• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

RST 1000 Futura vs VFR vs Triuph Sprint ST

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cuie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi!

Olen tässä todennäköisesti päivittämässä pikku-bandiittia isompaan matkasporttiin. Tällä hetkellä kilpaviivalla on Hondan VFR, Aprilian RST Futura ja Triumphin Sprint ST.

Noista VFR on hyväksi havaittu mutta haukuttu myöskin laiskaksi, hinnat ovat myös vielä aika korkealla. Sprint ST on ilmeisesti voittanut ihan hyvin testejä mutta jotain maanantaikappaleita on ilmeisesti ollut liikkeellä keskustalupalstojen viesteistä päätellen.

Aprilian RST:n törmäsin ihan vahingossa kuvan perusteella kun pyörä istui omaan silmään vielä nätimmin kuin aiempi ihastus: Honda VFR:) RST tuntuisi myös hieman suorituskykyisemmältä kuin VFR.

Onko palstalla RST:n omistajia jotka osaisivat kerta pyörän hyviä ja huonoja puolia? (on ainakin yksi kenen kuvasta pyörän bongasin:)

Perinteiseltä merkiltä (Suzuki) pois siirtymisessä huolettaa myös huoltojen saatavuus/toimivuus. Samojen varaosien hinta. Minkä hintaisia ovat olleet RST:n huollot ja kuinka usein määräaikaiset on tehtävä?

Onko RST kuinka helppo/raskas pyöritellä kaupunkiympäristössä? käyttö olisi sekalaisesti suomen reissua ja työmatkaa.

Minulla on ollut Aprilian Futura RST, jonka laatuun en ollut tyytyväinen. Se meni vaihtoon vain 1/2 ajokauden ja reilun kymppitonnin ajon jälkeen. Se kuullostaa hyvältä muiden ajamana, mutta kuskin kannalta äänet ovat p...stä. En vaan tykännyt.
Se vaihtui Trumpan, ei sprinttiin, vaan Daytonaan, josta tykkäsin ja tykkään. Se vaan muutti muotoaan puusilmäisen kotilokuskin takia. Laatu aivan upea. Trumpan niinkin turha asia, kuin kulutus on selvästi pienempi kuin Futuran ja Trumpan jälkeen tulleen VFR:n. Radallakin vain alle 8 l. Tiellä melko reippaalla käytöllä 5 l.
Kolarin jälkeen kroppa oli sellaisessa kunnossa, että en ollut varma, pystynkö ajamaan kovin kyykyllä vielä, joten ostin tuon VFR:n (VTecin). Se on loistava matkapeli, helppo ja luotettava, mutta vähän munaton. Radallakin ihan kelvollinen, ja kulutus + 1l Trumppaan verrattuna ja -1 l Futuraan verrattuna.
Seuraava pyöräni tulee olemaan 675 tai Sprint ST 1050.

Moi,

Trumpasta ei ole kokemusta, varmaankin hieno pyörä.
Hondalla, viimeisen mallin Vifferillä olen ajellut koeajomielessä siivuja. Se on Honda.
Itse tykkään Futurasta todella paljon, mutta minulla lieneekin parantumaton aivokasvain (ja makarooninväriset lasit). Ulkomaan eläväiset lajitoverit tykkäävät viitata *Tähän Artikkeliin* kun tulee puhetta tämän vuosituhannen matkasporttien paremmuudesta.
Tälläkin palstalla on asiaa aiemminkin jauhettu, viimeksi vissiin *tässä keskustelussa*.
Helsingin pyörä ja mopo mielellään lainailee käytettyjä pidemmillekin siivuille koeajoon "luotettaville tosiostajille". Siellä ei vaan näytä ainakaan listoilla olevan yhtään Futuraa nyt (eipä ole tosin taas ajokelejäkään). Itse olen tuolta lainannut koeajoon pyörää yön yli ja jopa viikonlopun yli, mikä on todella jees jos tosissaan ostoa harkitsee.
Näytät asuvan hoodeilla, joten laita vaikka privaa niin saat tulla ihan vapaasti renkaita potkimaan ja maailmaa parantamaan joku päivä
smile_org.gif

