• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

R1100S tyhjäkäynti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MarkoNy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi!

En ole vielä ropannut itse mopedia, mitä nyt niitä vaijereita kokeilin etteivät kanna.
Kaasuläpät lepäävät ihan tukevasti stoppareihin, tänään viimeksi niitä kokeilin.
Mitäs Pekka Vee sanoo aiheeseen jos tätä lukee??

Katselen vielä kaiken mitä itse voin ja sitten pajalle jos ei tokene.

Moi!

Mitäs Pekka Vee sanoo aiheeseen jos tätä lukee??
Heippa

No ei minullakaan paljon lääkkeitä ole.
Eka homma on se, että otat ne tyhjäkäyntiruuvit irti. Ne on ne isot messinkiset siellä läppärungoissa.
Ne on yleensä aika mustia Bemarihuoltojenkin jäljiltä.
Ensin katsot missä ne on, eli perusasetukset kiertämällä ruuvit pohjaan.

Sitten putsaat ne kunnolla. Bräkleen on hyvä aine siihen hommaan.

Sitten ruuvit samaan asetukseen kuin ne oli, jos sulla ei ole synkkamittaria.

Se on perusjuttu.
Seuraavaksi voit tarkistaa TPS säädön eli kaasuläpän asentotunnistin. Tuolla on ohjeet.
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf
Sillä on suuri vaikutus koneen käyntiin.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Olikos sulla Pekka keinoa kotikonstein analysoida nuo anturiviat? Nehän Moditec kuitenkin kertoo.
Tuolta löytyy ohjeita siihen hommaan

http://www.ibmwr.org/ktech.shtml ja
http://www.largiader.com/abs/absfault.html

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Tuossa pieni ote jälkimmäisestä linkistä.
Ekassa linkissä on anturien mittausohjeitakin.

Fault Codes
ABS1 and ABS2 fault codes
Info on diagnosing ABS1 and ABS2 faults is described by Brian Curry in great detail on the IBMWR K-tech pages. In a nutshell, by putting a readout light between the ABS pin and ground you can get a blink code when the bike is on. All codes except 5 seem to be persistent (needing reset by this procedure). There is also a BMW document, part 01 71 9 798 811 (5/90), that you may be able to locate which is for troubleshooting ABS.
• 1. front pressure modulator
• 2. rear pressure modulator
• 3. front wheel speed sensor
• 4. rear wheel speed sensor
• 5. battery voltage too low
• 6. ABS relay
• 7. ABS control unit
• 8. sensor gap front or rear, or other outsude influence
• 9. <unknown, but seems to exist>
• 16. reportedly "Failed plunger

Antureilla meinasin tuota Hall-anturia, imuilman lämpöä mittaavaa ja moottorin lämpöä mittaavaa. Saiteilla olen ollut näkevinäni noita "vilkkukoodeja" erilaisille vioille, mutta en kuollaksenikaan muista mitkä kaikki mahdolliset viat oli dokumentoitu.

Oma laiskuus ja puuhavietin puute on aiheuttanut sen, että en ole tuota vikakoodien lukua omin voimin ole ikinä kokeillut vaikka ohjeita tuohon löytyy.

Morjens taas!

Teinpä temput ja säätelin mopon kuumaksi ajeltuani tyhjäkäynnin alemmaksi, ruuvaten molemmista ruuveista yhtä paljon ja lähtökohta merkiten helpon paluun mahdollistamiseksi.

Vaikutus oli mainio ja kierrokset asettuivat oikealle alueelle. Säädin myöskin "ryyppy" vivun aikani kuluksi siinä ilmenneen ylimääräisen pelivaran vuoksi ja nyt sekin toimii niinkun pitää.

Kerron seuraavan kylmäkäynnistyksen jälkeen miten meni ja vieläkö olen tyytyväinen säätötoimenpiteisiin.
biggrin.gif

Ai niin kiitos taas tietäjille. Kyselen lisää kun aihetta löytyy.
Marko
smile_org.gif

Morjens!

Juu päivä uusi ja laitteisto toimii niinkuin pitää, ainakin toistaiseksi. Sain kiertää ilmaruuveja melkein kierroksen kiinnipäin ennenkuin kierrokset asetuivat kohdilleen.

Mietin mielessäni syytä moiseen ja  päättelin näin.

"Ryyppy" hanikan säätö oli pielessä siten, ettei sen pykälään vetäminen nostanut kierroksia ollenkaan. Vasta kun veti vipstaakin ihan ylös alkoi tapahtua.
Jostain oli vaijerin kuoreen tullut useita millejä välystä vaikka ohjeissa neuvotaan säätämään välyksettömäksi.

Näinollen ajattelin jonkun säätäneen tyhjäkäyntiä isommaksi käynnistyksen helpottamiseksi kylmänä sen sijaan, että olisi säätänyt ryypyn toimimaan oikein kun ei se vipu pysy ihan yhäällä pitämättä.

Jaa tiedä sitten häntä mikä on totuus mut nyt toimii ja mieli on iloinen.
smile_org.gif

Tuo vastaa kyllä just mun oiretta ja parannusta, mulla oli maantien ässässä sama pulma - ja ratkaisu. Erään huollon säätäjä oli säätänyt varmaan tyhjäkäyntisynkan liian kylmällä koneella tai jotain. Sain kiertää ruuveja kiinnipäin että asettui, ja sitten kävikin sopivaa tyhjäkäyntiä lämpimänäkin.

Back