• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän vahaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja premier
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Helsinki
Nyt kun alkaa pikkuhiljaa olla kausi lopuillaan niin on jo aikaa alkaa miettimään tälläsiäkin asioita
biggrin.gif

Miten tota mopoa kannattaisi vahata? Mitkä aineet tai aineiden yhdistelmät ovat parhaita? Mitä eroa on niillä 10 eri vahatyypillä kaupassa? Mitä käytetään hinkkaamiseen? Mikrokuituliina, säämiskä, froteepyyhe? Eroaako uuden ja vanhan mopon vahausprosessi toisistaan?

Joku viisaampi vois vähän valistaa
smile_org.gif

Korrek

Tuossapa linkki korrekin sivuille, sieltä vaan lukemaan ohjeita ja suoraa löytyy jopa vahanvalintaopas
biggrin.gif

Edit: Näkyypä olevan ihan opas eriksee moottoripyörän pesuunkin

Autoglymin mustaa (Ultra deep shine) olen itse laittanut ja tulos on ollut erittäin hyvä
smile_org.gif

Käsittääkseni tämä toimii parhaiten mustassa pyörässä ja uudelle maalipinnalle.

Myös autoglymin punaisen ja kullanvärisen (Super resin polish ja Extra gloss protection) purkin yhdistelmä on hyvä mutta isotöisempi kun käsittelykertoja tulee 2 kertaa.

Levitykseen oon käyttäny sientä ja kun vaha on kuivunut ja muuttunut mataksi niin kiillottamaan. Tähän oon käyttänyt vanhoja t-paitoja.

Noilla mun kultaa aikoinaan jynssäsin - klik -

Kultaista ja punaista purnukkaa (Super resin polish ja Extra gloss protection). Enpäs muista kummin päin, enkä jaksa etsiä, mutta toinen oli enemmän puhdistava vaha, toinen paremmin suojaava minkä sitten antoi seistä yön yli ja aamulla vasta kiillotti. Ton tein suojaamaan heti kun mopon kaupasta ajoin pihaan, ja kurasempien mökkireissujen ja sen jälkeisten pesujen jälkeen.
inlove.gif

No joo, näytti se vähän aikaa tosi nätiltä.
tounge.gif

Noita löytyy Bike Worldistä, Allrightista, monelta bensikseltä ja autokaupoista, kattele jälleenmyyjiä. Ja kyllähän siellä voi vielä mielipidettä kysellä mikä parhaiten talviteloille menevälle triplelle sopii.
smile_org.gif

edit. linkin korjaus... olinpas hidas.
smile_org.gif

Nooh, nakupyörässä ei hirveesti oo pinta-alaa, joten ei haitanne, vaikka kaks käsittelyy joutuiski tekee
smile_org.gif
Mitäs noi autoglymin tökötit maksaa? Kerran kaupassa kattelin ja jäi mielikuva ihan sikakalliista tuotteista?

Ite olen käyttänyt Turtle Wax Plus Teflon vahaa. Nykyään taidetaan myydä Plus PTFE tai jotain vastaavaa nimikkeellä. Mielestäni pinnasta tulee hyvä, kunhan ei vaan levitä liian paksua kerrosta jolloin toi kiillotus on työlästä. Siitä hyvä vaha, että autoonkin voi levittää vahat puoleen autoon ja vasta sitten kiillottaa. Pitäisi olla ns. talvivaha. Vaikka purkin kyljessä lukee, että ei muovipinnoille, niin ite olen sekä auton että pyörän muoviosat sillä vahannut ilman ongelmia. Tosin EI kannata vetää maalaamattomalle muoville, tulee harmaaksi.........

Ei kai siinä vahauksessa sen kummempia vinkkejä ole, kuin että pesee pyörän todella puhtaaksi ja antaa kuivua pitkään, jotta varmasti on kuiva. Ja kiillotuksesta sen verran, että antaa kuivua vahan kunnolla(ei liikaa eikä vahaa auringonpaisteessa) ennen kuin alkaa kiillottaa, niin homma helpottuu huomattavasti.

Itikoiden poistamiseen olen käyttänyt Wurth Pineline hyönteisirroitetta, tälle aineelle
062802jumpie_prv.gif

Kultaista ja punaista purnukkaa (Super resin polish ja Extra gloss protection). Enpäs muista kummin päin, enkä jaksa etsiä, mutta toinen oli enemmän puhdistava vaha
Tuossa punaisella etiketillä varustetussa vahassa ei ole mitään puhdistavia ominaisuuksia,joten pinnan pitää olla ehdottoman puhdas ja mielellään liuottimella pesty pinta alla.Kullanvärinen sitten tuo siihen pintaan vielä super kiiltävän/kovan pinnan.Itse kun olen laittanut tuon kullanvärisen litkun mopoon,niin olen antanut olla pinnassa joskus jopa 3-4 tuntia,jos ollut aikaa.Antaa kyllä aika loistavan maalipinnan.

Itse olen vahannut mopon Korrekin TFX kestovahalla ja tullut mielestäni todella hyvä. Auto bildin testissä muuten voitti kaikenmaailman Autoglymit sun muut tökötit. Kyseistä vahaa löytää melkein joka paikasta CM, Prisma, Tarjoustalo ja jne... Hintakin on puolet Autoglymin litkuista.

