• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyydän anteeksi: ensipyöräsuositusta kahdelle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cuie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli muuten mieleen, että tässä ollaan unohdettu mainita yksi yleinen pyörä, joka osuu spekseihisi. Se on tietty Kawasaki ZZR... Itsellä ei oo kokemusta kyseisestä pyörästä, mutta käsittääkseni kelpo peli.

Just heitin vanhalla RC36:lla pikku lenkin illan kuluksi... 232km Ei muuten tunnu missään
sport05.gif

Tällä hetkellä olisi tarkoitus katsastaa ainakin 1200/1250 Bandit ja VFR, samoin GSX-F, jos sattuu samasta liikkeestä löytymään tai muualta läheltä. Budjettia täytyy näillä näkymin hieman nostaa.

Ison Banditin ja VFR:n erot vielä mietityttävät, tosin koeajo nekin varmasti ratkaisee. Johtuuko se luotettavammasta/paremmasta tekniikasta vai miksi VFR on niin paljon kalliimpi verrattuna sitä isompaan Bandittiin? toki tehoja siinä näyttäisi olevan enemmän, mutta ainakin paperilla Banditissa on enemmän vääntöä alhaisemmilla kierroksilla joten se voisi sopia paremmin kahden henkilön matka-ajoon.

Kawan ZZR on osunut myös silmään, mutta en ole löytänyt oikein tietoa sen matka-ajo -ominaisuuksista ja luotettavuudesta.

Kaikissa noissa on tehoa aivan riittävästi kahden henkilön ja laukkujen kuskaamiseen, siitä ei tarvitse kantaa huolta.
Matka-ajossa lienevät yhtä hyviä, Suizassa ehkä paremmin alavääntöä ja pystympi ajoasento (ei paha Vifferissäkään) mutta jos joskus tekee mieli ajaa mutkia (Takaan että näin tulee käymään...) niin VFR lienee siinä aika paljon parempi.
MUTU tietoa; en ole nähnyt näitä verrattuna radalla.

Ei muuta kuin ajamaan lenkkiä molemmilla; toiset tykkää äiteestä ja toiset tyttärestä
sport05.gif

Ison Banditin ja VFR:n erot vielä mietityttävät, tosin koeajo nekin varmasti ratkaisee. Johtuuko se luotettavammasta/paremmasta tekniikasta vai miksi VFR on niin paljon kalliimpi verrattuna sitä isompaan Bandittiin?
Tuohon on kaksi syytä. Bandit on tehty halvaksi, siinä ei ole edes uutena ollut mitään hi-techiä, vaan kaikki osat ja ratkaisut on edellisen vuosikymmenen sporttimalleissa testattuja (ja kustannusmielessä kuoletettuja) ratkaisuja.

Toinen syy on se että VFR on aina ollut Suomessa ylihintainen uutenakin. Jostain kumman syystä Suomessa VFR maksaa 3500 euroa enemmän kuin Blackbird vaikka Saksassa Blackbird on 1200 euroa halvempi. Ehkä maahantuoja on tajunnut että VFR-uskovaiset eivät hyväksy korvikkeita
smile_org.gif

Itse pidän varsinkin uudehkon Banditin hinta-laatu suhdetta ihan ylivoimaisena verrattuna VFR:ään.

Pikku vinkki vaan, mua varmaa nyljetää elävänä täst mut, unohda ne kyykyt jos matkapyörää haet.

Kyykyllä ni kädet vaa väsyy, tai sit jos ajaat sitä vauhtia ettei väsy, ni sit tulee taas kalliix  
mad.gif

Täähän on tällanen maku-asia, itelläni ollu kyykky ja täl hetkell on XL600nen.. ei toi Hondakaa mikää matkatykki ole, mut ajoasento mukavampi.

Et tota ajoasentoa kannattaa siit kannaltki aatella, et jaxaakoha makaa tankin pääl mite pitkään  
cool.gif

Pikku vinkki vaan, mua varmaa nyljetää elävänä täst mut, unohda ne kyykyt jos matkapyörää haet.
Köhhh, kyykyt?? Onko vaikkapa mainostamani CBR1000F tai vaikkapa Bandit tai GSX-F kyykkyjä? Höpö höpö. Tankillisen (+ 300 km) ajaa tonnisella Cebarilla sen kummemmin kuskin tai matkustajan väsymättä helposti eikä ajoasennossa todellakaan maata tankin päällä.

PPK

PS. Jaa, olikohan tuo sittenkin trolli...

Luotettava ja helppohoitoinen matkapeli kahdelle; Honda Deauville.

Jos pyörällä on tarkoitus ajaa sekä yksin, että 2 päällä, suosittelen sisällyttämään budjettiin hydraulisella esijännityksen säädöllä varustetun takaiskunvaimentimen. Vai onkos noissa matkapeleissä jo semmoisia vakiona?

Muuttuu pyörän käytös nimittäin jonkun verran kun taakse lastataan 70-100kg kuormaa (matkustaja+tavarat).

