• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän naamiointi pysäköinnissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Vantaa
Pyörän naamiointi pysäköinnissä

Kuinkas onnistuu pyörän naamiointi laittamalla siihen peite päälle?
Parkkipirkko ei näe rekisterinumeroa.
Kun joskus joutuu jättämään pyörän pidemmäksi aikaa jonnekin aikarajoitetulle parkkipaikalle.
Alkaako parkkipirkko availemaan peitteitä, varsinkin kun ne ovat tukevilla klemmareilla kiinni?

Pekka
:right::right::right:

Jos olisin kiertävä pirkko ja huomaisin alueellani poikkeavan koppakuoren klemmareineen niin varmasti rupeais kiinnostamaan entistä enemmän.

Siinäpä se.

Sveitsissä ja ehkä myös Itävallassa kilpi on henkilökotainen ja siirrettävissä vapaasti ajoneuvosta toiseen. Jos lähtee pyörällä ajamaan, niin siitä vaan kilpi autosta pyörään. Riittää kun on kaikille ajoneuvoille yksi vakuutus.

Monella on kilpi kiinni muutamalla sokalla. Ja sokat roikku ohuiden vajereiden varassa.

Suomessa vois peitteen lukita paikoilleen, niin pirkolla olis täys työ tunnistaa mopo.

Täällä ei tasan tarkkaan onnistu minkäänlainen kikkailu. Nykäsee parkkisakon kiinni pressuun ja näyttövaade motoristille että p-valvonta on väärin perustein antanut lipun.

jite sanoi:
Täällä ei tasan tarkkaan onnistu minkäänlainen kikkailu. Nykäsee parkkisakon kiinni pressuun ja näyttövaade motoristille että p-valvonta on väärin perustein antanut lipun.

Näin kai sen pitäisikin mennä. En taas ymmärrä, että kun halutaan kiertää olemassa olevia sääntöjä, niin siitä pitäisi jotenkin selvitä? Sama kait se on, kuin autollakin. Etsii paikan, missä voi pitää pitempään. Vaikka sitten maksullisen.

Ei me motoristit nyt niin pyhiä olla, että mitä vain saataisiin tehdä.

finn sanoi:
Sveitsissä ja ehkä myös Itävallassa kilpi on henkilökotainen ja siirrettävissä vapaasti ajoneuvosta toiseen. Jos lähtee pyörällä ajamaan, niin siitä vaan kilpi autosta pyörään. Riittää kun on kaikille ajoneuvoille yksi vakuutus.

Monella on kilpi kiinni muutamalla sokalla. Ja sokat roikku ohuiden vajereiden varassa.

Suomessa vois peitteen lukita paikoilleen, niin pirkolla olis täys työ tunnistaa mopo.

hehe... ei täällä sveitsissä mopon kilpiä voi autoon ruuvailla... ( autosta autoon voi vaihtaa ja moposta mopoon..) ja mopoille pitää olla oma vakutuus, auton vakuutukseen ei voi mopoja lisäillä.

Sytky sanoi:
Kilpi kiinni siipimuttereilla....
Eikö joku saata kiinnostua kilvettömästä pelistä kadun varrella?

jite sanoi:
Eli ne kurkkii sinne peitteen alle? Entä jos lukottaa vaan jonkun hupun kilven päälle? Mitäs hyötyä sakossa pressussa jos eivät ole voineet tunnistaa pyörää.

Ankka sanoi:
Ei me motoristit nyt niin pyhiä olla, että mitä vain saataisiin tehdä.
No ei tietty, mutta kyllä jotenkin mun mielestä prätkille sais olla vapaammat pysäköinnit. Ihan sen takia että mun mielestä niin voi tehdä ilman että aiheuttaa mitään ongelmia kenellekään. Autoillahan asia on selvä, jos biilin jättää kaupungissa paikkaan missä ei ole parkkipaikkaa, niin kyllähän se on silloin enemmän tai vähemmän bergeleesti tiellä tai muuten ahdistavasti esillä siinä. Moottoripyörän taas pystyy jättämään fiksusti sopivaan paikkaan ilman että se ketään häiritsee tai on tiellä, tietty jotkut pyörät on isoja ja niissä on tietty asia erikseen. Mun mielestä perusmoottoripyörä ei ole "niin paljon" isompi esimerkiksi mopoa, että parkkisääntöjen olisi oltava erilaiset. Mutta ehdottomasti olen kyllä sitä mieltä, että minne vaan ei sovi jäättä, mutta fiksuja paikkoja on kaupungit täynnä. Eikö joku kirjoittanut joskus että Lahdessa, vai Porvoossa, mikä se oli, saisi pysäköidä hyvin vapaasti mp:llä?

