• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

R1100GS: Takasen vaihto käsin, onnistuu!

Meni siinä 3h, mutta sain kuin sainkin käsin vaihdettua Karoon taakse.

HMPK:lle piti mennä, mutta myöhästyin. Etusen ehkä laitankin koneella
smile_org.gif
Ja vois ton takasenkin tasapainottaa.

Kauhee ulina siitä lähtee.. mielenkiintoinen ajaa.

Mutta siis.. tuli vain itselle todistettua, että saa sen takarenkaan parilla rengasraudallakin "aavikko-olosuhteissa" vaihdettua. Uus pumppu pitää vaan hankkia, vanha sano sopimuksen irti.

Ideoita hyvästä kompurasta? Pieni ja tehokas ja luotettava, kiitos.

Hyvä T-kahvallinen pumppu ja pikku kuormaliina räikkineen ajaa liene saman asian kuin pikku kompura.

Ideoita hyvästä kompurasta? Pieni ja tehokas ja luotettava, kiitos.
Thomas 115 tai 120

Noita myytiin E-bayssa vielä pari vuotta sitten huimalla 20 taalan hinnalla kasapäin, mutta nyt ei enää näkynyt yhtään.
sad_orig.gif

Noita käytetään työkoneiden ja kuormureiden penkkien ilmatyynyjen säätelyissä ja vissiin kaikki puretut kompurat on myyty loppuun...

Tossa tein itse aikoinaan kiinteän asennuksen ja viidessä minuutissa tuommoinen nyrkinkokoinen murikka puskee LoTjan takarankaan normipaineisiin.

http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo/AIRCOMPRESSORINSTALLATION#

Voipi olla, että Gessuun on paha tehdä kiinteää asennusta, mutta pienenä tuo kyllä kulkisi mukana jossan laukun pohjallakin.

t. pozo

062802moto_prv.gif

Tossa tein itse aikoinaan kiinteän asennuksen ja viidessä minuutissa tuommoinen nyrkinkokoinen murikka puskee LoTjan takarenkaan normipaineisiin.

t. pozo

062802moto_prv.gif
HUH, HUH
wink.gif
wink.gif
wink.gif

Eikö noissa LT pyörissä ole painoa jo ihan tarpeeksi alunperin.
Pitää vaan lisätä kaikki himmelit ja kompurat kiinteästi.

No siellä LT Meetingissä nähdään mitä joulukuusia ne on
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Nähdään siellä.

Montako kertaa olet ko. kompuraa käyttänyt reissussa?

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Tossa tein itse aikoinaan kiinteän asennuksen ja viidessä minuutissa tuommoinen nyrkinkokoinen murikka puskee LoTjan takarenkaan normipaineisiin.

t. pozo

062802moto_prv.gif
HUH, HUH  
wink.gif
wink.gif
wink.gif

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Nähdään siellä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Pienen ihmisen ilo puuhata!
biggrin.gif

Tommi, voisin vilkaista laitetta vaikka viikonloppuna, jos olet tulossa Maastoajokurssille Niinisaloon?

Kovasti kehuvat ameriikan ihmettä, mutta aika hintavahan se on.

Periaatteessa kompakti T-pumppu olisi hyvä, vaikka en saanutkaan Karoota napsahtamaan loveensa sillä. Meni pumppu rikki ennen kuin tuli tarpeeksi painetta (hajos jo ennen 4baria).

Turpo: vaikuttaa ihan pätevältä, mutta on reilusti painavampi kuin tuo CyclePump.

Tommi, voisin vilkaista laitetta vaikka viikonloppuna, jos olet tulossa Maastoajokurssille Niinisaloon?

Kovasti kehuvat ameriikan ihmettä, mutta aika hintavahan se on.
Siellä nähdään. Mulla on kompura mukana.

Hinta....sata taalaa tollaisesta...onhan se kalliimpi kuin joku Tarjoustalon muovinen kompura, mutta vähän enemmän siihen voi sitten reissussa luottaa. Touratech ja Wunderlich pyytää jostain yksinkertaisista valetuista muoviosista sellaisia hintoja, että toi kompura niiden rinnalla vaikuttaa suorastaan halvalta.

Niin, unohtui mainita: gessun takasen täyttö tyhjästä siihen, että tubeless-rengas oli kummaltakin puolelta poksahtanut paikalleen vei neljä ja puoli minuuttia. Eturengas taisi olla reilun minuutin nopeampi.