Löysin sopivanoloiset VFR:n (vm2001, 33000km, 8800€) mutta siinä epäilyttää hieman huoltokirjan puuttuminen. Huoltokirja on kuulemma varastettu, kuullostaa minun korvaani vähän erikoiselta.

Pyörää on kuulemma käytetty merkkihuolloissa mutta enpä tiedä kuinka paljon siihen pystyy luottamaan. Eniten siinä ehkä mietityttää se kuinka helppoa mopoa on myydä eteenpäin ilman huoltokirjaa?

Toisena vaihtoehtonani on ostaa uusi 1250SA Bandit.

Pyörää on kuulemma käytetty merkkihuolloissa mutta enpä tiedä kuinka paljon siihen pystyy luottamaan. Eniten siinä ehkä mietityttää se kuinka helppoa mopoa on myydä eteenpäin ilman huoltokirjaa?
Soita sinne merkkihuoltoon ja kysy. Mulla puuttui yksi niistä väitetyistä huolloista...oli kuitenkin vain normi öljyhuolto joten en välittänyt kun pyörä muuten oli hyvä.

Huoltokirjan puute ei oo niin paha jos et ole itse hetikohta vaihtamassa uuteen, alat vaan ite pitää kirjaa ja siinähän se syntyy. Ei se kokonaista kirjaa vastaa mutta aika paljon hälventää epäilyksiä.

ZZR on tosi kyykky jos et o pitkäkätinen, samoin gsx-f ja cbr.
Moni hämääntyy siitä että ne on matkasportteja, mutta
ei huomioida tangon etäisyyttä satulasta. Varsinaisissa
kyykyissä on lyhyemmät etäisyydet ja ne voi olla helpompia ajaa. Itellä on zzr-600 ja ärsyttää sen tangon etäisyys istuimesta.
Sinuna laittasin sen banditin. jos vielä kuskaat enemmän.

Toi oli muuten tosi kommentti liittyen GSX-F:ään. Itse olen vähän keskimittaa lyhyempi (174) ja mulla oli tuolla pyörällä ajaessani tukala olo kun tuntui, että penkki pakottaa pystyyn asentoon, mut sit ei enää kädet yllä sarviin
confused_orig.gif

Löysin sopivanoloiset VFR:n (vm2001, 33000km, 8800€) mutta siinä epäilyttää hieman huoltokirjan puuttuminen. Huoltokirja on kuulemma varastettu, kuullostaa minun korvaani vähän erikoiselta.
Mulla on samanlainen laite ja voin suositella. Tosin maksoin siitä jobbarille keväällä reilun 7k€ rekiströitynä ja verot maksettuna.

Moottoria ei helposti saa rikki ja sillä mennään huoletta yli sadan tonnin. Jos lainalla kerran menet niin pari hyvää pointtia vielä puolesta: Honda pitää paremmin arvonsa ja pienemmät vakuutusmaksut.

Minun huoltokirja kuulemma unohtui Saksaan hakureissulla häslingin vuoksi. Pyörä olikin säilytyksessä noin 80km päässä omistajasta ja pitkälle yöhön meni. Myyjä itse kyseli osoitetta johon lähettää tuo, vaan ei ole näkynyt...  
confused_orig.gif

Ei se z750 s mikään huono vaihtoehto ole. Tykkäsin itse kovasti, kulkee ihan mukavasti kaksinkin ja vaimokaan ei takajakkarasta suuremmin valitellut. Ajoasento oikein hyvä. Ei niin pysty kuin rosvossa mutta huomattavasti pystympi kuin gsxäffässä. Jammun fz6 myös hyvä. Leppoisa ajaa ja vajaat sata heppaa takaa ihan riittävän matkavauhdin + hienon näköinen .

Luotettava ja helppohoitoinen matkapeli kahdelle; Honda Deauville.
Siinä ei ole tehoa eikä vääntöä Hirveästi,
mutta ehkä juuri ja juuri tarpeeksi. Ei todellakaan huono,
eikä varsinkaan ensipyöräksi kahdelle!

Lisäksi kannattaa, mielestäni, katsoa:

1) Hondan wanha kunnon afrikkalainen: Africa Twin

2) Honda XL 1000 V Varadero, itse ajan tällaisella.
Tällaisessa on paremmat kyytiläisen oltavat kuin melkein missään.

3) Suzuki V-Stromit, 650 ja 1000?

4) Yamaha TDM 900! Tällainen saattaa löytyä edukkaasti?

Itsellä hyvät kokemukset parin vuoden takaa: Yamaha YZF1000 thunderace. Jos löydät 03-04 mallin, jota ei ole ihan puhki ajettu, niin voin suositella. Kestävä ja luotettava pyörä, myllyllä menee satku helposti.

Pienempi malli, thundercat, on myös erittäin hyvä, mutta 600:na kahdelle liian pieni pidemmille matkoille(?)

Malleiltaanhan noita vois verrata lähimmin Hondan cebareihin, mutta ovat hinnaltaan asteen edullisempia, mutta silti laadultaan tasaveroisia (ehkä parempiakin?) joka tapauksessa erittäin helppokäyttöisiä pyöriä molemmat.

Back