• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rd 350lc

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei ainakaan piikkisessä ollut ennen -87 (muistaakseni), omassa -84 piikissä ei ollu ainakaan
Näistä piikeistä sen verran, että Rd:hen tuli ypvs vuonna 85 ja dt:hen vuotta aiemmin.

Mites muuten, kuinka harvinaisia on 500 kuutioiset RD:t? Tuli mieleen näitä lukiessani, että en moista kampetta ole nähnyt vuosiin. Klassikkohan sekin alkaa olemaan, vaikkakaan ei aivan pikkuveljensä vertainen ilmeisesti olekkaan.  
bowdown.gif
Ainakin Tampereen pirkkalassa Mp-purkaamossa oli/on myynnissä rd 500 näytti olevan hyvässä kunnossa.Hinta oli muistaakseni 3-5t egee.Eiks niissä ollut 100hp?Aikamoinen viritysaste?Itellä oli joskus 350 rd 85 mallia yvps :jippikaijee:Oli se kyllä perseestä ajaa kaupungissa(kin)

RD500LC teho ainakin Suomeen tuoduissa 84-vuosimallin peleissä 88hp tehtaan lupauksien mukaan, jos en ihan väärin muista.

. Miltähän tuntuu RD, kun ajamaan pääsee...
blush.gif
Kyllä sekin kunnossa ollessaan pakenee ihan mukavasti. Ikäisensä perusmalli seiskapuokit ovat helisemässä tuonne kahdeksaankymppiin asti, sitten loppuu paukut. Kaksi kesää tööttäsin menemään -86 mallisella.
Kannattaa käyttää vain laadukkaita synteettisiä 2-tahtiöljyjä, halpalitkut tukkivat koneen.
Aikansa katukanuuna se on. Kaasarien synkka pitää olla kunnossa, sen tietää siitä, että molemmat pytyt käynnistyvät samanaikaisesti.
Tempaisin sillä pohjoisen reissun ja siihen se oli kevyenpuoleinen ja sivutuuliherkkä. Kyllä silläkin silti pääsee...
062802moto_prv.gif

...missäköhän vanha XX-300 pörisee...?
Olehan varovainen pikalähdöissä, tarjoaa kyllä kärsää pystyyn kaasusta vielä kakkosella.
cool.gif

Kiitos varoituksesta, Maple, rauhallisesti on tarkoitus aloitella ja jatkossakin ajella, mutta voihan se olla että kaasukahvaa ihan tottumattomuuttaan pyöräyttää turhan hanakasti.

Noista 2-tahtiöljyistä olen yrittänyt etsiä enemmän tietoa netistä, yllättävän vähän on löytynyt. Jonkun MK-lehden testin löysin (Linkki testiin), tuossa ainakin kehuttiin osasynteettistä Shellin Advancea, joka ei ole mahdottoman kallista. Advanceahan on myös mineraaliöljynä ja täyssynteettisenä olemassa. Ikävä kyllä mineraalipohjainen Teboil SelfMix näyttäisi olevan koneen likaaja, tuo kun ei maksaisi litran pullossakaan kuin 2,90 €... Kai se pitää sitten unohtaa ne mineraaliöljyt tämän pyörän kohdalla. (Kotilossa käytän edelleen mineraali-Mobil 10W40:stä, koska se on alkuperäinen öljy joka on ollut koneessa uudesta asti - en halua vaihtaa synteettisiin. Halvemmaksi se ei tule, koska vaihtoväli on vain 5000 km. Tämä on tietysti täysin eri asia, mutta silläpä vaan että olen tottunut käyttämään mineraaleja vieläkin.)

Georg, noista R-mallin sylintereistä. Miten voi olla mahdollista, että Haynesin korjausoppaassa tuota ei mainita ainakaan R-mallin esittelyn yhteydessä: "Apart from a new fairing, twin headlamps, remote-operated choke and tapered-roller steering head bearings, it is otherwise the same as the RD350FII." (s. 159) Voiko tähän kirjaan luottaa yhtään, jos tuotakaan ei mainita (tosin en ole läpi vielä lukenut, mutta ei ainakaan tuossa kohdassa)?

