Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Corsa III lämpenee aika tarkkaan 2,1/1,9:stä 2,4:ään. Sitä en osaa sanoa, onko se optimipaine ko. renkaalle.Katurenkaan pitokaan ei ole samaa luokkaa, joten rengas tuskin lämpeneekään yhtä paljoa.
Tuon verran ottavat helposti jo kadullakin ja radalla vielä selkeästi enemmän. Varsinkin takanen, joka tais viime Ahveniston reissulla nousta luokkaa 0,6 bar ABC:n mittarilla katsottuna (eli hiukan jo jäähtyneenä) vaikka suht nätisti ajelinkin.Olen huomannut , että rengas ottaa lämmetessään 0.2-0,3 bar painetta lisää...
Siis se on tieto. Perustuu kai kitkasta johtuvaanMihinkä perustuu väite/tieto, että rengas lämpenee sitä enemmän mitä enemmän on painetta?![]()
Kun asiaa voisi ajatella toisinkin päin. Eli mitä vähemmän painetta, sitä enemmän rengas 'elää' ja lämpiää.
Ilmeisesti olen väärässä, kuten yleensä aina.
Mä oon antanu itseni ymmärtää, että korkeammilla paineilla kumi läpiää pinnasta enemmän. Kääntäen sama, pienemmillä paineilla (joita käytetään lämpimämmillä keleillä) kitkan aiheuttama lämpiäminen on pienempää kumin pinnassa, eli läpöä syntyy (tai siirtyy) renkaan runkoon enemmän (juurikin tämän elämisen takia?). Näin ollen lämpimän radan ja ilman renkaaseen tuottama lämpö ei nosta renkaan pinnan lämpötilaa liian korkeaksi.Siis se on tieto. Perustuu kai kitkasta johtuvaanMihinkä perustuu väite/tieto, että rengas lämpenee sitä enemmän mitä enemmän on painetta?![]()
Kun asiaa voisi ajatella toisinkin päin. Eli mitä vähemmän painetta, sitä enemmän rengas 'elää' ja lämpiää.
lämpenemiseen. Karting vehkeillä oli tosi tarkkaa kun
hioi viimeisiä kymmenyksiä ja sama kai mopoissa.
Muuten F1 rengaspaineet 0,8 ja jos kumi jäähtyy, niin
rengas ei enää pidä ja löystyy niin paljon, että kovassa vauhdissa pohja
hakkaa radan pintaan eikä auto kulje kunnolla.
Siihen miksi korkeammalla paineella lämpenee enemmän
en osaa sanoa. Kait jokutän teorian tuntee.
Samaa mieltä. Mun mielestä renkaan lämpenemiseen vaikuttaa eniten ajonopeus eli miten sitä rengasta rääkätään. Samalla pyörällä eri kuskeilla voi olla tarve eri paineille, vaikka ajavatkin samoilla renkailla. Jos ajaa hitaasti -> enempi painetta. Tämä ei ollut tullut aiemmin mieleen, mutta eilen oltiin Kemorassa ajelemassa ja seuraavan esimerkin perusteella tuohon em. huomioon päädyin: Pyörä on -R1, renkaat Diablo Corsa, paineet taka/etu 1,9/2,1. Ajettiin aluksi hitaita kierroksia rataan tutustumista ja linjojen opettamista yhdelle uudelle kaverille. Kierrosajat n. 1:40. Renkaissa näkyi kumin "syrttääntymistä" tai jonkinlaista siirtymistä. Ei näyttänyt oikein hyvälle. Sitten nopeutta lisää ja kierrosajat n. 1:22 ja renkaan pinta näytti joiltain appelsiinin pinnan näköiseltä. Ei mitään röpöä vaan sileä pinta. Minusta näytti aika hyvältä. Aika vaikeaa muuten kuvailla jotain renkaan lämpökäyttäytymistäedit: siis lämpiäminen kovemmilla paineilla perustuisi siihen, että siihen renkaan pintaan kohdistuu kovempia voimia.
Meillä MP69:n kouluttaja kertoi, että normaaleilla kumeilla kannattaa ajaa ihan ohjekirjan paineilla. Oikea ratarengas on sitten eri asia.Mihinkä perustuu väite/tieto, että rengas lämpenee sitä enemmän mitä enemmän on painetta?![]()
Tuota en ymmärrä....Meillä MP69:n kouluttaja kertoi, että normaaleilla kumeilla kannattaa ajaa ihan ohjekirjan paineilla. Oikea ratarengas on sitten eri asia.Mihinkä perustuu väite/tieto, että rengas lämpenee sitä enemmän mitä enemmän on painetta?![]()
Katurengas suunniteltu ihan eri tavalla kuin ratarengas ja alhaisimmilla paineilla katurengas alkaa juuri 'elää' liikaa ja kehittää enemmän lämpöä tuon 'elämisen' takia.
Lujaa meni kouluttaja itsekin ja oli koittanut myös alemmilla paineilla, mutta ei auttanut mitään.