• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Radalle, kuitenkin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä kun on sattumalta tullut lukeneeksi muutamia rata-ajosta kertovia ketjuja ja tuo talouden toinen pyörä näyttää jäävän myymättä, niin on välähtänyt mieleen, josko alkaisi kuitenkin harrastamaan sillä radan kiertämistä...

Sinänsä pyörä sopisi radalle tällaiselle aloittelijalle oikein hyvin. Se on kevyt, siinä on alusta suht kunnossa ja teho tulee siten, että kesken mutkaa voi täydessä (maantie) kallistuksessa kiertää tupen nurin. Oikeastaan tuo pitäisi vain huollattaa ja korjauttaa tuo pieni öljyvuoto ja varmaan asentaa jonkinlaiset kaatumasuojat tms.

Kuskille pitäisi saada kunnollinen käytetty nahkapuku ja ehkäpä paremmin suojaavat hanskat. Hyvät saappaat ja kypärä löytyykin jo.

Kerran olen Alastaron radan (2002) kiertänyt kaksi kertaa ympäri FZS600 pyörällä. Silloin sain ajaa yksin, kun ratamestari antoi kokeilla miltä radalla-ajo tuntuu. Lähinnä tässä koko hommassa eniten hanttiin pistääkin se, että radalla on paljon muita ihmisiä samaan aikaan, eikä oikein tahdo kantti riittää lähteä sinne opettelemaan sekaan. Pitäisi päästä ajamaan tyhjällä radalla ensin, ettei vaaranna muita...

Täytyy kypsytellä tätä ajatusta talven aikana ja jos tuo TRX on edelleen omistuksessa keväällä 2009, niin katsoa riittääkö rohkeus radalle asti.

Lähinnä tässä koko hommassa eniten hanttiin pistääkin se, että radalla on paljon muita ihmisiä samaan aikaan, eikä oikein tahdo kantti riittää lähteä sinne opettelemaan sekaan. Pitäisi päästä ajamaan tyhjällä radalla ensin, ettei vaaranna muita...

Täytyy kypsytellä tätä ajatusta talven aikana ja jos tuo TRX on edelleen omistuksessa keväällä 2009, niin katsoa riittääkö rohkeus radalle asti.
Turha lykätä radalle menoa, jos vähänkin tekee mieli kokeilla. Ei MP-tuenkaan päivissä NIIN paljon väkeä ole etteikö hitaaseen sekaan sopis, jos vain lipun onnistuu saamaan. /z

edit: pistät tuon TRX:n kuntoon käyt kokeileen, myyt sen pois ja ostat kilvettömän ensi kesäksi.
wink.gif

Pelko pois! Itse käynyt orgin ja mp-tuen ratapäivillä. Tilaa ajaa on ihan riittävästi. Meno on turvallisen tuntuista kun vaan ei itse lähde koheltamaan. Lisäksi porukka on samanhenkistä ja mukavaa. Kysyvälle vastataan eli kokeneemmat neuvovat kyllä aina.

062802jumpie_prv.gif
eilen olin ekaa kertaa ahvenistolla ja kivaa oli
033102beer_1_prv.gif
alussa tuntui siltä että mä lähren kotiin
crazy.gif
mutta sitten keräsin rohkeutta ja kyselin vanhemmilta rata ketuilta
bowdown.gif
miten se ajo menis paremmin.... ja jo rupes ajokin maittaan ja kaikki oli oikein asiallisia ja samassa hengessä mukana.... meni kaikki musta ohi mutta vaara tilanteita ei syntynyt ja sain ensimmäisen rata-ajoni kunnialla läpi
sport05.gif
nyt en muuta haluakkaan ku mennä uudestaan
idea3.gif
...... sinne sekaan vaan kivaa hommaa..
ps. ota vettä mukaan
kynttila.gif

Radalle vaan jo tänä kesänä! Tuo trx sopii varsin hyvin myös radalle. Mäkin olen päässyt jo monta kyykkyä ohittamaan vaikka kuussatasissakin on enempi potkua kuin tuossa 850cc mopossa.

Otsikko viittaa jokseenkin kysymykseen.

Kokemuksia kaivataan "avoinna kaikille" ratapäivistä (ja KEMORA "Rata-autot ja MP:t harjoittelupäivä"). Onko radat minkälaisessa kunnossa ja tohtiiko mennä ihan tavan mp:llä? Kemorankin sivuilla kun puhutaan "rata-autot ja ratamoottoripyörät".

Otsikko viittaa jokseenkin kysymykseen.

