• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaan paikkausvaahto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ShadowC2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Kuopion seutu
Tänään se sitten tapahtui, töistä tullessa maantievauhdissa takapää alkoi vatkaamaan oudon tuntuisesti ja siitä sitten tien sivuun tarkkailemaan tilannetta, keskilinjasta n. kolme senttiä vasemmalle pienen pieni, n. kahden millin reikä/viilto ja suhinaa kun sormella kokeili ja rengas lähes tyhjä, mutta kun oli tuota matkaa huoltoasemalle enää jäljellä kolme kilometriä joten päätin jatkaa matkaa sinne ja ostaa paikkausvaahdon.

Voiko tuohon paikkausvaahtoon miten luottaa, tuntui vain niin ihmeelliseltä kun siinä purkissa lukee että ei saa ajaa kovempaa kuin 45 km/h purkin laiton jälkeen ja hetimiten rengas vaihdettavaksi/korjattavaksi.
Vai pitäisikö vain tilata uusi rengas, toisaalta kestihän tuo BT020 Bridge melkein 19000 km, aika lähellä alkaa olemaan jo kulutusvaroittimet.

Hei

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta kysyit että voiko paikkausvaahdolla korjatulla renkaalla ajaa? Itse en ainakaan ajaisi kun korkeintaan kotiin / tallille ja sitten uudet gummit alle.

[edit]
Onhan noihin tubeleksiin jotain paikkojakin. Jotkut (isot pojat) jopa suosittelevatkin. Itse pidän tuota renkaiden kuntoa ja oikeaa asennetta vähän niikuin henkivakuutuksena. Näinollen en ota kompromissejä kumeissa (myös pyörän
062802moto_prv.gif
) [/Edit]

Hei

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta kysyit että voiko paikkausvaahdolla korjatulla renkaalla ajaa? Itse en ainakaan ajaisi kun korkeintaan kotiin / tallille ja sitten uudet gummit alle.
Nimenomaan näin. Ja muutenkin jos renkaalla on ajettu muutama kilsa tyhjänä, on runko melkovarmasti jo pettänyt.

Eli uutta rengasta vaan hetimmiten alle
thumbs-up.gif

PS: Kuullemma rengasasentajat ei hirveästi tykkää kun on tuollanen pullo tyhjennetty renkaan sisään
smile_org.gif
En tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Kuulin vaan huoltoasemalla, kun puhuivat viereisessä pöydässä
nixweiss.gif

Joo just tuota tässä ihmettelin että voikohan tuolla vielä ajella. Ei varmaan tykkää asentajat ja en olisi itsekään niin mielelläni vaahtoa laittanut, täytyypi sitten jättää mopoajelut viikonlopulta väliin  
sad_orig.gif

Hei

[edit]
Onhan noihin tubeleksiin jotain paikkojakin. Jotkut (isot pojat) jopa suosittelevatkin. Itse pidän tuota renkaiden kuntoa ja oikeaa asennetta vähän niikuin henkivakuutuksena. Näinollen en ota kompromissejä kumeissa (myös pyörän
062802moto_prv.gif
) [/Edit]
tuo tubeless paikka jos tarkoitat sitä jolla reikä tukitaan on
kielletty sekä autoissa että etenkin pyörissä (itse en kyllä tuollaista laittaisi) ei olisi sen jälkeen turvallinen olo pyörän päällä.
omg.gif

Nämä vain omia tapauksia ja pyörä zzr-1100 ja 180 takapyörä.Kerran vuosia sitten Eestin maalla Otepää kokkumises piti vaahdolla korjata rengas kun oli naula.Rengas oli ollut noin sata kilsaa tyhjä(tultiin kaks päällä Latviasta sinne),silloin ei yöaikaan edes ilmaa saanut.Rauhallista ajoa jäykällä pyörällä Otepäälle ja naula pois kun löytyi.Pullollinen vaahtoa ja keskituella takapää pyörimään.Pari viikkoa se reikä vähän kupli mutta sulkeutui lopulta kokonaan.Ajoin renkaan sitten loppuun asti(useampi k km) ja loppu on kun nylonit vilkkuu.Tämä siis vaahdolla ja takanen.Etusta en kyllä ikinä korjaisi ainakaan ajatellen loppuun ajamista.Ensiavuksi korvessa enintään.
Samassa Kawassa on nytkin paikattu takanen mutta nyt se reikä on madolla paikattu ja ajettu kans useampi tuhat.Rengas alkaa olemaan nyt nyloneilla ja se paikka erottuu siitä sileestä ihan selvästi.Aion tutkia sen renkaan vaihdon jälkeen miten se on vulkanoitunut siihen kumiin.Elikkä tämä paikka on tavallinen tubelespaikka+liima.
Takarengashan ei ole kovinkaan paha vaikka tyhjenee,nyky vanteethan pitävät renkaan paikallaan ja jäykkä vyörakenne matalalla profiililla on suht vakaa.Kerran radalla erään r.pyörän kanssa tuntui alkuun että nyt on tehot ja säädöt paikallaan kun takapää vatkas kaasulla pirusti mutta pakkohan se oli stopata ja potkasta takasta:tyhjä mikä tyhjä.
Eli minä olen ajanut kaikki paikatut takanakit loppuun asti ilman ongelmia ja nopeudet ovat olleet 0 ja sen mitä kulkee väliltä.
Terveisiä sitten vielä Lappeenrantaan tutuille jos ovat vielä hengissä,minäkin olen.

Hei

Nimenomaan näin. Ja muutenkin jos renkaalla on ajettu muutama kilsa tyhjänä, on runko melkovarmasti jo pettänyt.

