• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rattijuoppo tappoi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Viina on Suomessa laillinen huume

Ai toisin kuin jossain muualla, vai mitä ajat takaa?
withstupid.gif
Tarkoitin just sitä, mitä luitkin. Eli valtio kuittaa semmoset rahat viinasta, ettei ketään päättäjiä oikeasti kiinnosta sen aiheuttamien ongelmien karsiminen. Perheväkivalta: suurin osa tapahtuu kännissä. Lapsien pahoinpitely: suurin osa tapahtuu kännissä. Tapot ja murhat, pahoinpitelyt: suurin osa tapahtuu kännissä. Kaikkeen väkivaltarikollisuuteen liittyy mitä suurimmissa määrin viina. Katso tuomioita: viina on alentava peruste ainakin silloin, kun ajaa jonkun kuoliaaksi. Viina on Suomessa pyhä lehmä, johon ei saa koskea, vai miksi luulet, että esimerkiksi rattijuoppojen ajoneuvojen takavarikoinnin aikaansaamiseksi valtiolle on niin vaikea rasti? Tai miten työttömillä on varaa dokata päivästä toiseen, vaikka "palkka" on pienempi kuin esimerkiksi mulla, jolla ei ole varaa dokailla joka päivä? Ei sossua kiinnosta mihin kansa rahansa tunkee tai kuinka huonossa kondiksessa niiden mukulat on.
fighting0045.gif

Ai niin, luulit varmaan, että olisin valmis hyväksymään muut huumeet, kun tollasta kysäsit?

kyllä siinä on ainakin osittain piloilla monta elämää. Lasten, perheen, sukulaisten, uhrin, tekijän, tekijän lähipiirin.

nollaraja ei auta näihin korkeisiin ylityksiin mitään. Tosiasia on, että koska alko aiheuttaa ylinopeutta enemmän turmia, niin sitä pitäisi olla valvontaa siinä suhteessa, nyt ei ole kyllä juuri mitään riskiä jäädä kiinni. esim itse en ole joutunut puhallutukseen taas moneen vuoteen. miettii vaan, että kiinnijäämisriski lähentelee nollaa. poliisi kyttää tuolla tutkan kanssa, kun rupeaisi vain pysäyttelemään porukkaa alkometrin kanssa. ja yölläkin, eikä vain keskellä päivää.

kyllä siinä on ainakin osittain piloilla monta elämää. Lasten, perheen, sukulaisten, uhrin, tekijän, tekijän lähipiirin.

nollaraja ei auta näihin korkeisiin ylityksiin mitään. Tosiasia on, että koska alko aiheuttaa ylinopeutta enemmän turmia, niin sitä pitäisi olla valvontaa siinä suhteessa, nyt ei ole kyllä juuri mitään riskiä jäädä kiinni. esim itse en ole joutunut puhallutukseen taas moneen vuoteen. miettii vaan, että kiinnijäämisriski lähentelee nollaa. poliisi kyttää tuolla tutkan kanssa, kun rupeaisi vain pysäyttelemään porukkaa alkometrin kanssa. ja yölläkin, eikä vain keskellä päivää.
Näinhän se on mutta kun ylinopeuksia on niin paljon helmpompi valvoa. Jos mietitään sitä määrää työtä mikä pitää tehdä rattijuoppojen kiinnisaamiseksi verrattuna miten paljon joutuu näkemään vaivaa poimimalla ylinopeuksia niin valinta on aika selvä, ylinopeudet vaatii vähemmän resursseja ja tuottaa enemmän "tulosta". Ja tietysti ei ole niitä viattomia valittamassa "miks vitussa pysäytitte miut kun en oo mitään vetäny saatanan natsisika?!?!?!11oneone".

Näinhän se on mutta kun ylinopeuksia on niin paljon helmpompi valvoa. Jos mietitään sitä määrää työtä mikä pitää tehdä rattijuoppojen kiinnisaamiseksi verrattuna miten paljon joutuu näkemään vaivaa poimimalla ylinopeuksia niin valinta on aika selvä, ylinopeudet vaatii vähemmän resursseja ja tuottaa enemmän "tulosta". Ja tietysti ei ole niitä viattomia valittamassa "miks vitussa pysäytitte miut kun en oo mitään vetäny saatanan natsisika?!?!?!11oneone".
Väittäisin kuitenkin näin äkkiseltään, että suurin syy lopputulokseen vakavuuteen oli se kova vauhti. Norminopeuksilla tai jopa alle niiden ei olisi konkreettiset seuraukset olleet näin vakavia. Ei toi ollut pelkkää rattijuopumusta.

