• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratailu - Vaihteiden vaihtaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E-tana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kemoralla 1.10,xx ajamalla 2,3 ja 4 vaihteilla. Alaspäin vaihto jarrussa on se juttu, mitä 95% kuskeista ei oikeasti osaa kunnolla, kun aletaan kiirettä pitämään.

Ja kaikki hajoaa aina välillä. Kovalla käytöllä hieman useammin.

Nitrous sanoi:
Vaihteiston siirtäjähaarukat on vaihtokunnossa huomattavasti normaalia nopeammin jos vaihdepolkimelle laittaa painetta ennen vaihtoa. En siis suosittele tuota tapaa.
Missä mä muka sanoin, että laittaa painetta ennen vaihtoa???

Mä sanoin : "Sitten nostat vipua, ja vapautat samalla kokonaan kaasun pois"

tarkoittaa siis, että yhtäaikaa.

Enkä mä oo sanonu missään vaiheessa, että kytkimellä vaihtaminen olisi VÄÄRÄ tapa.
Sanoin, että en pysty ymmärtämään miksi joku haluaisi käyttää, se EI tarkoita että se olisi väärin. Kuten sanoin, jokainen tavallaan.

Mutta tää luetun ymmärtäminen hämmästyttää kyllä..... Ja yleensäkin.... Henkilö A sanoo tätä, ja jos henkilö B sanoo toista, niin sen sijaan että tulisi jollain tavalla järkevää ja rakentavaa keskustelua, niin tulee samantien hyökkäystä + vittuilua vastapalloon.... jos jonku mielestä toi on oikea tapa neuvoa ihmisille asioita, niin ok sitten.

En mä ole torjunu kytkimen käyttöä, totesin vain että en ole millään kulkupelillä joutunu keskellä mutkaa vaihteita räpläämään, ei siis ole tarvetta kytkimelle ollut. Yleensä se oma ohjenuora on ollut että tavoitevaihde on pesässä ennenku mennään mutkaan sisään.

E-tana sanoi:
Kiitos tyhjentävästä selostuksesta. Luulen, että tässä kohtaa harrastusta muutenkin riittävästi ohjelmaa hallintalaitteiden kanssa, eli täytyy keskittyä alkuun tuohon isommalle vaihtamisen ilman kytkintä. Tätä vois mielenkiinnosta kyllä jossain "suljetulla alueella" suoralla kokkeilla.
Joo tota on helpointa kokeilla alkuun nimenomaan juuri maanteillä, eikä radalla jossa kierrosluvut on paljon korkeampia (ja nopeudet). Esimerkiksi just jossain 60km/h rajoitusalueella otat sen 60 lasiin ja laitat vaikkapa vitosvaihteen päälle. Sitten siitä lähdet vaihtamaan alaspäin silleen että samalla käännät hitusen kaasua ja polkaiset vaihdetta pienemmän suuntaan. Kun vauhtia on vähän ja vaihde suhteessa iso (rpm on siis alhainen), niin se vaihde menee todella helposti pesään pienemmälle. Sitten kun alkaa matalilla rpm sujumaan, niin sitte otat 60 vauhtia ja pistäki vain kolmosvaihde päälle, ja siitä sitten hiukan isommalla blipillä (eli välikaasulla) pudotat kakkosvaihteelle.

Jos sattuu menemään vaihto täysin päin seiniä pari kertaa, ja vaihde putoo vapaalle, ni kaikessa rauhassa vauhdit pois ja vaihde ykköselle, ja yrität uudelleen. Kannattaa olla just tyhjä tiepätkä jolloin voi pysähdellä jos tarve vaatii.

Itellä tuon taidon omaksuminen kesti noin 3 päivää katuajoa, sen jälkeen se tuli jo lähes automaatiolla.

PrivateeR sanoi:
Mutta tää luetun ymmärtäminen hämmästyttää kyllä..... Ja yleensäkin.... Henkilö A sanoo tätä, ja jos henkilö B sanoo toista, niin sen sijaan että tulisi jollain tavalla järkevää ja rakentavaa keskustelua, niin tulee samantien hyökkäystä + vittuilua vastapalloon.... jos jonku mielestä toi on oikea tapa neuvoa ihmisille asioita, niin ok sitten.

Tätä keskusteluketjua seuranneena mulle jäi kyllä epäselväksi, että missä tässä nyt oli se hyökkäys ja vastapalloon vittuilu... Eriävä mielipide ei mielestäni ole kumpaakaan niin kauan kun toista osapuolta ei aleta nimitellä, haukkua tai muuten mennä henkilöön asian sijasta.

