• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

RENKAAT ulkomailta vai suomesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pientä vertailua muutaman renkaan hinnoista (renkaat valittu umpimähkäisesti listalta, perusrengasta ja sporttisempaa) Kyseessä listahinnat.

Bridgestone BT014 120/190

All-Right: 371e/setti

Reliatec: 272e/setti

Rodamoto: 206e/setti

Eli kyllä sitä kannattaa katsoa mihin roponsa sijoittaa.
Hmm...luin tuolta toiselta topikilta että tuohon hintaan tulee 16% alv päälle, sekä 32 € lähetyskuluja, eli kyllä kannattaa katsoa mihin roponsa pistää.

Toki paellamiehen viesteissä on vaihtelua, joskus sisältää alv'in joskus taas ei. Lähetyskulutkin näköjään vaihtelee.

Mutta vieläkin ne ovat halvemmat vaikka verot ja lähetyskulut lisäisi (=> 271e), etenkin tuohon Allright:in pyyntöhintaan nähden.. eikö?

Minä käyn Lidlissä ja tilaan renkaani vaikka Gambiasta jos ne saa selvästi edullisemmin kuin Hollolasta....Polttoaineenkin voisin hakea Venäjältä jos se suinkin kannattaisi.
Vielä kun ajovarusteet saisi halvalla suoraan Pakistanista missä suurin osa merkki nahoistakin tehdään niin oi sitä auvoa ja iloa.

Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa...ellei satu olemaan riistoporvarioptiokapitalistisika
wink.gif

Niin.
Meidän yhteiskunta on muutenkin aika erikoinen yritysten puolelta katsottuna.
Esim: Tavoitekate on n. 30% tietämillä (riippuen toimialasta). Ruokakauppa järjestelmä ei "menesty", ellei tule vähintään 20% kokonaiskatetta (sis rah.kate+liiketoimintakate)
Siis mitä eroa on keskieurooppaan?? Ruokakauppaketjuilla on siellä tavoitekatteet puolta pienemmät, sama pätee päivittäistavaraan (muu, kuin elintarvike).

Hassua, kun käytte katsomassa yritysten tuloksia (julkisia) niin huomaatte, miksi meillä maksaa, muualla ei...

Ei se joka pyytää, vaan se joka maksaa..
confused_orig.gif

Paellamiehen sporttirenkaat on mulle maksaneet siinä kahdensadan tai vähän yli per setti. Toimitus tulee viikon sisällä ja esim. töihin. Toimituskuluja kannattaa yrittää hiukan jakaa kavereitten kanssa eli isompia tilauksia kerralla. Yhtä rengasta tuskin kannattaa tilata. Kun irtovanteille kumit suht edullisesti vaihtavia pajojakin vielä löytyy niin ongelmia ei todellakaan ole ollut. Jos suomesta löydän haluamani rengassarjan irtovanteille vaihtoineen hintaluokassa 250€ niin varmasti siihen tartun. 300€ en maksa. Ainoa joka tuossa ulkomailta tilaillessa jää vaille rahojaan on kotimainen maahantuoja ja osin jakelu yksinkertaisuutensa vuoksi, mutta tuokin raha jää minun taskuun eli kotimaahan.

Allrightin hintoja kun aina ihmetellään niin unohdetaan se mistä osittain homma johtuu, tuo "syy" on jälleenmyyjät joka johtaa siihen että hyviä aleja ei tuolta saa.

Jo kauan olen huomannut että esim Reliatecista saa Allrightilta tulevat vermeet paljon halvemmalla kuin suoraaan Allrightilta, vaikka tulle yksi välikäsi liikaa - outoa?

Jos Allright antaisi suoraan alea niin paljon että mentäisiin lähelle jälleenmyyjähintoja älähtäisivät nuo tuotteiden jälleenmyyjät varmasti. Hehän ostavat tuotteen hintaan X alennusprosentilla Y ja lätkäsevät sitten oman katteensa Z tuohon päälle - tällä tavalla saadaan se jälleenmyyjän hinta (yksinkertaista).

Itse olen jo pitkään tehnyt niin että käyn sovittamassa/ihmettelemässä tuotteen Allrightissa ja tilaan sen Orgin Webshopin kautta. Toimitusaika pitenee päivällä tai kahdella mutta hinnassa saattaa olla kymmenien prosenttien ero - ja toi on mun mielestä aika paljon.

En tiedä liittyykö tämä rengasvertailuun ja myykö allright myös kiekkoja eteenpäin, mutta näin suurimmassa osassa heidän vermeitään tuo pätee.

