Oraniyanin renkaan vanteelta irroittamistyökalu näytti kyllä näppärältä peliltä mitä uraalla katselin. Koko ja painokin sitä luokkaa, ettei sellaisen mukana kuljettaminen olisi aivan mahdoton ajatus joissain olosuhteissa.
Tienpäällä ollessani olen toistaiseksi aina onnistunut saamaan renkaan pois vanteelta, jos en polkien niin mopon sivujalkaa hyväksikäyttäen. Kotioloissa olen jotain napakampia joskus auton ja lankun avulla vääntänyt vanteelta pois. Keskellä hiekaerämaata lankkuja ja autoja ei aina ole lähettyvillä.
Reissussa mulla on ollut pumppuna aina joku pieni peruspumppu. Mongolian reissussa muovinen kolmisen euroa lidlissä vaiko tarjoustalossa maksanut, jolla tuli poksautettua vanteille useampikin rengas.
Yleensä siinä vaiheessa kun rengasrikko tulee ei ole enään minnekään kiire ja pienemmälläkin pumpulla pärjää. Nyttemmin olen satsannut laatuun ja sijoitin lähes 10 euroa bilteman alumiinirunkoiseen pumppuun, jolla pumppaaminen sujuu entistäkin ripeämmin. Pituutta sillä on noin 15-20cm, eikä painoakaan kovin paljoa.
Oli mulla joskus joku pikkukompurakin tallikäytössä, joka ei pahasta surinasta huolimatta pumpannut ilmaa kovinkaan ripeästi. Kerran kun ei rengas meinannut poksahtaa vanteelle annoin pumpun käydä loppuun. Luokkaa 20min se jaksoi surista, painetta ehkä 3-4bar ja aikansa haistua se lopulta hajosi. Taatusti niitä pikkukompuroita on parempiakin, mutta jostain syystä luotan kuitenkin enemmän ihan normaaliin pumppuun.
Tubelessin ollessa kyseessä ei tarvitse pelätä renkaan vanteella pyörähtämistä, joten liukastetta voi laittaa reilusti, jolloin sitä painettakaan ei yleensä tarvi kovin paljoa renkaan vanteelle poksauttamiseksi. Reissussa saippua kelpaa siihen hommaan mainiosti.
Toisaalta sieltä autiomaasta pääsee nilkuttamaan pois vaikka rengas ei olisikaan poksahtanut vanteelle koko matkaltaan tai ainakin matkaa voi jatkaa siihen asti kunnes löytää autoilijan tai jonkun asumuksen josta löytyy parempi pumppu. Toisinaan se rengas sitten poksahtaa vanteelle ajaessa. Pidemmän päälle ei liene kovin terveellistä ajella kovapohjaisilla tiellä pompottavalla renkaalla, mutta tilapäisesti tehtynä se ei ole vaarallista.
EDIT: Euroossa reissaamisesta vielä sen verran, että pari vuotta sitten jouduin ostamaan uuden eturenkaan Nizzasta. Rengas halpa, työt reilu 30e. Köyhällehän sekin on iso raha, joten kyselin josko saisin paineilmaa renkaan myyneen bemuliikkeen korjaamosta ja kun luvan sain niin vaihdoin renkaan liikkeen pihassa.
Oltiin silloin rannalle mennossa niin laukusta sattui löytymään aurinkorasvaa, joka toimi liukasteena. Saivatpahan huollon kaverit taas yhden 'hullut turistit' tarinan kerrottavakseen kun naiseni piti GS:ää pystyssä kun mä kallistelin keskituella seisonutta mopoa, jotta sain renkaan poksautettua vanteelta sivujalan avulla