Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ittellä oli vanha bilteman rengasrauta (hyvä) joten ostin pari uutta myös biltemasta.
molemmat uudet olivat kuin purkkaa,vääntyivät aivan soikeiksi..![]()
Tää mikon tekele on yllättävän hyvä ja toimii. Itsekin oon opetellut vaihtamaan kumit rata- ja talliolosuhteissa ja yllättävän helppoa hommaa se on kun vähän treenaa.Minulta löytyy yksi renkaan irtipainamislaite, kun ei kaveri sitä hakenutkaan.. Saa edullisesti pois nurkista kotiin kuljetettuna pk-seudulla kun muuten liikun suunnilla. Matkahuolloilla ym. en lähde lähettelemään - liian vaivalloista.
Saa samalla opastuksen kuinka koko vaihtohomma rautojen kanssa tapahtuu ilman vanteen murjomista.
Hinta jotain 60e.. Pelkät materiaalit on reilu 30e rautakaupassa ja tota ei ihan parissa tunnissa tee, kun viimeistelee, maalailee ja liimailee kumisuojat ym..
Samanlainen kuin nämä aiemmin tekemäni, mutta mustan värisenä..
privalla kyselyt.
Etuvanteen jarrulevyt voi vähän vaikeuttaa rautojen kanssa vääntelyä, mutta enemmän kyllä vaikuttaa vaihdettava rengas. Jos se on joku vanha touringkumi vaihdettuna tuolla +10C kylmässä, niin hankalampaa kuin pehmeä kumi.Huomenna rengas vaihtuu vielä rengasliikkeessä mutta seuraava vaihto olisi tarkoitus yrittää tehdä itse. Kumpiko mahtaa olla helpompi vaihtaa? Etu- vai takarengas?
jake
Käytettyjä (kisakuskien pehmentämät) lyö melkein paljain käsin vanteelle..Ratarenkaita olis tarkoitus vanteelle / vanteelta väännellä. Talven aikana nähdään miten sujuu. Tai sitten hirveellä kiireellä keväämmällä.
ja lämmittää vähän niin putoo sisäänRatarenkaita olis tarkoitus vanteelle / vanteelta väännellä. Talven aikana nähdään miten sujuu. Tai sitten hirveellä kiireellä keväämmällä.
Tiedän että Bee on leikissä mukana ja heittää bensaa liekkeihin, mutta ei kai nyt joku oikeasti ota levyjarruja pois ja keplottele jollain perkeleen lapiolla?Varsinkin takalevy kannattaa ottaa irti, samoin pyörän laakeri jotta saa kikkailla rauhassa.otat jarrulevyt ensin irti, varsinkin eturenkaassa kannattaa, tulee halvemmaksi. antaa enemmän tilaa rautakikkailulle.
otat tylpähkön pistolapion ja sillä pomppaan renkaan päälle lähelle vannetta ja sillähän sen saa irti. toimii. myös kakkosnelosen pätkän avulla voi koko kehon painoa käyttäen onnistua,mutta vaikeampaa kuin lapiolla. jos et säästä rengasta niin lapio.
mäntysuopaa ja vettä liukasteena.
vanha puutarhaletkun pätkä, halkaise se yhdeltä reunalta, niin että saat sen vanteen reunan päälle, se suojaa raudoilta hyvin.
rautatekniikka on sitten oma kysymyksensä ja harjoittelun tulos. lähinnä kannattaa miettiä sitä, mistä saat sen lisäpituuden renkaaseen, että se voisi tulla tai mennä vanteelle. jos väännät toiselta reunalta raudalla, niin vastapuoli pitää olla todella hyvin vanteen keskellä, että tarvittava lisäpituus löytyy-
tasapainotukseen et oikeasti tarvitse pukkia, otat sopivan metallitangon joka mahtuu laakereista läpi ja pidät rengasta käsissä ja katsot mikä kohta kääntyy alas. painota yläpuoli.
