• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengastyön hinta, törkeää rahastusta !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Baltic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No ei 40€ yhdestä kumin vaihdosta kyllä kohtuulliselta kuulosta. Jos niitä asiakkaita kuitenkin tuollakin hinnalla riittää jonoon asti, niin siitä vaan.
Hintahan on silloin sopiva, kun kauppa käy. Kauppalehdessäkin jo kauhisteltiin kun Celine Dionin konserttiin paremmat liput ovat 200€. No konsertti myytiin loppuun kuin häkä siitä huolimatta.

Persaukiset ja rahoistaan tarkempaa lukua pitävät vaihdattavat renkaansa halvemmissa paikoissa ja epätoivoisimmat ja säälittävimmät tapaukset vaihtavat itse.
Eli sinäkin olet siis epätoivoinen ja säälittävä:
tounge.gif

Vähän ylempänä kirjoitit: "Ihan yksi lysti, mitä kellekin ja missäkin maksaa. Vaihdan itse joka tapauksessa omat renkaat eikä maksa mitään."
Ilmeisesti.
tounge.gif

Saattoi siinä olla ripaus sarkasmia mukana.

Minulle on todellakin tällä hetkellä yksi ja sama, jos joltakin toiselta otetaan 40 euroa tai 400 renkaan vaihdosta. Joillekin ei meinaa moinen summa ajatusmaailmasta tai rahatilanteesta riippuen paskaakaan ja jotakin toista kirvelee kovastikin. Niitä joita kirvelee olen yrittänyt rohkaista vaihtamaan itse, sillä se ei todellakaan niitä vaikeimpia hommia ole. Niillä, joille 40€ ei ole raha eikä mikään ei mitään ongelmaa edes ole ja tähän ketjuun on siinä tapauksessa turha edes kirjoitella. Omalla kohdalla pitäisi tehdä muutama tunti palkkatyötä, että saisin maksettua palvelusta, jonka teen itse suitsait. Ostan niilläkin rahoilla mieluummin jotain muuta, sillä minua ei renkaan vaihto raudoilla juurikaan kivistele, vaikka taloutta ei summa edes juuri heiluttelisi.

Tämän rönsyilleen viestiketjun alkuperäinen ajatus taisi olla, että jonkun mielestä renkaanvaihto maksaa liikaa ja jotain tartteis tehdä asialle. Vaihtoehtojahan on ainoastaan tehdä itse tai etsiä halvempi mesta tai sitten purra hammasta ja maksaa mitä pyytävät. Ei se sen kummempaa ole, mutta pitkät jutut on tästäkin saatu aikaiseksi. Liikkeeseen on turha mennä sanomaan, että liian kallista on teillä. Sanovat vain voi voi ja ottavat seuraavan rahamiehen jonosta.

Viimeiset 4 kommenntia + svahnm täysin oikeassa.
Vaikka nää hommat ei oo 5e kiinni, niin asiassa on muutakin takana. Ja jos vitosia pannaan vaikka sata peräkkäin, niin voi jo ruveta vähän tuntumaankin (enkä tarkoita vain rinkulanvaihtohintaa).

Markkinataloudessa hinnat asettuvat kysynnän ja tarjonnan mukaan. Ei ole pakko ostaa jos maksaa liikaa.

Te jotka vertaatte hintoja markka-aikaan ja kerrotte eurot yhä 5,95 markoiksi, ette ota huomioon inflaatiota. Kerroin on nykyisin lähempänä 4, jolloin saadaan jotenkin vertailukelpoinen nykyarvo markoissa. Esim. sairaanhoitajat taitaa saada nykyisin kolme tonnia kuussa, mutta saiko markka-aikaan 18.000mk? Ei saanut, eli palkat on ihan eri tasolla nykyisin, ja niin on hinnatkin.

Se mikä nykyisin otta päähän on autojen katsastuksen hinnat, ja siksi että se on lakisääteistä, vaihtoehtoja ei ole, itse ei saa tehdä. Se on ryöstöä jos mikä.

