• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaan tasapainoituslaite

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hondamania
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Asfaltti kumeja etupäässä nykyisin, rengasmyyjä ehdotti myös syksyllä mahdollista runkovikaa tuossa kumissa.

Mutta ei oikein ollu halukas millään tavoin auttamaan asiassa.

Paikallinen pieni prätkäpaja teki mulle ja faijalle viime syksynä rengashommat ootellessa, ja tollasella motonetin pukin näkösellä vermeellä laittoi renkaat tasapainoon. Pikkasin olin ihmeissäni kun olin tottunut näkemään autohommissa että rengas pyörii sellasessa isossa koneessa. Lopputuloksena ei täristä renkaat kummassakaan pyörässä eli kyllä tollasella motonet pukilla pitäisi ihan hyvä tulla.

Tuuchen sanoi:
Paikallinen pieni prätkäpaja teki mulle ja faijalle viime syksynä rengashommat ootellessa, ja tollasella motonetin pukin näkösellä vermeellä laittoi renkaat tasapainoon. Pikkasin olin ihmeissäni kun olin tottunut näkemään autohommissa että rengas pyörii sellasessa isossa koneessa. Lopputuloksena ei täristä renkaat kummassakaan pyörässä eli kyllä tollasella motonet pukilla pitäisi ihan hyvä tulla.

Kyllä sillä tulee, useamman kymmenen renkaan kokemuksella uskallan näin sanoa.

Tuuchen sanoi:

2gramman tarkkuuteen sillä pääsee. Toki dynaamista painotusta sillä ei pysty tekemään.

Jos tuollasta bilteman akseli - kuulalaakeripukkia osaa käyttää, ymmärtää se noin 3-5g päälle vanteen sisähalkaisijalla ,joka riittää varmasti normi käyttöön.

En jaksa uskoa, että halpis tasapainokone on normi vauhteihin yhtään sen tarkempi antureiden ja pyörimisakselin virheiden takia. Oleellista on ottaa akseliholkit pois, että vanne keskittää kunnolla.

Renkaan runkovika, huonot ketjut, tosihuono takaratas tai vetopakan laakeri saa samaa aikaan. Ajattelin joskus painottaa renkaan dynaamisesti pukilla, lähinnä pystysuuntainen komponentti pois. Tuskin siitä mitään iloa on, muuta kuin loputon tekemisen ja kokeilemisen riemu.

Nitrous sanoi:
Rupuli- vai asvalttikumeja olis tarkotus painotella vaiko molempia? Aika jännä jos ei ole saanu pukilla tasapainoon. Tähän asti ainakin kaikki asvaltille tarkotetut kumit on saanu pukilla painotettua kohdilleen. Pari kertaa on kyllä tullut vastaan rikkonainen runko renkaassa, jolloin tärrää aika pahasti ajossa vaikka olisikin painotettu.

Ykspuolisella svingillä olevat, ne ei oikein noil pukeilla onnistu... ;)

tai sit mä en vaan osaa :dunno:

pupu sanoi:
Ykspuolisella svingillä olevat, ne ei oikein noil pukeilla onnistu... ;)

tai sit mä en vaan osaa :dunno:

Ainakin R1100S:stä onnistuu ja samoin R1200GS:tä. Kokeiltu on, vähän apupalikoita tarvitaan mutta ovat helposti tehtävissä.

Vuosiin en ole enää tasapainoittanut mp renkaita. Eikä renkaissa mitään epätasaisuuksia, vaan ovat kuluneet koko kulutuspinnaltaan tasaisesti. Ajossa en ole tuntenut minkäänlaista täristystä tai muuta vapinaa.

Ratarenkaat olen joskus huvikseen tarkistanut ja näyttäis siltä, että ajamalla tasapainoittuu! Radalla rinkuloista irtoaa niin paljon kumia, että sais olla jatkuvasti tasapainottamassa.

finn sanoi:
Vuosiin en ole enää tasapainoittanut mp renkaita. Eikä renkaissa mitään epätasaisuuksia, vaan ovat kuluneet koko kulutuspinnaltaan tasaisesti. Ajossa en ole tuntenut minkäänlaista täristystä tai muuta vapinaa.

Ratarenkaat olen joskus huvikseen tarkistanut ja näyttäis siltä, että ajamalla tasapainoittuu! Radalla rinkuloista irtoaa niin paljon kumia, että sais olla jatkuvasti tasapainottamassa.

