• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Reipas kaato autobahnalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FiJeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
huh huh... Onneksi ei käynyt pahemmin.
Vähän offtopiccia, miten muuten kotiinpääsy tuota saksasta ja muilta ulkomailta onnistuu kun mällää pyörän? Matkavakuutushan korvaa matkat, mutta toimiiko muuaalla avk yms, systeemit samalla tavalla kuin Suomessa.

Saksassa FJR:llä myös ajaneena myönnän, että se on se takalaukku joka aiheuttaa epävakautta. Hotelliin kun jätti sen, niin pystyi sivulaukkujen kanssa ajeleen yli 2 satasia ilman ongelmia.
Allekirjuutan tämän! Muuten; sivulaukkujen kanssa ei kuulemma saisi ajaa yli 130 km/h? Luovuin takalaukusta koska se selkeästi huonontaa ajo-ominaisuuksia.
Komppaan tätä. Luovuin takaboxin käytöstä tänä kesänä kun hommasin tankkilaukun.

Kyllä FJR:n vakaudessa on ongelmia ilman perälaukkuakin. Viime kesänä totesin Saksan moottoriteillä, että -05 FJR:lläni ei pysty ajamaan yli 190-200 mittarinopeuden. Siinä vauhdissa tuntui, kuin runko olisi mennyt aivan veteläksi. Rupesi pelottamaan. Kuormana oli minä itse, sivulaukut ja takapenkillä pehmeä Oxfordin tavaraboksi, kooltaan n 30*30cm, aivan selässä kiinni.
Ilman laukkuja en ole kokeillut.

miten muuten kotiinpääsy tuota saksasta ja muilta ulkomailta onnistuu kun mällää pyörän? Matkavakuutushan korvaa matkat, mutta toimiiko muuaalla avk yms, systeemit samalla tavalla kuin Suomessa.

Selvittelin tätä ennen omaa reissua ja alla Ifin vastine. Kyseessä siis kasko:

Jos pyöräsi jää korjattavaksi ulkomaille, korvaa autopalveluturva kotimatkasi halvimpia kulkuneuvoja käyttäen sekä yhden henkilön matkan hakemaan pyörää. Ei kuitenkaan enää pyörän ajamista takaisin Suomeen, koska sen ei tulkita olevan enää ylimääräinen matka: pyörä olisi ajettu joka tapauksessa Suomeen. Pyörän rahtia voidaan harkita siinä tapauksessa, että pyörän kuljettaminen Suomeen olisi selvästi hakukuluja edullisempaa. Usein näin ei kuitenkaan ole.

Ulkomaan autopalveluturva korvaa pyöräsi säilytyksen ja kuljetuksen tai haun myös siinä tapauksessa, että itse loukkaantuisit matkalla etkä  pystyisi pyörääsi ajamaan takaisin Suomeen.

Onneksi ei tarvinnut kokeilla toimiiko homma näin vaan reissu meni ilman suurempia murheita.

Kyllä FJR:n vakaudessa on ongelmia ilman perälaukkuakin. Viime kesänä totesin Saksan moottoriteillä, että -05 FJR:lläni ei pysty ajamaan yli 190-200 mittarinopeuden. Siinä vauhdissa tuntui, kuin runko olisi mennyt aivan veteläksi. Rupesi pelottamaan. Kuormana oli minä itse, sivulaukut ja takapenkillä pehmeä Oxfordin tavaraboksi, kooltaan n 30*30cm, aivan selässä kiinni.
Itse ajelin samaisella motarilla -03 FJR:llä pelkkien sivulaukkujen kanssa, yli 200 km/h mopo ei herättänyt luottamusta vaan alkoi tutisemaan. 220 km/h oli jo tod. pelottavaa... Kaveri tuli XX:llä perässä, isompien sivulaukkujen kanssa, no problemo.

Ja ennen reissua harkitsin takaboxin ostoa....
confused_orig.gif

Itse ajelin samaisella motarilla -03 FJR:llä pelkkien sivulaukkujen kanssa, yli 200 km/h mopo ei herättänyt luottamusta vaan alkoi tutisemaan. 220 km/h oli jo tod. pelottavaa... Kaveri tuli XX:llä perässä, isompien sivulaukkujen kanssa, no problemo.

confused_orig.gif
Voisi päätellä tuosta että tuo FJR ei mikään hääppönen matkasportti ole...tosin...se on Ya%#¤a ei se muuta vaadi
033102bebe_1_prv.gif

Mulla uusi CBF1000 jossa Hondan matkapaketti. Sivulaukut tyhjänä, perälaukku paikoillaan ja kevyt kassi niin 160-170km/h menee (ainakin hetkellisesti) ilman wobblausta. Sen sijaan vasta huomasin ilmiön missä laukut täynnä ja matkustajan kanssa alkoi reipas keulan kevennys ja etenkin mutkissa wobblaustaipumus jo 60hm/h nopeuksissa jos tankissa vähemmän kuin 1/4 bensaa. Normaalissa ajossa koko ajan laukut matkassa enkä siis Suomen oloissa lähes sallituilla nopeuksilla muutoin ole ongelmia havainnut laukuista.