Viikonloppuna pitäisi yrittää renkaiden vaihtoa, ei siksi että se maksaa vaan siksi että harrastushan tämä on, mitä sitä toisilla teettämään
thumbs-up.gif

sanoi:
Esim. sairaanhoitajat taitaa saada nykyisin kolme tonnia kuussa

No ei saa lähellekkään.  Ainakaan julkisen sektorin sairaaloissa.  Yksityiset voi olla eri asia.  2200-2400e taitaa olla lähempänä totuutta.  Eikä se TEHY:n korotus nostanut palkkoja paskaakaan. Karvan verran enemmän kuin yleiskorotukset.  Rouva on kätilö ja siksi tästä jotain tiedän...

sanoi:

No ei saa lähellekkään.  Ainakaan julkisen sektorin sairaaloissa.  Yksityiset voi olla eri asia.  2200-2400e taitaa olla lähempänä totuutta.  Eikä se TEHY:n korotus nostanut palkkoja paskaakaan. Karvan verran enemmän kuin yleiskorotukset.  Rouva on kätilö ja siksi tästä jotain tiedän...
Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että olen ollut niin nuori, että palkat on noussut urakehityksen takia lähes tuplaksi viimeisen vajaan kymmenen vuoden sisällä.

Toinen on tarina eläkeläisellä, työttömällä tai ihan vaan työntekijällä, jonka ylenemismahdollisuudet on käytetty. Niille hintojen nousu on tuntunut elintasossa.

sanoi:

No ei saa lähellekkään. Ainakaan julkisen sektorin sairaaloissa. Yksityiset voi olla eri asia. 2200-2400e taitaa olla lähempänä totuutta. Eikä se TEHY:n korotus nostanut palkkoja paskaakaan. Karvan verran enemmän kuin yleiskorotukset. Rouva on kätilö ja siksi tästä jotain tiedän...
Kannattaisi tehdä yötöitä ja myös sunnuntaisin. Kaveri tienasi viime vuonna 53t€ sairaanhoitajana ihan julkisella sektorilla.

sanoi:

No ei saa lähellekkään. Ainakaan julkisen sektorin sairaaloissa. Yksityiset voi olla eri asia. 2200-2400e taitaa olla lähempänä totuutta. Eikä se TEHY:n korotus nostanut palkkoja paskaakaan. Karvan verran enemmän kuin yleiskorotukset. Rouva on kätilö ja siksi tästä jotain tiedän...
Kannattaisi tehdä yötöitä ja myös sunnuntaisin. Kaveri tienasi viime vuonna 53t€ sairaanhoitajana ihan julkisella sektorilla.
On tainnut haalia kaikki mahdolliset pyhät ja ylityöt. Ei tuohon ihan pelkän listan mukaan pääse.

Pointtina vaan tuohon inflaationäkökulmaan... Ei se nyt sentään niin valtava oo.  Aika samoissa taidetaan mennä.  Markka-aikana markalla sai enemmän joten niitä ei tarvinnut tienata niin paljon.  Euro aikana euroja tarvitaan enemmän ja niitä tulee myös palkan mukana vähän enemmän.  

Jokainen tehköön renkaillaan mitä tykkää, mutta siitä on turha itkeä jos rengasliikettä ei kiinnosta väännellä päälle güntteriltä ostetuja renkaita.  Se on sitä omaa valintaa ja jotkut eivät vaan osaa säästää oikeassa paikassa.  Sitten jää vielä tämä tein itse porukka joka tyytyväisenä ostaa tavaran sieltä mistä halvalla saa ja asentaa itse.  Jos käsien likaaminen ei kiinnosta, niin ei pitäisi valinnan olla vaikeata.

+1 tälle. Eläköön se ihana vapaus että saa itse päättää mihin rahansa kantaa vai vääntääkö itse. Olisi se kauheaa jos pitäisi tyytyä .Orgin kommentaattorien mielipiteeseen ja tehdä juuri sillä tavalla. Sen verran tuohon hinnoitteluun että jos tosiaan kaikki lasketaan viimeisen päälle (palkka, sotu, kalustokust., toimitilak. jne.) niin kyllä siinä helposti ollaan renkaanvaihdossa siellä 50e korvilla.
sport05.gif

