• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ranskan matkalle ensi kesänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peking
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noniin mieli taas muuttuu, ehkä sitten Niinivirralla edestakas ja ajelee Alpeilla ja tuolla Milanon länsipuolella jonkun aikaa ja sitten kotiin. Jää ne Amsterdamit sitten toiseen kertaan, ja sinne voi lentääkkin. Tässä keräilin näitä kohteita mitä porukat on ehdotellut tänne. Emännällä oli muutama kohde missä pitää käydä, eli sitä rantaa pitkin on pakko nyt mennä ainakin vähän matkaa.

Emännän vaatimat kohteet:
Nizza, Cannes, St.Tropez, Monaco, Marseille ja jotain viiniteitä pitkin maaseudulla.

Tiet joita tänne ehdoteltu:
tie Route du Grandes Alpes
tie route Napoleon
tie combe laval
tie Gorge du cians

Ehdoteltuja kohteita:
Georges Du Tarn
Saint Chely du Tarn
Millau, silta
Cime de la Bonette
Col de l'Iseran
Col Agnel
Col de la Bonette
Col du Galibier
Ouvrage La Moutière
Col du Granon
Col d'Izoard
Col de la Lombarde
Val Thorens
Col de la Cayolle
St.tropez beach
Aiquille de Midi
Carcassonne

Näistä aletaan nyt sitten kattelemaan jonkunlainen reitti ja keksitään lisää vielä. Sit väliin joku kylpylähotelli jostain hienosta paikasta jossa voisi olla vaikka muutaman päivän. Reissu kestää max 3 viikkoa ja päivämatkat on lyhyitä näin hienoissa maisemissa. Edit: Googlailin noita kaikkia, ei varmaan kaikkia noita huippuja lähetä ajelemaan. Muutaman ajaa ja sit noi luonnonpuistot pitää käydä kattelemassa. Samoin nuo ehdoetut tiet, ajelee ainakin osan noista. Hienoja videoita youtubessa noista teistä.

Viimeksi muokattu:
Go-Za sanoi:
Mulla on samanmoiset suunnitelmat! Paitsi meinaan kyllä yrittää pysyä Italian rajan lähettyvillä -tarkoittaa käytännössä Route du Grandes Alpes ajamista. Ja sitten kiinnostaa myös Sveitsin puolella olevat paikat/ Passot.
Jos koko Grandes Alpes ajaa niin siinä on jo parin-kolmen päivän urakka.

Onko millainen aikataulu ja porukka suunniteltuna?

Marseillesta kun lähdet vaikka Verdonin solan kautta merialppeja mukaillen Brianconiin ja vaikka Chamonixiin niin takaan että hymyä riittää koko matkalle:cruising: Mahtavia reittejä; toinen toistaan parempia...

Tai sitten Torinon kautta Brianconiin ja siittä alas Nizzaan ja eri reittiä Marseillesta Grenoblen kautta Chamonixiin. Ei tartte ajaa Milano-Genova-Nizza väliä...
Chamonixista vaikka Comolle; siittä vaimo tykkää jos ette ole käyny.

Menitte miten menitte, kannattaa St Tropez (jossa ei kyllä ole juurikaan mitään nähtävää) ja Monaco väli ajaa ehdottomasti rantatietä pitkin poikittaissuuntaisesti. Cannesin ja St Tropezin välinen osuus on lyhyt mutta eittämättä yksi euroopan kauneimpia pätkiä, jolta ei satavarmasti mutkaa puutu. Jos ajoitus osuu filmifestivaalien aikaan, on Cannesin läpi ajellessa syytä varautua ruuhkiin, joskin Croissetten on lähes aina ajanut alta ½ tuntia päästä päähän silloinkin (kymmeniä kertoja kokeneena). Formulat ja Monaco, ei sekään ole likimainkaan niin iso liikenne katastrofi kun voisi olettaa. Aina on keskustan parkkihalliin saakka päästy, ilman mitään veretseisauttavaa ruuhkaa.

Yksi hauska reitti Nizzasta Monacoon on ajella Mont Boronin kautta rannasta ylös, kiertää sieltä Eze:n ja Villefrancen kautta Roquebrun cap Martinin yläteitä. Maisemat salpaa hengen, tiet on kohtuukunnossa ja alas rantaan pääsee kaikkialta pujoteltua, jos haluaa takas alas.