Eihän tässä nyt kysymys olekaan siitä etteikö haluttaisi "suosia suomalaista", vaan siitä että v*tuttaa kun liikkeet vetävät aika reilusti siivua siitä välistä. Ihan ok jos ei tule muuten tarpeeksi pätäkkää, mutta vapaan kilpailun nimissä tässä todella olisi jollekin aika hyvä bisneksen paikka. Tällä hetkellä kun iso siivu suomalaisilta liikkeiltä menee juuri esim. Rodamotolle. Jos olisi paikka missä ReliaTecin hinnat renkaille ja osaava/järkevästi hinnoilteltu asennuspalvelu samassa putiikissa niin ei tarvitsisi ainakaan peukaloitaan pyöritellä ajokauden aikana.

Täytyypä siis perustaa Tanpereelle motorenkaiden tuontiin ja asennukseen kesäaikana erikoistunut yritys, jos näin paljon on innokkaita asiakkaita
thumbs-up.gif

Ööh, mä kun en ole koskaan joutunut ostamaan yksiäkään renkaita, niin ei mulla ole oikein käsitystä myöskään niiden hinnoista. Voisin oikein hyvin kuvitella ajavani merkkiliikkeen poikien luo ja sanomaan että pankaas tähän uudet kumit. Vielä ei ole ollut moiseen tarvetta, mutta aika näyttää koska moisen homman joutuu tekemään.
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Rahamiehiä?

Ööh, mä kun en ole koskaan joutunut ostamaan yksiäkään renkaita, niin ei mulla ole oikein käsitystä myöskään niiden hinnoista. Voisin oikein hyvin kuvitella ajavani merkkiliikkeen poikien luo ja sanomaan että pankaas tähän uudet kumit. Vielä ei ole ollut moiseen tarvetta, mutta aika näyttää koska moisen homman joutuu tekemään.
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Rahamiehiä?
Köpi vaihtaa pyörää aina kun renkaat on ajettu loppuun - ja välillä hiukan ennenkin
smile_org.gif

Täytyypä siis perustaa Tanpereelle motorenkaiden tuontiin ja asennukseen kesäaikana erikoistunut yritys, jos näin paljon on innokkaita asiakkaita
thumbs-up.gif
Kannattaa kyllä, vielä kun miettii kuinka pitkiä ajokausista näillä uusilla vakuutuksilla tulee muodostumaankaan. Siinä voi sen muutaman kuukauden pyöritellä vaan peukaloitaan.
tounge.gif

Toisaalta, luuletko kerkeeväs sen jälkeen enää ajamaan?
biggrin.gif

thumbs-up.gif
Kannattaa kyllä, vielä kun miettii kuinka pitkiä ajokausista näillä uusilla vakuutuksilla tulee muodostumaankaan. Siinä voi sen muutaman kuukauden pyöritellä vaan peukaloitaan.
tounge.gif

Toisaalta, luuletko kerkeeväs sen jälkeen enää ajamaan?
biggrin.gif
Eihän mun tarvii kun perustaa se ja palkata pari kaveria tekeen työ... Keskityn johonkin muuhun sen aikaa... Vaikkapa leipätyön tekemiseen
tounge.gif

Pientä vertailua muutaman renkaan hinnoista (renkaat valittu umpimähkäisesti listalta, perusrengasta ja sporttisempaa) Kyseessä listahinnat.

Bridgestone BT014 120/190

All-Right: 371e/setti

Reliatec: 272e/setti

Rodamoto: 206e/setti

Eli kyllä sitä kannattaa katsoa mihin roponsa sijoittaa.
Hmm...luin tuolta toiselta topikilta että tuohon hintaan tulee 16% alv päälle, sekä 32 € lähetyskuluja, eli kyllä kannattaa katsoa mihin roponsa pistää.

Toki paellamiehen viesteissä on vaihtelua, joskus sisältää alv'in joskus taas ei. Lähetyskulutkin näköjään vaihtelee.
Lueppa sitten uudelleen tai ota yhteyttä Rodamotoon. Sinä puhut nyt aivan eri firmankin hinnastosta eli Firma jonka hintoja on tällä foorumilla ollut esillä ilman veroja on Masqueruedas-rengasfirma. Sen pääomistaja oli kyllä ennen töissä Rodamotolla. Noissa laittamissani hinnoissa on verot laskettuna valmiiksi. Ja kuten vertailuviestissäni selvästi ilmaisin: Hinnat ovat listahintoja. Tuleehan reliatecin hintaankin kierrätysmaksu yms jne.

Kuten varmasti itsekin näet, hinnoissa on huomattava ero.