Mitä tuohon oikolukemiseen muuten tulee, niin tuo ohjeesi laittaa ensin kenkä, sitten vetää ja sitten kuitenkin tehdä kaasulla jotain yhtäaikaa oli kovin helposti luettavissa "suoritusjärjestykseksi", jossa paine vipuun tulee jo kenkää vivun alle sovitellessa.

Tähän voinee todeta jo edesmenneen viestinnän professorin Osmo A. Wiion sanoin, että "viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta", ja että "jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa".

"Ainakin vielä jokunen vuosi sitten WSBK, WSS ja Moto2 kuskit käyttivät kytkintä pienemmälle vaihtaessa, ehkä ne ei vaan osaa..."

Jos tuo lause ois jätetty ilman "ehkä ne ei vaan osaa" niin se ois ok... tuollaisenaan se on suoraa vittuilua, varsinkin kun en missään vaiheessa sanonut että kytkin ois väärin.

On noita eriäviä ajotekniikoita nähty autopuolellakin. Ei tartte mennä Suomen Legends-sarjaa kauemmaksi. Esmes sarjan mestari Johan Ahokas vaihtoi ilman kytkintä pelkästään, sen sijaan esmes Anssi Kumpula joka ajo lähestulkoon samaa vauhtia, vaihtoi välillä ilman kytkintä, joissakin mutkissa taas kytkimellä.

Ihan puhtaasti ajotekninen valintakysymys tuo on, ei toinen ole toista nopeampi.

PrivateeR sanoi:
"Ainakin vielä jokunen vuosi sitten WSBK, WSS ja Moto2 kuskit käyttivät kytkintä pienemmälle vaihtaessa, ehkä ne ei vaan osaa..."

Jos tuo lause ois jätetty ilman "ehkä ne ei vaan osaa" niin se ois ok... tuollaisenaan se on suoraa vittuilua, varsinkin kun en missään vaiheessa sanonut että kytkin ois väärin.

Öö, eli kun Nitrous sanoi, että hänellä ei riitä koordinaatiokyky vaihtaa pienemmälle mutkassa ilman kytkintä, ja siihen Nitroukselle kommentoidaan hieman värikkäin sanankääntein että käyttää ne ammattilaisetkin kytkintä, niin tulkitset sen vittuiluksi sinulle? :blink: Tässä se nähdään miten eri tavalla näitä luetaan, minusta tuossa ei ole ole mitään eväitä mielensäpahoittamiselle.

PrivateeR sanoi:
Missä mä muka sanoin, että laittaa painetta ennen vaihtoa???

En mä ole torjunu kytkimen käyttöä, totesin vain että en ole millään kulkupelillä joutunu keskellä mutkaa vaihteita räpläämään, ei siis ole tarvetta kytkimelle ollut. Yleensä se oma ohjenuora on ollut että tavoitevaihde on pesässä ennenku mennään mutkaan sisään.

Pahoittelut vaihtamisen väärinymmärryksestä. Nyt on kuitenkin ainakin se selvää, että mitä ei pidä tehdä laatikon kannalta.

Suomenkin radoilla on pari paikkaa, joissa on pakko vaihtaa pienempää isossa kallistuksessa. Noita on ainakin kemoran kahvilanmutka ja Botnian kikkamutka. Kusiaisella Kemoralla vaihdetaan muistaakseni 4->3->2 ja tonnarilla 3->2. Botnian kikkamutkassa sai CBR600RR:llä latoa kutoselta kakkoselle, joista kaksi vikaa vaihtoa käytännössä polvi maassa vaikka jarrutus alkaa pyörä pystyssä.

Edit. Lisätään sem verran jos radat ei ole tuttuja: Molemmat nuo paikat on hieman saman tyylisiä kuin Suzukan spoon lähtösuoran päässä.

Viimeksi muokattu:
sami1024 sanoi:
Öö, eli kun Nitrous sanoi, että hänellä ei riitä koordinaatiokyky vaihtaa pienemmälle mutkassa ilman kytkintä, ja siihen Nitroukselle kommentoidaan hieman värikkäin sanankääntein että käyttää ne ammattilaisetkin kytkintä, niin tulkitset sen vittuiluksi sinulle? :blink: Tässä se nähdään miten eri tavalla näitä luetaan, minusta tuossa ei ole ole mitään eväitä mielensäpahoittamiselle.