Eli sulle ja alustan osille on ihan ok, että esim. 30g epätasapainolla takakumilla on 200km/h vauhdissa noin 40N max. amplitudin omaava jaksollinen värähtelijä ajossa mukana?
Satasen köröttelyssä ei varmasti näy missään... parin minuutin vaivan takia laittasin renkaan punttiin, oli oma takapuoli sitten kalibroitu miten tahansa. Sellainen lisä vielä touhuun, että pirelli menee kuivana vanteelle, ettei pyöri tyhjää ja ole taas epätasapainossa.
Matkamotoristilla tulee renkaalle aika monta kierrosta, ennen kuin se on valmis ja sinä aikana polttaa vähintään bensaa turhaan työhön jonkin verran. Ratailija kun jättää kaiken tekemättä, millä ei ole mitää vaikutusta, niin aika äkkiä on sekunti kasassa. Kukin tyylillään.

finn sanoi:

Uudet sliksit tuppaa olemaan aika hyvin tasapainossa jo tehtaalta (5-20g), mutta pahimmillaan uudessakin kumissa on ollut yli 50g heittoa. Eihän tota käytännössä ajossa kovin helposti huomaa, mutta kun kattoo dataa niin suoranopeuksista alkaa puuttumaan muutama km/h jos kumi ei ole tasapainossa. Eli pitoon tolla huomaamattomalla tärräyksellä on kyllä vaikutusta.

Ja tuo on ihan paskapuhetta, että rengas tasapainottuisi ajossa. Jos renkaassa on heittoa, se vain pahenee ajamalla. Onpa tullut vastaan sellainenkin rengas, jolla ei enää pystynyt ajamaan ollenkaan kun kului epätasapainon takia soikeaksi. Ja vaikka ratarenkaasta irtoaa paljon kumia niin se kuitenkin irtoaa aika lailla tasaisestai koko kulutuspinnalta, joten vaikutus tasapainoon ei ole kovin suuri. Toki kyllähän sen kumin tosiaan saa huonolla alustalla ja tasapainottamattomilla renkailla kulumaan epätasaisesti.

Edit. Tämä siis koskee rata-ajoa. Kadulla laillisilla nopeuksilla takanen saa olla varmaan 100g pielessä eikä sitä vielä huomaa. Jokainen kuitenkin voi miettiä mitä epätasapaino tekee laakereille, alustalle jne.....

Nitrous sanoi:
Uudet sliksit tuppaa olemaan aika hyvin tasapainossa jo tehtaalta (5-20g), mutta pahimmillaan uudessakin kumissa on ollut yli 50g heittoa. Eihän tota käytännössä ajossa kovin helposti huomaa, mutta kun kattoo dataa niin suoranopeuksista alkaa puuttumaan muutama km/h jos kumi ei ole tasapainossa. Eli pitoon tolla huomaamattomalla tärräyksellä on kyllä vaikutusta.

Ja tuo on ihan paskapuhetta, että rengas tasapainottuisi ajossa. Jos renkaassa on heittoa, se vain pahenee ajamalla. Onpa tullut vastaan sellainenkin rengas, jolla ei enää pystynyt ajamaan ollenkaan kun kului epätasapainon takia soikeaksi. Ja vaikka ratarenkaasta irtoaa paljon kumia niin se kuitenkin irtoaa aika lailla tasaisestai koko kulutuspinnalta, joten vaikutus tasapainoon ei ole kovin suuri. Toki kyllähän sen kumin tosiaan saa huonolla alustalla ja tasapainottamattomilla renkailla kulumaan epätasaisesti.

Edit. Tämä siis koskee rata-ajoa. Kadulla laillisilla nopeuksilla takanen saa olla varmaan 100g pielessä eikä sitä vielä huomaa. Jokainen kuitenkin voi miettiä mitä epätasapaino tekee laakereille, alustalle jne.....

Renkaan tasapainottaminen on vain yksi osa-alue. Tarkistin vielä hondan manuaalista, että vanteen pysty ja sivuttaisheitto saa olla 2mm suuntaansa. Akselin suoruuskin vaikuttaa kokonaisuuteen. Vaikka renkaat ovatkin korkealaatuisia, niin vulkanoinnissa tulee myös heittoja renkaan pyöreyden suhteen. Kaikkia näitä muita ongelmia ei saa tasapainottamalla poistettua vaikka kuinka yrittäis tasapainoittaa

Mitä tuohon paskanpuhumiseen tulee, niin olen itse mittaamalla todennut muutaman renkaan kohdalla, että olivat loppuunkuluneina paremassa tasapainossa kun uutena. En väitä, että tämä olisi mikään sääntö tai totuus.