Mutta voihan sitä sanoa että on helppo mennä moottoritielle tutkan kanssa. Mutta onko sillä jotain väliä ajaako joku moottoritiellä 130km/h?
Aina ei kannata tehdä sitä mikä on helpointa!
Ja kerran vuodessa tulee puhallutetuks ja sillonkin 07.30 keskiviikko aamuna. Eli lisää puhallutuksia ja oikeisiin aikoihin.

Ite oon monet kerrat joutunu ottaan kaverilta auton avaimet, kun on yrittäny lähtee maistissa ajaan. Ja jos mopolla on liikenteessä niin pyörä ketjulla tolppaan.

Sen perusteella, mitä minä olen kuullut, niin rattijuoppojen kiinnisaaminen ei ole juurikaan sen hankalampaa, jos vain tietää oikean paikan ja ajan missä päivystää. Bonuksena rattijuopot ovat usein kerta toisensa jälkeen samoja...

Ylinopeusvalvontaan verrattuna ongelma lienee sen sijaan se, että jos joku narahtaa tutkaan, se pysäytetään ja kirjoitetaan lappu. Sen sijaan rattijuopumuksesta epäiltyä joutuu viemään asemalle tai lääkäriin, mikä sitoo aina yhden auton pois ratsiasta. Niinpä esim. yhden partion ratsia päättyy käytännössä aina ekaan rajan ylittävään puhallukseen.

Lähes 60 juoppoa narahti ratista viikonloppuna.

HESARI

Kyllä tämä on yksi suurimmista ongelmista liikenteessä.

Tämä käytäntö ja jaottelu on toiminut tällä sivustolla suuremmitta ongelmitta joitakin vuosia, eikä sitä aleta ilman painavia perusteluja muuttamaan.
Off topic. Voiko vielä sanoa käytännön toimineen joitakin vuosia, kun käytäntö muistaakseni viime vuonna tuli käyttöön.
tounge.gif

No mielestäni toimii kyllä näin juuri hyvin, ettei tarvitse lukea kaikkia kommentteja, jos haluaa toisen muistoa kunnioittaa.

sanoi:

Joku muuhan tässä on pakko olla taustalla. Itsestä tuntuu että tämä härmäläinen "minä ensin muut sitten jos ovat vielä hengissä" asenne ja alkomahooli ei vaan yksinkertaisesti sovi yhteen.

Eli tässäkin tapauksessa tuonne ryyppäämään ollaan lähdetty autolla ja on varmaan ennakkoon tiedetty että autolla myös tullaan pois.

Lähinnä ihmettelen tätä hinkua mennä rattiin jurrissa muutaman vuoden Ameriikan ihmemaassa asuneen näkökulmasta. Tuolla kun lähes kaikki baarissa käyvät ihmiset ajaa viikonloppuisin kännissä. Ja ihmiset on oikeasti vielä suuressa osassa tuota suurta maata tyhmiä kun saappaat (ja tästä syystä siis ajavat kännissä).

Suomalaisten sentään pitäisi olla fiksua kansaa ja täällä sentään rattijuopumus on yleisesti tuomittua toimintaa.

sanoi:

Ai toisin kuin jossain muualla, vai mitä ajat takaa?  
withstupid.gif

[Poistettu varsinainen sisältö
tounge.gif
]

Ai niin, luulit varmaan, että olisin valmis hyväksymään muut huumeet, kun tollasta kysäsit?
Ei vaan, tarkoitin sitä että eihän tuo nyt mikään pelkästään suomalainen ilmiö ole että immeiset tykkää juoda alkoholia. Enempi tämmöinen päihtymishakuisuus tuntuu olevan lajiominaisuus.

Kivaahan kupittelu satunnaisesti on, kunhan pysyy joku tolkku eikä hölmöile. "Saahan sitä kännissä olla kunhan on muuten kunnossa".  
thumbs-up.gif
033102beer_1_prv.gif

Minä olen edelleen sitä mieltä että toistuvissa rattijuopomuksissa rikoksentekoväline (eli auto) pitäisi tuomita menetettäväksi valtiolle. Oma aina ja ilman mitään mahdollisuutta valittämiseen, kaverin/tutun auto ellei ko. kaveri/tuttu ole ilmoittanut autovarkautta poliisille ENNEN juopon kiinni jäämistä. Tässä tilanteessa tutuksi toteamiseen riittäänee varmasti se, että auto on käynnistetty avaimilla.

