Ratarenkaiden eroista

Dunlopin Sportmax GP soft edessä ja softmedium takana... Tuntuvat toimivan kohtuullisesti. Luistamaan ei lähde niin helposti kuin Pirellit ja ovat todellakin tarkempia paineistaan ja lämmöistään, mutta kun saa oikeat paineet ja lämmöt niin aivan loistava toiminta...

Jos jonkun hattuvakion heittäisi niin (ja puhutaan radan lämmöstä)

soft 5- 15 astetta
medium 15 - 30 astetta
hard 30 ja yli.

Nuo lämmöt sitten vaihtelee rengasmerkeittäin ja niitä kannattaa tiedustella myyjältä. Aika monesti porukka ottaa eteen softin ja taakse mediumin, sillä noilla pääsee aikasta pitkälle ja hyvällä pidolla (kunhan pitää oikeat paineet renkaissa).
Jep, noi vaihtelee aika paljon merkeittäin.
Partasen "hattuvakio" oli varmaan bridgen renkaille, esim mezelerit tai pirellit menis tuohon kategoriaan ehkä parhaiten seuraavasti:
Soft = K / SC 0
Mediun = K / SC 1
Hard = K / SC 2

Itse olen useimmiten ajellut K2 seoksella edessä ja takana, välillä on tullut käytettyä K1 edessä, K2 takana yhdistelmää, ja onpa joskus (tosin erittäin harvoin) tullut käytettyä K1 edessä ja takana...
Ainakin Metzelerin sivulla K2 on Medium ja K1 on Soft sekä K0 on Supersoft. K3 taitaa sitten olla Hard.

Kyllä mekin (harrastelijat) ollaan saatu slicksit lämpöisiksi tosin se vaatii sen 3-4 kierrosta. Varsinkin pari ekaa kiekkaa saa ajaa aika varovaisesti mutta kyllä ne toimii ilman lämppäreitäkin... En sitten tiedä syksyn viileimmillä keleillä miten käy?

Sen on huomannut että oli sitten kyseessä kuvio- tai slicksirengas ja kun ei ole lämppäreitä niin jos ajaa heti alusta "kovaa" niin rengas tosiaan kuluu ÄLYTTÖMÄSTI!

soft 5- 15 astetta
medium 15 - 30 astetta
hard 30 ja yli.

Nuo lämmöt sitten vaihtelee rengasmerkeittäin ja niitä kannattaa tiedustella myyjältä. Aika monesti porukka ottaa eteen softin ja taakse mediumin, sillä noilla pääsee aikasta pitkälle ja hyvällä pidolla (kunhan pitää oikeat paineet renkaissa).
Partasen "hattuvakio" oli varmaan bridgen renkaille, esim mezelerit tai pirellit menis tuohon kategoriaan ehkä parhaiten seuraavasti:
Soft = K / SC 0
Mediun = K / SC 1
Hard = K / SC 2

Itse olen useimmiten ajellut K2 seoksella edessä ja takana, välillä on tullut käytettyä K1 edessä, K2 takana yhdistelmää, ja onpa joskus (tosin erittäin harvoin) tullut käytettyä K1 edessä ja takana...
Ainakin Metzelerin sivulla K2 on Medium ja K1 on Soft sekä K0 on Supersoft. K3 taitaa sitten olla Hard.
Niin on, tuonpa vuoksi vastasinkin että niiden merkinnät ovat hieman erilaiset bridgestonen / parrun hattuvakion kanssa...

