sanoi:
2. Lippumies tornimutkaan ja varustukseen sininen lippu?
Hyvä idea.
Rajoitus vois olla voimassa jo ennen tornin mutkaa.
Minusta oli aivan turha kiristää naura jos mutkan eivät viellä olleet hanskassa.
Ilmottaudun Pe 18.8.2006 vapaa ehtoiseksi sinisen lipun heiluttajaksi, jos kelpaan. En toki koko päiväksi.
Kenelle heiluttaisit sitä sinistä lippua ja mikä varmuus olisi siitä, että peräkkäin ajavista kuljettajista juuri se kenelle lippu on tarkoitettu tajuaisi lipun koskevan itseään? Entä, jos rykelmässä ajavista kuljettajista osa tulkitsisi lipun koskemaan itseään ja osa koskemaan vain muita, ja tietenkin nämä tulkinnat menisivät juuri väärinpäin ristiin. Väärät ajajat antaisivat mustan lipun pelossa tietä hitaammilleen, ja mitä siitä syntyisi? Ei mitään muuta kuin Soppa isolla ässällä, kosolti lisää vaaratilanteita ja ajonautinnon täydellinen hiipuminen.
Se ei nääs ole aina helppoa radan varresta sanoa, että kuka pidättelee ja ketä, kun näkee vain lyhyen pätkän rataa. Lippumiehet voisivat tietenkin keskenään jutella kuka on mitäkin mieltä asiasta, mutta turha soppa siitäkin syntyisi. Käytössä oleva radiotekniikka on sellaista, että vain yksi käyttäjä voi puhua kerrallaan. Tästä syystä radioliikenne pyritään minimoimaan, jotta tärkeät viestit menisivät varmuudella läpi ja jotta koko toiminnan johtaminen olisi mahdollista. Johtaminen ei onnistu, jos annetut ohjeet ei tavoita suorittajaa. Jos taas tapahtumaa ei voi johtaa, niin siitä ei tule mitään muuta kuin vaaratilanteita.
Kuljettajanakin olen sen kokenut, että henkilökohtaisen lipun tulkitseminen koskemaan itseään ei ole yksinkertaista, jos ajaa rykelmässä muiden pyörien kanssa. Pariin kertaan olen varikon portilla käynyt kyselemässä koskiko musta lippu kenties minua. Toisella kertaa koski, toisella ei.
Summa summarun. Sininen lippu ei mielestäni ole hyvä tai edes tarpeellinen lisä toimintaan. Nopeusrajoituksen laskeminen sen sijaan voisi olla hyvä idea, jos se on tarpeellista. Muitakin keinoja voidaan miettiä, niitä on kyllä olemassa.
Ensin pitää vain selvittää, miten iso osa hitaasta ryhmästä on sitä mieltä, että ongelma on olemassa. Taidanpa järjestää äänestyksen asiasta.
Edit: Äänestys on
täällä