Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuuchen sanoi:Paikallinen pieni prätkäpaja teki mulle ja faijalle viime syksynä rengashommat ootellessa, ja tollasella motonetin pukin näkösellä vermeellä laittoi renkaat tasapainoon. Pikkasin olin ihmeissäni kun olin tottunut näkemään autohommissa että rengas pyörii sellasessa isossa koneessa. Lopputuloksena ei täristä renkaat kummassakaan pyörässä eli kyllä tollasella motonet pukilla pitäisi ihan hyvä tulla.
Tuuchen sanoi:Paikallinen pieni prätkäpaja teki mulle ja faijalle viime syksynä rengashommat ootellessa, ja tollasella motonetin pukin näkösellä vermeellä laittoi renkaat tasapainoon. Pikkasin olin ihmeissäni kun olin tottunut näkemään autohommissa että rengas pyörii sellasessa isossa koneessa. Lopputuloksena ei täristä renkaat kummassakaan pyörässä eli kyllä tollasella motonet pukilla pitäisi ihan hyvä tulla.
Nitrous sanoi:Rupuli- vai asvalttikumeja olis tarkotus painotella vaiko molempia? Aika jännä jos ei ole saanu pukilla tasapainoon. Tähän asti ainakin kaikki asvaltille tarkotetut kumit on saanu pukilla painotettua kohdilleen. Pari kertaa on kyllä tullut vastaan rikkonainen runko renkaassa, jolloin tärrää aika pahasti ajossa vaikka olisikin painotettu.

pupu sanoi:Ykspuolisella svingillä olevat, ne ei oikein noil pukeilla onnistu...
tai sit mä en vaan osaa![]()
pupu sanoi:Ykspuolisella svingillä olevat, ne ei oikein noil pukeilla onnistu...
tai sit mä en vaan osaa![]()
finn sanoi:Vuosiin en ole enää tasapainoittanut mp renkaita. Eikä renkaissa mitään epätasaisuuksia, vaan ovat kuluneet koko kulutuspinnaltaan tasaisesti. Ajossa en ole tuntenut minkäänlaista täristystä tai muuta vapinaa.
Ratarenkaat olen joskus huvikseen tarkistanut ja näyttäis siltä, että ajamalla tasapainoittuu! Radalla rinkuloista irtoaa niin paljon kumia, että sais olla jatkuvasti tasapainottamassa.
finn sanoi:Vuosiin en ole enää tasapainoittanut mp renkaita. Eikä renkaissa mitään epätasaisuuksia, vaan ovat kuluneet koko kulutuspinnaltaan tasaisesti. Ajossa en ole tuntenut minkäänlaista täristystä tai muuta vapinaa.
Ratarenkaat olen joskus huvikseen tarkistanut ja näyttäis siltä, että ajamalla tasapainoittuu! Radalla rinkuloista irtoaa niin paljon kumia, että sais olla jatkuvasti tasapainottamassa.
Nitrous sanoi:Uudet sliksit tuppaa olemaan aika hyvin tasapainossa jo tehtaalta (5-20g), mutta pahimmillaan uudessakin kumissa on ollut yli 50g heittoa. Eihän tota käytännössä ajossa kovin helposti huomaa, mutta kun kattoo dataa niin suoranopeuksista alkaa puuttumaan muutama km/h jos kumi ei ole tasapainossa. Eli pitoon tolla huomaamattomalla tärräyksellä on kyllä vaikutusta.
Ja tuo on ihan paskapuhetta, että rengas tasapainottuisi ajossa. Jos renkaassa on heittoa, se vain pahenee ajamalla. Onpa tullut vastaan sellainenkin rengas, jolla ei enää pystynyt ajamaan ollenkaan kun kului epätasapainon takia soikeaksi. Ja vaikka ratarenkaasta irtoaa paljon kumia niin se kuitenkin irtoaa aika lailla tasaisestai koko kulutuspinnalta, joten vaikutus tasapainoon ei ole kovin suuri. Toki kyllähän sen kumin tosiaan saa huonolla alustalla ja tasapainottamattomilla renkailla kulumaan epätasaisesti.
Edit. Tämä siis koskee rata-ajoa. Kadulla laillisilla nopeuksilla takanen saa olla varmaan 100g pielessä eikä sitä vielä huomaa. Jokainen kuitenkin voi miettiä mitä epätasapaino tekee laakereille, alustalle jne.....
henkka 71 sanoi:onko porukka vähän turhautunutta ,hemmo haluaa vaan ostaa tasapainotus koneen![]()
Taidan lähteä ajelulle.
finn sanoi:Pelkää säästöä jättää hankkimatta!Taidan lähteä ajelulle.
![]()
Minuakin vitutti aika suunnattomasti, kun uusi Pirelli SC1 takarengas kului käyttökelvottomaksi parissa setissä, kun olin unohtanut tasapainottaa sen.Nitrous sanoi:Uudet sliksit tuppaa olemaan aika hyvin tasapainossa jo tehtaalta (5-20g), mutta pahimmillaan uudessakin kumissa on ollut yli 50g heittoa. Eihän tota käytännössä ajossa kovin helposti huomaa, mutta kun kattoo dataa niin suoranopeuksista alkaa puuttumaan muutama km/h jos kumi ei ole tasapainossa. Eli pitoon tolla huomaamattomalla tärräyksellä on kyllä vaikutusta.
Ja tuo on ihan paskapuhetta, että rengas tasapainottuisi ajossa. Jos renkaassa on heittoa, se vain pahenee ajamalla. Onpa tullut vastaan sellainenkin rengas, jolla ei enää pystynyt ajamaan ollenkaan kun kului epätasapainon takia soikeaksi. Ja vaikka ratarenkaasta irtoaa paljon kumia niin se kuitenkin irtoaa aika lailla tasaisestai koko kulutuspinnalta, joten vaikutus tasapainoon ei ole kovin suuri. Toki kyllähän sen kumin tosiaan saa huonolla alustalla ja tasapainottamattomilla renkailla kulumaan epätasaisesti.
Edit. Tämä siis koskee rata-ajoa. Kadulla laillisilla nopeuksilla takanen saa olla varmaan 100g pielessä eikä sitä vielä huomaa. Jokainen kuitenkin voi miettiä mitä epätasapaino tekee laakereille, alustalle jne.....
scuuba sanoi:Minuakin vitutti aika suunnattomasti, kun uusi Pirelli SC1 takarengas kului käyttökelvottomaksi parissa setissä, kun olin unohtanut tasapainottaa sen.
Ja vaikka otin sen irti ja tasapainotin, niin ei se auttanut enää mitään kun rengas oli yhdestä kohtaa lähes kulumaton, ja vastakkaisesta kohtaa kulunut, eli täysin ellipsoidi, niin se täristi sen takia, varsinkin mutkissa.
Sama fiilis ku ois nimismiehenkiharaa ajanu.
Voithan sä selitellä itelles monella eri syyllä ettei takarengasta kannata tasapainottaa.finn sanoi:Vastaavaa olen nähnyt aikaisemminkin, mutta näissä tapauksissa päädyttiin siihen, että rengaslämmitin toiminut puutteellisesti. Seurauksena "cold spot", joka kuluu eri lailla muuhun renkaaseen nähden. Huolimaton rengaslämmittimen asentaminen renkaalle, saumakohta jää vajaaksi jne. Tosin renkaassakin voi olla valmistuvirhe.