Muita ehdottomasti kurvailtavia paikkoja alle 50 km säteellä siellä on Saint Paul de Vence ja Gourdon (hill trop village 750 metrissä mutta ajoreitti on 100% varmasti unohtumaton), ehkä myös Luceram, jonne jos ajelee Gourdonista Sospelin kautta, saa palan Cote d`Azurin taivasta maisemien ja mutkien muodossa.

Pala Gourdonin maisemia 2 viikkoa sitten kuvattuna:
gourdon2.jpg

Ei varmasti ole sitä "väärää tapaa" reissata mopollakaan, mutta erilaiset tavat antavat
ja jättävät antamatta ihan eri juttuja.

"Pää edellä" kaikki äkkiä läpi ihan ajokoirana.... helvetisti kohteita ja kilsoja.... OK, niin kai sitten :D.

Tuolla tyylillä sitten vaan jää aivan järjettömästi unohtumattomia paikkoja ja tuokioita
näkemättä ja kokematta.

GW:n juttu tuossa edellä on hyvä esimerkki..... Just siitä!... Että varsin pienelläkin alueella
on ihan laidasta laitaan näettävää ja koettavaa kun vähänkin malttaa "ajokoiraa rauhoitella" :D.

No mä oon ajanut tota Ranskan Rivieraa nyt tän viimesen joulureissun jälkeen palan yli 10 000 kilsaa ristiin rastiin (siis pääosin St Tropezin ja San Remon, joka on siis kylläkin Italiaa, väliä) vuodesta 2008. Oleskellaan siellä 3-4 kertaa vuodessa ja tavoitteen mukaan 9 vuoden päästä pysyvästi. Ja edelleen löytyy jatkuvasti uusia ooh ja aah elämyksiä reittien muodossa. Eli totta, mahtavia reittejä, maisemia ja paikkoja löytyy pelkästään tuolta alueelta tiiviissä paketissa varmaan pariksi vuodeksi, vaikka ajelis joka päivä eri reittiä. Suosittelen avoimesti. Liikennekulttuuri ja navigointi siellä on sitten ihan oma lukunsa. Toistaiseksi olen valitettavasti ajellut siellä vain autolla mutta ans olla kun...

Edit lisäys: Väitteet Ranskalaisten koppavuudesta ei sitten ainakaan rivieran alueella pidä alkuunkaan paikkaansa. Erittäin mukavaa porukkaa kaikki läpeensä. Toki jos osaa itse sanoa ääneen pelkästään "vittuhei anna yks beer" niin ei sillä sovi olettaa ylenpalttista palvelua missään päin maailmaa ;)

Siitä tunnelmapala väliltä Luceram Sospel:
luceram.jpg

Tuossa paskalaatuinen pala joulukuista nousua (jos nyt onnaa) Le Bar Sur Loupista Gourdonille, ja nämä siis alle 40 kilsaa Nizzasta.

ps. niin ja anteeksi, innostun aina hiukan liikaa kun keskustellaan Etelä Ranskasta :D

Kaj sanoi:
Onko millainen aikataulu ja porukka suunniteltuna?
Omin nokkineni menen, eukko istuu takana. Aikaa on max 3 viikkoa. Lähtö on heti heinäkuun alussa.
Yleensä en ole reittejä ihan tarkalleen suunnitellut. Tylsät pätkät mennyt motaria pitkin ja sitten käyttänyt TomTomin vältä moottoriteitä sekä mutkaiset reitit toimintoa. Joskus olenkin ajellut jossain ihan kummissa paikoissa :grin: olisko ollut tuo sp235 tie joka muistutti paikoin enemmän pyörätiellä ajamista kuin oikeaa tietä.

Viimeksi muokattu:
ajoitus oleellista, sekä hermojen että kukkaron kannalta: suosittelen kesä- ja syyskuuta. Heinä-elokuussa eurooppalaisia lomalla vaivaksi asti, tukkivat tiet ja täyttävät hotellit ja hinnatkin pikkuisen suolaisempia sesonkina. -No, heinäkuun puoliväliin asti mahtuu vielä joukkoon.

Olen myös suunnittelemassa reissua Ranskaan kesällä muutaman kaverin kanssa. Nizzaan seudulle olisi tarkoitus päätyä viim. 9.7 eli lähtö todennäköisesti 1.7
Ranskassa pahimmat ruuhka-ajat osuvat onneksi vasta heinäkuun lopulla. 30-31.7 on tunnetusti pahin mutta lauantaisin on paljon liikennettä koko heinäkuun.

Tällä hetkellä reissu olisi (todella) suurinpiirtein

HKI-Travemünde-Bamberg, josta suunta Sveitsin ja Italian vuoristoteille ja sieltä rantaviivaa pitkin Nizzaan.