JT
Lumilapio käy myös oivasti tuohon irrottamiseen kun reunaa enemmän. Kätevä kaveri voi painaa molemmat renkaat samalla kertaa lumilapiolla.
Rautatekniikan opetteluun auttaa mahdollisimman pitkät raudat sekä teräreunaiset. Sitten vaan voimaa tarpeeksi niin kyllä rengas vanteelta lähtee.
Tuon tasapainotukset voi hoitaa myös pyörässä kiinni oleviin vanteisiin. Pyörä pukilla niin kyllä se painavin kohta alas pyörähtää ja jos ei pyörähdä niin tasapainotus ei ole edes tarpeen. Ei pieni heittoja kukaan huomaan.
-B-
Joo, itse lämmitin lämppärillä viimeksi kun piti saada kumi pehmenemään.. Kellaritallissa kun on n. +15C..Helpottuisikohan homma, jos käyttäisi rengaslämppäreitä ennen vaihtoa?
tässä se bilteman rengasrauta,joka ainakin mulla oli ihan kuin purkkaa..juu kyllä mulle ainakin pari kpl noita vannesuojia on riittäny. mulla se vanha rengasrauta oli aivan samanlainen ulkonäöltään kuin ne kaksi uuttakin.
mutta ne uudet oli aivan paskat,ja vanha taas on helvatin hyvä.huono erä tms?
ostin kyllä biltemasta pidemmänkin raudan(ja jämäkämmän oloisen) mutta en oo kokeillu vielä..
ja tosiaan youtubesta löytyy monia videoita vinkkeineen,ja haulla myös monia aiheita täältä.
rengaskone..
Meillä ollut käytössä vain kaksi pientä lankunpätkää, jotka tuppaa vähän liikkumaan ja lipsahtelemaan alta pois, jolloin jarrulevy voi ottaa osumaa maahan.Pitääpä sitten tehdä ensikokeilu eturenkaalla.
Ei kai itse puusta kyhätty neliö vielä hifistelyä ole. Tuollaisen ajattelin nimittäin itsekin talven aikana rakentaa kunhan saan ensin piirustukset valmiiksi... ;-)
Mulla on 3kpl noita samannäköisiä rautoja, tosin enemmän hopean värisiä ja tuo näyttää enemmän kellertävälle. Ja ovat kestäneet käsittelyä ja ovat jämäkän tuntuiset. Voisin kuvitella että vanne luovuttaa ennen rengasrautaa. Ehkä olet saanut maanantaierästä omasitässä se bilteman rengasrauta,joka ainakin mulla oli ihan kuin purkkaa..juu kyllä mulle ainakin pari kpl noita vannesuojia on riittäny. mulla se vanha rengasrauta oli aivan samanlainen ulkonäöltään kuin ne kaksi uuttakin.
ostin kyllä biltemasta pidemmänkin raudan(ja jämäkämmän oloisen) mutta en oo kokeillu vielä..
ja tosiaan youtubesta löytyy monia videoita vinkkeineen,ja haulla myös monia aiheita täältä.
rengaskone..
aivan varmasti näin onkin.. sillä jopa mun äiti ois pystyny vääntämään ne kaksi rautaa solmuun,oli ne sen verran löysiä! ja sit taas se samanlainen vanha rauta toimi taas eilenkin helvatin hyvinMulla on 3kpl noita samannäköisiä rautoja, tosin enemmän hopean värisiä ja tuo näyttää enemmän kellertävälle. Ja ovat kestäneet käsittelyä ja ovat jämäkän tuntuiset. Voisin kuvitella että vanne luovuttaa ennen rengasrautaa. Ehkä olet saanut maanantaierästä omasitässä se bilteman rengasrauta,joka ainakin mulla oli ihan kuin purkkaa..juu kyllä mulle ainakin pari kpl noita vannesuojia on riittäny. mulla se vanha rengasrauta oli aivan samanlainen ulkonäöltään kuin ne kaksi uuttakin.
rengaskone..![]()