Niin, ja jos pitäis itse heittää noille mez./pirelli renksuille joku "hattuvakio", niin se vois olla vaikka seuraavanlainen:

K / SC 0 = Itseäni sairaanpaljon nopeammille kuskeille muutaman kierroksen aikaajorengas / todella kylmille keleille (ei ole ikinä tullut kokeiltua moista)
K / SC 1 = Kylmille keleille eteen ja taakse / normikeleille eteen
K / SC 2 = Hyvä yleisrengas kaikille keleille / kuumille keleille ainut oikea
K / SC 3 = En ole ikinä edes nähnyt moista, mutta on kuulemma ns. endurance rangas

Kyllä mekin (harrastelijat) ollaan saatu slicksit lämpöisiksi tosin se vaatii sen 3-4 kierrosta. Varsinkin pari ekaa kiekkaa saa ajaa aika varovaisesti mutta kyllä ne toimii ilman lämppäreitäkin... En sitten tiedä syksyn viileimmillä keleillä miten käy?

Sen on huomannut että oli sitten kyseessä kuvio- tai slicksirengas ja kun ei ole lämppäreitä niin jos ajaa heti alusta "kovaa" niin rengas tosiaan kuluu ÄLYTTÖMÄSTI!
Joo,hyvin on pärjätty ilman lämppäreitä vaikka slickseilla ajellaan.Pirellit ainakin toimivat ihan hyvin kunhan ajelee sen pari kolme kierrosta varovaisesti.On itseasiassa ajettu aika pirun vanhoilla ja kuluneilla eikä mitään ongelmia ole ollut...johtuu varmaan vauhdista tai paremminkin sen puutteesta !!
Olen kuullut että Dunlopit vaativat enemmän lämpöä kuin muut...
Tosin lämppärit aioin itse ostaa heti kun rikastun tai halvalla saan hyvät(mahdoton yhtälö), koska pitemmän päälle siinä säästää rengaskuluissa.

buttrock.gif

soft 5- 15 astetta
medium 15 - 30 astetta
hard 30 ja yli.

Soft = K / SC 0
Mediun = K / SC 1
Hard = K / SC 2

Niin on, tuonpa vuoksi vastasinkin että niiden merkinnät ovat hieman erilaiset bridgestonen / parrun hattuvakion kanssa...

Niin, ja jos pitäis itse heittää noille mez./pirelli renksuille joku "hattuvakio", niin se vois olla vaikka seuraavanlainen:

K / SC 0 = Itseäni sairaanpaljon nopeammille kuskeille muutaman kierroksen aikaajorengas / todella kylmille keleille (ei ole ikinä tullut kokeiltua moista)
K / SC 3 = En ole ikinä edes nähnyt moista, mutta on kuulemma ns. endurance rangas
tuo sc0 (Pirelli) kestää tämmöisillä hitailla harrastelijoilla muuten yllättävän hyvin ja pito on varmasti kohdallaan! Suosittelen jos sellaisen jostain vähän ajettuna löytää.

soft 5- 15 astetta
medium 15 - 30 astetta
hard 30 ja yli.

Soft = K / SC 0
Mediun = K / SC 1
Hard = K / SC 2

http://www.us.pirellimoto.com/media/p_05_final.pdf
SC0=ULTRASOFT
SC1=SUPERSOFT
SC2=SOFT
SC3= MEDIUM

Tuo SC0/SC1 yhdistelmä toimii hyvin viileällä kelillä muualla kuin Kemorassa. Alle 20 astetta ja tuo on optimiyhdistelmä.

Viileällä kelillä SC0 kestää normaalia treeniajoa (alle 10 kierr. setit) noin 80-100 kiekkaa, minun kisavauhtiani/matkojani 40-50, varmaan huippukavereilla sen 15-20 kiekkaa. Kuumalla kelillä se sulaa alle. Sitä suositellaan myös aika-ajorenkaaksi, mutta ei se kulu lainkaan samalla tavalla kuin esim Dunlopin aika-ajorengas. Itse olen käyttänyt sitä SC0:aa paljonkin.

SC2 slicksi ei toimi edessä ollenkaan, jos lämpötila on luokkaa alle 15, esim tämän vuoden Bring-kisa. Voi olla, että se toimisi paremmin kun vauhti nousisi SM-kärkitasolle, mutta 1.12 treeniajoillani se vain puski vaarallisen oloisesti. Mielestäni Suomen kelissä se on kaikkea muuta kuin yleisrengas.

