Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Komppaan tätä. Luovuin takaboxin käytöstä tänä kesänä kun hommasin tankkilaukun.Allekirjuutan tämän! Muuten; sivulaukkujen kanssa ei kuulemma saisi ajaa yli 130 km/h? Luovuin takalaukusta koska se selkeästi huonontaa ajo-ominaisuuksia.Saksassa FJR:llä myös ajaneena myönnän, että se on se takalaukku joka aiheuttaa epävakautta. Hotelliin kun jätti sen, niin pystyi sivulaukkujen kanssa ajeleen yli 2 satasia ilman ongelmia.
miten muuten kotiinpääsy tuota saksasta ja muilta ulkomailta onnistuu kun mällää pyörän? Matkavakuutushan korvaa matkat, mutta toimiiko muuaalla avk yms, systeemit samalla tavalla kuin Suomessa.
Itse ajelin samaisella motarilla -03 FJR:llä pelkkien sivulaukkujen kanssa, yli 200 km/h mopo ei herättänyt luottamusta vaan alkoi tutisemaan. 220 km/h oli jo tod. pelottavaa... Kaveri tuli XX:llä perässä, isompien sivulaukkujen kanssa, no problemo.Kyllä FJR:n vakaudessa on ongelmia ilman perälaukkuakin. Viime kesänä totesin Saksan moottoriteillä, että -05 FJR:lläni ei pysty ajamaan yli 190-200 mittarinopeuden. Siinä vauhdissa tuntui, kuin runko olisi mennyt aivan veteläksi. Rupesi pelottamaan. Kuormana oli minä itse, sivulaukut ja takapenkillä pehmeä Oxfordin tavaraboksi, kooltaan n 30*30cm, aivan selässä kiinni.
Ilman laukkuja en ole kokeillut.
Voisi päätellä tuosta että tuo FJR ei mikään hääppönen matkasportti ole...tosin...se on Ya%#¤a ei se muuta vaadiItse ajelin samaisella motarilla -03 FJR:llä pelkkien sivulaukkujen kanssa, yli 200 km/h mopo ei herättänyt luottamusta vaan alkoi tutisemaan. 220 km/h oli jo tod. pelottavaa... Kaveri tuli XX:llä perässä, isompien sivulaukkujen kanssa, no problemo.Kyllä FJR:n vakaudessa on ongelmia ilman perälaukkuakin. Viime kesänä totesin Saksan moottoriteillä, että -05 FJR:lläni ei pysty ajamaan yli 190-200 mittarinopeuden. Siinä vauhdissa tuntui, kuin runko olisi mennyt aivan veteläksi. Rupesi pelottamaan. Kuormana oli minä itse, sivulaukut ja takapenkillä pehmeä Oxfordin tavaraboksi, kooltaan n 30*30cm, aivan selässä kiinni.
Ja ennen reissua harkitsin takaboxin ostoa....![]()
Akselivälin pidennys 2006-mallissa saattaa vaikuttaa tähän, sillä 240+ asti todellisissa nopeuksissa sivulaukut kiinni ja kohtuulastattuna, ei minkäänlaisia vakavuusongelmia ole ollut. Tietty ne oman ilmanvastuksensa aiheuttavat aina.Voisi päätellä tuosta että tuo FJR ei mikään hääppönen matkasportti ole...tosin...se on Ya%#¤a ei se muuta vaadiItse ajelin samaisella motarilla -03 FJR:llä pelkkien sivulaukkujen kanssa, yli 200 km/h mopo ei herättänyt luottamusta vaan alkoi tutisemaan. 220 km/h oli jo tod. pelottavaa... Kaveri tuli XX:llä perässä, isompien sivulaukkujen kanssa, no problemo.Kyllä FJR:n vakaudessa on ongelmia ilman perälaukkuakin. Viime kesänä totesin Saksan moottoriteillä, että -05 FJR:lläni ei pysty ajamaan yli 190-200 mittarinopeuden. Siinä vauhdissa tuntui, kuin runko olisi mennyt aivan veteläksi. Rupesi pelottamaan. Kuormana oli minä itse, sivulaukut ja takapenkillä pehmeä Oxfordin tavaraboksi, kooltaan n 30*30cm, aivan selässä kiinni.