Tuota noin.. Eiko kompuralle ole hieman edullisempi, kevyempi, monipuolisempi ja parempikin vaihtoehto. Siis toki jonkinmoinen (isompi) kompura tallissa on asiaa, mutta miksi moista mukana pitää kuljettaa..?

Eihän tuollaisella pikkukompuralla ole käytännössä mitään muuta virkaa kuin sen puhjenneen renkaan täyttö. Ja kuinka usein rengasta sitten täytyy reissussa paikata ja täyttää..? Viimeiseen >100.000 kilometriin ei ainakaan mulla ole ollut tarvetta. Erehdyinpäs sanomaan, nyt puhkeaa kumi sitten takuuvarmasti

KLIKS

No eipä tuo isomman kuvan linkitys ota onnistuakseen, mutta siis esim. STORMILTA LÖYTYY

HUH, HUH  
wink.gif
wink.gif
wink.gif

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Nähdään siellä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
No eihän tuo kolme-neljä sataa gramma kompuraa ja vähän muoviletkua enää reilussa 400 kilossa paljoa tunnu.
tounge.gif

Onpahan aina mukana, joten jää laukkuihin pakattavalle muulle roinalle lisää tilaa. Sitä paitsi ne hiilidioksidipatruunat työkalupussisa painaa nekin puhumattakaan jostain käsipumppuvirityksestä...
omg.gif

Hyvää tuuria on ollut koska tien päällä olen itse tarvinnut ilmaa vain pari kertaa SmarTiren alettua jostain syystä herjata alentuneesta rengaspaineesta. Samoin on paria kaveria jeesattu jonkin pysähdyksen tms yhteydessä, mutta mistään katastrofiavusta ei suinkaan ole ollut kysymys. Huoltsikalle olisi kaikissa tapauksissa päästy myös omin avuin.

Sen sijaan katastrofi on ollut lähellä pariiinkin kertaan kun tyttären rantalentispalloon on pitänyt saada ilmaa ja äkkiä kun virallinen pallopumppu on taas kymmenettä kertaa kadoksissa.
biggrin.gif
Onneksi on LoTjan kiinteä kompura ollut tallessa ja saatavilla...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Tuota noin.. Eiko kompuralle ole hieman edullisempi, kevyempi, monipuolisempi ja parempikin vaihtoehto. Siis toki jonkinmoinen (isompi) kompura tallissa on asiaa, mutta miksi moista mukana pitää kuljettaa..?

Eihän tuollaisella pikkukompuralla ole käytännössä mitään muuta virkaa kuin sen puhjenneen renkaan täyttö. Ja kuinka usein rengasta sitten täytyy reissussa paikata ja täyttää..? Viimeiseen >100.000 kilometriin ei ainakaan mulla ole ollut tarvetta. Erehdyinpäs sanomaan, nyt puhkeaa kumi sitten takuuvarmasti
Se kompuran tarve riippuu vähän siitä, missäpäin sattuu reissaamaan. Mä kävin viime vuonna Länsi-Saharassa kääntymässä, Niklas puolestaan Iranissa. Joillekin matkan kohokohtia on ne taipaleet, joilla tie on huonokuntoinen ja vaativa, tai kenties ei ole tietä ollenkaan  
omg.gif
 Jos rengas menee sopivassa paikassa rikki, voi matkan jatkuminen olla kiinni siitä, että on kaikki tarvittavat välineet mukana. Cyclepumpin kompura jaksaa nostaa tubeless-renkaan vanteelle, jos vaikka pitää asentaa uusi rengas rikkoutuneen tilalle - käsipumpulla se tuskin onnistuu ja kumin täyttäminenkin on vähän hikisempi urakka, varsinkin jos on lämmintä 35 varjossa, ja lähin varjo sadan kilsan päässä. Mulla meni Afrikan puolella kumi kahdesti puhki 5000 km aikana.

Ja tulkoon nyt mainituksi, että reissussa oli myös laadukas Cannondalen fillaripumppu, jolla hoidin pienemmät ilmanpaineen lisäykset. Ja paljon kaikenlaista muuta, joka liittyy renkaan korjaamiseen, rengasraudat, rengasrasvaa, uusi tubeless-venttiilin runko, venttiilin "sieluja", työkalu tubeless-renkaan irrottamiseksi vanteelta, tubeless-paikkoja jne. Eihän noita tarvitse, jos menee Keski-Eurooppaan ajelemaan, kun rengasrikko on melko epätodennäköinen ja apua järjestyy kohtuu helposti, mutta koto-Suomessakin jo Lapista löytyy sellaisia taipaleita, että matkaan tulee useamman päivän tauko, jos jotain pientä tarpeellista sattuu puuttumaan.