Lainataan nyt tätä hieman...

Onko kellään kokemuksia Michelin Pilot Power 2CT renkuloista? Millasiakohan paineita niissä pitäs käyttää kun lähtee radalle? Riittääkö 2.1/2.0bar vai ovatko noi kuin Diablo Corsat että vaativat hieman korkeemmat paineet?

Noniin, nyt kun kelit on alkanu vähän viilentyä nii on varmaan aika vaihtaa pehmeempii rengasseoksiin. Tässä renkaita kattelessaan niin nykyään tai jopa itseasiassa viime ORG! ahveniston keikalla (18.8?) Metzeler Racetech K2 renkaat oli ihan sileitä reunilta, eli ei yhtään semmosta röpelikköö niinku yleensä. Paineena käytin 2.1 takana ja 2.0 edessä. En tuntenu pidossa mitään erikoista, mut voisko tuo olla visuaalisena indikaattorina, että ois vähän liian kovat renkaat? Paineillahan voi pelailla jonkun verran, mut ei varmaan hirveen alle 1.9barin kannata laskee? Vai miten on? Minkälaisilla renkailla te ajelette näillä säillä? eli 15-20°C ilman lämpötiloilla...

Sekä mitenkäs katotaan että renkaat on lopussa? Näkyykö sitten sieltä reunalta jotain outoa? Vai ihan vaan sitä kangasta rupee pilkottaa vai mitens?

Sekä mitenkäs katotaan että renkaat on lopussa? Näkyykö sitten sieltä reunalta jotain outoa? Vai ihan vaan sitä kangasta rupee pilkottaa vai mitens?
Rengas kyllä kertoo sulle millon se on loppu. Siitä loppuu pito ja ajettavuus yleensä jo paljon ennen kulutuspinnan loppumista. Yleensä ongelmaksi muodostuu renkaan reunalle syntyvä "olka", joka on kulunut vähemmän kuin renkaan muut reuna-alueet. Se pilaa renkaan profiilin ja sitä kautta pidon. Makuasia sitten on miten loppuun ne haluaa ajaa.

Mitä noitten slicksien pitoon tulee ilman lämppäreitä niin,
jos olet ajanut esim: pirellin diabloilla tai bridgestone bt-014:la radalla niin kyllä ne slicksit paremmin pitää ja lämpiää. Itse olen slickseillä pärryyttäny lämppäreillä ja ilman. Hieman malttia ne ekat kiekat vaatii, mutta ajelee ne vaikka vähän ajolinjoja haistellen.

Mitä noitten slicksien pitoon tulee ilman lämppäreitä niin,
jos olet ajanut esim: pirellin diabloilla tai bridgestone bt-014:la radalla niin kyllä ne slicksit paremmin pitää ja lämpiää. Itse olen slickseillä pärryyttäny lämppäreillä ja ilman. Hieman malttia ne ekat kiekat vaatii, mutta ajelee ne vaikka vähän ajolinjoja haistellen.
Aina seos renkailla kolme kierrosta pikkuhiljaa vauhtia nostaen. Yksi ongelma mikä vain tulee ilman lämppäreitä on renkaiden selkeä suurempi kuluminen.

Rengas kyllä kertoo sulle millon se on loppu. Siitä loppuu pito ja ajettavuus yleensä jo paljon ennen kulutuspinnan loppumista. Yleensä ongelmaksi muodostuu renkaan reunalle syntyvä "olka", joka on kulunut vähemmän kuin renkaan muut reuna-alueet. Se pilaa renkaan profiilin ja sitä kautta pidon. Makuasia sitten on miten loppuun ne haluaa ajaa.
Kyllä se rengas kertoo milloin se on LOPPU
sport05.gif

medium ja hard seosten välillä ero noin yleisesti ottaen...medium toimii viileammällä radan lämpötilalla paremmin ja hart taas kuumemmissa olosuhteissa , kaikkiaan  soft pitää parhaiten muutaman kierroksen aika-ajo (15-20kier ) ja sitten mediuma hart kestää jo paljon pidempään, mutta tarvii oikean käyttölämpötilan  toimiakseen ja hart tietenki kovaa tulta ja lämpöä lämppäreistä ja  kesä helteet niin on hartissa kaikkein kovin pito ja kesto...mun mielestä  
smile_org.gif