Jatkan vielä noista omista pyörävaihtoehdoista. Silloin Futuran aikana koeajoin MZ 1000S:n. Se tuntui todella hyvältä, tilaa ja riittävät tehot (minulle). Se tuntuu vaan olevan mahdoton vaihtoehto, koska ei ole saanut juuri lainkaan jalansijaa maassamme. En etsi sellaista pyörää, mikä tulisi vastaan joka mutkassa, mutta riskinsä olisi siinäkin, että jokainen murhe, mitä tulisi, olisi huollolle ensimmäinen. Silti se on pyörä, mitä ihailen aina tuolta mobile.de kautta.
Benellin katetumpi versio olisi myös mielenkiintoinen, mutta hyvin iso kääntösäde kouluttajan pyörässä saattaisi olla koominen.

Mulla on ollut Sprint ST 955i (-04) ja Sprint ST 1050 (-05), niin ja noita ennen Bandit.

Molemmat Sprintit mukavia pelejä ilman ongelmia, mutta totuuden nimessä on sanottava, että tuo uudempi malli on ihan eri aikakauden peli. Jos olisi valittava RST, VFR, tai Sprint ST 1050, ei sitä tarvitsisi kauan edes miettiä, Sprint valovuosia muita edellä...

RST tuntuisi myös hieman suorituskykyisemmältä kuin VFR.

Bike 04/02 vertailutesti kertoo, että VFR on paikaltaan kiihdytettäessä ripeämpi, mutta ison vaihteen roll-on menee Aprilialle.

Sportsbikerider puolestaan sai varttimailille Hondalle hiukka heikomman ajan kuin Apikalle.
146_0502_10_s+performance+.jpg

Minulla on ollut Aprilian Futura RST, jonka laatuun en ollut tyytyväinen. Se meni vaihtoon vain 1/2 ajokauden ja reilun kymppitonnin ajon jälkeen. Se kuullostaa hyvältä muiden ajamana, mutta kuskin kannalta äänet ovat p...stä. En vaan tykännyt.
Perusteletko vähän että laatuun et ollut tyytyväinen eli oliko siinä jotain mielestäsi erityisesti heikkolaatuista? Kun tuo on linkitetty samaan lauseeseen sen kanssa että pyörä meni vaihtoon 1/2 ajokauden jälkeen tulee käsitys helposti että pyörä olisi vaihdettu koska oli huonolaatuinen mutta näin ei kuitenkaan liene?

Aika monen olen lueskellut myöskin kehuvan Futura RST:tä.

Kysyit,mihin en ollut tekniikassa/suunnittelussa tyytyväinen. Aloitin ajokauteni silloin varsin myöhään verrattuna nykyiseen. Pyörä hyvälläkin akulla käynnistyi pakkasilla tosi huonosti, eikä pakkaset 2004 maaliskuun puolessa välissä ollut kuin -5--8 astetta. Se vain ei jaksanut startata. Kesä oli sateinen, ja kerran kävi niin, että pyörä vaipui nurin hitaasti sateisella kelillä. Kaatui pehmeälle nurmikolle ja mitään ulkoisia vaurioita ei tullut, mutta katteen takana ei ollut mitään tukirakennetta ja syylarin alumiiniputki katkesi. Tuli vaan mieleen, miten hölmöltä olisi tuntunut, jos vaikka
IB-reissussa pyörä olisi kaatunut pehmeällä ja reissu olisi jäänyt siihen! Ja se ääni. Se kaunis soundi, mikä toisen ajaessa kuului, oli täysin poissa kun itse ajoi. Vain hölmö, lähes risalta kuulostava pärinä tuli kuskille. Lisäksi oli muutamia teknisiä, pieniä häiriöitä, mutta ne eivät olleet syy vaihtoon, vaan tunne, että suunnittelu on jäänyt vähän puolitiehen.

