• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaan vaihto käsipelissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jmheik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaihdan itse kurapyöriin kumit, mutta katupyörän kumeja en ole vielä vaihtanut.

Kurapyörissä ainakin pätee tuo "jos joudut käyttämään voimaa, teet sen väärin" -sanonta.

Tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa kolmeen crossipyörään piikkirenkaiden tilalle kesäkumit.

Mulla syy itse vaihtamiseen on pääasiassa ajansäästö, kun ei tartte ajella tai odotella missään.

Toisena tulee huolellisuus ja parempi tasapainotus kunnollisen renkaan istuvuuden myötä. Uskomatonta miten hutiloidusti noita rahasta vaihdetaan. Jää pieniä korkeusheittoja kun ei jakseta kumia väsyttää paikoilleen. Hyvä rengas ei montaa grammaa edes painoja vaadi, jos vanne on hyvä.

Nykyään pyörät niin vanhoja, ettei enää jaksa stressata, mutta huolloissa ne vanteet yleensä myöskin satuloihin kolhittiin ja kotona vaihtamalla pystyy tekemään ilman jälkiä kun jaksaa suojata.

Kurapyörissä ainakin pätee tuo "jos joudut käyttämään voimaa, teet sen väärin" -sanonta.
Kyllä se taitaa päteä lähes missä tahansa renkaanvaidossa.

Skidinä tuli testattuu, ett ei edes fillarin rengas vaihdu*/ vanteen kyllä saa soikeeks ala-asteikänen pulkannarukin.

*Jos ei tiputa renkaan vastakkaista puolta siihen vanteen keskiuraan, niin ihan aivan turha edes yrittää vääntää rengasrauta soikeena.

kotona vaihtamalla pystyy tekemään ilman jälkiä kun jaksaa suojata.
Tohonki saa hinta/laatu-suhteeltaan ihan helvetin kätevät palikat biltsusta:
http://www.biltema.fi/osteri....e=82519

Muistaakseni noi oli vuos pari sit jotain pari egee.
biggrin.gif

biggrin.gif
Toimivat ja vielä halvemmat suojat saa kun pätkii puutarhaletkusta pari 20cm pätkää ja halkoo ne.

Toinen hyvä kikka on Lego-palikat. 3:lla Legopalikalla pidät irroitusvaiheessa renkaan näppärästi irti vanteesta. Irti>palikka väliin, seuraavasta kohdasta irti>palikka väliin jne.

Ei ne palikat sinne sisään jää mut jos jää niin kuulunee kiva ääni...
No ei jää.

biggrin.gif
Toimivat ja vielä halvemmat suojat saa kun pätkii puutarhaletkusta pari 20cm pätkää ja halkoo ne.
No jos säkin erehtyisit joskus testaamaan noit biltsukan palikoita, niin huomaisit kuin ylivertaiset ne on. Ne siis ihan aivan oikeesti on erittäin toimivat. Samaa ovat sanoneet muutkin, jotka on erehtyny noi ostamaan, verratessaan niit öljypurkinkylkilätkiin tai letkunpätkiin.

Löytypäs helmi kohta huoltomanuaalista:
Remove the tire from the rim using a suitable commercially available tire changer.
NOTE
The tires cannot be removed with hand tools because they fit the rims too tightly.

Jep jep...

Omantallin nurkasta löytyy hydrauliprässi. Siihen sopiva kalikka väliin, niin ei ole mikään tiukassa.
smile_org.gif
Mulla on ylimääräisenä sellainen hydraulijuttu, millä painetaan telaketjun niitti ulos/sisään. Siinä on erikseen pumppu ja puristinyksiköt letkun päissä. Siitä vois tehdä liikutettavan "puristimen" jonkun kerhon tiloihin.

Itse kokeilin kerran noita puutarha letkun pätkiä ja mulla ne ei kyllä kestäneet rengasraudan reunoja. Meni rauta läpi ja jätti pienet jäljet vanteeseen. Sen jälkeen ostin noita ns. oikeita suojia ja hyvin on kestäneet.