Oraniyanin renkaan vanteelta irroittamistyökalu näytti kyllä näppärältä peliltä mitä uraalla katselin. Koko ja painokin sitä luokkaa, ettei sellaisen mukana kuljettaminen olisi aivan mahdoton ajatus joissain olosuhteissa.

Tienpäällä ollessani olen toistaiseksi aina onnistunut saamaan renkaan pois vanteelta, jos en polkien niin mopon sivujalkaa hyväksikäyttäen. Kotioloissa olen jotain napakampia joskus auton ja lankun avulla vääntänyt vanteelta pois. Keskellä hiekaerämaata lankkuja ja autoja ei aina ole lähettyvillä.  
omg.gif

Reissussa mulla on ollut pumppuna aina joku pieni peruspumppu. Mongolian reissussa muovinen kolmisen euroa lidlissä vaiko tarjoustalossa maksanut, jolla tuli poksautettua vanteille useampikin rengas.

Yleensä siinä vaiheessa kun rengasrikko tulee ei ole enään minnekään kiire ja pienemmälläkin pumpulla pärjää. Nyttemmin olen satsannut laatuun ja sijoitin lähes 10 euroa bilteman alumiinirunkoiseen pumppuun, jolla pumppaaminen sujuu entistäkin ripeämmin. Pituutta sillä on noin 15-20cm, eikä painoakaan kovin paljoa.

Oli mulla joskus joku pikkukompurakin tallikäytössä, joka ei pahasta surinasta huolimatta pumpannut ilmaa kovinkaan ripeästi. Kerran kun ei rengas meinannut poksahtaa vanteelle annoin pumpun käydä loppuun. Luokkaa 20min se jaksoi surista, painetta ehkä 3-4bar ja aikansa haistua se lopulta hajosi. Taatusti niitä pikkukompuroita on parempiakin, mutta jostain syystä luotan kuitenkin enemmän ihan normaaliin pumppuun.

Tubelessin ollessa kyseessä ei tarvitse pelätä renkaan vanteella pyörähtämistä, joten liukastetta voi laittaa reilusti, jolloin sitä painettakaan ei yleensä tarvi kovin paljoa renkaan vanteelle poksauttamiseksi. Reissussa saippua kelpaa siihen hommaan mainiosti.

Toisaalta sieltä autiomaasta pääsee nilkuttamaan pois vaikka rengas ei olisikaan poksahtanut vanteelle koko matkaltaan tai ainakin matkaa voi jatkaa siihen asti kunnes löytää autoilijan tai jonkun asumuksen josta löytyy parempi pumppu. Toisinaan se rengas sitten poksahtaa vanteelle ajaessa. Pidemmän päälle ei liene kovin terveellistä ajella kovapohjaisilla tiellä pompottavalla renkaalla, mutta tilapäisesti tehtynä se ei ole vaarallista.

EDIT: Euroossa reissaamisesta vielä sen verran, että pari vuotta sitten jouduin ostamaan uuden eturenkaan Nizzasta. Rengas halpa, työt reilu 30e. Köyhällehän sekin on iso raha, joten kyselin josko saisin paineilmaa renkaan myyneen bemuliikkeen korjaamosta ja kun luvan sain niin vaihdoin renkaan liikkeen pihassa.

Oltiin silloin rannalle mennossa niin laukusta sattui löytymään aurinkorasvaa, joka toimi liukasteena. Saivatpahan huollon kaverit taas yhden 'hullut turistit' tarinan kerrottavakseen kun naiseni piti GS:ää pystyssä kun mä kallistelin keskituella seisonutta mopoa, jotta sain renkaan poksautettua vanteelta sivujalan avulla
tounge.gif

Oraniyanin renkaan vanteelta irroittamistyökalu näytti kyllä näppärältä peliltä mitä uraalla katselin. Koko ja painokin sitä luokkaa, ettei sellaisen mukana kuljettaminen olisi aivan mahdoton ajatus joissain olosuhteissa.