Nooh, nakupyörässä ei hirveesti oo pinta-alaa, joten ei haitanne, vaikka kaks käsittelyy joutuiski tekee
smile_org.gif
Mitäs noi autoglymin tökötit maksaa? Kerran kaupassa kattelin ja jäi mielikuva ihan sikakalliista tuotteista?
Maksaahan ne, mutta moni halvempi vaha ei ole yhtä riittoisaa. Ohut kerros riittää, sopivan pieni levitysrätti käyttöön, niin ei tule läträttyä. Hienoa noissa on, että eivät jätä valkoisia tai harmaita rantuja vaikka vähän lipsahtaisi ohi jonnekin muovi- tai kumipinnalle. Nestemäinen vaha ei kuulemma sisällä puhdistavia aineita, mutta silti siihen kostutetulla rätillä voi pyyhkäistä pikipallerot ja sen sellaiset pois. Pakoputkistakin on lähtenyt kiinni palanut moska irti samalla konstilla.

smile_org.gif
Maksaahan ne, mutta moni halvempi vaha ei ole yhtä riittoisaa. Ohut kerros riittää, sopivan pieni levitysrätti käyttöön, niin ei tule läträttyä. Hienoa noissa on, että eivät jätä valkoisia tai harmaita rantuja vaikka vähän lipsahtaisi ohi jonnekin muovi- tai kumipinnalle. Nestemäinen vaha ei kuulemma sisällä puhdistavia aineita, mutta silti siihen kostutetulla rätillä voi pyyhkäistä pikipallerot ja sen sellaiset pois. Pakoputkistakin on lähtenyt kiinni palanut moska irti samalla konstilla.
Itse ainakin todennut ettei mitään pesu-/hoitoaineita kannata ostaa halvinta. Kunnon aineet kullekin pinnalle, niin käyttöikäkin pitenee ja pysyy siistinä.

Kultaista ja punaista purnukkaa (Super resin polish ja Extra gloss protection). Enpäs muista kummin päin, enkä jaksa etsiä, mutta toinen oli enemmän puhdistava vaha
Tuossa punaisella etiketillä varustetussa vahassa ei ole mitään puhdistavia ominaisuuksia,joten pinnan pitää olla ehdottoman puhdas ja mielellään liuottimella pesty pinta alla.Kullanvärinen sitten tuo siihen pintaan vielä super kiiltävän/kovan pinnan.Itse kun olen laittanut tuon kullanvärisen litkun mopoon,niin olen antanut olla pinnassa joskus jopa 3-4 tuntia,jos ollut aikaa.Antaa kyllä aika loistavan maalipinnan.

Ensin punaista ja sitten monta kerrosta kultaa niin tulee huippukiilto, ja kyllä siinä punaisessa on puhdistavia aineosia.. -> lainaukset suoraan autokem - sivuilta.

Super Resin Polish - Puhdistava yleisvaha (Punainen)

Säännöllisesti tapahtuva kiillottaminen poistaa haitallisen pintalian ja muodostaa kovan, kiiltävän ja suojaavan kerroksen, joka estää ympäristön vaikutukset maalipintaan. Kansainvälisesti tunnettu Autoglym Super Resin Polish on äärimmäisen tehokas puhdistaja , kiilloke ja suoja-aine. Se on erittäin helppo käyttää ja sopii erinomaisesti kaikentyyppisille maaleille ja väreille uusiin ja vähän vaurioituneisiin autoihin. Sopii metalli-, lakka- ja vesipohjaisille väreille. Autoglym Super Resin Polish sisältää molekyylipainoltaan keveitä hartseja, jotka muodostavat poikkeuksellisen kosmeettisen vaikutuksen ja einomaisen suojan normaaleja luonnonilmiöitä vastaan.

Extra Gloss Protection - kiiltävä suojaus (Kulta)

Jotta saavutettaisiin äärimmäisen hieno maalipinta, jollaista perfektionistit tavoittelevat - tämä on se aine, jota tulee käyttää. Autoglym Extra Gloss Protection on erityisen kova, suojaava aine, joka sisältää monimutkaisen seoksen kovia hartseja sekä vahoja. Vastoin kuin yleisvaha, se ei sisällä mitään puhdistavia tai kiilloittavia aineita ja sitä tulisi käyttää ainoastaan puhtaaseen, kuivaan, virheettömään maalipintaan, joka on esikäsitelty Autoglym Super Resin Polish yleisvahalla. Käsiteltyjä pintoja suojaa superkova lasimainen viimeistelykerros, joka säilyttää maalipinnan sähdetivän kiiltävänä pidempään. Sopii kaikille automaalityypeille mm. metalli-, lakka- ja vesipohjaisille maaleille.

smile_org.gif
Mutta ethän sä halvinta mopoakaan ostanut, miksi sille sitten halvinta suoja-ainetta.
wink.gif