Kokemuksia kaivataan "avoinna kaikille" ratapäivistä (ja KEMORA "Rata-autot ja MP:t harjoittelupäivä"). Onko radat minkälaisessa kunnossa ja tohtiiko mennä ihan tavan mp:llä? Kemorankin sivuilla kun puhutaan "rata-autot ja ratamoottoripyörät".
Kemoran vapaissa harjotuksissa olin kk sitten.
Tasatunnein radalle lähtivät puoleksi tunniksi moottoripyörät ja puolelta rata-autot. Moottoripyörissä sekaisin oli katupelejä ja ratapelejä. Sinne vaan, vaikka aloittelija olenkin ja vanhalla pyörällä niin pääsin silti ohittamaankin useampaan otteeseen
smile_org.gif

Sinne vaan sekaan sohimaan. Uudella radalla ensimmäiset setit menee kaikilla vähän sinne sun tänne. Mä olin vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa Motoparkissa ja ekan setin jälkeen olin valmis lähteen himaan. Noin 5-10:ssä kierroksessa se rata kuitenkin syöpyi mieleen ja ajaminenkin alkoi olla koko ajan mielekkäämpää. Nyt taitaa olla takana suunnilleen 200 kierrosta ko. mestassa. Turhaa sitä radalle menoa lykkää, jos se kiinnostaa.

Nytkin Motoparkin vapailla päivillä oli sunnuntai jaettu kolmeen: hitaat, nopeat ja kisakuskit. Hitaissa jengiä oli niin laidasta laitaan, että hankala kuvitella ketään kuka sinne ei sekaan sopisi. No ehkä sellainen pitkäkeulainen harrikka, jota joutuu pakitteleen jossain tiukemmissa mutkissa...*vitsi vitsi*

Nytkin Motoparkin vapailla päivillä oli sunnuntai jaettu kolmeen: hitaat, nopeat ja kisakuskit. Hitaissa jengiä oli niin laidasta laitaan, että hankala kuvitella ketään kuka sinne ei sekaan sopisi. No ehkä sellainen pitkäkeulainen harrikka, jota joutuu pakitteleen jossain tiukemmissa mutkissa...*vitsi vitsi*
Niinpä oli väkeä tosi paljon. Noissa vapaissa päivissä niinkuin nytkin oli ongelmana vain se, että hitaaseen ryhmään taisi välillä eksyä joku kisakuskikin. Ilmeisesti eivät tienneet ryhmäjaosta tai sitten eivät välittäneet.
Toisaalta hieno oli seurata Vehniäisen menoa, ei tarvitse ihmetellä, miten hänelle voi hävitä melkein 15 sekuntia kierroksella.
ghostface.gif

Niinpä oli väkeä tosi paljon. Noissa vapaissa päivissä niinkuin nytkin oli ongelmana vain se, että hitaaseen ryhmään taisi välillä eksyä joku kisakuskikin. Ilmeisesti eivät tienneet ryhmäjaosta tai sitten eivät välittäneet.
Toisaalta hieno oli seurata Vehniäisen menoa, ei tarvitse ihmetellä, miten hänelle voi hävitä melkein 15 sekuntia kierroksella.
ghostface.gif
Hitaassa ryhmässä saa ohitella varmasti jo melko paljon itsekin jos ei Vehniäiselle jää kuin 15 sek...
Alkuperäistä aihetta mukaillen oiskos jollain hyviä argumentteja (muita kuin että pelottaa) miksi EI lähtisi radalle kokeilemaan jos omistaa sellaisen pyörän joka mahdollistaa ko. asian ja homma kuitenkin edes vähän kiinnostaa?

Hitaassa ryhmässä saa ohitella varmasti jo melko paljon itsekin jos ei Vehniäiselle jää kuin 15 sek...
Alkuperäistä aihetta mukaillen oiskos jollain hyviä argumentteja (muita kuin että pelottaa) miksi EI lähtisi radalle kokeilemaan jos omistaa sellaisen pyörän joka mahdollistaa ko. asian ja homma kuitenkin edes vähän kiinnostaa.
Siis joo..., ei se Vehnä ajellu hitaassa ryhmässä.
smile_org.gif
Enkä minäkään, vaan nopeassa.
Katselin vain aidan reunalta, miten shikaanista tullaan ulos takarengas puolittain asfaltilta ulkona pyörä vatkaten kiihdytyksessä kahvilan mutkaa kohti.

