• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän sammuttaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kollikolli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terse!
Tulipa pohdittua miten on järkevin tapa katkaista virta pyörästä.
Joku porukasta mainitsi että tappokatkasimella jos virrat katkaisee, kuluttaa tulppia enemmän kuin esim jos sammuttaa vaihteella?
kertokaahan viisaat ihmiset

Vaihde päälle, jarrua ja kytkin ylös
tounge.gif
Mun mielestä kaikista (virtalukko, tappokatkasija, seisontajalan anturi) tapahtuu sama asia eli sytytysvirta katkeaa. Tiedä sitten mistä tuo johtuis että muka tulpat tykkäis huonoa jos tappokatkasijasta sammuttas. Itse sammutan joskus tappokatkasijasta ja joskus avaimesta.

Avaimesta avaimesta, aina olen sammuttanut ja aina tulen sammuttamaan.

Viime kesänä menin prkl sammuttamaan mopon tappokatkasijasta, otin virta-avaimen pois ja läksin töihin, työpäivän jälkeen, kaikkensa antaneena piti lähteä kotiin niin eipä se kawa lähtenytkään tulille...Siinä sitten koitin tuskissani(musta ajopuku päällä aurinkoinen, kuuma ilma, musta kypärä päässä) miettiä että missä ihmeessä vika, tovin katselin, vääntelin seisontatukea, etsin vapaata ja vaikka mitä... JA SITTEN MÄ HERÄSIN se stanan tappokatkasija, jota mä en ollu sitä ennen koskaan käyttäny (enkä käytä uudestaan) oli päällä... Ahisti ja nolotti
lookaround_orig.gif

Mitä tästä opimme, no ei mitään, mutta kerroinpa tarinan
talktohand.gif

Avaimesta tulee sammutettua.
Triplen ohjekirjassa näyttää olevan seuraava maininta:
"Normaalisti virta-avainta tulee käyttää moottorin sammuttamiseen"
"Moottorin tappokytkin on tarkoitettu hätäkatkaisijaksi. Moottorin sammuttamista vaativassa hätätilanteessa käännä tappokytkin STOP asentoon"

Avaimesta sammuttelen. Jos sammuttaa tappokatkaisijasta voip jäädä virrat päälle (valot, merkkivalot etc) ja akusta pakenee sähkön henki.
Vanhaan huonoon aikaan oli myös sellaisia mopoja joilla startti pyöritti vaikka tappokatkaisija oli off ja akkuja meni.

Avaimesta sammutelen. Tuosta olen myöskin kuullut että tulpat ottavat itteensä mikäli tappokatkaisijaa napsauttelee. Tiedä sitten mikä on hyvä...

Aika usein kääntämällä sivujalka alas kun kytkin on pohjassa ja ykkönen silmässä.

Avain käytän minäkin.
Joskus käyttänyt tappokatkaisijaa ja seuraavan kerran lähtiessä liikenteeseen ihmetellyt miksi ei käynnisty.
Tuppaa siis unohtumaan päälle tuo katkaisija.

Aika usein kääntämällä sivujalka alas kun kytkin on pohjassa ja ykkönen silmässä.
Näin mäkin useimmiten sammutan. Mäessä tai muuten epätasaisella ykkönen pitää mopon paikoillaan. Vaikka tulpat joutuukin vaihtamaan vähintään joka toisen jalalla sammuttamisen jälkeen...
wink.gif

Joku innokas voi käydä nostamassa äänestyksen taas pinnalle, ollut kohta jo vuoden pimennossa.

Avaimella, komppaan useimpia siinä että se tappokytkin unohtuu ja sitten menee hetki ihmetellessä että mikä ny on kun ei mopo starttaa
tounge.gif
Vaikea uskoa että mikään tapa on haitallinen millekään komponentille, uskon sitten kun joku lyö oikeaa faktaa pöytään...

Avaimesta tulee sammutettua kun niihin on kumminkin koskettava kun vääntää virrat pois.Vai sammuttaako joku tappokatkaisijasta ja jättää virrat päälle?

Back