Itse meinaan kyllä vaihtaa omat renkaat käsin aika pitkälti kun on kaikki vermeet valmiina mutta ei sitä oikein muille viitsi tehdä rautojen avulla.

Suosittelen: Mene vanteen ja renkaan kanssa alan liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan, kustannukset n.15,-€
062802jumpie_prv.gif
Oho! Bike World pyytää 40€ per rengas irtovanteelle.
Noilla hinnoilla jo kannattaa ostaa Biltemasta kaikki tarvittavat rengas vehkeet omaksi.
Toiset liikkeet mieluimmin asentavat heiltä ostettuja renkaita koska kate on silloin parempi. Mitähän huoltoväki sanois jos veisi pyörän huoltoon ja toisi omat suodattimet, öljyt, jarrupalat, ketjut+rattaat yms. osat mukana.

Ja osa liikkeistä kyllä pyytää ihan reippaasti rahaa myös heiltä ostettujen renkaiden laitosta irtovanteelle.

Tietenkin vielä extraa piikkikumeista, vannelukoista, sisäkumeista ja suunnilleen kaikesta muustakin...

Suosittelen: Mene vanteen ja renkaan kanssa alan liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan, kustannukset n.15,-€
062802jumpie_prv.gif
Noilla hinnoilla jo kannattaa ostaa Biltemasta kaikki tarvittavat rengas vehkeet omaksi.
Toiset liikkeet mieluimmin asentavat heiltä ostettuja renkaita koska kate on silloin parempi. Mitähän huoltoväki sanois jos veisi pyörän huoltoon ja toisi omat suodattimet, öljyt, jarrupalat, ketjut+rattaat yms. osat mukana.
Riippuu liikkeestä.Minä vein ketjut sekä rattaat korjaamoon.
Ihan mielellään vaihtoi ja niitasi paikkoilleen.
Työn velotus 0,6h*62€.

Eilen vaihdoin kummatkin renkaat itse.
Työkaluina tuolta renkaan irroituslaite ja tasapainotuspukki. Lisäksi 2 rengasrautaa, vannesuojat, tasapainotuspainoja ja liukasteena tuntuu toimivan parhaiten fairy-vesi.

Samalla vaihdoin Arieten kulmaventtiilit.

Renkaina oli Dunlop qualifier RR jotka tuntuvat tosi jäykkä runkoisilta, mutta hyvin onnistu. Muistaa vaan juuri tuon että jos joutuu käyttämään tarpeettomasti voimaa niin joku pielessä.

Nyt vaihtanut itse vasta 4 rengasta, kokoajan homma helpottuu.

Onhan noilla työkaluilla vähän hintaa, mutta kiva tehdä itse ja just silloin kun haluaa.  
buttrock.gif

062802jumpie_prv.gif
Rupee vaan toi "kate" olemaan sen verran kohdallaan että täytyy alkaa keksii vaihtoehtoisia menetelmiä.

Työkaluina tuolta renkaan irroituslaite
Täysin sama värkki mikä on biltsussa myynnissä 40e halvemmalla. Eli 67% mp-lisää AllRightilla...
crazy.gif

Onks se kuin rimpula?

Ja muutenki näyttää noi kaikki tolla sivulla olevat AllRightin tuotteet olevan ihan aivan täysin samoja kuin mitä biltsussa on myynnissä. Noi vaan on keltasii, ja biltsussa sinisii. Eli sama kiinalainen tehdas, mut eri maalarit.  
biggrin.gif

Ja muutenki näyttää noi kaikki tolla sivulla olevat AllRightin tuotteet olevan ihan aivan täysin samoja kuin mitä biltsussa on myynnissä. Noi vaan on keltasii, ja biltsussa sinisii. Eli sama kiinalainen tehdas, mut eri maalarit.  
biggrin.gif
AllRightin kamoista ei ole kokemusta mutta ainakin Bilteman tasapainotuspukin laakerit on ihan pas*at.

Back