• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rasvan poisto katteista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
shyhander sanoi:
Ruokaöljyllä lähtee kaikensorttinen paskarasva ja "road-grime" ns. saippualla irtoavaan muotoon. Ainakin käsistä.

Totapa pitää kokeilla.

Yleensä saippu ja pesusieni on riittäny paskasempiinkin käsiin- sieni on monin verroin tehokkaampi kuin harja, suosittelen.
Ainoastaan kynnen aluset lähtee harjalla paremmin.

spray cleanereilla lähtee ohut lika- ne haihtuu turhan nopeasti paksuja moskia puhistaessa, valopetroolilla lähtee ketjut ja paksumpi lika, vahalla lähtee hyvin maalipinnoista semmonen lika jota voi hangata/hieroo (ei siis hiekkainen).

Mulla oli aikoinaan Natusanin vauvan pepun pesuun tarkoitettua emulsiota (sain kauppiaalta ku oli parasta ennen päivä oli menny) - sillä lähti sitkeinkin ketjuvaha pyyhkäsemällä ja pysy kätöset pehmeinä ja puhtaina.
Pittääpä käyä lastenhoito hyllyllä kun seuraavan kerran semmoseen kauppaan ehtii.

Kawa600 sanoi:
Joku joskus mainitsi, että rasva lähtee rasvalla....kokeilin itse ja olen samaa mieltä.

Rättiin jotain moottoriöljyä yms, niin johan lähtee vanteesta ketjuöljyt,hiekat ja paskat. Sama toimi myös katteisiin. Putsaa vaan kunnolla, niin ei jää edes rasvainen pinta. :peukutpystyyn:

Näin mäkin huomasin kun vaihdoin mopoon öljyt viime viikolla.
Piruuttani sipaisin trasselilla vanhaa moottoriöljyä vanteelle ja kas; vanne kiilsi kuin vahattuna. Onkos joku enemmänkin tehny näin?
Tekeekö pitkällä juoksulla hallaa maalipinnalle??

Tuossa yksi tehoaine: CRC Quickleen
http://tuontitukku.fi/tuote/crc-quickleen-500ml/5412386136160/

Omalla pitkäaikaisella kokemuksella sanon että tuo on todella ärhäkkä aine. Varomaton henkilö voi poistaa tuolla aineella helposti maaliakin. Itse vahingossa olen pari kertaa sillä maalia poistanut ennen kuin tajusin tuon aineen tehon. Usein pelkkä suihkutus riittää. Kaverikin tätä käyttelee.

Edit: kun tässä aiheessa mainittiin pakoputket ja muut metalliosat. Toinen toimiva tuon erityisesti pakoputkille yms kuumille maalaamattomille metalleille on pata pata/vaahtoava saippuavilla. Lähtee aika helposti myös palanut rasva irti.

Viimeksi muokattu:
Pyörämies sanoi:
Tuossa yksi tehoaine: CRC Quickleen
http://tuontitukku.fi/tuote/crc-quickleen-500ml/5412386136160/

Edit: kun tässä aiheessa mainittiin pakoputket ja muut metalliosat. Toinen toimiva tuon erityisesti pakoputkille yms kuumille maalaamattomille metalleille on pata pata/vaahtoava saippuavilla. Lähtee aika helposti myös palanut rasva irti.

Taitaa tolla Patapadalla tulla puhtaan pinnan kylkiäisenä myös
mukavat hiontaskraadut,sen verran ärjyä toi teräsvilla.
Autosolilla onnistuu ilman pintojen vahingoittumista.
-mk-

Juhis sanoi:
Näin mäkin huomasin kun vaihdoin mopoon öljyt viime viikolla.
Piruuttani sipaisin trasselilla vanhaa moottoriöljyä vanteelle ja kas; vanne kiilsi kuin vahattuna. Onkos joku enemmänkin tehny näin?
Tekeekö pitkällä juoksulla hallaa maalipinnalle??

