Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Missä mä muka sanoin, että laittaa painetta ennen vaihtoa???Nitrous sanoi:Vaihteiston siirtäjähaarukat on vaihtokunnossa huomattavasti normaalia nopeammin jos vaihdepolkimelle laittaa painetta ennen vaihtoa. En siis suosittele tuota tapaa.
Joo tota on helpointa kokeilla alkuun nimenomaan juuri maanteillä, eikä radalla jossa kierrosluvut on paljon korkeampia (ja nopeudet). Esimerkiksi just jossain 60km/h rajoitusalueella otat sen 60 lasiin ja laitat vaikkapa vitosvaihteen päälle. Sitten siitä lähdet vaihtamaan alaspäin silleen että samalla käännät hitusen kaasua ja polkaiset vaihdetta pienemmän suuntaan. Kun vauhtia on vähän ja vaihde suhteessa iso (rpm on siis alhainen), niin se vaihde menee todella helposti pesään pienemmälle. Sitten kun alkaa matalilla rpm sujumaan, niin sitte otat 60 vauhtia ja pistäki vain kolmosvaihde päälle, ja siitä sitten hiukan isommalla blipillä (eli välikaasulla) pudotat kakkosvaihteelle.E-tana sanoi:Kiitos tyhjentävästä selostuksesta. Luulen, että tässä kohtaa harrastusta muutenkin riittävästi ohjelmaa hallintalaitteiden kanssa, eli täytyy keskittyä alkuun tuohon isommalle vaihtamisen ilman kytkintä. Tätä vois mielenkiinnosta kyllä jossain "suljetulla alueella" suoralla kokkeilla.
PrivateeR sanoi:Mutta tää luetun ymmärtäminen hämmästyttää kyllä..... Ja yleensäkin.... Henkilö A sanoo tätä, ja jos henkilö B sanoo toista, niin sen sijaan että tulisi jollain tavalla järkevää ja rakentavaa keskustelua, niin tulee samantien hyökkäystä + vittuilua vastapalloon.... jos jonku mielestä toi on oikea tapa neuvoa ihmisille asioita, niin ok sitten.
PrivateeR sanoi:"Ainakin vielä jokunen vuosi sitten WSBK, WSS ja Moto2 kuskit käyttivät kytkintä pienemmälle vaihtaessa, ehkä ne ei vaan osaa..."
Jos tuo lause ois jätetty ilman "ehkä ne ei vaan osaa" niin se ois ok... tuollaisenaan se on suoraa vittuilua, varsinkin kun en missään vaiheessa sanonut että kytkin ois väärin.
Tässä se nähdään miten eri tavalla näitä luetaan, minusta tuossa ei ole ole mitään eväitä mielensäpahoittamiselle.PrivateeR sanoi:Missä mä muka sanoin, että laittaa painetta ennen vaihtoa???
En mä ole torjunu kytkimen käyttöä, totesin vain että en ole millään kulkupelillä joutunu keskellä mutkaa vaihteita räpläämään, ei siis ole tarvetta kytkimelle ollut. Yleensä se oma ohjenuora on ollut että tavoitevaihde on pesässä ennenku mennään mutkaan sisään.
sami1024 sanoi:Öö, eli kun Nitrous sanoi, että hänellä ei riitä koordinaatiokyky vaihtaa pienemmälle mutkassa ilman kytkintä, ja siihen Nitroukselle kommentoidaan hieman värikkäin sanankääntein että käyttää ne ammattilaisetkin kytkintä, niin tulkitset sen vittuiluksi sinulle?Tässä se nähdään miten eri tavalla näitä luetaan, minusta tuossa ei ole ole mitään eväitä mielensäpahoittamiselle.
Tarkoittanet kahvilan mutkalla tuota vikaa mutkaa ennen pääsuoraa? En ole päässyt vielä rataluodilla Kemoraa kokeilemaan, olen juhannuksena menossa sinne kyllä 3 päivää. Voin palailla threadiin tuon asian tiimoilta sitten juhannuksen jälkeen, mutta mitä mä hayabusalla siellä olen ajanut, niin ainakin silloin vaihdoin blipillä kakkosen päälle jo heti jarrutuksen alussa, jottei se pyörä upsettaa kun kallistaa vikaan mutkaan.Nitrous sanoi:Suomenkin radoilla on pari paikkaa, joissa on pakko vaihtaa pienempää isossa kallistuksessa. Noita on ainakin kemoran kahvilanmutka ja Botnian kikkamutka. Kusiaisella Kemoralla vaihdetaan muistaakseni 4->3->2 ja tonnarilla 3->2. Botnian kikkamutkassa sai CBR600RR:llä latoa kutoselta kakkoselle, joista kaksi vikaa vaihtoa käytännössä polvi maassa vaikka jarrutus alkaa pyörä pystyssä.
PrivateeR sanoi:Tarkoittanet kahvilan mutkalla tuota vikaa mutkaa ennen pääsuoraa? En ole päässyt vielä rataluodilla Kemoraa kokeilemaan, olen juhannuksena menossa sinne kyllä 3 päivää. Voin palailla threadiin tuon asian tiimoilta sitten juhannuksen jälkeen, mutta mitä mä hayabusalla siellä olen ajanut, niin ainakin silloin vaihdoin blipillä kakkosen päälle jo heti jarrutuksen alussa, jottei se pyörä upsettaa kun kallistaa vikaan mutkaan.
Testaan tosiaan kunnon ratapyörällä asian juhannuksena, ni pystyn sitten sanomaan tosta mutkasta oman kokemuksen pohjalta että mitä siinä tein. Hyvinkin voi asia olla juuri noin niinku sanoit että siinä on nopeampaa vaihtaa keskellä mutkaa, mutta ainakin mitä yritän visioida sitä jarrutusta, ni voisin kuvitella että sen kakkosen saa blipillä päälle jo todella aikasin.
Jos mä mietin nyt aivan väärää mutkaa, niin oikaise ihmeessä.
Botniasta ei ole vielä tässä vaiheessa itellä kosketusta, joten oletusarvoisesti luotan sanaasi. Voin elokuun alussa sitte antaa tähänkin oman kokemukseni sitte ku siellä pääsen käymään.
suizaki sanoi:, mutkassa ei kaaduta.
Nitrous sanoi:Kieltämättä jos osaa välikaasun, saa pyörän pidettyä jarruissa vakaampana ilman luistokytkimiä ja elektroniikkaa.
PrivateeR sanoi:Saa kytkimen kanssakin blippiä käyttää, helpottaa rykäisyä kun rpm on ylhäällä kun kytkimen nostaa. Mutta kyllä blippiä kytkimettäkin käytetään erittäin paljon, autoissa varsinkin.
PrivateeR sanoi:Testaan tosiaan kunnon ratapyörällä asian juhannuksena, ni pystyn sitten sanomaan tosta mutkasta oman kokemuksen pohjalta että mitä siinä tein. Hyvinkin voi asia olla juuri noin niinku sanoit että siinä on nopeampaa vaihtaa keskellä mutkaa, mutta ainakin mitä yritän visioida sitä jarrutusta, ni voisin kuvitella että sen kakkosen saa blipillä päälle jo todella aikasin..