Juu, onhan siellä paljonkin harmaata aluetta tuolla 'tuttu'osastolla, mutta parin ensimmäisen tapauksen jälkeen kummasti alkaisi tutuille tulla vastuullisuutta auton luovuttamisen suhteen.

Edit: kijroitusvihreet.

Jotenkin tämä ketju sai ihan tosissaan miettimään, että minkähänlainen hulabaloo se olisi nostaa viinan verotus kattoon, tai jopa tehdä uusi kieltolaki. Itse olen viimeisen parin vuoden aikana nostanut omaa kulutustani jo ihan kohtuulliseksi, vaikken noihin keskiarvolukuihin(kaan?) vielä pääse. Niitä kyl nostaa aika paljo se alkoholistiporukka, joka juo ihan siis .....paljon.

enivei, rupesin vaan miettimään, että mitä se omalta kohdalta tarkottaisi, jos tulisi kieltolaki. Kun on tällainen pohdinta ajoitain noussut eri keskusteluissa esille, niin kyllähän se ensimmäinen ajatus on aika tyrmäävä. On se kuitenkin aika isossa roolissa myös positiivisesti.

Mutta sitten toisaalta. Miettii sitä rahaa ja aikaa, joka siinä säästyisi. Miettii niitä noloja aamuja, jolloin pohtii, onkohan mitään mitä pitäisi muistaa. Ja tosiaan,  kun miettii sitä kaikkea pahaa, jota tehdään humalapäissään niin teillä kuin teiden ulkopuolellakin. Sen mitä joskus olisi "pakko" juoda voisi sitten niissä salabaareissa ryystää ja se vain toisi uuden jännityksen kohteen. Äkkiähän tuohon viinattomaan maailmaan tottuisi...ainakin meikäläinen.

Okei, ehkäpä tuo kieltolaki olisi vähän turhan radikaali, eikä se toimisi ihan käytännössä. Mut kun hetken miettii niin kyllä minä ainakin olisin valmis, jos viinavero vaikkapa tuplataisiin. Se karsisi juontia varmaan eniten juuri ongelmakäyttäjiltä. Tai siis osalta siitä porukasta. Virokin nostaa veroansa, niin ei se viinaralli tuosta vielä käsistä karkaisi.

no joo. Tulipahan taas tiistaiaamun filosofasessio pidettyä. Mut hitto, kaverin polttarit taitaa olla sellanen tilaisuus, jossa tulee otettua, mut sen jälkeen pidän tipattoman kuukauden. Ihan vaan kannatuksen vuoksi. Pitäsköhän tästä pistää oikeen haaste orgilaisille?  
wink.gif

Perkele, motoristien viinaton kuukausi ja sitten kovat vaatimukset saada meitä tutkaavat sinivuokot pois puskista puhalluttamaan juoppoja
mad.gif
idea3.gif

edit: niin joo, tämänkertaiselle uhrille  
kynttila.gif
ja jaksamista omaisille.

Mutta voihan sitä sanoa että on helppo mennä moottoritielle tutkan kanssa. Mutta onko sillä jotain väliä ajaako joku moottoritiellä 130km/h?
Aina ei kannata tehdä sitä mikä on helpointa!
Ja kerran vuodessa tulee puhallutetuks ja sillonkin 07.30 keskiviikko aamuna. Eli lisää puhallutuksia ja oikeisiin aikoihin.

Ite oon monet kerrat joutunu ottaan kaverilta auton avaimet, kun on yrittäny lähtee maistissa ajaan. Ja jos mopolla on liikenteessä niin pyörä ketjulla tolppaan.
Niin siis olen täysin samaa mieltä että on täysin turhanpäiväistä kytistellä jossain puskassa tutkaamassa jotain 130 nopeuksia 120 alueella. Saati sitten keskellä yötä jossain keskellä ei mitään, parempaakin käyttöä löytyisi niille polleille.

Sen perusteella, mitä minä olen kuullut, niin rattijuoppojen kiinnisaaminen ei ole juurikaan sen hankalampaa, jos vain tietää oikean paikan ja ajan missä päivystää. Bonuksena rattijuopot ovat usein kerta toisensa jälkeen samoja...