Tienpäällä ollessani olen toistaiseksi aina onnistunut saamaan renkaan pois vanteelta, jos en polkien niin mopon sivujalkaa hyväksikäyttäen. Kotioloissa olen jotain napakampia joskus auton ja lankun avulla vääntänyt vanteelta pois. Keskellä hiekaerämaata lankkuja ja autoja ei aina ole lähettyvillä.  
omg.gif

........

Oltiin silloin rannalle mennossa niin laukusta sattui löytymään aurinkorasvaa, joka toimi liukasteena. Saivatpahan huollon kaverit taas yhden 'hullut turistit' tarinan kerrottavakseen kun naiseni piti GS:ää pystyssä kun mä kallistelin keskituella seisonutta mopoa, jotta sain renkaan poksautettua vanteelta sivujalan avulla
tounge.gif
Näppärä oli työkalu, mutta hiukan turhan ohutta latukkaa. Ensin latukkaraudasta tehdyt tallat vääntyi, sen jälkeen meni kierteet kiristysruuvitangosta. Pitää tehdä seuraava versio vankemmasta materiaalista....muutenkin on ollut mielessä parannella vehkeen muotoilua ja mitoitusta. Onneksi se toimi just oikein silloin kun sitä kipeimmin tarvin. - Mutta autoon ja lankkuun jouduttiin siis turvautumaan Uraallakin.

Ennen tuon työkalun valmistamista kokeilin kerhon tallilla renkaan irrottamista sivutuen avulla. Kun se ei onnistunut "laboratorio-oloissa" lukuisista yrityksistä huolimatta, tuumasin, että mahikset tien päällä ja kenties pehmeällä alustalla ovat vielä huonommat. Vielä se, että kokeilin tuota Gessun takapyörällä, jossa ei ole edes jarrulevyä. Etupyörässä on jarrulevy kummallakin puolella, ja sen saaminen maata vasten tukevasti niin, ettei jarrulevy kolhiinnu voi olla aika hankalaa.

Tubeless-rengas tuntuu olevan jonkin verran hankalampi tapaus niin irrottamisen kuin paikalleen laittamisen suhteen verrattuna sisärenkaalliseen. Toinen ongelma, johon törmäsin ekaa kertaa Urallaa, oli se, että rengas ei istunut paikoilleen riittävän hyvin, jotta ilma pysyisi sisällä. Pikkukompuran teho ei riittänyt täyttämään rengasta ja piti lainata isompaa. Vähän kadutti, että olin jättänyt räikkäliinan kotiin, mutta nytpä tiedän tuonkin. Pitäisi taas tehdä laboratorio-testejä, että on sitten tosipaikan tullen valmiimpi.

Aurinkorasvakikka on hienoa luovaa ajattelua, ja sai hymyn huulille.

Vaihdoin huvikseen viime kesänä gessuun renkaat käsin vanteille. Liikkeessä kävin tasapainottamassa rengasraudoilla kolhimisen jälkeen, mutta tästä lähtien en tee itse (ilman oikeaa rengaskonetta) ellei ole ihan pakko. Miksikö?

Takarenkaan tubeless kumi oli ihan saatanan hankala saada irti vanteesta. Netistä katselin miten hienosti se poksahtaa irti kun vähän jollain puristaa, mutta itse jouduin laittamaan renkaan lopulta ruuvipenkkiin. Olis luullut, että kumi irtoaisi kun renkaan puristaa niin kasaan, kuin se ruuvipenkillä menee, mutta ei. Leuat olivat renkaan juuressa kiristettynä yhteen, mutta renkaan sisäreuna pysyi vaan kiinni. Taas netin käteviä ohjeita muistellessa ja renkaan käsittämätöntä tarrautumista ihmetellessä ryhdyin vääntelemään rengasta sivusuunnassa, niin paljon kuin käsistä irtosi. Valehtelematta vasta viiden minuutin rauhaamisen jälkeen toinen reuna poksahti irti vanteesta. Suurempi souvi oli sitten renkaan toisen puolen kanssa, joka ei tahtonut lähteä irti sitten niin millään. Epäuskoisen näköistä, kun rengasta voi vääntää lähes 90 astetta molempiin suuntiin, niin vanne vaan pysyy kiinni renkaassa. Voi tietysti olla mahdollista, että rengas ja vanne uutuuttaan oli sillä tavalla jymähtänyt (ilman liukastetta laitettu?), mutta aika fakiiri saa olla, jos jollain parilla lankun pätkällä tai sivujalalla painamalla (!) Gobin autiomaassa beduiinin kamelivaloissa olisi saanut sen irti vanteesta. Siihen olis päättynyt meikäläisen maailman valloitus.