Eli uutta rengasta vaan hetimmiten alle
thumbs-up.gif

PS: Kuullemma rengasasentajat ei hirveästi tykkää kun on tuollanen pullo tyhjennetty renkaan sisään
smile_org.gif
En tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Kuulin vaan huoltoasemalla, kun puhuivat viereisessä pöydässä
nixweiss.gif
Riippu tietty hiukan siitä reiän/vaurion koosta ja luonteesta ja tyhjenemisnopeudesta verrattuna ajettuun matkaan, mutta kyllä sillä vaahdolla paikatulla renkaalla voi ajaa kovempaakin kuin 45km/h, mutta pitemmän päälle ei kyllä kannata, varsinkin jos rengas on tyhjentynyt hetkessä. Heti uutta alle vaan kun reissusta kotiutuu. Itse olen joutunut ajamaan 100+ kilsaa kotiin paikkavaahdon varassa, eikä siinä juuri ongelmia ollut, vaikka pidin nopeuden normaalivauhdeissa, tosin en sentään juuri satasta reippaammissa. Autossa tuo vaahto liene hiukan vähemmän kriittinen, mutta ei kannata silläkään turhan kauaa saati kovaa kruisailla vaahdon varassa.

Ei varmaan tykkää asentajat juu, koska se vaahdotetun renkaan sisältä löytyy sellainen inha lammikko vaaleaa nestettä ja kuivunutta töhnää, vähän kuin ois maitopurkki tyhjennetty renkaan sisään. Sopivasti kun sen renkaan sitten irrottaa niin sotku on 'kiva'. Venttiilin ja vanteenkin joutuu putsaamaan.

Kirjoitin jo yhden jutun mutta vielä sen verran että jos käyttää vaahtoa niin lue käyttöohje tarkasti ja selvitä vaurio huolella.Esim. naula pois.Naulanreijän vaahto paikkaa hyvin kulutuspinnassa.Itse olen paikannut tyhjänä ajetun Dunlopin(kaksi päällä noin sata km) ja mitään runkovauriota ei ollut.Paikkausvaahtojakin oli ainakin ennen erilaisia.Osa nahoittui ajanmyötä ja minulla ainakin pysyi sulana.Vanne tarvitsi vain pyyhkiä rätillä puhtaaksi.Toisilla se kuivui kuin liima vanteeseen ja oli vaikea puhdistaa pois.Takarenkaan voi huoleti paikata kunhan tarkkailee paikkausta silloin tällöin alkuun että se tukkiutuu.Takarenkaan puhkeaminen ajossakaan ei paljon haittaa,kunhan se ei aivan kappaleiksi mene.Eturenkaan puhkeaminen onkin sitten aivan toinen juttu.

Kaverilla puhkes rengas pari viikkoa sitten alastarolla, oli about 1mm^2 kokoinen reikä, ja paikkapullo tyhjennettiin sisään. Kyllä se suurinpiirtein täyttyi ja piti jotta pysty ihan hyvin ajamaan tampereelle kotiin.

Mä ajoin vaahdolla jotain toistatuhatta kilsaa keväällä. Vähän kyllä kylmäsi sellaisella renkaalla ajella, mutta kun uuden renkaan olin jo ulkomailta tilannut enkä millään malttanut olla ajamatta sitä odotellessa. Onneksi vaahto piti sen 2-3 viikkoa
062802moto_prv.gif

Niinhän se on että saattaa siitä ihan hyväkin tulla, mutta varsinaisesti sen vaahtopaikkaamisen ideana on se että päästään jatkamaan matkaa lähimmälle korjaamolle/tms.

kyl se vaahto on yllättävän hyvää.. ite piäsin sen avulle yli-iistä keskellä yötä vex.. seuraavana päivänä sit poltin renkaan kankaille ja hyvin pysy ilmat moisessa rasituksessa tosin pinta ei
tounge.gif

otin itte renkaan pois vanteelta jotta näen mite se on sotkenu sen vanteen mu eipä ollu kerenny 24tunnin aikana tarttua vanteeseen vaan lähti iha rätillä pyyhkimäl vaahto vex

Kaveri tykitteli viime suvena 5tkm paikkavaahtokumilla ja hyvin kesti.....Nema problem, normal katastrov
eek.gif

Paikkausvaahto on hyvä hätäapu, mutta oman kokemuksen pohjalta kuitenkin suosittelen uuden vaahtopullon ostamista aina kun on lähdössä pitkälle reissulle (loma tms.). Kerran olen päässyt pulasta vaahdolla ja kaksi kertaa on käynyt niin että pullosta on mennyt renkaaseen vain vähän vaahtoa ja paine sen jälkeen oli saman verran kuin olis omilla keuhkoilla puhaltanut eli tyhjä.

Eilen jouduin ajelemaan karkealla sepelillä jossa luultavasti puhkeaminen tapahtui.
Tänä aamuna ajoin 50km ja iltapäivällä toiset 50km ja pesin pyöräni.
Ketjuja puhdistaessani satuin kuulemaan pientä sirinää märästä takakumista ja pikkuista kuplaahan sieltä tulee kun tarkasti katsoo. Painetta oli vielä sillon 2.7 ja toukokuulla viimeksi laitoin 2.9

Kumi on toukokuussa laitettu ja muutaman tonnin ajettu.
confused_orig.gif

Reikä on kuin neulalla pistetty ja kuvion pohjassa.
Uutta kumia en halua ostaa joten annanko sille vaahtoa?
Vaaraahan tuosta ei ole vaikka ei pitäisikään.

Back