shyhander sanoi:
No ei tietty, mutta kyllä jotenkin mun mielestä prätkille sais olla vapaammat pysäköinnit. Ihan sen takia että mun mielestä niin voi tehdä ilman että aiheuttaa mitään ongelmia kenellekään. Autoillahan asia on selvä, jos biilin jättää kaupungissa paikkaan missä ei ole parkkipaikkaa, niin kyllähän se on silloin enemmän tai vähemmän bergeleesti tiellä tai muuten ahdistavasti esillä siinä. Moottoripyörän taas pystyy jättämään fiksusti sopivaan paikkaan ilman että se ketään häiritsee tai on tiellä, tietty jotkut pyörät on isoja ja niissä on tietty asia erikseen. Mun mielestä perusmoottoripyörä ei ole "niin paljon" isompi esimerkiksi mopoa, että parkkisääntöjen olisi oltava erilaiset. Mutta ehdottomasti olen kyllä sitä mieltä, että minne vaan ei sovi jäättä, mutta fiksuja paikkoja on kaupungit täynnä. Eikö joku kirjoittanut joskus että Lahdessa, vai Porvoossa, mikä se oli, saisi pysäköidä hyvin vapaasti mp:llä?

Ongelma on siinä, että jos jokainen on vapaa tulkitsemaan asioita omalla tavallaan, homma leviää käsiin. Siksi on hyvinkin tarkkaan määritelty nuo säännöt. Tokihan jokainen sitten itse päättää, mitä lopulta tekee, mutta aika usein tuntuu asenne olevan se, että itse rikotaan sääntöjä ja sitten pidetään kohtuuttomana, kun siihen puututaan. En viittaa tässä sinuun.

Nyt oli ilmeisesti kyseessä kiekkopaikka, jossa ketjun aloittaja haluaisi pitää pyöräänsä sallittua pitempään. Kyllä se pyörä sieltä autoltakin paikan vie, jos vaikka kahden auton välissä on juuri auton mentävä aukko ja siihen pyöränsä pistää. Tai jos sen jättää autiolle paikalle, mutta myöhemmin tuleekin lisää ajoneuvoja. Tai jos kaikki parkkeeraa pyöränsä siihen...

Moottoripyörä on toki autoa pienempi, mutta pidän sitä omana itsekkyytenä, jos ei voi sitä parkkimaksua maksaa, kuten muutkin.

shyhander sanoi:

Juudas sentään, minkälaista ajatuksen juoksua..."mun mielestä ei aiheuta ongelmia...mun mielestä ei pyöräni ole niiiiiin iso...mun mielestä ei häiritse ketään..." MInäMINÄ-MÄ haluun-MÄ ekaks-MUN oikeus-OMA napa-Mä!! MINÄ!!-MULLE vähän ekstraa-... Hienoa, lisää tällaista egosentristä asennetta liikenteeseen niin tosi hyvä tulee!

shyhander sanoi:
Eikö joku kirjoittanut joskus että Lahdessa, vai Porvoossa, mikä se oli, saisi pysäköidä hyvin vapaasti mp:llä?

Lahti on ainoa paikka missä on kovasti aina yritetty mun pyörällä parkkeeraamista sakottaa. Viime kerralla tuli oikein niksipirkka mieleen kun sain selostuksen miten mun pitäisi kantaa pyykkipoikaa mukana, jolla sen lipun voi kiinnittää pyörään.....

"Moottoripyörä on toki autoa pienempi, mutta pidän sitä omana itsekkyytenä, jos ei voi sitä parkkimaksua maksaa, kuten muutkin"

Olen vähän samoilla kannoilla. Jos on varaa moottoripyörällä ajaa ja vakuutukset maksaa, niin eikö silloin pitäisi olla myös varaa maksaa parkkimaksua ?

