• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ranskan matkalle ensi kesänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peking
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Partisaani sanoi:
Piti viime vuonna ajella Normandiaan mutta aika loppui kesken. Kerro mitä sillä suunnalla kannattaisi katsastaa.

Normandiassa esim. Deauvillesta länteen päin normandian maihinnousun alueille. Vaikuttavia paikkoja koko rannikko. Varsinkin amerikkalaisten hautausmaa. Sitten tietysti Mont Saint-Michel niemen toisella puolella kannattaa käydä kattomassa. Deauvillesta vähän itäänpäin on Honfleur, hieno pikku kaupunki.

edit: Tietysti jos on aikaa ja haluaa jatkaa niin länteen päin, kun jatkaa niin Bretagne on myös käymisen arvoinen alue.

Ensikäynnillä Ranska vaikutti aika kopealta, mutta olen alkanut pitämään seudusta. Pelkät maisemat ovat mielestäni sen arvoiset, että pienen kopeuden sietäisikin. Vaan myöhemmin huomannut, että monin paikoin myös ihmiset ovat kohteliaita ja ystävällisiä. Niin, joka paikassahan on myös mulkkuja, myös täällä suomessamme.
Calaisin seudulla tuli viime kesänä ajeltuakin, itse kaupungista en ihastunut, liekö osasyynä ne jumalattomat rekkajonot lakon vuoksi, mutta rannikko oli kyllä kaunista ja riittäähän siellä historiaakin.

Ranska on tosiaan yksi niitä maita joissa muutama sana paikallista kieltä tekee ihmeitä.
Bounjour/bonsoir, merci, voilà, s'il vouz plaît, au revoir ym. kun muistaa niin pääsee jo pitkälle :)

Olin pari vuotta sitten Normandiassa, siis nimenomaan tuolla D-Dayn alueella.
Itse ajoin Känniin jota me kutsumme nimellä Caen.
Nähtävää esimerkiksi pieniä mutta runsaita ja ainakin minuun vaikutuksen tehneitä museoita on paljon.

Tuon kokemuksen perusteella sanoisin että alueeseen tutustuminen kannattaa aloittaa Cabourgin kohdilta ja jatkaa siitä rantaa myöten länteen.
Merville Battery on joen itäpuolella joen yli johtaa Pegasusbridge siitä eteen päin koko ranta on näkyvää ja julmaa historiaa. Sopii siinä miettiä ihmisen järjenjuoksua.

Hiljaa ajellen retki vie pari päivää. Matkalla voi yöpyä sitten jossain sopivassa kylässä.
Museokortti kannattaa ostaa, sillä saa alennusta käytännössä kaikista D-Day museoista.
Pikku tiet ovat mukavia ajaa ja liikennettä kohtalaisesti.
Garmin voi kyllä ohjata navetan taakse, mutta pääseen siellä kääntymään...

JP

Ikää kun tulee lisää, niin miettii, mitä noilla rannoilla aikoinaan tapahtui. Sitä enemmän miettii, mitä helvettiä nämä nykyiset johtajat oikein päässään miettii, kun leikkivät näillä samoilla asioilla. Upeita rantoja kuitenkin, pitää vain nähdä vain niiden kauneus.

Kattelin noita tarroja, eikä sovi kyllä mun kypärään yhtään. Katteleeko ne noita tarroja oikeesti tuolla? Huomioliivit nyt otan mukaan, mutta noi kypärätarrat on kyllä ihan perseestä.

Bonjour täällä sitä ollaan. Nyt on ajettu Ranskanpuoleiset alpit. Käyty Matterhornia katsomassa, jonne siis ajoin vaikka ei olis saanut. Joku kieltomerkki siinä oli mut ajoin vaan kun vähän tällänen päkäpää olen. Zermatista mentiin katsomaan Aiguille de Midi. Siitä sitten pudoteltiin Alppeja alas ja käytiin Barcelonassa sekä Andorrassa. Matka jatkuu tästä seuraavaksi Marseilleen ja siitä sitten Nizzan yläpuolelle jossa ollaan 4 päivää tehden pikku retkiä. Mutkapätkää on ollut reilusti ja sadetta vain 1 päivä. :orgmp:
Ai niin, suomalaisen moottoripyöräilijän tunnistaa ranskassa siitä että on ajoryysyt päällä 30+ lämmössä ja ne heijastintarrat kypärässä. Kellään muulla ei muuten ole, eikä niitä liivejä.

Back