Haynesin kirja tuli siis ostettua, mutta voi että kun saisi sen alkuperäisen omistajan käsikirjankin tälle FII:lle. Valokopioitu tai skannattu versiokin kelpaisi... Ei saa enää Yamahaltakaan tietääkseni...
bawling.gif

Georg, noista R-mallin sylintereistä. Miten voi olla mahdollista, että Haynesin korjausoppaassa tuota ei mainita ainakaan R-mallin esittelyn yhteydessä: "Apart from a new fairing, twin headlamps, remote-operated choke and tapered-roller steering head bearings, it is otherwise the same as the RD350FII." (s. 159) Voiko tähän kirjaan luottaa yhtään, jos tuotakaan ei mainita (tosin en ole läpi vielä lukenut, mutta ei ainakaan tuossa kohdassa)?

Haynesin kirja tuli siis ostettua, mutta voi että kun saisi sen alkuperäisen omistajan käsikirjankin tälle FII:lle. Valokopioitu tai skannattu versiokin kelpaisi... Ei saa enää Yamahaltakaan tietääkseni...  
bawling.gif
Haynesin kirjasista eivät ainakaan osa tuntemistani brittiläisitä RD-harrastajista pidä, sillä niissä on kuulemma paljonkin asiavirheitä. Itse en ole niin paljon perehtynyt noihin R-malleihin, että pystyisin munani pistämään pantiksi, mutta eipähän tuossa Haynesin lainauksessa ole mainintaa putkien kuristuksistakaan, joten siitäpä voi vetää jotakin johtopäätöstä.

Siksi toisekseen samaisessa lainauksessa Haynesissa mainitaan, että F2:ssa ei olisi kartiorullalaakerit ohjauslaakereina.. Eli uskoisin Mr. Haynesin tekevän pientä virhettä tuossa.

Öljynä Shellin Advance VSX2 karstasi mulla aiva nhelkutisti. Viime kesän kurvailin Castrolin TTS:llä ja tuntui karstaavan huomattavasti vähemmän. Motul 600 on myös hyvä valinta tuoreöljyvoiteluun. Jos ajaa seosbensalla, niin Castrol 747 tai Motul 800..

ja sopivalla pikkutiellä pääsee oikeuksiinsa, jos ei välitä rungon notkumisesta ja heppoisesta alustasta.
Tuosta ja RD:n yleisimmistä kuvauksista "hauska ajettava" "mukava pikku peli" jne. tuli mieleen, että tällaisenkin kommentin RD:stä löysin: Yamaha RD350 YPVS -84 on hyvä peruspyörä matka-ajoon. Kaksitahtimoottori antaa sopivasti tehoa normaaliajoon, jopa kaksin ajettaessa. (lähde)

Tuo on ainoa kommentti, missä olen kuullut RD:tä mainittavan oikein matka-ajoon sopivaksi... Mutta pitäähän miestä uskoa, kun kokemusta tuntuu olevan.

Olen nyt lukenut kymmeniä ja kymmeniä nettisivustoja RD:stä, ja lukuun ottamatta anttarin kommenttia ylempänä, en ole löytänyt yhtään negatiivista sanaa pyörästä (ainakaan englannin kielellä, espanjan-, ranskan- ym. kielisistä sivustoista ei oikein meitsi ymmärrä). Osalla on varmasti aika kullannut muistot, mutta nekin, jotka näiden kanssa vielä pyörivät, tuntuvat olevan enemmän kuin tyytyväisiä.

ja sopivalla pikkutiellä pääsee oikeuksiinsa, jos ei välitä rungon notkumisesta ja heppoisesta alustasta.
Tuosta ja RD:n yleisimmistä kuvauksista "hauska ajettava" "mukava pikku peli" jne. tuli mieleen, että tällaisenkin kommentin RD:stä löysin: Yamaha RD350 YPVS -84 on hyvä peruspyörä matka-ajoon. Kaksitahtimoottori antaa sopivasti tehoa normaaliajoon, jopa kaksin ajettaessa. (lähde)

Tuo on ainoa kommentti, missä olen kuullut RD:tä mainittavan oikein matka-ajoon sopivaksi... Mutta pitäähän miestä uskoa, kun kokemusta tuntuu olevan.

