• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratapyörän talvihuolto

Streethawk

Repsol
Mitä kaikkea ratapyörälle pitää tai kannattaa tehdä talvella?

Itselläni tulee mieleen ainakin:
- Etupumppujen öljynvaihto
- Takaiskarin huolto
- Öljyt + suodatin
- Jarrunesteen vaihto

Mutta kannataako pyörien laakerit vaihtaa?
Tai olisiko hyvä uusia kytkin yhden kauden jälkeen?

Ei pyöränlaakereita kannata vaihtaa, jos ne on vielä ok. Sähän vaihtelet renkaita siihen tahtiin, että varmaan huomaat kauden aikanakin, jos ne alkaa menemään.

Listaan venttiilinvälykset ja läppärunkojen synkkaus.

-Venttiilien välysten tsekkaus
-Ilmansuodattimen huolto

Noi tein sun listan lisäksi. Plus pientä katteiden kittailua ja hiontaa, mut sitähän sun ei ainakaan rata-ajojen takia tarvii tehdä.

-Venttiilien välysten tsekkaus
-Ilmansuodattimen huolto

Noi tein sun listan lisäksi. Plus pientä katteiden kittailua ja hiontaa, mut sitähän sun ei ainakaan rata-ajojen takia tarvii tehdä.
Streethawk pysyy pystyssä
tounge.gif

Mikä ihmeen 'ratapyörä'?
Eikös sulla ole siviili/kilpipeli millä ajoit kisoihin, kisat, kotiin ja muutenkin ;)  = leima huoltokirjaan ja homma kunnossa.
Vai oletko hankkinut ihan oikeen ratapyörän? Taitaa tulla kovemmat kisat ensi kaudelle.
Ja mitä sä moista murehdit. Kyllä Mville tietää&osaa ja tekee sen mitä haluat ja tilaat.

Oma lista:

Perusteellinen putsaus
Tarv katteiden pakkelointi + maalaus + tarroitus
Ruuvien kiristys ym. yleinen tsekkaus
Ohjauslaakerin kiristys tarv.
Etupumppujen huolto
Takaiskarin huolto
Öljyt + suodatin
Jarrunesteet + jarrujen putsaus, paloja ei kannata vaihtaa kun kevään ekat ajot kuitenkin köröttelyä
Ilmansuodatin
Venojen tarkistus, tarv. säätö
Ketjujen vaihto, tämän teen varmuuden vuoksi joka kauden jälkeen, ketjut menee mainiosti vielä esim. enskailuun

Venat, alustahuolto, ohjauslaakeri, ketjut ja ilmansuodatin ovat "talvihuoltoa", muu hommahan tulee eteen kesken kaudenkin enemmän tai vähemmän.

Pyörän laakereita en ole ratapyörään joutunut koskaan uusimaan, Suzukeissa ei ole myöskään tarvinnut koskaan venoja säätää, ohjauslaakeri sen sijaan ollut löysällä aina...

edit: kytkin uusitaan jos oireilee tai startit ei suju (vaikka ei se siihen auta)

Mikä ihmeen 'ratapyörä'?
Eikös sulla ole siviili/kilpipeli millä ajoit kisoihin, kisat, kotiin ja muutenkin ;)  = leima huoltokirjaan ja homma kunnossa.
Vai oletko hankkinut ihan oikeen ratapyörän? Taitaa tulla kovemmat kisat ensi kaudelle.
Ja mitä sä moista murehdit. Kyllä Mville tietää&osaa ja tekee sen mitä haluat ja tilaat.
Joo onhan tämä se sama kilpipeli, mutta ratapyörämäisessä käytössä. Tulee huollatettua sen takia paremmin ja useammin kuin, jos olisi vain katuajossa. Kilvetön ratapyörä tulee tilalle, jos tämän saan myytyä hyvään hintaan. Enpä tiedä paranisiko kierrosajat, jos olisi kilvetön. Eniten sitä vauhtia kyllä rajoittaa pelko siitä, että satuttaa itsensä, jos kaatuu.
En mä itse mitään huollakaan, mutta pitää katsoa hyvä lista kasaan, että tietää mitä kaikkia töitä tilaa pyörälle tehtäväksi.

Alipaniesynkan tarkastus
Tulppien vaihto
Jäähykennon pesu
Jäähdytysnesteen vaihto
Vaijereiden tarkastus(/rasvaus)
Akselointien ja linkkun pölysuojien ja laakeroinnin tarkastus

Talvisäilöpaikan näppärän sijainnin vuoksi pesin pyörän (ei tullut edes puhtaaksi) ja tyrkkäsin talliin. Jätin akunkin kiinni, ja bensan tankkiin, enkä laittanut edes stabilointiainetta.Talven aikana ajattelin kaivaa nenää ja manata kun ei pääse ropaamaan. Tod. näk. ekana ratapäivänä keväällä teen ns. Juutanat. Eli puran pyörän varikolle ja teen talvihuollot kun muut ajelee ja kettuilee vieressä.

Hyvä puoli tässä suunnitelmassa on se, että varikolta löytyy tod. näk. työntöapua kun ei toi romu kuitenkaan käyntiin lähde tyhjällä akulla ja vanhoilla bensoilla.

Tod. näk. ekana ratapäivänä keväällä teen ns. Juutanat. Eli puran pyörän varikolle ja teen talvihuollot kun muut ajelee ja kettuilee vieressä.

