• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Riittääkö farkut kaupunkinopeuksiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Plootu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Farkut ei riitä kaupungivauhdissa eikä ajopuku maantienopeuksissa.
tounge.gif

Kyllä ne farkut riittää, sillä voihan sitä ajaa vaikka alasti, kunhan et kaatuile.
Ainoo ongelma nakuna ajamisessa on ajoviima. Se kun laittaa mulkun pyörimään propellin lailla. Seurauksena on mustelmia reisien sisäpinnoilla.
Tonpa takia alasti ajellessa pitää käyttää polvisuojia...ei oo polvet mustelmilla.
Ja tummennettua visiiriä kypärässä ettei rupia hävettää, ku kylmä viima pienentää.
baaa.gif
Eikun kotiin äkkiä, nimittäin kylmä kangistaa nopeasti.

Ei ne riitä. Itse pannutin viime kesänä n. 60-70km vauhdista farkut jalassa. Pikkureikä tuli ajosaappaiden kohdalle ja sauma vähän reidestä puhki. Taisivat olla harvinaisen lujatekoiset farkut, mutta en tahtoisi testata kestävyyttä uudestaan.
smile_org.gif

Kylki ei kestänyt yhtä hyvin, kun ajotakki nousi asfalttia viiltäessä, niin jauhelihaahan siitä jäi sitten asfalttiin. Eli jos olisi ollut oikeaoppisesti Dainesin ajohousut vetskarilla kiinni takissa, niin eipä olisi kylkeen sattunut.

Joskus on tuuria eikä satu, ja joskus ei. Hyvillä ajokamoilla tietenkin lisää sitä hyvän tuurin mahdollisuutta. Mutta laiskuus iskee usein ja farkut jalassa tulee lyhyemmät lenkit ajeltua.

edit. Ovat muuten nuo farkut nyttenkin jalassa. Iconilta saa kanssa ajofarkkuja, jotka myös vaikuttavat suth napakalta. Löytyy esim. Dennis Kirkistä . Kyllä kestävä farkku jotain suojaa, mutta nahka on nahkaa.

Kyllä tuntuu pipi pelottavan aikuisia miehiä.
Ajatteko te fillarillakin kokovartalokortsussa, selkäpanssarissa ja pelastusliiveissä?
Selkeä provo, mutta ihan pakko heittää tämä kommentti silti. Myös, vaikka olenkin hameväen edustaja..

Sanoisin, että se hetkellinen pipi tuskin pelottaa niinkään paljoa, mutta kyllä se vituttaa, kun menee monta viikkoa esim. siihen, että polven ruvet antaa periksi, että voi edes kuvitella lähtevänsä esim. ajelemaan tai tekemään ihan mitä muuta tahansa. Toki kaatuessa voi sattua vaikka mitä! Itse olen katkaissut käteni kävellessäkin, mutta vauhdin kasvaessa 3-kertaisesti, uskoisin, että riski sattua enemmän kasvaa myös, jos ne kuuluisat pannut tulee. Sitä ei ikävä kyllä voi ennustaa myöskään ajoon lähtiessä.

Naisena tähän vielä tokaisen, että vaikka polvessa ei aiemmin ollut kummoisia rupia, niin jo tuo nykyinen leikkaushaavakin on vähän ilkeän näköinen, kun shortseja repii päällensä, jotta tuo kohta aviomiehen kohtalon kokeva ukko saa toiveensa läpi ja näkeen kohta-vaimonsa pienemmissä vaatteissa, kuin verkkarit ja t-paita kesäkuumalla.
wink.gif
Joo, pikkumaista, mutta jos sen ilkeän arvenkin välttää pukemalla kunnon varusteet päälle, niin on vaan punnittava, kumpi on kivempaa pitkässä juoksussa... Asfaltti-ihottumaa on sitäkin lajia, joka ei koskaan parane entiselleen. Itsellänikin.

Juuri näin. Kun kerran saa asfaltti-ihottumaa, niin ihon pigmentit kärsii, ja siinä on sitten läikkä loppuelämäksi. Ei siinä, ei se läikkä niin pahaa ole, mutta kun sitä ei voi näyttää auringolle, koska todennäköisyys saada esim melanooma on aika suuri.

Mutta kukin tyylillään...turhaa on sitten vaan itkeä kun on nahka siirtynyt muualle, pari snadia tulehdusta, suihkussa ei voi käydä jne. Itse olen pari kertaa tutustunu asfalttiin väärissä varusteissa, ja alan pikkuhiljaa oppimaan
tounge.gif

Kaatuminen farkut jalassa, molemmat polvet ja toinen nilkka auki, lisäksi koko jalan peittävä mustelma..

Kaupunkinopeuksissakin sattuu aika perkeleesti
bawling.gif

Jos haluaa halvempia kevlar-farkkuja, niin voi kääntää katsetta Israelin suuntaan. Siellä kun tuppaa oleen melkoisen kuumat ajokelit, niin ovat suunnanneet näihin viileisiin vaihtoehtoihin.

Eivät yhtä hyvää laatua kuin dragging jeansit, mutta halvemmat. Niitä kevlarpaloja kannattaa ommella kiinni paremmin. Noissa on isohkot palat polvissa ja lantiolla tarroilla kiinni olevat palat, joiden suojaavuus mietityttää hieman mutta kai se takapuolen suojaa.

http://www.brosh.com/new/default.asp?pid=106&L=1

Toimittivat ihan kiltisti eikä paljoa maksanut varsinkaan nykyisellä dollarikurssilla.