Ja ennen reissua harkitsin takaboxin ostoa....![]()
![]()
Kun sen takalaukun jättää pois, niin sellainen pyörä ja ilmeisesti useitakin on keksitty joJotenkin tuntuu absurdilta koko ajatus, että pyörällä jossa on sivulaukut ja takalaukku täynnä tavaraa pitäisi ajaa yli kahta sataa.
BMW-hemmot nyt sitten tässä toteaa, että sellainen on jo keksitty.
Tästäpä muistankin, että eikös aloittaja kertonut KOKO laukkusarjan olevan tarvikesellainen, koska FJR:n oma satsi ei ole keyless, vaan avaimella käytettävä? Ja siten VALTAVAN Maxia takaboksin lisäksi myös sivulaukut ovat tarvikekamaa ja olennaisesti leveämmällä kuin tehtaan omat?Varmaan myös nuo FJR:n laukut ovat tehtaalta, mutta perälaukku ei.
18 v sitten mulla oli GPX750R Kawa ja siinä vain Givin perälaukku 5-Starin telineessä ja eihän sitä ollut suunniteltu yli 160 nopeuksiin. Piti hitsata lisätelineitä jotta pystyi ajamaan täysiä.
Juhannuksen jälkeen kun käväisin Saksassa, totesin jälleen kerran kuinka helposti vauhtisokeus iskee. Autobahnalla jos piti 150 matkavauhtia ja lähti ohittamaan siten ettei takaa tuleva ohittaja häiriintynyt, tuli tuo 200 helposti kelloon ja vielä "huomaamatta" ja kun palasi taas "normi" nopeuteen, tuntui se matelultaJotenkin tuntuu absurdilta koko ajatus, että pyörällä jossa on sivulaukut ja takalaukku täynnä tavaraa pitäisi ajaa yli kahta sataa. Minkä ihmeen takia ?
Tosin kakspäällä ajettaessa kovemmilla nopeuksilla "rajoittaja" hakkaa selkään.![]()
Luotettavuudenkin kanssa on niin ja näin. Uutta oot muka hommaassa ja aina saat käytetyn. Missä on kuluttaja-asiamies, miksi tähän ei puututa?Tosin kakspäällä ajettaessa kovemmilla nopeuksilla "rajoittaja" hakkaa selkään.
Eikä noita "rajoittimia" taida saada itse säädettyäkään. Taitavat olla ihan tehdasasetuksissa ja vain maahantuojan säädettävissä. Vaihtaminen on ainakin hemmetin raskas homma![]()
![]()
Tuo takalaukku on melkoinen jarruvarjo etenkin yksin ajettaessa.Koko perä oli päreinä laukkutelineen revettyä irti. Maxia päätylaukku oli myös päältä raapiutunut, joten oletan mopon matkanneen hetken selälläänkin. Mahdollisesti kiivettyään kaiteen yli vastaantulijoiden puolelle.
XJR:ssä sama ongelma kolmen laukun setillä tuli esiin 170-180 vauhdissa. Tiellä vielä pysyttiin, mutta ei tehnyt mieli enää lähestyä ko. nopeuksia. Ohjausiskari (LSL, ei-katu-uskottava, mutta kuitenkin) ei auttanut asiaan, kysehän on kuitenkin ainakin alussa semmoisesta isosta hitaahkosta vatkaamisesta. Itse ratkaisin ongelman poistamalla koko telineen. Reissut on sitä parempia mitä vähemmän kamaa kuskaa mukana, ja vehjekin näyttää paremmalta. Samoin mopo.Ei sillä, että meikäläisen tarttis norsulla miettiä tuollaisia ongelmia, mutta mitenkäs on - jelppiikö ohjausiskunvaimennin tällaisiin takalaukun / paskan aerodynamiikan aiheuttamiin woblauksiin? Tuohan ei sinänsä ole järjettömän kallis lisävaruste, jos se olennaisesti parantaa turvallisuutta?