Mutta jos EI halua mennä radalle kurvailemaan, niin en valitsisi vättämättä vapaita päiviä, jos väkeä paljon ja järjestelyt eivät ole kunnossa. Hyörypäitäkin kun riittää. Järjestetyt ratapäivät erikseen, yleensä erittäin turvallisia jos vain ei itse innostu liikaa.
Jos pyörä on hitaampi kuin nelitahtipiikkinen, niin vähän harkitsisin. Vastaavaa hyötyä kun radalla ajamisesta ei enää taida olla.
Ihan aloittelevan harrastajan ei ehkä heti ensimmäiseksi kannata radalle mennä, tyhjillä parkkipaikoilla oppii enemmän.

Muuta nyt en tähän hätään keksi, jos vähänkään kiinnostaa niin radalle vain, sittenhän sen näkee.
Itselle kävi todella huonosti kun neljä vuotta sitten erehdyin käydä katsomassa Kemoran rataa. Nyt on rahaa palanut tolkuttomia määriä, ja kisaakin ajettu.
crazy.gif

Ei tässä keltanokkana radalle olla menossa, vaan vapaille harjoituspäiville.

sanoi:
Muuta nyt en tähän hätään keksi, jos vähänkään kiinnostaa niin radalle vain, sittenhän sen näkee.
Itselle kävi todella huonosti kun neljä vuotta sitten erehdyin käydä katsomassa Kemoran rataa. Nyt on rahaa palanut tolkuttomia määriä, ja kisaakin ajettu.
crazy.gif

Vähä sama... Ja erehdyin ja katsomaan myynnissä olevia kilpureita "ihan vaan huvin vuoksi"... Onneksi rahatilanne ei kuitenkaan ole sellainen, että niitä tarvitsisi oikeasti katsella (älkääkä sanoko että pankista sitä saa!).

Alkuperäistä aihetta mukaillen oiskos jollain hyviä argumentteja (muita kuin että pelottaa) miksi EI lähtisi radalle kokeilemaan jos omistaa sellaisen pyörän joka mahdollistaa ko. asian ja homma kuitenkin edes vähän kiinnostaa?
Jos vapaista oli kyse niin:
Oishan se ikävää teloa itsensä ekaa kertaa radalla (ihan vaikka vaan nilkka murtuneena tai muuta "pientä") ja venata lanssia puol tuntii - tunti/ tai ajaa "itse" sairaalaan.
Mielummin sellaselle päivälle jossa lanssi on paikalla?

Esim tuossa tämän kuun ensimmäisenä sunnuntaina sattui sellainen tapaus, jossa tuen päiville päivystämään tullut ambulanssi ajoi portille, ei ehtinyt konetta sammuttaa, radalla oli joku kaveriporukka ennen tuen aikaa, joku niistä lippas pääsuoralla kun erehty kiihdytyssuoralle (sadekeli, kiihdytyssuora jää-liukas), jäi keräilemään itseään siihen, viitottiin ambulanssia jatkamaan suoraan radalle...

Loppujen lopuksi se goreheppu pistettiin paareille ja niskatuki, ja paikalle tilatulla toisella lanssilla sairaalaan. Takaraivosta murtunut/haljennut kypärä ehkä selittää hepun heikkoa vointia. Toivottavasti selvis aivotärähdyksellä.

Alkuperäistä aihetta mukaillen oiskos jollain hyviä argumentteja miksi EI lähtisi radalle kokeilemaan jos omistaa sellaisen pyörän joka mahdollistaa ko. asian ja homma kuitenkin edes vähän kiinnostaa?
Kuten ekassa viestissä sanoin, eniten hannaan siksi, että koen tarvitsevani radan kokonaan itselleni
biggrin.gif
ens alkuun. Radalla ajaminen ei pelota - vaan kiehtoo kovasti - mutta en haluaisi torpata epähuomiossa jotain toista ihmispoloa siellä.

Alkuperäistä aihetta mukaillen oiskos jollain hyviä argumentteja miksi EI lähtisi radalle kokeilemaan jos omistaa sellaisen pyörän joka mahdollistaa ko. asian ja homma kuitenkin edes vähän kiinnostaa?
Kuten ekassa viestissä sanoin, eniten hannaan siksi, että koen tarvitsevani radan kokonaan itselleni  
biggrin.gif
ens alkuun. Radalla ajaminen ei pelota - vaan kiehtoo kovasti - mutta en haluaisi torpata epähuomiossa jotain toista ihmispoloa siellä.
Jos lähdet vaikka .orgin ratapäiville, niin hitaassa ryhmässä on koulutusryhmä ja ei siellä oikeasti jää jalkoihin tai kukaan selväjärkinen ihminen tahattomasti aiheuta sellaista vaaraa muille, että syntyisi ainekset johonkin.