Itse olen myös ostanut renkaani tällä hetkellä ulkomailta. Mynetmotosta viimeeksi muistaakseni. Sitä ennen tuli Rodamotosta ja Reifenversandilta. Myös Reliatecista olen yhden setin tilannut, kun ei ollut kimppaan lähtijöitä ulkomaan tilaukseen...

Nyt on oikea aika avata rengaskeskustelu. Toivottavasti tällä foorumilla on jonkinlaista tiedonvälityksellistä voimaa, sillä mielestäni rengashinnoissa suomessa on korjaamisen varaa!

Suomessa on tällä hetkellä kauppoja, kuten esimerkiksi Reliatec Oy, jotka hankkivat myymänsä renkaat ilmeisesti suoraan ulkomailta jostakin rengastukusta kuten rodamotolta tai muusta vastaavasta. Näiden kauppojen hintataso on kohdallaan, sillä esimerkiksi Reliatecissa maksaa tällä hetkellä esimerkkirengassarja seuraavasti:

(Reliatec Shop hinta 4.12.06)
Bridegstone BT014R
- 180/55-17 hinta 139,86 €, ovh 199,80 €
- 120/70-17 hinta 91,55 €, ovh 112,67 €

Selvennykseksi sarjan hinta on noin 232 € tarjouksessa.

Nyt jos mennään suomalaisiin perinteisiin rengaskauppoihin, otetaan esimerkiksi päivän hinta Allrightissa samalle rengassarjalle.

(Allright Shop hinta 4.12.06)
Bridegstone BT014R
- 180/55-17 hinta 161 €
- 120/70-17 hinta 218 €

Selvennykseksi sarjan hinta on noin 379 €. Vaikka siitä saisi liikkeen tiskillä 10 % alennusta niin sarja maksaa silti 341 €!!!

Nyt jos verrataan oletettua Allrightin tiskillä alennettua (-10 %) hintaa Reliatecin hintaan, eroa on seuraavasti:

341 € - 232 € = 109 €!!!

Vaikka rengasmaahantuojat yrittäisivät lobata kauppiaita pyytämään renkaan irtovanteelle asennuksesta 25 €/kpl niin silti hintaeroa jää 59 € tässä esimerkissä, olettaen että 10 % alennuksen lisäksi Allright antaa vielä asennuksen irtovanteelle ilmaiseksi.

Missä on siis vika, miksi suomessa renkaat maksavat noin paljon, maahantuojien ahneus???

Viime kesänä lähialueen pieni porukka tilasi yksityisesti kaikki käyttämänsä renkaat ulkomailta joko Rodamotosta, Reifenversandilta tai muusta vastaavasta nettikaupasta. Toimitus oli vaivaton ja hinta vielä Reliatecin vastaavaa edullisempi.

Arvioni mukaan (pähkäilimme asiaa paikallisten kerhojen jäsenten kanssa) katupyörän renkaita tilattiin ulkomailta pienellä Turun alueella yli 400 kpl ja renkaiden tilaaminen ei kaikissa muissa suomen paikkakunnissa ole arvioni mukaan kovin paljoa vähäisempää Jos renkaiden keskihinta on 170 €/kpl (Allrightissa esimerkiksi) niin se tarkoittaa 68 000 € rengaskasaa suomihinnoin. Toki kasasta maksettiin paljon vähemmän, mutta tuo summa kuvastaa liikevaihdon menetystä ja se on vain Turun lähialueen pienen piirin summa

Mielestäni oikea lääke muuttaa rengasmyynti suomessa olisi vain sopeutua eurooppalaiseen kilpailuun ja alentaa jollakin keinolla rengassarjan hinta suomessa korkeintaan 10 % korkeammaksi kuin ulkomailta saa. Näin toimien varmasti renkaat ostettaisiin täältä.

Voi tietysti olla, että maahantuojat eivät vaan halua laskea vapaaehtoisesti hintoja, mutta luulisi tämänhetkisen ulkomailta tilattujen renkaiden määrän jo tekevän jotakin kotimaan hintatasolle. Onkohan tässä jotakin samanlaista selkäänpuukotusta ja vastustusta ilmassa kuin aikanaan käytettyjen moottoripyörien tuonnissa ulkomailta?

Tehkää nyt jotakin asialle arvon rengasmaahantuojat, kyllä te luette tätä foorumia.
Just tästä syystä ostan renkaat .ORG shopista!
Suomen asiakasystävällisimmät hinnat .org jäsenille.
(Toivottavasti tästä mielen ilmaisusta ei joudu käräjille...)

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Back