Ankka sanoi:
Ongelma on siinä, että jos jokainen on vapaa tulkitsemaan asioita omalla tavallaan, homma leviää käsiin. Siksi on hyvinkin tarkkaan määritelty nuo säännöt. Tokihan jokainen sitten itse päättää, mitä lopulta tekee, mutta aika usein tuntuu asenne olevan se, että itse rikotaan sääntöjä ja sitten pidetään kohtuuttomana, kun siihen puututaan. En viittaa tässä sinuun.

Jep. Ja nimenomaan kun jotkut kaupungit ovat tulleet motoristeja vastaan ja järjestäneet erillisiä parkkeja ja jopa tiettyjä helpotuksia maksullisille parkkipaikoille, niin en lähtisi ihan ensimmäisenä kusemaan niihin muroihin. Siinä äkkiä ymmärrys loppuu ja maksuttomat MP-parkit ja muut myönnytykset häviää. Lisäksi se kuuluisa motoristivastaisuus taatusti lisääntyy jos kiekkopaikat ovat täynnä huputettuja moottoripyöriä päivät pitkät eivätkä autoilijat sinne mahdu.

Ja toisekseen ei se rekisterikilpi ole sakotuksen edellytys. Jaetaanhan niitä sakkoja kilvettömille ajoneuvoillekin. Ja niitä myös siirrellään muualle, jos alkaa näyttää siltä että ajoneuvoa ei käytetä liikenteessä. Ja voihan se pirkkokin heittäytyä hankalaksi, ja jos ei pressua saa auki niin mistäs sitä tietää mitä siellä sisällä on. Joku epämääräinen romuläjä, liekkö edes kokonainen MP, vai onko vaan runko ja sarvet, joita ei saa parkkiksella säilyttää. Tilaa siis kuljetuksen kaatikselle tai kierrätyskeskukseen sille läjälle.

Pärre_ sanoi:
Juudas sentään, minkälaista ajatuksen juoksua..."mun mielestä ei aiheuta ongelmia...mun mielestä ei pyöräni ole niiiiiin iso...mun mielestä ei häiritse ketään..." MInäMINÄ-MÄ haluun-MÄ ekaks-MUN oikeus-OMA napa-Mä!! MINÄ!!-MULLE vähän ekstraa-... Hienoa, lisää tällaista egosentristä asennetta liikenteeseen niin tosi hyvä tulee!

Hyvin veistelty siellä ylhäällä, en ole kuitenkaan samaa mieltä. :p

Eikös viksummissa pitäjissä ole mopoparkkeja ihan pelimestoilla, ni ei tarvi autoilta tilaa viiä? Ja jos vähän syrjemmälle hairahtuu ni sitte vaan kerrostalon pihaan mopo seisoskelemaan niinku asukkaalla ikään.

Mutta kai siihen kilven taakse jonkinlaisen jämäkän magneettilevyn äkkiä tekaisisi. Tuota ohutta magneettikumiarkkia mitä jääkaappimagneeteissa onpi, vaikka toinen lätkä kiinni mopoon ja vastalätkä kilpeen ni luulisi pysyvän sen verran. Vaan sitten pitäis lie peittää runkonumerotkin etteivät kaivelematta löydy, eikös runkonumeron perusteella tiedot ole saatavilla AKEn päästä?

Jos mp pitää saada pysäköidyksi johonkin ja ei ole virallista ruutua vapaana, mutta tilaa on, eikä mp:n pysäköinti haittaa ketään, niin antaa mennä vaan. Sitten, jos se sakkolappu (eli pysäköintivirhemaksu) kuitenkin tulee, niin leuka rintaan, käsi pystyyn virheen merkiksi ja kohti uusia pettymyksiä.

Itse olin viime kesänä katsomassa stadikalla Suomi-Ruotsi -ottelua. Ymmärrettävästi parkkiruudut olivat stadikan ympäristössä täynnä ja muutenkin hirveä härdelli. Jätin pyöräni tuonne virallisten parkkiruutujen taakse puiden väliin: http://g.co/maps/4urtd . Ajoin paikalle hitaasti ja varovasti ja pidin huolen, että en blokkaa ketään ja että pyöräilijät mahtuvat taatusti ohi omaa kaistaansa pitkin. Tiesin, että en haittaa pysäköinnilläni ketään, mutta toisaalta tiesin, että riski sakon saamiseksi on silti olemassa.