Olen nyt lukenut kymmeniä ja kymmeniä nettisivustoja RD:stä, ja lukuun ottamatta anttarin kommenttia ylempänä, en ole löytänyt yhtään negatiivista sanaa pyörästä (ainakaan englannin kielellä, espanjan-, ranskan- ym. kielisistä sivustoista ei oikein meitsi ymmärrä). Osalla on varmasti aika kullannut muistot, mutta nekin, jotka näiden kanssa vielä pyörivät, tuntuvat olevan enemmän kuin tyytyväisiä.
Ei RD:tä ihan matkapyöräksi voi luokitella, mutta itse pitkiäkin matkoja kyseisellä räpättimellä ajaneena voin sanoa, että suhteellisen mukava peli on ajella matkaa. Fillari on sivutuuliherkkä ja esim. rekan takana ohituspaikkaa kytätessä tahtoo edellä menevän ilmapyörteet ravistaa mopoa.

Kaksipäällä pitemmät reissut on aika tuskaa ainakin minun kokoiselle kuljettajalle (182/90), koska kyseessä on kuitenkin mitoiltaan pieni peli; yksinään voi vaihdella ajoasentoa hyvin ja käyttää välillä takajalkatappeja yms.

Tankkausvälinä kun on noin 200km, niin sellaisia etappeja voi ajella useamman peräkkäin. Tankkauksen yhteydessä kun pitää vaikkapa kaffepaussin, niin taas jaksaa päristellä.

Jos haluaa ultimaalisia ajo-ominaisuuksia tai jos haluaa ajaa jatkuvasti +130km/h, niin RD ei sellaiseen ole paras mahdollinen valinta. Jos taas haluaa nautiskella pienistä mutkateistä kohtuullisia nopeuksia käyttäen tai räyhätä välillä *llurallia nakkikioskin kulmilla, niin silloin RD pääsee oikeuksiinsa.

Hyvä yleispyörä, mutta kiukkuinen ja hauska räyhähenki verrattuna pieniin 4-tahtisiin pyöriin.

RD matkapyöränä? Miksipä ei, mutta omat reissuni sillä ovat olleet enemmänkin juuri mukavilla ja vauhdikkailla pienemmillä teillä eikä millään interrail-asenteella tyyliin ”tuhat kilometriä päivässä sivuilleen vilkuilematta”. Esimerkiksi viime kesänä tuli ajeltua kotomaan länsirannikon mutkateitä ja useamman sadan kilometrin päivämatkoja, mutta leppoisasti. Ja toki sopivassa paikassa välillä kaasutellen
smile_org.gif

Tällaiselle 167-senttiselle RD on ehkä aavistuksen verran liian pitkä, eli painoa tulee käsille aika paljon. Yli 170-senttisellä kuskilla on varmaan mukavammat oltavat. RD-matkailuni on sujunut aina reilun sadan kilometrin välein kevyitä hyppytaukoja pitäen nimenomaan juuri niskojen verryttämiseksi, enkä nyttemmin tilasyistä suostu ottamaan kyytiläisiä kuin väkipakolla tai ihan lyhyelle matkalle. Joskus aikanaan eksä, iso mies, istui takana, ja se oli kyllä selvää rääkkiä. Ei ihme, että iskari on menossa vaihtoon
smile_org.gif

Reissuilla tavarat ovat kulkeneet repussa, tankkilaukussa ja taakse mustekalalla viritetyssä pötkylässä. Ei valittamista, vaikka tuulikuorma ja sitä mukaa pyörän heittelehtivyys lisääntyvät. Isojen pakaasien seuraksi pyörän päälle virittäytyminen on myös oma taiteenlajinsa. Motarilla ajamista olen vältellyt juuri pyörän keveyden vuoksi. Sitäpaitsi moottoritiellä ajaminen on tappavan tylsää, tai muuten vaan tappavaa...