Mie ja suizaki ollaan ihan livenäkin kavereita. Oli tarkotus ajella kimpassa kilpaa tää kausi, mutta romutin itteni treeneissä. Eli eiköhän toi Mikon pieni kuitti ollu mulle tarkotettu. Sitä kun vähän harmittaa ettei päässy kattelemaan kisoissa keltasen Suzukin perää. ;)

Nitrous sanoi:
Suomenkin radoilla on pari paikkaa, joissa on pakko vaihtaa pienempää isossa kallistuksessa. Noita on ainakin kemoran kahvilanmutka ja Botnian kikkamutka. Kusiaisella Kemoralla vaihdetaan muistaakseni 4->3->2 ja tonnarilla 3->2. Botnian kikkamutkassa sai CBR600RR:llä latoa kutoselta kakkoselle, joista kaksi vikaa vaihtoa käytännössä polvi maassa vaikka jarrutus alkaa pyörä pystyssä.
Tarkoittanet kahvilan mutkalla tuota vikaa mutkaa ennen pääsuoraa? En ole päässyt vielä rataluodilla Kemoraa kokeilemaan, olen juhannuksena menossa sinne kyllä 3 päivää. Voin palailla threadiin tuon asian tiimoilta sitten juhannuksen jälkeen, mutta mitä mä hayabusalla siellä olen ajanut, niin ainakin silloin vaihdoin blipillä kakkosen päälle jo heti jarrutuksen alussa, jottei se pyörä upsettaa kun kallistaa vikaan mutkaan.

Testaan tosiaan kunnon ratapyörällä asian juhannuksena, ni pystyn sitten sanomaan tosta mutkasta oman kokemuksen pohjalta että mitä siinä tein. Hyvinkin voi asia olla juuri noin niinku sanoit että siinä on nopeampaa vaihtaa keskellä mutkaa, mutta ainakin mitä yritän visioida sitä jarrutusta, ni voisin kuvitella että sen kakkosen saa blipillä päälle jo todella aikasin.

Jos mä mietin nyt aivan väärää mutkaa, niin oikaise ihmeessä.

Botniasta ei ole vielä tässä vaiheessa itellä kosketusta, joten oletusarvoisesti luotan sanaasi. Voin elokuun alussa sitte antaa tähänkin oman kokemukseni sitte ku siellä pääsen käymään.

PrivateeR sanoi:
Tarkoittanet kahvilan mutkalla tuota vikaa mutkaa ennen pääsuoraa? En ole päässyt vielä rataluodilla Kemoraa kokeilemaan, olen juhannuksena menossa sinne kyllä 3 päivää. Voin palailla threadiin tuon asian tiimoilta sitten juhannuksen jälkeen, mutta mitä mä hayabusalla siellä olen ajanut, niin ainakin silloin vaihdoin blipillä kakkosen päälle jo heti jarrutuksen alussa, jottei se pyörä upsettaa kun kallistaa vikaan mutkaan.

Testaan tosiaan kunnon ratapyörällä asian juhannuksena, ni pystyn sitten sanomaan tosta mutkasta oman kokemuksen pohjalta että mitä siinä tein. Hyvinkin voi asia olla juuri noin niinku sanoit että siinä on nopeampaa vaihtaa keskellä mutkaa, mutta ainakin mitä yritän visioida sitä jarrutusta, ni voisin kuvitella että sen kakkosen saa blipillä päälle jo todella aikasin.

Jos mä mietin nyt aivan väärää mutkaa, niin oikaise ihmeessä.

Botniasta ei ole vielä tässä vaiheessa itellä kosketusta, joten oletusarvoisesti luotan sanaasi. Voin elokuun alussa sitte antaa tähänkin oman kokemukseni sitte ku siellä pääsen käymään.

Joo, kemoran vika mutka kyseessä. Tonnarilla tohon tullaa kolmosella kierrokset melkein rajarilla ja jarru alkaa käytännössä samassa paikkaa kuin sisääntaitto on. Pyörä tuppaa olemaan vähän levoton tuossa, joten vaihto on helpompi jättää myöhemmäs mutkaan ellei pyörässä ole tosi hyvin toimiva luistokytkin. Harmi kun en päässy tänä kesänä kokeilemaan, että miten selkeesti pehmeempi moottorijarrukartta olis tossa toiminu.

Koitetaas tuoda jotain lisäarvoa keskusteluun, kun ei uni tule. Tää on aika tehokas tapa. Nämä on omalla kohdalla hyväksi havaittuja, muut voi ihan rauhassa touhuta toisin.

-Alaspäin aina kytkimen kanssa ja pykälä kerrallaan.
-Mieluummin liian aikaisin, kuin myöhään. Kytkin on halpa ja moottorijarru ystävä tiukkiin mutkiin mentäessä.
-Välikaasua ei säästellä
-Varsinkin takajarrun kanssa joku käsiblippailu kuullostaa eksoottiselta.. oikeen blipperin kanssa en ole ajanut, joten en osaa sanoa siitä mitään
-Jos ei ole niin kauhea kiire, niin välitys voi rauhassa olla vähän pidempi. Jos vaihtaminen on vaikeeta, niin keskittyy sisään menoon ja linjaan. Siinäkin on tekemistä
-Yleensä turhat sekunnit kierrosajassa johtuu siitä, että tehdään jotain ylimääräistä pyörän päällä, tai tehdään väärään aikaan. Mutkasta tötterö nurin, mutkaan jarrutellaan, mutkassa ei kaaduta ja pysytään linjalla. Ei oo rakettitiedettä.