Ylinopeusvalvontaan verrattuna ongelma lienee sen sijaan se, että jos joku narahtaa tutkaan, se pysäytetään ja kirjoitetaan lappu. Sen sijaan rattijuopumuksesta epäiltyä joutuu viemään asemalle tai lääkäriin, mikä sitoo aina yhden auton pois ratsiasta. Niinpä esim. yhden partion ratsia päättyy käytännössä aina ekaan rajan ylittävään puhallukseen.
Pointti olikin lähinnä siinä että ylinopeuksiin ei paljoa tarvitse paikkaa tai aikaa hakea. Eikä tarvitse kuin kirjoittaa lappu ja antaa mennä jos lukemat eivät ole olleet jotain julkiselle tielle kuulumatonta. En siis tarkoittanut vain sitä kuinka helppo rattijuoppo on varsinaisesti saada kiinni teosta vaan työn määrää mitä joudutaan tekemään myös sen lisäksi. Ja kertaakaan en ole kuullut että joku olisi pysäytetty puhallutettavaksi sen perusteella että on aikaisempi rattijuopumus, ei taida olla riittävän painava syy.

Ei vaan, tarkoitin sitä että eihän tuo nyt mikään pelkästään suomalainen ilmiö ole että immeiset tykkää juoda alkoholia. Enempi tämmöinen päihtymishakuisuus tuntuu olevan lajiominaisuus.

Kivaahan kupittelu satunnaisesti on, kunhan pysyy joku tolkku eikä hölmöile. "Saahan sitä kännissä olla kunhan on muuten kunnossa".
thumbs-up.gif
033102beer_1_prv.gif
No ei nääs olekaan! Itekkin ajattelin huomenna vähän ottaa kuppia
party0047.gif

Mutta vittumainen juttu joka tapauksessa toi alkuperäinen asia. Edelleenkin olen sitä mieltä että tollaset
fighting0043.gif

Sori vaan kaikki rattisten ymmärtäjät ja itse kännissä ajelevat.

Voi #¤%& ja &%?#@
mad.gif
mad.gif
mad.gif

Saunan takana ei ole kohta enää noille tilaakaan.

Auto valtiolle aina kännisiltä kuskeilta heti ekasta kerrasta oli sitten oma tai lainassa.
Jos oma niin hatuttaa h...vitisti ja jos laina niin se on sen lainaajan vika. Jos varastettu niin se on erijuttu.

Jokainen ajaa yleensä autolla johon on varaa niin sattuu suhteellisesti yhtä paljon oli sitten rikas tai köyhä.

Noista autoista aika iso osa on rahoitusyhtiöiden omistamia, tai sitten firman autoja, joten takavarikointi ei onnistu. Mikään ei kyllä estäisi pakkohoito- sakko- tai vankeustuomiota, mutta kun kysymyksessä on yhtä suuri rikos kuin rekisterikilven kulmavirhe, ei sekään oikein onnistu.

Sitä paitsi poliisien keskittyminen "ylinopeuksiin" on huomattavasti kustannustehokkaampaa, koska se voidaan hoitaa (lähes) automaattisesti ja rahojen saaminen on käytännössä varmaa. Vielä kun etsii hyvän alamäki-suorapaikan, tienaa huonokin konsta vuosipalkkansa verran puolessa tunnissa.

Minä olen edelleen sitä mieltä että toistuvissa rattijuopomuksissa rikoksentekoväline (eli auto) pitäisi tuomita menetettäväksi valtiolle. Oma aina ja ilman mitään mahdollisuutta valittämiseen, kaverin/tutun auto ellei ko. kaveri/tuttu ole ilmoittanut autovarkautta poliisille ENNEN juopon kiinni jäämistä. Tässä tilanteessa tutuksi toteamiseen riittäänee varmasti se, että auto on käynnistetty avaimilla.

Juu, onhan siellä paljonkin harmaata aluetta tuolla 'tuttu'osastolla, mutta parin ensimmäisen tapauksen jälkeen kummasti alkaisi tutuille tulla vastuullisuutta auton luovuttamisen suhteen.
Olettekos ottaneet huomioon sen, että jos auton takavarikointi on aina seuraamuksena, niin alkaa se romuralli: Ei ole enää mitään menetettävää, vaikka rattis kajauttaa transponderin tai mondeonkeulaan? Eipähän saa valtiokaan ehjää autoa... Siinä pelissä saatamme itsekin joutua tulilinjalle
confused_orig.gif
Asiat vain eivät ole yksinkertaisia
nixweiss.gif

Ja vielä lopuksi: Osanottoni rattijuopon uhrin omaisille, ystäville ja tutuille

kynttila.gif
syvimmät osanottoni .
confused_orig.gif
just noi sa*tanan autoilijat ei osaa huomioida motoristeja. toivon mukaan tolle H**ralle jäi ikuiset traumat tosta
kaboom.gif

Edit: kijroitusvihreet.
Mitäpä jos se auto on annettu selvälle kuskille. Voihan se olla annettu jo viime viikolla tai viime kuussa.

Back