On muuten aloittajalla aivan älytön onni, ei muuta kuin onnittelut selviämisestä noinkin vähin vammoin.

Jotenkin tuntuu absurdilta koko ajatus, että pyörällä jossa on sivulaukut ja takalaukku täynnä tavaraa pitäisi ajaa yli kahta sataa. Minkä ihmeen takia ?  Jos sitä vauhdinhurmaa niin kovasti kaipaa, heittää pakaasit huoltikselle jemmaan ja ajaa sadan kilometrin pätkää edes takaisin luukut auki niin kauan että puhti on ohi. Sitten pakaasit takaisin ja pienemmällä vauhdilla (150-160 ?) eteenpäin. Näin sakut tekee esim. Alpeilla, hotelliin kamat ja päiväksi pyörimään pelkkä pieni reppu seljässä.
On se meinaan insinööreille kova pala rakentaa pyörä, joka kaikki nuo pakaasit päällä käyttäytyy tukevasti vielä +230 vauhdeissa. BMW-hemmot nyt sitten tässä toteaa, että sellainen on jo keksitty. Poliisien mukaan sekään ei täysin pidä paikkaansa eli ei ole sekään kaikissa tilanteissa vakaa yli 200 vauhdeissa. Ja tilanteet vaihtelee kovasti tien uraisuudesta, sivutuulesta, rengastuksesta yms. riippuen. Kaiken täytyy olla aika hyvin kohdallaan että tuo +230 ajo onnistuu turvallisesti pakaasit päällä.

No, tulipa taas avauduttua. Henkilökohtaisesti olen hieman pääsyssä sen yli että välillä pitää ajaa "kolmeasataa". Tosin Puolassa piti kyllä koittaa mitä Pannari kulkee (240)  
biggrin.gif
, mutta ilman takalaukkua, koska sen kanssa ajo on noissa vauhdeissa kerta kaikkiaan huteraa. Vanhuus ei tule yksin sanois joku nuorempi  
buttrock.gif

confused_orig.gif
Voisi päätellä tuosta että tuo FJR  ei mikään hääppönen matkasportti ole...tosin...se on Ya%#¤a ei se muuta vaadi  
033102bebe_1_prv.gif
Akselivälin pidennys 2006-mallissa saattaa vaikuttaa tähän, sillä 240+ asti todellisissa nopeuksissa sivulaukut kiinni ja kohtuulastattuna, ei minkäänlaisia vakavuusongelmia ole ollut. Tietty ne oman ilmanvastuksensa aiheuttavat aina.

Jotenkin tuntuu absurdilta koko ajatus, että pyörällä jossa on sivulaukut ja takalaukku täynnä tavaraa pitäisi ajaa yli kahta sataa.

BMW-hemmot nyt sitten tässä toteaa, että sellainen on jo keksitty.
Kun sen takalaukun jättää pois, niin sellainen pyörä ja ilmeisesti useitakin on keksitty jo:)

Jos kyse on "matkasportista", niin tuohan on minun mielestäni yksi edellytys matkapyörälle, jotta siinä voi kayttää "sport"-etuliitettä.

itse en ole kyllä huomannut xx:llä mitään oireita pelkällä takalaukulla suurillakaan nopeuksilla. 282kmh on muistaakseni suurin vauhti mitä laukun kanssa olen ajanut. takamatkustajan ja laukun kanssa 270kmh, ei oireita. mutta varmastikin jos pitkään pitää yllä suurta nopeutta saattaa tulla tilanteita mistä woblaus alkaa.. toivottavasti kuitenkaan ei..

Mulla on toi sama Givi Maxia takalaukku.Yksin ajaessa se välillä heiluttaa pyörää mutta kakspäällä toimii hyvin.Tosin kakspäällä ajettaessa kovemmilla nopeuksilla "rajoittaja" hakkaa selkään.
tounge.gif

Varmaan myös nuo FJR:n laukut ovat tehtaalta, mutta perälaukku ei.