Sen verran pedantti olen, että omassa cbr 900rr vm.2002, oli keulan suhteen pientä häiritsevää ominaisuutta. Tasapainotin, mittasin ja vaihdon renkaita ja vanteita. Huolsin keulan, eikä muutosta tapahtunut. Kun viimeksi vaihdoin cbr 1000rr keulan ja radialijarrut pyörään, niin avot, keula toimi, niin kun pitääkin ja ongelmat oli poissa.

henkka 71 sanoi:
onko porukka vähän turhautunutta ,hemmo haluaa vaan ostaa tasapainotus koneen :)

Pelkää säästöä jättää hankkimatta! :D:grin: Taidan lähteä ajelulle.:crash:

Nitrous sanoi:

Minuakin vitutti aika suunnattomasti, kun uusi Pirelli SC1 takarengas kului käyttökelvottomaksi parissa setissä, kun olin unohtanut tasapainottaa sen.
Ja vaikka otin sen irti ja tasapainotin, niin ei se auttanut enää mitään kun rengas oli yhdestä kohtaa lähes kulumaton, ja vastakkaisesta kohtaa kulunut, eli täysin ellipsoidi, niin se täristi sen takia, varsinkin mutkissa.
Sama fiilis ku ois nimismiehenkiharaa ajanu.

itse tasapainotan niin, että terästanko läpi laakereista. Pidän vaan käsien välissä hetki, kokeilen eri kanteilta pyöriikö. Yllättävän tarkan saa, ei ole täristänyt ikinä.

veikkaan, että ihan riittävä tarkkuuteen. Se on ovela, että edes tangon paksuus ei paljoa merkitse, se voi olla pienempi kuin laakeri. Joku sileä terästanko vaan. Esim joku 10mm ihan ok. JOku kaveri kerran oli testaillut eri akselikokoja, ja sanoi, ettei se juuri mitään vaikuta. Lähinnä päästä kiinni. (omasta).

Samalla kun sitä pyörittää, voi vähän katsoa, heiputtaako kumi kauheasti.

Takapyörää en triumphissa edes tasapainota, kun se on toispuoleinen, kerran käytin sen liikkeessä(auto), ne muka painotti sen, ihan hanurista. Otin niiden painot pois ja vanhat takaisin ja paremmin toimi.

scuuba sanoi:
Minuakin vitutti aika suunnattomasti, kun uusi Pirelli SC1 takarengas kului käyttökelvottomaksi parissa setissä, kun olin unohtanut tasapainottaa sen.
Ja vaikka otin sen irti ja tasapainotin, niin ei se auttanut enää mitään kun rengas oli yhdestä kohtaa lähes kulumaton, ja vastakkaisesta kohtaa kulunut, eli täysin ellipsoidi, niin se täristi sen takia, varsinkin mutkissa.
Sama fiilis ku ois nimismiehenkiharaa ajanu.

Vastaavaa olen nähnyt aikaisemminkin, mutta näissä tapauksissa päädyttiin siihen, että rengaslämmitin toiminut puutteellisesti. Seurauksena "cold spot", joka kuluu eri lailla muuhun renkaaseen nähden. Huolimaton rengaslämmittimen asentaminen renkaalle, saumakohta jää vajaaksi jne. Tosin renkaassakin voi olla valmistuvirhe.

finn sanoi:
Vastaavaa olen nähnyt aikaisemminkin, mutta näissä tapauksissa päädyttiin siihen, että rengaslämmitin toiminut puutteellisesti. Seurauksena "cold spot", joka kuluu eri lailla muuhun renkaaseen nähden. Huolimaton rengaslämmittimen asentaminen renkaalle, saumakohta jää vajaaksi jne. Tosin renkaassakin voi olla valmistuvirhe.
Voithan sä selitellä itelles monella eri syyllä ettei takarengasta kannata tasapainottaa.

Takarenkaan tasapainottaminen on pieni vaiva, verrattuna siihen, mitä ongelmia se aiheuttaa jos sitä ei tasapainota.

Back