Aloitin itse ratailuni Alastaron .org-päiviltä 2.7. ja propsit kouluttajille, jotka ovat varsin asiallisia. Kaikki tarpeelliset asiat opastetaan, ajoasennosta ajolinjoihin, ohjaamiseen ja katseen käyttämiseen. Pari ensimmäistä settiä ajellaan hyvin lähellä kouluttajia niin että varmasti saa langan päästä kiinni, ja tiiviissä yhteistyössä menee se loppupäiväkin.

Mukaan vaan ensi keväänä. Hienoa hommaa sano. Kalliiksi tulee pidemmän päälle jos (kun) tuosta alkaa tosissaan nauttimaan, mutta harrastukset harvoin ovat ilmaisia.

biggrin.gif
Itse kävin ekaa kertaa tänä kesänä radalla paikkana toimi ahvenisto ja orgin järjestämässä koulutusryhmässä. En voi muuta kuin suositella jos vähänkää mielii radalle ajamaan. Vauhdit oli hyvin maltilliset ja vaikka porukan taso oli todella laidasta laitaan, niin ei kyllä kertaan pelottanu että törmäisi johonkin toiseen pyörään, jos takaa joku mieli ohi niin kyllä ne sieltä osasivat ohi tulla ketään vaarantamatta
smile_org.gif

Mites sitten, jos menee tuollaiseen koulutusryhmään, jossa ajetaan jonossa ja hiljaa, niin eikös siitä mene vähän se radalla ajamisen hauskuus samalla? (Jos kuuluu luokkaan "tyhmät kysymykset" niin pahoittelen jo valmiiksi...)

Mites sitten, jos menee tuollaiseen koulutusryhmään, jossa ajetaan jonossa ja hiljaa, niin eikös siitä mene vähän se radalla ajamisen hauskuus samalla? (Jos kuuluu luokkaan "tyhmät kysymykset" niin pahoittelen jo valmiiksi...)
Ryhmän nimi on koulutusryhmä, koska sen tarkoituksena on kouluttaa. Olin itse reilu viikko sitten ahvenistolla ajelemassa koulutusryhmässä, ja kyllähän tuo takarengas aikalaille reunoja myöten kulu. Alkupäivästä ajeltiin kouluttajan perässä ihan hissukseen, ja ihmeteltiin ajolinjoja ja radan profiilia. Tämän jälkeen aina settien välissä kouluttajat kertoilivat katseen käytöstä, ajoasennosta, ohjaustekniikasta ym. ajamiseen liittyvästä. Loppupäivästä ajelu olikin jo aikalailla vapaata.

Kierrosennätysten hakemiseen koulutusryhmä on väärä paikka, mutta jos olet ensimmäistä kertaa radalla tulossa niin tuo on ehkä se helpoin, turvallisin ja opettavaisin tapa.

Itse keskityin lähinnä mutkien ajamiseen ja jätin suorilla meuhkaamisen vähemmälle kun olin ensimmäistä kertaa radalla. Pirun hauskaa oli, ja ratakärpänen pääsi puremaan aika pahasti. Pitää vielä ensi kuussa yrittää vähintään kerran päästä käymään.

Hitaassa ryhmässäkin pääsee ensikertalainen varmasti lähes poikkeuksetta ajamaan kovempaa mutkia kuin kadulla on ikinä ajanut.

Itse huomasin ensimmäisen rata-ajokertani jälkeen, että enään mutkateillä ei viitsinyt ajaa niin lujaa kuin ennen. Siellä ei yksinkertaisesti pysty ajaan turvallisesti niin lujasti, että se olisi vauhdin takia hienoa. Nyt maantieajeluni onkin rauhallisempaa kuin ennen ja maantiellä nautitaan sitten kruisailusta, matkaseurasta ja maisemista. Jätetään ne mutkien lujaa ajamiset radalle.

No eipä siellä tartte siinä jonossa ajella, kuin parin ensimmäisen kierroksen ajan liehuvien keltaisten lippujen ajan.
smile_org.gif

Sitten saakin ajella ihan omaa ajoaan, jollei tietenkin jotain satu ja rupea liput taas liehumaan.

Elikkäs ei siellä koulutuksessa mikään pakko ole olla, jollei halua oppia. Senverta nyt tietenkin, että tietää miten toimitaan, minkäkin lipun liehuessa, miten ohitukset suoritetaan ja miten varikolle/varikolta tullaan/mennään..

Back