18 v sitten mulla oli GPX750R Kawa ja siinä vain Givin perälaukku 5-Starin telineessä ja eihän sitä ollut suunniteltu yli 160 nopeuksiin. Piti hitsata lisätelineitä jotta pystyi ajamaan täysiä.
Tästäpä muistankin, että eikös aloittaja kertonut KOKO laukkusarjan olevan tarvikesellainen, koska FJR:n oma satsi ei ole keyless, vaan avaimella käytettävä? Ja siten VALTAVAN Maxia takaboksin lisäksi myös sivulaukut ovat tarvikekamaa ja olennaisesti leveämmällä kuin tehtaan omat?

Ja kun vielä olin muistavinani, että se on juuri FJR, jossa tehtaan oma takalaukkuteline sallii lootalle hieman liikkumavaraa, aivan tarkoituksella?

Jotenkin tuntuu absurdilta koko ajatus, että pyörällä jossa on sivulaukut ja takalaukku täynnä tavaraa pitäisi ajaa yli kahta sataa. Minkä ihmeen takia ?  
Juhannuksen jälkeen kun käväisin Saksassa, totesin jälleen kerran kuinka helposti vauhtisokeus iskee. Autobahnalla jos piti 150 matkavauhtia ja lähti ohittamaan siten ettei takaa tuleva ohittaja häiriintynyt, tuli tuo 200 helposti kelloon ja vielä "huomaamatta" ja kun palasi taas "normi" nopeuteen, tuntui se matelulta
omg.gif

Tosin kakspäällä ajettaessa kovemmilla nopeuksilla "rajoittaja" hakkaa selkään.
tounge.gif
biggrin.gif
Eikä noita "rajoittimia" taida saada itse säädettyäkään. Taitavat olla ihan tehdasasetuksissa ja vain maahantuojan säädettävissä. Vaihtaminen on ainakin hemmetin raskas homma
wink.gif
Luotettavuudenkin kanssa on niin ja näin. Uutta oot muka hommaassa ja aina saat käytetyn. Missä on kuluttaja-asiamies, miksi tähän ei puututa?
biggrin.gif

Koko perä oli päreinä laukkutelineen revettyä irti. Maxia päätylaukku oli myös päältä raapiutunut, joten oletan mopon matkanneen hetken selälläänkin. Mahdollisesti kiivettyään kaiteen yli vastaantulijoiden puolelle.
Tuo takalaukku on melkoinen jarruvarjo etenkin yksin ajettaessa.
Ton äfjiiärrän orrkis laukkua olen usein miettinyt et kuinka se pysyy kiini.
Poksi on niittyladon kokoinen ja kiinnistys sellainen et se nitkuu ja natkuu jo paikallaankin ollessa.
Ps. Vois olla fiksua jättää mainitsematta vahinkoilmoituksessa tuo nopeus mitä ajoit...

Ainakin Bandit1200S + 40 liltran Kappa Givin monorackilla alkaa nostaa keulaa jo 130 -->. Siitä "leijunnasta" voipi jo suhteellisen kivuttomastui päätellä, että kohti wobblia ollaan matkalla, jos liki 200:aa alkaisi hivuttaa.

Kun kyytiläinen on takana, ei ilmiötä enää esiinny. Ilman kumpaakaan painolastia kyseinen mopotin käyttäytyy ihan kiltisti aina tuonne 240:een saakka.

Ööö... kokemukset ovat luonnollisesti Saksasta.

-hh-

Eipä ole moisia ongelmia eteen tullut...tänäänkin laskettelin kuutos fazerilla 2,30€ menemään bahnalla 50litranen laukku perseessä kiinni ja meni kun juna
buttrock.gif

Ei sillä, että meikäläisen tarttis norsulla miettiä tuollaisia ongelmia, mutta mitenkäs on - jelppiikö ohjausiskunvaimennin tällaisiin takalaukun / paskan aerodynamiikan aiheuttamiin woblauksiin? Tuohan ei sinänsä ole järjettömän kallis lisävaruste, jos se olennaisesti parantaa turvallisuutta?
XJR:ssä sama ongelma kolmen laukun setillä tuli esiin 170-180 vauhdissa. Tiellä vielä pysyttiin, mutta ei tehnyt mieli enää lähestyä ko. nopeuksia. Ohjausiskari (LSL, ei-katu-uskottava, mutta kuitenkin) ei auttanut asiaan, kysehän on kuitenkin ainakin alussa semmoisesta isosta hitaahkosta vatkaamisesta. Itse ratkaisin ongelman poistamalla koko telineen. Reissut on sitä parempia mitä vähemmän kamaa kuskaa mukana, ja vehjekin näyttää paremmalta. Samoin mopo.

XX kolmella laukulla taas sieti ainakin 230 ilman ongelmia, ja ilmeisesti kestää kovempiakin kyytejä woblaamatta. Itse tosin en haluaisi testata millään pyörällä, menisikö vaikkapa 280 kmh.

Back