmaamassa.

Apteekista vähintään desin lääkeruisku sekä yksi pienempi millä koolla ei ole niin väliä,lisäksi tarvitset jotain joustavaa läpinäkyvää letkua mikä sopii sekä ilmausnippaan että isoon lääkeruiskuun.

Nesteet voi aluksi vaihtaa ihan perinteisesti ilmaten.Seuraavaksi koko sylinteri otetaan irti ja mäntä puristetään sisään,idea on että saadaan ilmat pois itse sylinteristä,lisäksi neste sylinterissä ei vaihdu muulla tavalla.Ílma nousee aina ylöspäin joten kannattaa pitää se mielessä kun mäntää liikuttaa.

Työsylinterin voi seuraavaksi laittaa kiinni.Pääsylinterin kansi pois,isoon lääkeruiskuun vähintään 1dl jarrunestettä ja letkulla ilmausnippaan kiinni.Avaa ilmausnippaa hieman ja hitaasti ime ilma pois letkusta niin että ilma tulee letkusta pois ja nousee lääkeruiskun säiliön yläpäähän.Seuraavaksi alat lääkeruiskusta puristamaan uutta nestettä järjestelmään,samalla kaveri imee pienemmällä ruiskulla pois nestettä pääsylinteristä.Ja varovaisesti ettei lääkeruiskussa olevat kuplat pääse letkuun tai järjestelmään.

Kytkin irroittaa tuon toimenpiteen jälkeen takuuvarmasti,vapaan löytäminen on aina hankallaa tässä moottorissa.Sitä voi parantaa öljyillä ja tuolla suutin modilla.En ole itse vielä kerinnyt kokeilemaan hirveästi eri öljyjä,mutta useinmiten kytkin toimii paremmin ohuemmilla öljyillä.Itse en näe tuon ilmauksen jälkeen koe vapaan löytämistä mitenkään ongelmallisena,varsinkin kun siihen tottuu.

Takajarrunkin saa kohtalaiseksi oikealla ilmauksella.

Helpoiten tuon kytkimen ilmaa ihan vaan ilmausruuvista. Radiaalipääsylinterissä on nippa siellä letkun juuressa, muutama pumppaus ja kahva pohjaan, nippa auki ja kiinni, kahva ylös. Pari kertaa kun tekee niin pitäisi alkaa toimia.

Vanhemman mallin pääsylinterissä ei ole ilmaruuvia mutta sen voi ilmata banjopultista letkuliittimestä, tulee vaan herkästi sotkua mutta toimii yhtä hyvin.

Työsylinteristä alhaalta koneen kyljestä ei yleensä paljon ilmaa tule, vika on siellä kahvapäässä.

Kokemukset kahdesta millestä -02 ja -04 factory, varsinkin radalla rääkätessä saa ilmata kerran päivässä.
Neste myös tummuu todella nopeasti vaikka se vaihtuu pikkuhiljaa pitkin kesää, syy tähän olisi hauska tietää.

20 tkm. huoltohintaa ihmetteleville tiedoksi että ainakin mille factory malliin tuossa kuuluu tehdä täysi keularemppa öljyineen ja tiivisteineen.

Täytynee kokeilla tota itse ilmausta vielä jos ei huomenna laitettavat uusi työsylinteri ja se 40:n suutin tuo apua =)

Ihmettelen vaan kun kytkintä on rassattu ainakin 4:ssä eri liikkeessä ja jokaisessa se on ilmattu muutamaan kertaan, ettei kukaan olis sitä osannu kunnolla tehdä...?? Mutta toki tiedän et nää italiaanot vaatii usein sen mallikohtasen "tietämyksen" kaikkien kommervenkkien suhteen ;)

Noh eiköhän tästäkin selvitä =D Nyt pitää jo alkaa sit ite tekemään ku edelliset on menny takuun piikkiin...

MCL sanoi:
Et vaan osaa ilmata tota kytkintä,mikäkin kyllä johtuu alkuperäisestä ilmaussysteemistä.

Käyt ostamassa ensin jotain oikeasti laadukasta jarrunestettä.Tuo sylinteri on koneessa kiinni joten lämpenee aika reippaasti.Huonoilla nesteillä saat olla jatkuvasti ilmaamassa.

Apteekista vähintään desin lääkeruisku sekä yksi pienempi millä koolla ei ole niin väliä,lisäksi tarvitset jotain joustavaa läpinäkyvää letkua mikä sopii sekä ilmausnippaan että isoon lääkeruiskuun.

Nesteet voi aluksi vaihtaa ihan perinteisesti ilmaten.Seuraavaksi koko sylinteri otetaan irti ja mäntä puristetään sisään,idea on että saadaan ilmat pois itse sylinteristä,lisäksi neste sylinterissä ei vaihdu muulla tavalla.Ílma nousee aina ylöspäin joten kannattaa pitää se mielessä kun mäntää liikuttaa.