Ps. yleiseti tiedoksi kaikille harrastajille, että elkää menkö radalle slickseillä ilman lämmittimiä, ne kun ei lämpee ees ajossa kun sitten ku on jo myöhäistä, eli slicksit EI TOIMI OLLENKAAN ilma lämmitystä.
Oon just vaihtamassa elämäni ensimmäisiä Slicksejä alle ja
nyt kävi mietityttämään kun en rengaslämppäreitä omista...

Mikäs noissa slickeissä on niin erilaista, että ne ei
lämpeä "ajossa"? (ennen ku on myöhäistä ;)

PS. Mistäs löytyy halvat ja hyvät lämppärit?
kokeile niin tiedät, mutta en kehota kallistamaan yhtään kurvissa, kylmillä slickseillä eka kurvi tuntuu siltä kun olis  "ämpärit" renkaina =) tyypit on kaatunu aina kun on lähteny ilman lämmitystä, jotkut ei oo päässy edes radalle saakka ...kun on ollu jo turvallaan...viime vuosina on renkaan rungot muuttunu ja kumiseokset koventuneet,  valmistajat olettaa että kaikki lämmittää slicksit joten ne tehdään sen mukaan, ne on vaan niin kovat renkaat kylmänä...
No kyllä se slicksi lämpiää ihan samalla tavalla kuin kuvioitukin rengas. Se vaan ottaa sen kolme - neljä kierrosta ennen kuin on jonkinlaisessa käyttölämpötilassa (kuten kuvioitukin).

Lämmittämisessä on se hyvä puoli että rengas ei lähde kulumaan huonosti kun se on ensiksi lämmitetty oikein. Kylmä rengas kun kuluu siinä ensimmäisillä kierroksilla enemmän suhteessa lämmitettyyn. Saattaa tapahtua ns. "cold tearing":ia.

Se mitä tulee noihin seoksiin ja niiden toimivuuteen eri radan lämmöissä niin niihin kannattaa perehtyä. Kevään tai syksyn viileillä keleillä ei tuo hard välttämättä toimi ollenkaan ja pitoa on todella heikosti.

soft 5- 15 astetta
medium 15 - 30 astetta
hard 30 ja yli.

Moiks,

täs ois tarkotus lähtee taas rataa kiertää, mut lämmöt näyttää olevan aika alhaisia. Itelläni on nyt soft front, medium rear, ja rinkuloina on Metzeler Racetec, eli K1 front, K2 rear.

Tuossa kun puhut oikeasta rengaspaineista, niin minkälaisia rengaspaineita meinaat? Elikkä miten katsotaan että on oikea rengaspaine. Miten alhaiseksi voidaan laskea rengaspaine jne. Miten tulkitaan ns. oikeaoppisesti lämpömittaria?

Ei niissä paineissa ole hirveästi pelivaraa. Maks 0.1-0.15 molempiin suuntiin. Itse lähtisin näillä keleillä 2.15 edessä ja 1.95 takana. Aamulla kun rata on alle 15 astetta voi koittaa jopa 2.2 eteen ja 2.0 taakse, mutta luulen, että menee jo överiksi.

Ei niissä paineissa ole hirveästi pelivaraa. Maks 0.1-0.15 molempiin suuntiin. Itse lähtisin näillä keleillä 2.15 edessä ja 1.95 takana. Aamulla kun rata on alle 15 astetta voi koittaa jopa 2.2 eteen ja 2.0 taakse, mutta luulen, että menee jo överiksi.
No omat kokemukseni puhuvat toista kieltä.