Takaisin tullessani oli sakkolappu. Ei pyörässäni, vaan tien toisella puolella autossa, joka oli puolittain pysäköity suojatien päälle. Todiste siitä, että kyllä ne parkkipirkotkin joskus järkeä käyttävät, sillä yhtä hyvin olisivat voineet laputtaa pyöränikin (+ ne pari muutakin mopoa, jotka oli minun jälkeen pysäköity samalla tavalla). Toki, jos olisin lapun saanut, niin olisin sen myös maksanut.

Tossa on justiin hyvä esimerkki, miten mun mielkstä homman pitäis toimia. Kaikilla olis kivempaa.

Pienemmissä kaupungeissahan näistä ei ole mitään ongelmaa, koska siellä oikeasti sen pyörän ja auton saa aina jätettyä johonkin ja yleensä ihan mihin vaan. Itsekin kun olen kotoisin kaupungista jossa ei ole yhtään ainoaa maksullista parkkia ja se että joku ylipäätään saisi parkkisakon "hiukan huonosti pysäköidystä ajoneuvosta" on lähinnä yhtä hyvä vitsi kun että satelliitti tippuis siihen parkkikselle. Eikä kellään ole mitään ongelmaa. Jutun jjuuri on tietty siinä, että parkkipaikkoja on tarpeeksi. Näissä isoissa kaupungeissa parkkipaikkoja ei tietenkään tule tarpeeksi sillä, että omaa harkintaa ei saa käyttää, vaan aina on oltava direktiivin ja byrokraatin määrittelemässä ja maalaamassa parkkiruudussa, tai muuten tulee kertakaikkaian pahamieli ja vaikka mitä ja pitää antaa sakko.

Tuolla ylhäällä kritisoitiin minäminäminä-asennetta ja liikenteessä esiintyvää egosentristä ajattelua. En lainaa tekstiä, koska kommentoin asiaa yleisellä tasolla.

Asia ei ole ihan noin mustavalkoinen ajatellen tätä pysäköintiä; jos esim. pysäköintisäännöksiä venyttävällä moottoripyörän parkkeerauksella ei aiheuta kenellekään haittaa, niin keneltä se on pois? Toki se vaatii oikeasti hyvää harkintakykyä, ettei aiheuta haittaa, mutta monissa paikoissa tuollainen pysäköinti on täysin mahdollista.

Jos itse tietäisin, että parkkipirkot poikkeuksetta katsoisivat asioita aina ensiksi järjen kannalta ja vasta sitten pykälien, niin voisin ihan hyvin tuolla stadikan kupeessa valita tuollaisen puiden välissä olevan tilan moponi pysäköintiin myös sellaisissa tapauksissa, kun oikeita ruutuja on tarjolla. Tällöin oikea ruutu jäisi autolle, joka sellaisen kuitenkin tarvitsee. Homma olisi kaikille ok. Nykyisellään valitsisin kuitenkin sen oikean ruudun, koska en voi olla varma pirkkojen järjenkäytöstä, enkä näin ollen tokikaan halua maksaa pysäköintivirhemaksua.

Sama juttu tällä hetkellä meidän rivariyhtiön pihassa; parkkiruutuja ei ole asukkaille liikaa ja vierasruutujakin on vain kolme, jotka nekin ovat useimmiten asukkaiden omassa käytössä. Vaikka pihaan pyörällä tullessani noissa ruuduissa olisikin tilaa, niin en pysäköi niihin vaan tuohon vähän sivummalle, jossa ei tosin ole parkkiruutua, mutta jossa pyörä ei tosiaan ole kenenkään tiellä. Yksi ruutu vapautuu siis autolle, koska pyöräni ei sitä välttämättä tarvitse. Itselleni etu on se, että näen pyörän asuntomme ikkunasta ja todennäköisesti herään, jos hälytin lähtee parkumaan yöllä. Win-win.

^ Et ilmeisesti kuitenkaan naamioi pyörääsi tai ota kilpeä mukaan? Tästähän tässä oli kysymys.

Back