Itse en polkupyräillessänikään käytä nahka-asua eli riittää jos siltä tuntuu. Varman päälle jos haluaa pelata niin kannattaa lopettaa mopoiluharrastus heti alkuunsa, sillä tämähän on vaarallinen harrastus. Toisin kuin noista alkusanoista voisi päätellä ajan ilman kunnon mopoiluvehkeitä erittäin harvoin. Johtunee siitä, ettei ajelut kohdistu pelkästään nakkikioskin kiertämiseen...

Farkuista on jo jauhettu varmaan kymmenessä eri ketjussa, mutta mites on noitten krossivermeitten kestävyys urbaanissa kaupunkiympäristössä? Eli oon vähän kattellu josko pistäis tommoset krossihousut lämpimän kelin ajohousuiksi Dainesen nahkatakin seuralaisiksi.

Rukan gorehousut löytyvät kaapista, mutta eivät vaan millään istu mun jalkaani. Kiristävät, puristavat ja hiostavat joka puolelta aivan liikaa jotta suostuisin vetämään ne joka kerta jalkaani. Noista krossipöksyistä puolestaan näyttäisi löytyvän sopivan väljiä pöksyjä mun makuuni. Mutta mitenkäs nuo kestävät tuota asvalttikontaktia?

Itse vasta viime viikolla pärrän kanssa kontanneena suosittelen kyllä kunnon ajovarusteita...

Kohtalaisen pienessä kaupunkinopeudessa auto päätti vaihtaa kaistalleni ja kiilasi eteeni. Ei ollut nähnyt minua ja saattoipa kuskia sekoittaa sekin, että edessäni oli toinen moottoripyörä. Oli ilmeisesti ajatellut että tuon pyörän jälkeen on tilaa...

Jokatapauksessa nopeutta arvatenkin 40 km/h ja ehdin jarruttaa kun tajusin auton laittavan vilkut päälle kohdallani. Väistökään ei onnistunut, kun ajoväylän reunassa oli korkeat kanttarit. Mitättömältä tuntuvassa vauhdissakin asfalttikontakti ei tunnu kivalta. Voin luottamuksella sanoa, että se kävi oikeastaan aika kipeää. :P

Ajohousuina oli Scottin farkkumalliset Cordura-housut ilman polvisuojia. Lopputuloksena oikeaan polveen tuli aika syvä isompi haava johon 3 tikkiä + molemmissa polvissa ruhjeita ja turvotus. Kyllä tuossakin vauhdissa kaatuessa Cordura menee riekaleiksi... Voi vaan kuvitella miltä normifarkut olisivat näyttäneet tällin jälkeen.

Samassa tällissä Rukka-ajotakki hoiti hommansa. Kyynärpäät rikki suojiin asti. Yläkroppa säilyi fyysisesti täysin kunnossa.

Rupesi siinä vaan miettimään, että kun pienellä nopeudella jälki on tuota, niin mitä se sitten on moottoritieonnettomuudessa...

Aina kun ei tosiaan riitä että ajaa itse varovaisesti...

Parina päivänä olen huomannut, että noin joka neljäs tai viiden prätkäkuski ajaa PALJAIN käsin
veryangry.gif

Millähän sitä ihminen pyrkii vaistonvaraisesti vastaanottamaan osumaa? On se sitten kiva käydä huussissa, kun räpylät on kuoriutunu nahasta. Haloooooo... kädet on kuitenkin ne tärkeämmät raajat!

Farkuissa tulee mopoiltua kesäkuumilla, tuskin ne mitään suojaa.
Ajohousuja ei voinut kuvitellakaan laittaa päälle, eilisen ajelun jäljiltä
haisivat meinaan aika exsoottiselle
biggrin.gif

(ei goret vaan joku halpa kalvopöksy)
Lähdenkin tästä pesemään housuja syksyn varalle
tounge.gif

Nostan niille hattua jotka ajelevat näillä helteillä mustat tixtaxit päällä tuolla pitin poikin.. Itse en tuohon kykene, menee nautinto kun pulttailee kuumuden ja hien kanssa!!
smile_org.gif

Ajohousuja ei voinut kuvitellakaan laittaa päälle, eilisen ajelun jäljiltä
haisivat meinaan aika exsoottiselle
biggrin.gif

(ei goret vaan joku halpa kalvopöksy)
Lähdenkin tästä pesemään housuja syksyn varalle
tounge.gif
Sama vika rahikaisella
tounge.gif

Ei tuolla kerta kaikkiaan kestä olla kalvo- pökissä, kengissä ja hanskoissa!

Pakko oli hakea vähän vilpoisempaa päälle.
Dainesen tekstiilipökät, Oxtarin kesä kengät ja jotkut ilmastoidut smoto hanskat joiden merkistä en saa selvää. Ajomukavuus parani noin 500% about rengas sarjan hinnalla
smile_org.gif

Edit: Thorin hanskat näyttää olevan.

Farkuista on jo jauhettu varmaan kymmenessä eri ketjussa, mutta mites on noitten krossivermeitten kestävyys urbaanissa kaupunkiympäristössä? Eli oon vähän kattellu josko pistäis tommoset krossihousut lämpimän kelin ajohousuiksi Dainesen nahkatakin seuralaisiksi.
Mp-Asun "crossibyysat" on ainakin samaa materiaalia kuin niiden "katubyysatkin", pois lukien ettei niissä ole suojia ollenkaan. Erilliset polvisuojat mulla käytössä niiden kanssa... En oo testannu kaatua niiden kanssa.

Nyt lämpötila on sitä luokkaa, että mulle liittää komeesti varkut ja lipposet. Paljain käsin t-paidalla. Tekee nannaa aaahh. Kunhan pysyy pstyssä??

Back