• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rillien huurtuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jlik

MotOrg ry jäsen
Otsikon mukaiseen ongelmaan olen jo ehtinyt törmätä kun lähdin Bodomin lenkille viime viikonloppuna kukonlaulun aikaan. Kuuppana Suupertin S2 ja käytän kypärähuppua. Huppuna oli sellainen Yokon huppu joka ei peitä kasvoja. Poistin pinlockin ennen tätä ajelua koska se tuntui vääristävän näkökenttää häiritsevästi aurinkolipan kanssa (aika veikeä tunne visiirin, pinlockin, aurinkolipan ja rillien kanssa). Rillit (ja visiiri) tosiaan meni aina huurteesen kun pysähtelin ja visiirin aukaiseminen liikkeelle lähtiessä auttoi tilanteeseen.

Löysin muutaman topiikin aiheesta ja niissä ehdoteltiin mm. Fairyn käyttöä, mutta joku totes että se sattaa tuhota pinnoitteet. Onkos mitään muita ihmeaineita olemassa? Sen verran häiritsevää tuo rillien huurtuminen on että jotakin pitäis tehdä (ja onhan se turvallisuusriskikin varsinkin jos vielä vasta-aurinko).

Muoks. Vielä tästä. S2:ssa voi jättää visiirin tietenkin raolleen, mutta rako on aika iso jolloin kylmä viima osuu vähän ikävästi otsaan.

Specsaversistä saa huurtumisenesto sprayta, toimii yhtä hyvin/huonosti kuin Fairy. Ei ole Fairy kyllä huhonnut laseja eikä visiireitä viimesen 40 vuoden aikana minulta.

Pitkiss sanoi:
Mä olen laittanut fogtechia gt-airin aurinkovisiiriin sillointällöin. Ei kestä kauaa pinnalla, mutta tuntuu toimivan ihan hyvin. En tiedä miten toimii rillien kanssa.

http://www.varusteleka.fi/fi/produ...ch-huurteenestoaine-30-ml-1-fl-oz-pullo/4661

Täytyykin kokeilla tätä jos ei muita aineita löydy. Hintaahan sillä tuntuu olevan.

Pavel Pude sanoi:
Sama ongelma, mutta olen ratkaissut asian hengittämällä vain sisäänpäin.:p

Se auttaa hetkeksi mutta käy vähän hankalaksi pidemmän päälle. Arvasin että joku ehdottaa tätä tekniikkaa.:p

Jos fairy tuhoaa pinnoitteet, niin miten sun lautasten ja lasien on käyny?

Ei oo tapahtunut mitään muutoksia niin muovi- kuin lasipinnalla. Ja ihan optikkokin kehoitti pesemään näitä silmälaseja vaikkapa Fairylla :)-

jlik sanoi:
Se auttaa hetkeksi mutta käy vähän hankalaksi pidemmän päälle. Arvasin että joku ehdottaa tätä tekniikkaa.:p

No joo ettei ny meen ihan lätinäks, olen joskus kokeillu sitä lasien huurtumisen estoainetta ja tulos ollu kyllä pettymys.

Nykysellään syssyt ajelen piilareiden voimin, kesällä saakin muitta mukisematta ajaa laseilla.

Sami@Vespa sanoi:
Mä olen omalta kohdaltani ratkaissut huurtumisongelman jo lähes 20 vuotta sitten. Suosittelen.
Kypärässä sitten Pinlock aina kiinni, ei huurtu eikä kyllä ainakaan Nolanin kypärissä vääristä näkökenttää.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Excimer_laser[SUB][/SUB]

Paukutitko tuolla excimer laserilla reikiä visiiriin vai mitä teit? Aika järee laser tarvitaan (tai ainakin hyvin fokusoitu biimi).

Joo en harrastanut mopoilua vielä tuolloin eikä ollut visiiriä, annoin sitten kirurgin paremman puutteessa rei'ittää sarveiskalvoni :jpstyle:
On kyllä ollut hyvä ratkaisu tämän motoharrastuksen ja monen muunkin harrastuksen kannalta...:thumbup:

Viimeksi muokattu:
Sami@Vespa sanoi:
Joo en harrastanut mopoilua vielä tuolloin eikä ollut visiiriä, annoin sitten kirurgin paremman puutteessa rei'ittää sarveiskalvoni :jpstyle:
On kyllä ollut hyvä ratkaisu tämän motoharrastuksen ja monen muunkin harrastuksen kannalta...:thumbup:

Okei, nyt ymmärrän mihin sitä excimeeriä oikein tarvittiin. Onhan tämäkin ratkaisu mutta aika hintava (tosin moni muukin ongelma ratkesi varmasti samalla).

Sami@Vespa sanoi:
Kypärässä sitten Pinlock aina kiinni, ei huurru eikä kyllä ainakaan Nolanin kypärissä vääristä näkökenttää.

Mulla tuo näkökenttä meni todella oudoks kun laitoin vielä aurinkovisiirin päälle. En tottunut siihen pinlockiin (4 optista pintaa silmien ja tien välissä) joten otin sen pois.

^Varmasti tässäkin on silmäkohtaisia eroja, toiset vaan näkee asiat erilailla ja kokevat tietyt asiat häiritseviksi. Itsellä kanssa lasit käytössä ja kypärässä aurinkovisiiri ja pinlock. En ole huomannut mitään vääristymistä tai muitakaan ongelmia tällä kokoonpanolla. Kypäränä Nolan N104. Varmasti kypärissäkin on eroja.

jlik sanoi:
Okei, nyt ymmärrän mihin sitä excimeeriä oikein tarvittiin. Onhan tämäkin ratkaisu mutta aika hintava (tosin moni muukin ongelma ratkesi varmasti samalla).

Multa leikattiin virossa -5,5 + hajataitot silmistä veke. Kustansi hotelleineen ja matkoineen aika tasan kakstonnia. Tartto, Tamperemaja, lautalla+bussilla, ReFocus. Vuosi meni niin ei kuivunu silmät, talvisin pimeellä vähän kaksoiskuvaa toisessa silmässä ja terävin lähinäkö huononi. Tyytyväinen - kyllä!

Tampereella operoivat mun silmät n. -3,5 oli taittovikaa ja ehkä paras investointi tällä saralla jonka itselleni olen tehnyt.
Ja niin ovat sanoneet kaikki muutkin saman toimenpiteen toteuttaneet.

Kawa LTD sanoi:
Jos fairy tuhoaa pinnoitteet, niin miten sun lautasten ja lasien on käyny?

Ei oo tapahtunut mitään muutoksia niin muovi- kuin lasipinnalla. Ja ihan optikkokin kehoitti pesemään näitä silmälaseja vaikkapa Fairylla :)-

No astioissa harvemmin on pinnoitteita, kuten silmälaseissa. Pinnoittamaton on ihan eri asia. Kuuleman mukaan sitä sirtuuna-Fairyä ei kannata käyttää siinä on pieniä määriä sitruunahappoa niin pitkällä käytöllä tuhoaa. Tiedä pitääkö paikkansa, mutta sillä perus vihreällä Fairyllä on menty jo vuosikausia ilman ongelmia.

Back