Eturengas lähti paljon helpommin irti.

p.s. sellanen käsillä kierrettävä puristin jos löytyisi, joka puristaa toiselta puolen vanteesta (rikkomatta sitä) ja toiselta puolen renkaasta, niin voisin ostaa itselle (ja käy molempien renkaiden profiileihin). Tartte kakkosnelonen ja auto perässä ajella.

Tubeless-rengas on vanteella vanteen reunan ja vanteessa olevan pienen kynnyksen välissä. Se kynnys tekee irrottamisesta niin tuskallisen hankalan operaation. Renkaan asennusvaiheessa kuuluvat kaksi poksahdusta, kun renkaaseen laitetaan ilmaa, tulevat siinä vaiheessa, kun renkaan sisäkehät ovat kokonaisuudessaan tuon kynnyksen yli.

Kurapyöräfoorumilla on ohje mun käyttämän renkaanirrotustyökalun tekemiseen. Mutta kuten todettu, se pitää tehdä vahvemmista materiaaleista kuin olin käyttänyt.

Designia aion parantaa juurikin sillä, että uudessa vehkeessä toinen puoli tulee vannetta vasten ja vain toinen puoli rengasta vasten. Tuo alkuperäinen Tyrepliersin design vaikuttaa hyvältä, mutta yhden ainoan kerran on lähtenyt molemmat puolet samalla kertaa irti - muuten oon aina joutunut laittamaan toisen tallan vannetta vasten (jotain kalikkaa yms. väliin tietysti). Samalla pitää miettiä mitoitukset niin, ettei puristusruuvia joudu kiertämään maailmanloppuun asti kiinni ja auki joka kerta. Vankempi ruuvi isommalla nousulla voisi olla hyvä. Kun tietäis, mistä kyselis. Kuitenkin ruuvin pitäsi mahtua ton huonekaluputken sisään, ja vielä putken päähän pitäisi saada hitsattua mutteri, jonka läpi ruuvi kulkee.

Eipä noita renkaita käsin ole ilo vaihtaa, jos sitä jatkuvasti tekee. Useamman kerran kesässä tulee vaihdeltua Tourancea ja nappularengasta. Kerhon tallilla teen rengastyöt normaalisti, nää apuvälineet on reissuja varten.

Toimiva työkalu renkaan irrottamiseen tien päällä on myös Bestrest Productsin BeadBrakr. Hinta vaan oli mulle sellainen, että jäi ostamatta. Olkoon ajatus kuinka hyvä tahansa, muutamasta reiällisestä rengasraudasta ja parista palikasta en 140 taalaa maksa.

Jos reissuun lähtee tubelesseillä niin ehdottomasti mukaan myös sisärenkaat. Sisärenkaan kanssa pystyy toisinaan jatkamaan matkaa vaikka rengas hajoaisi niin, ettei tubelessissa ilma pysyisi. Mikäli matkassa ei ole co2 kapseleita niin renkaan saa helposti vanteille normaalilla käsipumpulla jos on käytössä sisäkumit.

Tubelesseisakin on eroja rungon jäykkyyden suhteen. Karoo on muistaakseni aika löysä ja siten helpompi vaihdettava kuin tourance tai katupyörien renkaat. Toki renkaissa, liukasteessa, lämpöriloissa ja ties missä on aina eroja ja toisinaan rengas lähtee vanteelta ja poksahtaa vanteelle helposti. Toisinaan joutuu sitten painiskelemaan hieman enemmän.

Sitä oraniyan ruuvijuttua voisi kehitellä kyllä. Suurempinousuista kierretankoa saa vaikkapa sopivasta puristimesta. Itse asiassa puristimessahan olisi valmiina tuo liukuputkiosuuskin kompaktina ja kestävänä sovelluksena. Pelkästään puristimen päitä sopiviksi modaamalla sellaisesta saattaisi saada rakennettua sopivan laitteen. Toiselle puolelle voisi askarrella jonkun hahlon johon saisi rengasraudan kiinne joka tukeutuisi vanteen kehään ja toinen rauta vaikkapa renkaan napaan. Toiseenpäähän täytyisi sitten vain viritellä sellainen rengasta vanteeltä työntävä latta joka samaa aikaa kestää ja pysyy paikallaan.

Back