No jos nyt vaikka lähdetään siitä samasta sanonnasta jota on käytetty siinä keskustelussa: "Maassa maan tavalla, tai maasta pois."Tuosta lainatusta täytyy olla aivan samaa mieltä, sillä lisäyksellä, että minä en kyllä myöskään näe mitään syytä tai oikeutusta edes keskustelussa mukanaolevilla alkaa sanella muille osallistujille sitä mistä ja miten saa keskustella. Tämä siis tietysti hyvänmaun ja lakien rajoituksin.Enkä ole huomannut, että olisin siellä yksin, näyttäisi olevan paljon muitakin, jotka asiasta haluavat keskustella. Mamu-keskustelua ei ole mikään forum internetissä monopolisoinut sen enempää kuin .org olisi monopolisoitunut mp-keskustelua.
Ylipäätään pidän kovin kummallisena sellaista näkemystä, että jos kymmenkunta ihmistä kokoontuu johonkin keskustelemaan mistä tahansa aiheesta, niin mikä oikeus jollain ryhmän ulkopuolisella on tulla sanomaan että "ette saa keskustella" ?
Tämä keskustelufoorumi on kuitenkin yhdistyksen jäsenmaksuilla ylläpidetty, vapaaehtoisvoimin pyöritetty ja tämän foorumin linjauksista päättää ensikädessä yhdistyksen hallitus ja sen kautta jäsenistö. Näin ollen yhdistyksellä on oikeus päättää siitä, että mitä keskustelua täällä käydään ja mitä ei. Keskustelua ei ole monopolisoitu kenenkään puolesta vaan .Orgilla on oikeus päättää millaisia hiekkakakkuja sen hiekkalaatikolla pysyy pystyssä ja millaiset potkitaan nurin. Näin se vaan menee.
Se että tuo maahanmuuttajakeskustelu lukittiin on minunkin mielestäni aika naurettavaa. Se kumminkin on pysynyt yhdessä topickissa paskiksessa jossa se on ollut helposti vältettävissä. Itsekään en pidä siitä keskustelusta mitä käydään esim. A. Ehrnrooth-threadissa, mutta osaan pysyä sieltä pois sillä saattaisin provoontua turhankin kärkkäisiin kommentteihin. Jos maahanmuuttaja-aihe on jollekulle modelle liian arka paikka, niin ei ehkä kannattaisi käydä sitä lukemassa moderoinnista puhumattakaan.
Itse olen tiukemman moderointilinjan kannalla, mutta nimenomaan siten, että moderoidaan asiattomuuksia, henkilökohtaisuuksia ja netikettiä (esim ylipitkiä lainauksia, "+1":siä ja liian suuria kuvia) koskevia viestejä eikä aiheita. Kyllä paskikseen jauhantaa mahtuu.