Paineihin saa ja tulee muutoksia aika rajustikin kelistä riippuen. Ja nyt puhutaan kylmäpaineista!

Omakohtaiset kokemukset ovat osoittaneet että takasen paineet voivat vaihdella JOPA 1.6 bar -> 2.1 bar sekä etusessa 1.9 -> 2.2 bar. Eli hiukan enemmän vaihtelua kuin 0.1 - 0.15 bar. Noin suuret rengaspaineen vaihtelut vaikuttavat myös oleellisesti renkaan toimintaan ja käyttäytymiseen (pitoon, kulumiseen yms.).

Itse seurailen lämminrengaspaineita ja radan lämpötilaa sekä omaa perstuntumaa. Noiden asioiden summalla yleensä löytää kokolailla passelin renkaan ja pito on hyvä. Sellaisenkin asia huomasi selkeästi että kun oli 0.1 bar liikaa paineita takasessa niin se luisteli jo ihan eri tavalla kuin oikeilla paineilla.

Muistuttaisin että nämä kaikki on rengasvalmistaja riippuvaisia asioita, joten kannattaa tarkistaa / pyytää lämminrengaspaineet valmistajalta / maahantuojalta.

Miikan kanssa näitä asioita testailtiin ja kirjailtiin alkukaudesta varsin tehokkaasti ja saatiin rengas pitämään, kulumaan nätimmin sekä oma ajo tuntumaan paremmalta. Mielestäni tuo oli kannattava "uhraus" ja kokeilu.

No itse en ole saanut aikaiseksi kuin muljumista pienemmillä paineilla ja luistoa isommilla. Paineet lämpöisenä ovat siinä 2.4barin paikkeilla +-0.05. Voi olla että kuussatku kestää paineita enemmän ylöspäin takasessa, mutta alaspäinmenoa ihmettelen. Toki rengasmerkkikin voi vaikuttaa asiaan. Itse olen ajanut paria onnetonta koeilua lukuunottamatta vain ja ainoastaan Pirellillä ja Metukalla.

Siis jos on kylmäkeli niin vähemmän paineita vai enemmän paineita? Joissain sanotaan et enemmän jos on kylmä, kun taas jossain sanotaan et enemmän jos on kuuma.

Löysin jonkun esitteen Metzeleriltä, mutta siinä oli vaan kylmäpaineet, et ota nyt selvää. 2.3-2.4bar taitaa olla kuitenkin se marginaali kuumapaineille.

Luuletteko että olisi vielä mahdollista ajaa medium seoksilla näillä keleillä?

Lisää painetta kun on kylmempää, olettaen että pito riittää. Rengas lämpiää sen verran vähemmän, että kuumapaineet jäävät muuten alhaisemmaksi. Kuumapaineiden suositus taitaa Pirellillä olla 2.3-2.4 etuselle ja 2.4-2.5 takaselle. Voin muistaa väärinkin, mutta joku varmaan tarkentaa jos näin on. Itse pyrin aina tuohon 2.4:ään.

Se että laitetaanko kovempaa vai pehmeämpää seosta kylmällä on sitten eri juttu. SC1 tai SC0 ei välttämättä toimi erittäin kylmällä, vaan alkaa kylmäleikkautumaan. Silloin tarvii vaihtaa kovempaan seokseen. Dunlopilla taitaa olla myös suosituksena, että kovempaa alle jos on kylmä.

Jos tarvitsee ajaa kovalla seoksella, rengas voi alkaa luistaa, jolloin se lämpiää enemmän, tällöin tarvitsee laskea paineita takaisin. Näin käy kuitenkin tosi harvoin. Itse ajoin tämän vuoden Bringin kisassa 2.1/1.9 etu/takapaineilla juuri huonon pidon vuoksi.

Itse laittaisin nyt alle SC1/SC1 tai SC0/SC1, mutta ei se SC1/SC2 mahdoton ole.

Back