Moron !
Viime vuosituhannen loppupuolella hain FZR:n ajamalla Saksasta.
Herätys 04.45 ja pyjamalennolla 06.00 Oulusta Frankfurtiin.
Frankfurtista junalla toista sataa km etelään jossa pyörän myyjä
autolla vastassa.
Muodollisuuksien jälkeen pääsin n.17.00 kotimatkalle. Koko ajan
perkeleen kylmää ja vesisadetta. Saksa-Tanska lautan kaveri
ilmoitti kun tulin jonoon iltasella että vaikka mopolla olet
liikkeellä jono on n. 4 tuntia. No, mitä tuosta hermostumaan,
mopon viereen kyljelleen reppu päänaluseksi, selkä kohti
mereltä piiskaavaa puhuria ja sadetta. Oli siinä autoilevalla
perusturistilla ihmettelemistä.
Kait olin asvaltilla nukkuessa sen verran säälittävä näky että just kun olin nukahtanut lautan kaveri tuli potkiin bootsin pohjiin että
seuraavaan lauttaan pääset jos pidät hoppua ja hoppua pidettiin.
Seuraavaksi Ruotsi kosti kaikki svedupelle ja homovitsit mitä
ikinä olen kertonut ja paljon olen niitä kyllä kertonut.....
Kesäkuinen yö, lämpötila yöllä +3 ja vettä vaakassa pahimman laatuisesta sivutuulesta. Vaikka varusteet oli kunnolliset silti jokaisen huoltoaseman valot kutsui pikavisiitille lämmittelemään.
Aamulautasta tiesin myöhästyväni mutta ajattelin silti ajaa yhtä
soittoa Tukholmaan, mitä sitä aikuinen mies välillä levähtämään...
Pieni vastoin käyminen tosin kohtasi jossain Jönköpingin ja Linköpingin välillä vai oliko ne toisinpäin. Mopo oli ollut varatankilla jo hyvän aikaa mutta tiesin lähimmälle Shellille olevan enää 7km ja uskoin että kyllä se riittää. Riitti se vielä 3km.
Eli mopo tieposkeen ja liftaamaan pensatankkia osoitellen.
Ilmeisesti en ollut kovinkaan luotettavan näköinen kaveri, kauan
piti liftata kunnes viereen kaartaa kaveri ja alkaa kamala Saksan
pajatus. Sain kerrottua että mieluummin Ruotsia tai Englantia, kiitos. Johon kaveri ihmettelemään että pyörä Saksan kilvissä mutta ajuri haluaa puhua jotain muuta kieltä. Oli pakko vastata
että outo olet itsekin, ruottin kilvissä olevalla Volvolla ajat ja puhut saksaa kuin saksalainen. No kaveri oli tietysti syntyperäinen Ruotsissa asuva saksalainen. No, pensaa saatiin
haettua ja matka jatkui.
Sitten alkoi uni painaa silmää mutta höpö, höpö kuka nyt pyörän
sarviin vois nukahtaa, aivan mahdoton juttu , eikun kohti Tukholmaa !!!
Mutta taas opin jotain, havahduin kun mopo putosi asfaltilta
soralle, siis pientareen puolelle....
Oli vähän aikaa ohjelmaa ihan tarpeeksi, onneksi kun olin nukahtanut kaasukäsi oli ilmeisesti herpaantunut kun vauhtia
ei ollut kuin n.60km/h.
Sitten mentiin tukka pystyssä ja silmät pyöreinä lähimmälle huoltsikalle, reppu pään alle ja puolen tunnin tirsat ja taas jaksoi.
Viimeinen koettelemus oli Tukholmassa jossa olin joskus iltapäivällä. Sain lauttapaikan iltalauttaan ja terminaalista
rauhallinen paikka johon selälleen tirsoille, niin eikös viereen tule kaveri joka oli ollut kaksiviikkoa polkupyörällä Tanskaa kiertämässä
ja kun erehdyin silmiäni raottamaan alkoi kaveri perusteellisen ja pitkäveteisen kertomuksen reissusta, aina vuotta aikaisemmin alkaneesta polkupyörän ostosta alkaen, yhtään yksityiskohtaa
unohtamatta, uskokaa tai älkää, kaverin suu kävi koko ajan
juttu oli paljon pitempi ja perusteellisempi kuin tämä pitkä
tarina ikimuistoisesta reissusta !
Ai niin, mopon ostopaikasta Tukholmaan kertyi 1678 km samaan vuorokauteen...ajoa yli 21 tuntia liki yhtämittaa pikku tirsojen kera
Ja voisi tuon vielä uusiakin, ilman sitä nukahtamista...