Työsylinterin voi seuraavaksi laittaa kiinni.Pääsylinterin kansi pois,isoon lääkeruiskuun vähintään 1dl jarrunestettä ja letkulla ilmausnippaan kiinni.Avaa ilmausnippaa hieman ja hitaasti ime ilma pois letkusta niin että ilma tulee letkusta pois ja nousee lääkeruiskun säiliön yläpäähän.Seuraavaksi alat lääkeruiskusta puristamaan uutta nestettä järjestelmään,samalla kaveri imee pienemmällä ruiskulla pois nestettä pääsylinteristä.Ja varovaisesti ettei lääkeruiskussa olevat kuplat pääse letkuun tai järjestelmään.

Kytkin irroittaa tuon toimenpiteen jälkeen takuuvarmasti,vapaan löytäminen on aina hankallaa tässä moottorissa.Sitä voi parantaa öljyillä ja tuolla suutin modilla.En ole itse vielä kerinnyt kokeilemaan hirveästi eri öljyjä,mutta useinmiten kytkin toimii paremmin ohuemmilla öljyillä.Itse en näe tuon ilmauksen jälkeen koe vapaan löytämistä mitenkään ongelmallisena,varsinkin kun siihen tottuu.

Takajarrunkin saa kohtalaiseksi oikealla ilmauksella.

JMH sanoi:
Tulipa halpa jalkatappisarja vastaan 03-05 Tuonoon. Hintaa kokonaiset $128 plus postitus. Kellään kokemuksia, kun meinasin ihan suosikkeihin jättää? Ei välttämättä heti ostoslistalla, mutta joskus sellainenkin hulluuskohtaus voi iskeä. Siirtää näköjään tuon takajarrusylinterinkin.

http://www.dan-moto.com/DM_INT/aprilia-tuono-1000-2003-2005-rearsets-silver-product-841.html

No kyllä noita halpoja sarjoja nyt sitten löytyy :wanna: mutta eipä löytynyt viime talvena, joten ostinpa sitten silloin PP-Tuningin jalkatappisarjan.

Kyllähän tuolla hinnalla kannattaa jo ainakin harkita.

PP-tuningit tuli itekki ostettua keväällä...

En olis kyl hetkeäkään harkinnu jos noi olis silmiin osunu =) ei sillä, et pp:t huonot todellakaan olis, mut kyl aika kilpailukykynen hinta ja työn laatukin näytti hyvältä!

Ainut mikä pp:ssä mättää on se vaihdevipu, joka hankaa saappaaseen mustan läntin :sad: miksei se ole samalla tavalla ku muissa (alakautta ja pois tieltä)???

Motari73 sanoi:
No kyllä noita halpoja sarjoja nyt sitten löytyy :wanna: mutta eipä löytynyt viime talvena, joten ostinpa sitten silloin PP-Tuningin jalkatappisarjan.

Kyllähän tuolla hinnalla kannattaa jo ainakin harkita.

JMH sanoi:
Tulipa halpa jalkatappisarja vastaan 03-05 Tuonoon. Hintaa kokonaiset $128 plus postitus. Kellään kokemuksia, kun meinasin ihan suosikkeihin jättää? Ei välttämättä heti ostoslistalla, mutta joskus sellainenkin hulluuskohtaus voi iskeä. Siirtää näköjään tuon takajarrusylinterinkin.

http://www.dan-moto.com/DM_INT/aprilia-tuono-1000-2003-2005-rearsets-silver-product-841.html

Onhan noita kiinalaisia ebaykin pullollaan. Kokemusten kerryttämisen noiden osalta jätän muille :;):

peppoone sanoi:
Onhan noita kiinalaisia ebaykin pullollaan. Kokemusten kerryttämisen noiden osalta jätän muille :;):

Muutamaa Apriliafoorumia olen kahlannut läpi. Pientä askartelua vissiin vaatii, kun takajarrunesteen säiliölle pitää tehdä kiinnitys itse (ei tule mukana). Ovat laittaneet sen pienellä palikalla siihen matkustajan jalkatapin runkoon kiiinni tai vaihtoehtoisesti sen pääsylkän viereen kantapään suojan taakse. Paikalleen ne on yleisesti ottaen saatu, jotta harkinnassa.

peppoone sanoi:

Menee kuulopuheiksi, mutta parin kaverin kanssa noista kiinalaisista seteistä tuli puhetta niin komentti oli "markalla saa markan tavaran". Kuulema vähän ikävä tunne kun nousee tapeilla seisaalleen niin tapit joustaa alla...
Ei siis välttämättä ole kyseessä nuo DanMoton sarjat, mutta kanattaa vähän miettiä onko nuo tarpeeksi tukevat.

zpete sanoi:
Menee kuulopuheiksi, mutta parin kaverin kanssa noista kiinalaisista seteistä tuli puhetta niin komentti oli "markalla saa markan tavaran". Kuulema vähän ikävä tunne kun nousee tapeilla seisaalleen niin tapit joustaa alla...
Ei siis välttämättä ole kyseessä nuo DanMoton sarjat, mutta kanattaa vähän miettiä onko nuo tarpeeksi tukevat.

Tätäpä juuri vihjailin. Kiinasta kun saa -roskaa...

ps. vieläkin itsellä hakusessa tappisarja. Brittien Aprilia Performancelle lähtenyt tervehdys tyhjästä lässytyksestä ja lupailusta.

Viimeksi muokattu:
Back