Lika löser lika... Itse olen putsaillut vanteet pidempään tärpätillä ja rätillä. Puhdasta tulee, ja se tärpättikin haihtuu pois.

kane80 sanoi:
Rasvathan lähtee raa'alla Pinelinellä, vesiliukoisena huoleton aine.

Pinelineä tehokaampi aine on Solmaster AS40. Sitä ei ole tarvinnut edes raakana käyttää, lantrattu liuos riittää.

Waltzu sanoi:
Taitaa tolla Patapadalla tulla puhtaan pinnan kylkiäisenä myös
mukavat hiontaskraadut,sen verran ärjyä toi teräsvilla.
Autosolilla onnistuu ilman pintojen vahingoittumista.
-mk-
Ei tule naarmuja jos et paina liikaa, en ainakaan minä ole naarmuttanut mitään pata padalla. Sopivan voiman käytön löytää vain kokeilemalla.

Pyörämies sanoi:
Ei tule naarmuja jos et paina liikaa, en ainakaan minä ole naarmuttanut mitään pata padalla. Sopivan voiman käytön löytää vain kokeilemalla.

Kyllä mäkin oon joskus kromattua pönttöä hinkannut pata padalla. Voihan siihen joku hienon hieno naarmu tulla, mutta kyllä se pönttö naarmuuntuu muutenkin. Sitä en tiedä kuinka paljon kromattua pönttöä kärsis rättilaikalla kiillottaa :)

ei tunnu lähtevän millään.. Valkosissa vanteissa mustia pilkkuja sekä öljystä jäänyttä harmaata suttua. Lika on ollut siinä nyt 2 talvea koska olin viime kesänä laiska, mutta nyt yritän vähän pestä kun pyörän on tarkoitus olla valkonen eikä harmaa. Kokeiltu on vettä, vannepesuainetta, liuotinpesuainetta, tärpättiä, WD-40, sekä castrolin 5W-30 mutta ei vaan lähde. Hinkkausvälineinä on kokeiltu harjaa, rättiä, pesusientä jossa sellanen vaikean lian poistoon tarkoitettu karkeampi pinta, sekä sormia. Yhden pilkun sain vihdoin tapettua kun ensin lotrasin moottoriöljyä ja sitten liuotinpesuaineella ja kynnellä hinkkasin apinan raivolla muttei kunto eikä kynnet kestä sellasta hinkkaamista koko vanteen osalta ja likaa on muutenkin paikoissa johon ei niin helposti pääse käsiksi

Loppuu keinot kesken.

Liuota muutama tuntero ..paksua paperia vanha pyyhe tai jotain. Rasva lähtee rasvalla ja piki onkin sitte hieman paskempi et siihe vaikka liuotinta eli bensaa.. Paha vaan se et toi valkonen maali taitaa ottaa jokaisesta keinosta turpiisa ..

Wurth Pineline?

Ootko kokeillu?

Valopetrooli on yleensä tehokasta poistoon mutta melko kattavasti olet jo yrittänyt poistoaineina.

Vanha t-paita ja Bräkleen. Sillä lähtee vaikka joskus joutuu hinkkaamaan hieman. :thumbup:

Jarrukliineri (bräkleen ym) on hyvää. Myös automaalauspuolelta silikooninpoistoaineet toimii, mutta yleensä kalliimpaa kun jarrukliineri.

Just jynssäsin vetopakan puhtaaks jarrukliinerillä missä oli 15 vuoden ketjurasvat/hiekkamujut pinnassa. Ei se taijanomaisesti tule katoamaan, vaan pitää jynssätä ja välillä lisää kliineriä pintaan. Toi kun haihtuu aika nopeesti.

Vahalla pyyhkäisemällä/hinkkaamalla olen ikiliat irroittanut. Jos täysin epätoivoinen olisin niin konetiskiaine on varmaan kovimmasta päästä rasvan irroittajana. Tosin en kyllä tiedä mitä vanteet siitä tykkää :paikallatuulee:

Mun äx on patologi..nykynen on sit bioanalyytikko mut nää näkee ton voiman siis astianapit ...myrkkyä ovat:(

Back