Stelvio Pass, Flüelapass, Furkapass ym. kiinnostaisi. Onko suosituksia ja/tai kokemuksia noilta alueilta mitkä kaikki ovat ajamisen arvoisia (varmaan kaikki..) mutta miten kannattaisi tuon alueen reitit suunnitella?

Matkaan lähdössä 899 Panigalella ja tail bageillä. Ootteko minkä kokosilla laukuilla pärjänny etelänmatkat? Sellainen about 20L tail bag ja vaikka 10L tank bag oli mielessä. Tank bagiin saisi helposti kaikki mitä tarvitsee useammin, kuten lompakko, passi, goprovarusteet, kartta ym. Reppu varmaan liian epämukava noin pitkälle matkalle jos alkaa hartioissa painaa jne.

En neuvo; sanon vaan miten olen itse tehnyt.

Inhoan tankkilaukkua, joten käytän reisilaukkua (ei tosin mahdu kuin lompakko,puhelin, röökit,passi jota ehkä tänäpäivänä joutuu näyttelemäänkin:dunno:).
Inhoan takalaukkuja ja sivulaukkuja; joten käytän 30 L drybägiä sidottuna penkkiin. Mulla riittänyt mainiosti 3vkon reissuun.
Inhoan pysähtyä joka risteykseen karttaa tutkiskelemaan (huono reittimuisti), joten kaivan kartan ruokatauolla jos tarvis ja navin tai nenän mukaan muuten .

Mitäs muuta mä inhoonkaan......joo....laimeeta gulassikeittoa.....

Edit. olen muuten todennut, että mulla on mukana suunnilleen saman verran rompetta reissun pituudesta riippumatta; eipä juuri eroa 4pvä Virossa/ 3 viikkoa etelän reissulla. Ekan kerran kun olin reissussa, niin mulla oli sivulaukut, takalaukku, tankkilaukku ym. On hiukkasen tarvikemäärä vähentynyt.

Nuo Ranskan alppitiet kannattaa kyllä katsastaa, mutta sitten kun mutkatiet alkavat vituttamaan, löytyy sieltä paljon muutakin. Alcasen alueella Colmar on upea kaupunki, kuin myös Strasbourgh. Vaikka shampanja ei noin periaatteessa kiinnostaisikaan janojuomana, niin Champagnen alueen viinitarhat kannattaa kyllä käydä näkemässä. Niin ja Ranskassa kannattaa nauttia näköaistin lisäksi myös makuaistilla, ei siis mäkkäriin. Sieltä saa oikeasti hyvää ruokaa, toisin kuin rakkaassa kotimaassamme, kylistä ja kaupungeista löytyy muutakin kuin kepukkaa.

Ranskassa on paikat jo tutut, kun siellä 3-vuotiaasta melkein joka kesän viettänyt. Ruoka on todellakin hyvää ja viinialueet koko maassa ovat hienoja alueita. Colmarin ja Strasburgin lisäksi suositus Riquehwirille myös, upea pieni kylä.
Ranskassa Grenoble-Gap-Sisteron väli on myös hieno reitti ajaa.

chuckmynorris sanoi:
Ranskassa on paikat jo tutut, kun siellä 3-vuotiaasta melkein joka kesän viettänyt. Ruoka on todellakin hyvää ja viinialueet koko maassa ovat hienoja alueita. Colmarin ja Strasburgin lisäksi suositus Riquehwirille myös, upea pieni kylä.
Ranskassa Grenoble-Gap-Sisteron väli on myös hieno reitti ajaa.

Piti viime vuonna ajella Normandiaan mutta aika loppui kesken. Kerro mitä sillä suunnalla kannattaisi katsastaa.

chuckmynorris sanoi:
Oho, en tiedä onko totta mutta epäilisin, että turisteja sakottaisi liivin puutteesta kuitenkaan.

Voi olla että sakotetaan, mutta itse en ole sellaiseen törmännyt, vaikka liiviä ei ole ollutkaan. Joskus tuli kyllä kiskottua kyseinen vaatetus niskaan, mutta kun päivästä toiseen ainoana näytin sellaiseen sonnustautuneen. Päätin haudata liivin sinne minne kuuluukin, laukun pohjalle.

Noita liivejä taitaa saada Suomessa alkaen jotain 4 e/kpl, ei kannata ehken säästää tuosssa jos Ranskaan menossa, laukun pohjalle vaan varalle jos joutuu tien sivuun pysäköimään..:orgmp2:

Back