Hyvä puoli tässä suunnitelmassa on se, että varikolta löytyy tod. näk. työntöapua kun ei toi romu kuitenkaan käyntiin lähde tyhjällä akulla ja vanhoilla bensoilla.
biggrin.gif

Itse huollatutin juuri Zapsterilla:

-Venttiilinvälysten tarkastus
-Öljyn ja suodattimen vaihto
-ilmanputsarin pesu
-kytkimen vaihto (kuulemma ajettu jo reilut 100 ratapäivää, joten olin varautunut loppukaudesta jo sen laukeamiseen. Aivan finaalissa se sitten olikin, joten vaihto oli ajoitukseltaan onnistunut)

Syksyn/talvevn mittaan olisi vielä tarkoitus tehdä seuraavia asioita:
-alustan huolto (Irrotus ja huoltoon Motovillelle)
-Lämpöongelman tarkempi metsästys
-Rottaantuneiden osien vaihto/korjaus (Katteet, putkisto, kiinnikkeitä yms)
-takaswingin irrotus, laakerien tarkastus ja yleispuhdistus/huolto/jälkien maalaus
-jarrujen totaalinen purku, pesu ja nesteiden vaihto
-etujarrujen pääsylinterin vaihto bremboon.
-Katteiden värien päivitys jos jonkinlaista sponssidiiliä saa asian tiimoilta järkättyä.

Ei pyöränlaakereita kannata vaihtaa, jos ne on vielä ok.
Mietiskelin sitä, että mitkä osat on ns. yhden kauden kamaa? Kaikki minkä voi vaihtaa etukäteen, jos oletuksena olisi noin yhden kauden kestäviä, niin mielummin vaihdan talvella uudet kuin odotan, että joku osa hajoaa vaikka kesken kisaviikonlopun. Itse, kun en näistä juurikaan tiedä enkä osaa huoltaa, niin aika etukenossa yritän saada nämä hoidettua. Ketjut + rattaat vaihdettiin juuri Räyskälään, että ne on vielä hyvässä kunnossa.

Taitaa yllä olevista saada kerättyä jo sen kattavan listan.

Omalta osalta osaamisalueella olevat työt alkaa olla jo tehtynä eli katteet kuidutettu ja kitattu. Nuo kun hakee maalarilta ylihuomenna ja leipoo kiinni ja suorittaa mopon putsauksen niin homma alkaa olla Villelle vientiä vaille valmis.

Tulevana talvena ohjelmassa onkin laatikon poikimisen jälkeen vuorossa kaiken muun lisäksi koneremontti  
sad_orig.gif

Löytyy ainakin osalle mopon matkassa aikanaan tulleista osista hyötykäyttöä.

Ja jos/kun tuohon pitäisi olla helposti rakennettavissa launch control niin sellainen ehkä avustaamaan kädettömän lähtöjä...

Mitäs tuollaiseen vanhaan kaasaripeliin (R6 -99) pitäisi vielä tehdä edellisten lisäksi?

Ja onko vinkkiä hyvästä huoltopaikasta kohtuullisella etäisyydellä Tampereelta, jossa tuollaista vanhaa rataraasua osattais oikeasti huoltaa (eikä pelkästään rahastaa)?

Streethawkin tavoin, itse osaan pestä ja tankata pyörän, siinä se
smile_org.gif

Kytkintähän ei sitten tarvitse käyttää ylöspäin vaihdoissa.
Startit ja luistokytkin syövät tietenkin levyt loppuun nopeasti, mutta yllättävän moni tuntuu käyttävän kytkintä muutenkin. Välillä kuulee aika karmeaa luistamista, kun porukka livauttelee kahvaa isoilla vaihteilla vaihtaessa.

Mitäs tuollaiseen vanhaan kaasaripeliin (R6 -99) pitäisi vielä tehdä edellisten lisäksi?

Ja onko vinkkiä hyvästä huoltopaikasta kohtuullisella etäisyydellä Tampereelta, jossa tuollaista vanhaa rataraasua osattais oikeasti huoltaa (eikä pelkästään rahastaa)?

smile_org.gif
Kuis kauan sillä on ajettu avaamatta konetta?

Itse moisella vehkeellä (-99 --> -02 mallisilla) kolme kautta ajoin kilpaa, joten kone on sinällään tuttu.

Alustaa en osaa huoltaa, mutta tuollaisesta laitteesta oikeastaan kaikki muu on tullut tehtyä.

Jos on pitkäkin aika kun kone on ollut viimeksi auki, niin männät, männänrenkaat, laakerit, nokkaketju, laatikon kunto, siirtäjät ja laakerit laatikosta. Noi itse ainakin tarkistaisin ja tarpeen mukaan vaihtaisin uusiin. Muutoinhan tuolla yllä on aikamoinen lista kaikesta hyödyllisestä mitä kannattaa tehdä.

Samoin tuon koneen purun tekisin uudemmillekin koneille, mikäli niillä on ajettu kaksi kautta putkeen rataa, konetta avaamatta. Kokemus on osoittanut että kahden kauden jälkeen alkaa ratapelin (600 cc) koneessa olemaan osia vaihtokunnossa.

smile_org.gif
dcfinland.fi - Sarankulmassa...

sanoi:
Ihan uteliaisuudesta olis kiva tietää miten toi menee. Kerros siis toki lisää.

sanoi:
Helppo homma, kun tietää mitä tekee.  :;) Kerronko?

Ilu kertokoon / korjatkoon mutta mulla tossa on kittisähköt ja varikkonopeusrajoitin. Ja sikäli kuin olen ymmärtänyt niin tuohon on ohjelmoitavissa kierrosluku ykkösellä. Jeesi siis siinä, että voi viivalla vääntää tupin nurin ja kierrokset pysyy ohjelmoidussa.

Eihän tuo mitään automaattiseksi tee mutta tälläisellä kokemattomalle / kädettömälle saattaisi jeesata...

Vie Jarkolle Lahteen niin se tekee talvella kun tulee tekemisen puutetta :-)
Oma pyörähän sillä alkaa oleen jo kohta iskussa, eikä oo ees vielä marraskuu...

Back