Mun mielipide on semmonen, että pyörä ja matkatavarat ovat semmosia kohteita, että aika mahdoton täysin estää varkauksia. Asennoituu henkisesti niin, että jos jotain viedään niin sitten viedään. Kamerat yms. oikeesti kalliit jutut pidetään aina mukana, ei jätetä pyörään. Vakuutukset kuntoon, selvittää kunnolla etukäteen miten vakuutusyhttiö suhtautuu esim. pelkästään remmeillä pyörään kiinnitetyn tavararullan nyysimiseen. Tekee ennen reissulle lähtöä listan tavaroista, joita ottaa mukaan => muistaa ottaa kaiken tarvittavan ja muistaa sit korvausta hakiessa kaikki mitä pöllitty. Joskus olen myös napannut kuvan mihin kuntoon pyörä jätettiin.
Pyörän olen parkkerannu ihan majatalojen avoimille parkkipaikoille ja vilkkaille kadunvarsille, hämäriä vähäliikenteisiä sivukujia kannattaa välttää. Levyjarrulukko. Yöksi olen mahdollisuuksien mukaan naittanut pyörän vaijerilukolla valotolppaan. Vaijerilukko ei toki ole yhtä pätevä kuin kettinki, mutta vie paljon vähemmän tilaa. Tämmöiset virityksethän eivät tietenkään estä ammattilaista, mutta voi olla että vaikeuttaa hommaa sen verran että varas ettii helpomman kohteen.
Laukuista tavarat olen kantanut yöksi huoneeseen. Lisäksi jättänyt kovien laukkujen kannet raolleen, niin tavaroiden varastelija näkee ettei mitään pöllittävää ja jättää lukon särkemättä.
Päivällä olen kypärän lukitsemiseen käyttänyt lumilautalukkoa eli pienikokoista vaijerilukkoa.
Partiokaupat myy semmoista metalliverkkosysteemiä, joka tarkoitettu interreilaajille yms. Mietityttäny voisko sillä suojata esim. just tavararullan.
On kyllä sanottava, että multa ei mitään oo koskaan pöllitty ja esim. Saksan reissu (yöpymiset mm. Berliinissä ja Hampurissa) meni OK. Toisaalta tuota yhtä reissua laajempaa kokemusta keski-euroopasta ei vielä ole. Mut jonkilaisena periaatteena täytyy pitää, että joka maassa valtaosa ihmistä on tolkun väkeä ja varkaat on vaan niitä ikäviä poikkeuksia jotka joskus sattuu kohdalle.