Ammattitaitoista rengastyötä...
Kattelin tuossa kaverin rengasliikkeessä asennettua Z6 gummia, punaisella merkattu "venttiilinkohta" oli 180 astetta viturallaan...
062802jumpie_prv.gif

No eihän tuolla loppupelissä ole oikeasti mitään merkitystä, pisti vaan silmään.

sanoi:

On tainnut haalia kaikki mahdolliset pyhät ja ylityöt. Ei tuohon ihan pelkän listan mukaan pääse.
kyllä on saanut tehdä julkisella sektorilla jo aika rankasti ylitöitä ja kaikki mahdolliset viikonloppuvuorot ja yövuorot siihen päälle, jos meinaan sh on tienannut 53t€ vuodessa. on se mahdollista. esim. vakituisessa yötyössä ja vapailla tekee extrakeikkaa, mutta vapaa-ajanongelmia ei ole, kun ei ole vapaa-aikaakaan. itse olen alalla ja usein viikonloppuisin, sekä yötöissä. silti jää kauas tuosta.

editiointia eli asiaakin: renkaat olen vaihdattanut joidenkin asiaan vihkiytyneiden rata-ajoa erittäin aktiivisesti harrastavien kavereiden luona, milloin missäkin ja kenenkin toimesta, vähän ite piällysmiehenä jelppinyt. niillä kun on kuitenkin ti-koneet, siis lihasvoimalla toimivat mp-rengasvaihtovehkeet. joskus olen vissiin kaljaa niille hakenut ja vielä kahvit saanut. tässä mp-harrastuksessa on ideana, että kaveria autetaan miten voidaan ja työ tai tavara vaihdetaan työhön tai tavaraan, esim. sixpäkkiin, grillimakkaraan, selänhierontaan, johonkin suht tarpeelliseen.
kiitos kaverit, tänksiö, kohta on taas grillauksen ja olusen aika, hik.

Kattelin tuossa kaverin rengasliikkeessä asennettua Z6 gummia, punaisella merkattu "venttiilinkohta" oli 180 astetta viturallaan...
062802jumpie_prv.gif

No eihän tuolla loppupelissä ole oikeasti mitään merkitystä, pisti vaan silmään.
Läheskään aina vanteen painavin kohta ei satu venttiilin kohdalle. Sitä onko tuo täplä oikeasti vanteen painavimmalla kohtaa ei taas tiedä sitten muu kuin renkaan asentaja jos tuokaan.

062802jumpie_prv.gif

Läheskään aina vanteen painavin kohta ei satu venttiilin kohdalle. Sitä onko tuo täplä oikeasti vanteen painavimmalla kohtaa ei taas tiedä sitten muu kuin renkaan asentaja jos tuokaan.
Noo eikun seuraavalla kerralla hifistelemään ja ottaa kumin irroittamisen jälkeen vanteen irti ja pyöräyttää sen tasapainotuskoneessa. Sitten tussilla merkki painavimpaan kohtaan ja siihen kevein kohta renkaasta. Näin säästetään painoja renkaasta, jousittamaton massa ja hyrrävoimat pienenee.

Säästö se on pienikin säästö, nimim. 25grammaa renkaan tasapainotuksessa em. tavalla säästänyt
062802jumpie_prv.gif

(no ei nyt sentään
lookaround_orig.gif
)

sanoi:

kyllä on saanut tehdä julkisella sektorilla jo aika rankasti ylitöitä ja kaikki mahdolliset viikonloppuvuorot ja yövuorot siihen päälle, jos meinaan sh on tienannut 53t€ vuodessa. on se mahdollista. esim. vakituisessa yötyössä ja vapailla tekee extrakeikkaa, mutta vapaa-ajanongelmia ei ole, kun ei ole vapaa-aikaakaan. itse olen alalla ja usein viikonloppuisin, sekä yötöissä. silti jää kauas tuosta.
Tuo ek@ ei kertonut oliko kaveri Suomessa vai esim. Englannissa...

Joo ihan suomessa on hoitsuna. Tekee kyllä sikana ylitöitä putkeen ja pitää sitten taas vastaavasti putkeen vapaata. En tiedä sen tarkemmin miten noita hoitsujen liksoja laskeskellaan, mutta ihmettelen vaan...

Back