Ei nuo mitään ökykalliita ole - mutta eivät ilmaisiakaan. Tosta punasesta purkista maksoin 13,50 ja kultaisesta 18,50. Varmaan hinnatkin vaihtelee kausittain ja liikkeestä riippuen jonkun verran. Allrightissa taisi olla ale kun ton Super Resin Polishin sieltä ostin.

edit. Ja kun sitä pintaa ei ole paljon, niin eivätköhän nuo kestäkin suth pitkään - eli sinänsä ei ole mikään kamalan iso sijoitus. Ja purkin kyljestä löytyy käyttöohjeet - tosin mulle tuosta Extra Gloss Protectionista sanottiin, että kannattaa kuivattaa yönkin yli jos on aikaa. Puuvillaliina esim. vanha lakanan palanen sopii ihan hyvin, mutta kyllähän niitä kiillotusliinojakin myydään jos haluaa hienostella.
smile_org.gif

Tuossa on 84 viestiä vahauksesta: -klik-
ja tuossa 26 viestiä Autoglymin tuotteista: -klik-
Premier, taidat asustaa Pasilassa, joten ainakin Decoväri Oy myy Autoglymiä. Osoite on Aleksis Kiven katu 30, S-Marketia vastapäätä.

Enpä ole vahaamisesta mitään elämää suurempaa asiaa tehnyt. Mopo ei kovin kuluttavaan ympäristöön joudu vs. autojen puoli vuotta kestävä suolahuuhtelu, joten saapi vahailukin olla vähän keposempaa.

Vetäisen pintaan muutaman kerroksen jotain kestävää laatuvahaa alkukaudesta, joka pysyy pinnassa helposti koko kauden kun ei erehdy sorkkimaan mopoa liuotinpesuaineella. Jos haluaa kesken kauden hienostella valumajälkiä pois pesun jälkeen, niin pikavahalla pärjää eikä hommaan hengästy. Toisaalta olen tuota pesemistäkin vähennellyt, kun havaintojen mukaan vähäisen peruspaskan sietäminen vähentää tekemisen tuskaa ainakin 95 % ellei peräti 97 %.

Vuoden alussa on jo valmiiksi vedetty kesto vaha talvisäilytys paikassa. Jos uusinta vahauksen tarvetta ilmenee kesän aikana ajan liikkeeseen ja juon muutaman kupin kahvia jupailen myyjän kanssa ja katselen lopuksi millaista jälkeä on tullut. Annan kehut jäljestä ja ihmettelen kuinka hienoa jälkeä sitä Käsin/koneella saa. Vien kadulle muiden ihmeteltäväksi.

Pesut samallalailla vaikka joka päivä.

Maksakoon, mutta näin on itsellä kivempaa
biggrin.gif

Autoglymin vaha pohjalle ja lopuksi spraypullosta Bilteman mp-vahaa jolla saa mielestäni hienon ja kovan pintakiillon.
Makuasioita tietty mutta kyllä minun kokemukseni mukaan Autoglym on se ykkönen.
smile_org.gif

Mä löysin Prismasta TurtleWax vahaa, jossa tuli mukana "huulipuikko", jota mm MC Piipu suosittelee kiveniskemien ja pienten skraadujen "hoitamiseen"! !
wink.gif
Oli loppuunmyynnissä (Kannelmäessä) -50% eli vähän yli 7 euroa.

No tuo vahahomma nyt ei mitään rakettitiedettä todellakaan ole. Ostat vain pyörääsi sopivaa vahaa, peset ensin pyörän ja annat kuivua, lyöt vahan pintaan ja annat kuivua ja sitten kun vaha muuttuu harmaaksi niin pyörivin liikkein kiillotat. Kokonaisuudessaan menee operaatiossa 20min. Pesu + vahaus.

Itse olen vahannut niin maali- kuin muovipinnat ja aina on hemmetin hyvä tullut.

No tuo vahahomma nyt ei mitään rakettitiedettä todellakaan ole. Ostat vain pyörääsi sopivaa vahaa, peset ensin pyörän ja annat kuivua, lyöt vahan pintaan ja annat kuivua ja sitten kun vaha muuttuu harmaaksi niin pyörivin liikkein kiillotat. Kokonaisuudessaan menee operaatiossa 20min. Pesu + vahaus.

Itse olen vahannut niin maali- kuin muovipinnat ja aina on hemmetin hyvä tullut.
Itse aika pitkälti samaa mieltä. Jos hyvän haluaa niin hakee silloin esim turtlwax purkin ja laittaa sitä.

Nuo autoGlymit on hyviä aineita jos ei ole tarkoitus pestä autoa/pyörää koskaan. On nimittäin kokemusta usemmasta pullosta sitä ja enään ei rahoja siihen laiteta.

No siinähän se ongelma just on, että kun hyllyt on vahapurkkeja väärällään niin milläs tiedät mikä se oikee vaihtoehto on
biggrin.gif

Kävin nyt hakee sit noi autoglymin tuotteet. Eihän 10 orgilaista voi olla väärässä?
tounge.gif
Meni sit viikonlopun budjetti siinä niin ei tarvii lähtee ees baariin viikonloppuna. Voi vahata mopoa sit sen sijaan
thumbs-up.gif

Back