Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaa, täälläkö ei ole ketään joka olisi vaihtanut pyöränsä pultteja kevyemmiksi/vahvemmiksi, kun tuntuu asia olevan niin outo...Ok.Tasty Nuts
Esim. Tuolta löytyy pultteja '"Race Spec" joissa on useampi reikä.
Mutta kyllä sillä yhdelläkin pärjää, turhaa hifistelyä muu...
No noissa ottaisin jo huomioon sen että ovat pikkasen eri materiaalia kuin orginaalit, joten tuollainen varmasti kestääkin. Titaani on meinaan, ainakin mun tajun mukaan, pikkasen kestävämpää kamaa kuin ruostumaton teräs.
Tälläisellä insinöörin perstuntuma arvauksella sanoisin, että sopivaan paikkaan porattuna noilla rei'illä ei ole mitään käytännön merkitystä pultin lujuuteen.Ok.Tasty Nuts
No noissa ottaisin jo huomioon sen että ovat pikkasen eri materiaalia kuin orginaalit, joten tuollainen varmasti kestääkin. Titaani on meinaan, ainakin mun tajun mukaan, pikkasen kestävämpää kamaa kuin ruostumaton teräs.
Vitut. Testasin vain kallistusvaroja ja hain jännitystä kun radalla oli helvetin tylsää.Heebo meinas muuten pannuttaa KemorassaTosin varikolla
Liekö liikaa jousittamatonta massaa keulassa![]()
![]()
Itseasiassa seostamattoman titaanin ja normaalin hiiliteräksen lujuusarvot on jotakuinkin samat (~500N/mm2). Suomeksi 1x1mm kokoinen lanka on katkeamaisillaan kun siihen ripustetaan 50kg:n paino.No noissa ottaisin jo huomioon sen että ovat pikkasen eri materiaalia kuin orginaalit, joten tuollainen varmasti kestääkin. Titaani on meinaan, ainakin mun tajun mukaan, pikkasen kestävämpää kamaa kuin ruostumaton teräs.
No eipä se outo asia ole. Itse vaan katselen noitakin asioita kisamielessä, sillä noiden pulttien vaihtaminen on kiellettyä, sääntöjä kun tulkkaa.Jaa, täälläkö ei ole ketään joka olisi vaihtanut pyöränsä pultteja kevyemmiksi/vahvemmiksi, kun tuntuu asia olevan niin outo...Ok.Tasty Nuts
![]()
Ei siinä mitään; jatkakaa Skuuban mollaamista, siinä sitä huvia piisaa koko porukalle. Seuraavalle banaania![]()
En nyt ala itse tähän keskusteluun ottamaan kantaa.Itseasiassa seostamattoman titaanin ja normaalin hiiliteräksen lujuusarvot on jotakuinkin samat (~500N/mm2). Suomeksi 1x1mm kokoinen lanka on katkeamaisillaan kun siihen ripustetaan 50kg:n paino.No noissa ottaisin jo huomioon sen että ovat pikkasen eri materiaalia kuin orginaalit, joten tuollainen varmasti kestääkin. Titaani on meinaan, ainakin mun tajun mukaan, pikkasen kestävämpää kamaa kuin ruostumaton teräs.
Titaanilla on "superlujan" materiaalin viitta harteillaan ilmeisesti sen "sitä käytetään lentsikoissaki, niin sen täytyy olla TOSI KOVAA KAMAA!!! WOWZ!!!" -maineen takia. Terästä parempaa kamaa toki siinä mielessä, että samat lujuusominaisuudet saadaan pienemmällä painolla.
Noiden nettikaupassa olleiden pulttien seos on lujuudeltaan oletettavasti noin 800N/mm2 luokkaa, mikä on vähemmän kuin tavalliset ns. "kovat" pultit, eli luokka 10.9 (lukee pultin kannassa). Niiden vetomurtolujuus on luokkaa 900N/mm2.
Tämä vain selventämään sitä, että titaani ei ole _lujuudeltaan_ ylivertainen teräkseen verrattuna.
Eikä näin toisenkaan insinöörin silmään noi scuuban pultit mitenkään pahalta näytä. Jos haluu hifistellä, niin hifistelee pois![]()
Puhdas titaani on aika heikkoa ja kallista kamaa mihinkään järkevään käyttöön. Yleisimmin käytössä on ns grade 5, joka seoksena sopii paremmin useimpiin käyttökohteisiin. Toi Grade 5:kin on ihan tarpeeksi tyyristä, jotta sitä mihikään turhaan laitettaisiin. Tosiaan etu tulee lähinnä painonsäästönä eikä lujuuden kasvuna, sillä esim. nuorrutusteräksillä päästään "helposti" samoihin veto/murtolujuuksiin.En nyt ala itse tähän keskusteluun ottamaan kantaa.Itseasiassa seostamattoman titaanin ja normaalin hiiliteräksen lujuusarvot on jotakuinkin samat (~500N/mm2). Suomeksi 1x1mm kokoinen lanka on katkeamaisillaan kun siihen ripustetaan 50kg:n paino.No noissa ottaisin jo huomioon sen että ovat pikkasen eri materiaalia kuin orginaalit, joten tuollainen varmasti kestääkin. Titaani on meinaan, ainakin mun tajun mukaan, pikkasen kestävämpää kamaa kuin ruostumaton teräs.
Titaanilla on "superlujan" materiaalin viitta harteillaan ilmeisesti sen "sitä käytetään lentsikoissaki, niin sen täytyy olla TOSI KOVAA KAMAA!!! WOWZ!!!" -maineen takia. Terästä parempaa kamaa toki siinä mielessä, että samat lujuusominaisuudet saadaan pienemmällä painolla.
Noiden nettikaupassa olleiden pulttien seos on lujuudeltaan oletettavasti noin 800N/mm2 luokkaa, mikä on vähemmän kuin tavalliset ns. "kovat" pultit, eli luokka 10.9 (lukee pultin kannassa). Niiden vetomurtolujuus on luokkaa 900N/mm2.
Tämä vain selventämään sitä, että titaani ei ole _lujuudeltaan_ ylivertainen teräkseen verrattuna.
Eikä näin toisenkaan insinöörin silmään noi scuuban pultit mitenkään pahalta näytä. Jos haluu hifistellä, niin hifistelee pois![]()
Mutta titaanista, joku minulle joskus väitti että juurikin titaanipultit jarruissa ja esim akselit on kielletty, koska titaani saattaa "leikkautua" huomattavasti terästä helpommin. Ymmärsin tässä keskustelussa että se olisi vähä niinkuin lasi, kovaa mutta haurasta.
Ei mitään käryä pitääkö paikkansa, aattelin että kysympä vaikkakaan ei ole vastauksella sinänsä ei mitään käyttöarvoa minulle olekaan.