Oma Aprilia omistus haluni on varmaan alun perin tullut nuoruuden euroopan reissuilta, joissa olin seuraamassa RR:n em sarjaa, jossa Erkka päästeli voitosta voittoon 250 Aprilialla. Kaverinikin ajoi samanlaisella mutta huonommalla menestyksellä. Jotenkin jo silloin nuorena poikana kolahti että joskus hommaan italian ihmeen. Tietty persoonallisuus ja erilaisuus myös kiehtoo ja se sopivasti yhdistettynä sporttisuuteen ja menevään kisa maineeseen.
Jotenkin moottoripyöräily on harrastus, joka perustuu enemmän tunteeseen kuin järkeen ja omalla kohdalla Futura iski sopivaan kohtaan. En ole katunut.
Tekniikka pelaa hyvin, ei ole tielle jättänyt. Lataus piuha modin tein varmuuten vuoksi ja seuraan latausta ajoittain. Muuten ei ole vaihdettu kuin renkaita. Huollot kustantaa 200-300e 7500 km välein merkki liikkeessä.
Parasta pyörässä on luonne ja kokonaisuus. Sopii touring reissuun vaimon kanssa ja kaupunki pyöritykseen kavereiden seurassa. Ja aina riittää asiasta ymmärtämättömiä siviilejä kyselemässä italo orin ominaisuuksista.
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif

Kas...
Hauska huomata että joku muukin pähkäilee ihan tismalleen saman ongelman kanssa.
Omalla kohdalla käydään vielä tiukkaa vääntöä Hondan ja Aprilian välillä. Saas nähdä kumpi tulee taloon

Kas...
Hauska huomata että joku muukin pähkäilee ihan tismalleen saman ongelman kanssa.
Omalla kohdalla käydään vielä tiukkaa vääntöä Hondan ja Aprilian välillä. Saas nähdä kumpi tulee taloon
Kuten tässäkin on monta kertaa tullut esille, ei tuossa ole kuin yksi järkevä ratkaisu; osta Honda.
Sitten on vielä meitä kummajaisia, joilla "järkevä" ja "moottoripyörä" eivät mahdu samaan lauseeseen.

Honda näytti vuonna 2000 tältä:
249_0_9_4_vfr%20800%20f_Image%20by%20Honda.%20Published%20with%20permission..jpg

Sitten pieni Italomerkki teki 2001 tällaisen pyörän:
4125_0_1_2_rst%201000%20futura_Image%20by%20Aprilia.%20Published%20with%20permission..jpg

...ja Honda näytti tältä vuonna 2002:
19994_0_2_3_vfr%20800%20fi%20interceptor_Image%20by%20Honda.%20Published%20with%20permission..jpg

Mitä pienet edellä, sitä isot perässä...vai mitenkäs se menikään
wink.gif

Argh! kun tuo VFR on omaan silmään vain niiiin nätti!
biggrin.gif

En keksi järkiperusteita mutta jostain syystä vaaka on ollut jatkuvasti kallellaan VFR:än suuntaan vaikka monet testit, mielipiteet ja keskustelupalstat muuta sanoisi.

Et varmasti pety jos VFR:ään päädyt!
Ite ainakin tykkäsin vm.1992 pyörästäni paljon. Vaikka vanha olikin, jaksoi vääntää alakierroksilta asti, kiihtyi ihan riittävästi ja oli muutenkin luotettava!

Onhan se hiukan painava ja "jäykkä" mutta tykkäsin silti!

Osta vifferi niin et taatusti kadu!

Itse vaihdoin 3½ v sitten juuri pikku Banditin Futuraan, vaihtoehtona oli nimenomaan VFR. Ekan kerran kun pääsin istumaan Futuran päälle, niin heti tuntui että tässä on kaikki kohdallaan, mitoitus oli kuin minulle tehty. Ja sitten vielä kun väliraha verrattuna VFR:ään oli huomattavasti kukkaroystävällisempi niin nyt on siten reilut 30 tkm takana Futuralla. Ainoat ongelmat on ollut mittarineulojen irtoaminen  ekana kesänä (eivät pysyneet kiihtyvyyden mukana...) ja viime kesänä tyyppiviaksi luettava starttireleen hajoaminen. Muuten on pelkät huollot ja renkaanvaihdot riittäneet.
Nyt olen sitten surrut että mitkä ovat sitten muutaman vuoden päästä vaihtoehdot Futuralle, pitäisikö ostaa joku vähän ajettu (joita tuntuu muutama Suomestakin löytyvän) varastoon odottamaan..
Ja kyllä silläkin on merkitystä, ettei nakkikioskilla yleensä ole montaakaan samanlaista...

Käyhän tyypittään ST4:nenki (tai ST3 tai ST4S) varulta - kyllä neki pelittää. Sprintin voisi toki ottaa itekki, jos uutta mielii.

Back