RD on hyvä! Kyllä sillä ajaa niin radalla (vielä kokeilematta) kuin erilaisissa maantieoloissakin. Voi kun vaan saisi oman pian baanalle. Nyt on sentään runko ja molemmat pyörät kasassa, ja totaalirempattu moottori hiipinee tänään paikalleen. Pyöreä etulamppu pitäisi vielä jostain haalia kiinnikkeineen (jos jollain on myydä, täällä olisi innokas ostaja), katteet maalata... jaa’a, ehkä hyvässä lykyssä vapuksi liikenteeseen.

No niin, jatketaan kehumista. Ko. pyörä Oli minun ensimmäinen "iso pyörä" piikin jälkeen. Omani oli 350LC ypvs vm-87.

Pyörästä jäi mieleen seuraavat asiat:

- herkkä sivutuulelle
- etujarru huono, erittäin huono tuntuma
- kevyt (hyvä asia)
- syntisen hauska pienillä mutkateillä, esim. hauskuuskerroin paljon suurempi kuin ZZR600(oli seuraava pyörä)
- moottori hyvä, riittävän tehokas. Vaikka 2T niin ei mikään hullu kierroskone
- huoleton, ei suurempia vikoja.
- pyörästä jäi hyvä maku suuhun, suosittelen!
sport05.gif

No niin, jatketaan kehumista. Ko. pyörä Oli minun ensimmäinen "iso pyörä" piikin jälkeen. Omani oli 350LC ypvs vm-87.

Pyörästä jäi mieleen seuraavat asiat:

- herkkä sivutuulelle
- etujarru huono, erittäin huono tuntuma
- kevyt (hyvä asia)
- syntisen hauska pienillä mutkateillä, esim. hauskuuskerroin paljon suurempi kuin ZZR600(oli seuraava pyörä)
- moottori hyvä, riittävän tehokas. Vaikka 2T niin ei mikään hullu kierroskone
- huoleton, ei suurempia vikoja.
- pyörästä jäi hyvä maku suuhun, suosittelen!
sport05.gif
Jos etujarrun teho tai tuntuma on ollut huono, niin silloin on ollut jossain vikaa. F2-mallin jarrut ovat nimittäin erittäin hyvät, jos ne on kondiksessa.

En ole vielä ostanut, mutta pikku tauon jälkeen tässä aloitin hieromaan kauppaa tuosta helsingin cycleworldin rd:stä. Tuossa viimeviikolla piti ottaa tyypit samalla piikkisellä rd:llä, minkä joskus omistin... Pääsinpähän työntämään 1,5km pyörää, kun oli akku ja tulppa sippi.

Minä olen kyllä vähän yllättynyt, että miten tuo (tai ne molemmat?) voi olla vieläkin myymättä, luulin että puhuttaisiin korkeintaan viikoista silloin kun keskustelu alkoi... Itseä painosti vastaavassa tilanteessa päivänkin odottaminen (nyt se menee, nyt se menee)...

Mites RD-kaupat ovat edenneet? Näyttäisi olevan vieläkin tuo Helsingin CW:n RD myynnissä. Aika paljon pyytävät siitä. Jos jotakuta kiinnostaa tietää pyörästä jotain, niin sopii kysyä minulta, sillä olen sen edellinen omistaja.  
smile_org.gif
Jäi kyllä hyvät muistot siitä viime kesältä. Kaasarit olisi hyvä uusia siitä (tai ainakin osia niistä). Alkoivat jo vähän temppuilemaan. Maksavat muistaakseni n. 100 euroa kpl. Kone on hiljattain remontoitu.