Enpä ole edes ajatellut nykyään tuota kytkimenpäästämistä mutkaan mennessä, moottorijarrua koitetaan hillitä ecun softalla ja se vei viimeisenki tarpeen ihmetellä kytkimen käyttöä jarrussa.

Kun kierrokset menee tarpeeksi alas, moottorijarrun poisto pienenee, jolloin tuntuu että siitä on lähinnä hyötyä jossain kemoran kahvilassa, kun se sitoo hiukan perää siinä viimeisen jyrkän taiton aikaan. Kakkonen on jo lyöty ajat sitten pesään eikä sitä tarvi miettiä sen enempää nykyään. Toista se sit on jollain luistokytkimettömällä rc8:lla yms.

En kyllä käsitä kuka oikeesti ehtii blipata yhtään mitään radalla, katupyörällä teen tuota aina. Oli viime kesänä vähän haukkaava kytkin niin jäi tavaksi.

Olen ymmärtänyt että blibatessa kyllä käytettäisiin kytkintä mutta ehkä sitten olen käsittänyt väärin, eli kytkimen ollessa alhaalla annetaan kierroksia. Niki Tuulen näyte Motoparkista.

Saa kytkimen kanssakin blippiä käyttää, helpottaa rykäisyä kun rpm on ylhäällä kun kytkimen nostaa. Mutta kyllä blippiä kytkimettäkin käytetään erittäin paljon, autoissa varsinkin.

Kieltämättä jos osaa välikaasun, saa pyörän pidettyä jarruissa vakaampana ilman luistokytkimiä ja elektroniikkaa.

Nitrous sanoi:
Kieltämättä jos osaa välikaasun, saa pyörän pidettyä jarruissa vakaampana ilman luistokytkimiä ja elektroniikkaa.

Osittain salattu totuushan on ,että huippukuskien nopeus perustuu välikaasun käyttöön....,sillä tapaa saadaan pyörä pidettyä hitusen kevyempänä,ilman ultra hienoa tekniikkaa...,mikä hienointa tallille jää kehitys varoja tuottaa vieläkin nopeampi pyörä seuraavalle kaudelle...,on jopa puhuttu kuukivien käytöstä mäntien materiaaaliana.

PrivateeR sanoi:
Saa kytkimen kanssakin blippiä käyttää, helpottaa rykäisyä kun rpm on ylhäällä kun kytkimen nostaa. Mutta kyllä blippiä kytkimettäkin käytetään erittäin paljon, autoissa varsinkin.

Tuossa vielä "melko" taitavaa pedaalien käyttöä autolla.

PrivateeR sanoi:
Testaan tosiaan kunnon ratapyörällä asian juhannuksena, ni pystyn sitten sanomaan tosta mutkasta oman kokemuksen pohjalta että mitä siinä tein. Hyvinkin voi asia olla juuri noin niinku sanoit että siinä on nopeampaa vaihtaa keskellä mutkaa, mutta ainakin mitä yritän visioida sitä jarrutusta, ni voisin kuvitella että sen kakkosen saa blipillä päälle jo todella aikasin..

Laitas muuten videota jakoon sitten kun olet päässyt ajamaan. Tossa meikäläiseltä yksi kierros viime kesältä. Ajolinjat vähän sinne päin ja virheitä kierroksella n. 2 sekunnin edestä, mutta kyllä siitä kuvan saa. Vaihto kahvilassa tolla kertaa näköjään ekan sisäkanttarin paikkeilla, sais olla vielä vähän myöhemmin niin pysys mopo vakaampana. Kusiaisella toka vaihto mulla tuli sinne viimeseen taittoon, mutta sillä mopolla ajelusta ei oo videota.

https://www.youtube.com/watch?v=WvzVH4TAZ3E

Juu laitan ilman muuta, yritän nauhottaa joka stintin ettei mitää jää paitsi, mokilla tai ei :)

Oppimaan tässä on tultu, joten kaikki palaute on tervetullutta (paitsi vittuilu :) )

P.S. Älä sitte luule että mä sun enkkoihin olen pääsemässä 3 päivän testillä :) Mulla on tosta mun pyörästä kokemusta Alastarolta tasan 45 minuuttia ja sinä aikana ehdin pääsee 1:32.00 joten pelkästään tunteja lisäämällä alkaa aikaa valumaan pois kunhan pääsee sinuiks kaluston kanssa... mutta taitaa Kemorassa mennä puoltoista päivää ainaki ennenku uskallan kunnolla juntata mutkiin.

Back