Matka-ajoa tuli ajettua paljon sekä kaksi että yksi päällä. RD oli tosi kiva ohitusvehje; kolmonen silmään ja rannetta alaspäin! Ja hyvin lähti.  
062802jumpie_prv.gif
Välillä tekisi mieleni ostaa pyörä takaisin... Pyörä on ollut CW:ssa 11.9.2004 saakka.

Turun pyörä on sentään jonnekin hävinnyt mutta tuo Helsingin peli on sitten ollut yli vuoden liikkeessä... Ei voi lakata ihmettelemästä, kuinka mikään pyörä voi olla liikkeessä noin kauan.
sad_orig.gif

Kato että se YPVS toimii, samoin tuoreöljyvoitelu. Kaasarin ja pytyn väliset kaulat, että on ehjät eikä ole murtumia. Helkkarin hauska laite ja oikea tehopakkaus kokoisekseen(ainakin aikanaan..).
062802moto_prv.gif

Mites RD-kaupat ovat edenneet? Näyttäisi olevan vieläkin tuo Helsingin CW:n RD myynnissä. Aika paljon pyytävät siitä. Jos jotakuta kiinnostaa tietää pyörästä jotain, niin sopii kysyä minulta, sillä olen sen edellinen omistaja.
smile_org.gif
Jäi kyllä hyvät muistot siitä viime kesältä. Kaasarit olisi hyvä uusia siitä (tai ainakin osia niistä). Alkoivat jo vähän temppuilemaan. Maksavat muistaakseni n. 100 euroa kpl. Kone on hiljattain remontoitu.

Matka-ajoa tuli ajettua paljon sekä kaksi että yksi päällä. RD oli tosi kiva ohitusvehje; kolmonen silmään ja rannetta alaspäin! Ja hyvin lähti.
062802jumpie_prv.gif
Välillä tekisi mieleni ostaa pyörä takaisin... Pyörä on ollut CW:ssa 11.9.2004 saakka.
Miksi ihmeessä löysin tämän viestin vasta nyt!?
Koska minä olen ko. pyörän nykyinen omistaja.
062802jumpie_prv.gif

Ihan kelpo peli, tosin kävi niin että vedin tokana omistuspäivänä mutkasta pihalle sillä ja mursin kyynärpääni. Pyörä selvisi helpolla, etukate halkeamille, sen "kehikko" vähän kieroon ja pleksi säpäleiksi. Samalla tuli sitten sähköongelmia, jotka ratkesivat viimein uuden akun ja jännitteensäätimen ostoon.

Pyörä on jälleen ehjänä, hitsasin halkeamat katteista ja setä maalasi uudelleen. Tarratkin tein entiseen malliin. Ilo on sillä kyllä ajella, renkaat meni vaihtoon koska takanen oli aivan \_/ ja etunen luisteli?!
Mutta, sitten iski vielä syksyn päätteeksi sopivan tilaisuuden, ja ostin Micronin putket. Yllättäen, vakiosäädöillä pelaa suht. hyvin, ja nyt on RD oikea eläin! Ykkösellä ja vielä kakkosellakin ei meinaa etunen pysyä maassa täyskiihdytyksessä.
baaa.gif

Talvella olisi tarkoitus hieman huoltaa vehjettä alustan osalta, ja mielessä olisi ulkonäönkin muokkausta...takapenkinkatetta ja ehkäpä Kenny Roberts-tyylistä maalausteemaa, eli keltaista ja valkoista mustilla ruuduilla...
lookaround_orig.gif

Tuossapa kuvaa, nykyiseen verrattuna erona on Micronin "pikkaisen" pienemmät (lue: helkkarin äänekkäät) vaimentimet: http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/371/cat/700

Jep, hyvältä näyttää.

Eivät sitten näköjään osaa päivittää noita sivujaan tuolla Cycle Worldissa, siellä kun näyttää yhä olevan tuo pyörä myynnissä...

Back