• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän lukitus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xs2jammu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen heinäkuussa menossa ekaa kertaa pohjoismaiden ulkopuolelle moottoripyörällä ja nyt askarruttaa mm. se että miten on parasta suojata pyörä Saksassa ja mitkä riskit siellä ihan oikeasti on?

Hotelleissa kannattaa tietenkin yrittää parkkihalliin tai vastaavaan, mutta osan yöpymisistä aion tehdä ihan leirintäalueilla. Lisäksi pyörä tulee olemaan muutamia tunteja aina jossain kaupungin parkissa päivisin kun kiertelen jalan paikkoja.

kyllä mie olen aina jättänyt kadulle jos on ollut tarvetta. kypärät vaijerilla satulalle ja ohjauslukkoon. ei ainakaan vielä ole mitään hävinnyt. tankkilaukunhan saa mukaan. ei sekään ole ketään kiinnostanut.

Ei vara venettä kaada, mutta kyllä Saksa on Euroopan maista lähimpänä Suomea eli samalla tavalla kuin kotimaassa toimien pärjää pitkälle. Kun mennään tuonne latino/katollinen -puolelle (Ranska, Italia, Espanja, ...), tavara lähtee kyllä liikkeelle paljon herkemmin kuin Saksassa.
sport05.gif

Halvin hämäys on se tarvikeliikkeistä saatava vilkkuva punainen ledi. Se karkottaa uteliaat.

Monet lukitsevat pyörän kettingillä johonkin kiinteämpään kohteeseen tai kaverin mopoon. Nuo ketjut vain painavat pirusti ja vievät tilaa laukusta.

Itse olen tyytynyt hälyttävään jarrulevylukkoon, joka karkottaa satunnaiset satulaan istuskelijat eikä vahingossa unohdu irrottaa ennen liikkeelle lähtöa.

Siihen riskiin voit itse paljonkin vaikuttaa sillä mihin pyöräsi jätät. Kaupungilla maleksiessasi mopo säilyy todennäköisemmin parkkitalossa kuin syrjäisen kadun varressa, mutta tavarat eivät ole välttämättä turvassa.

Paikkakuntalaiset neuvovat mielellään mihin pyörää EI kannata jättää.

Maaseudulla/pienemmissä kylissä sakemanni pysäköi pyöränsä yöksikin pihalle; "rosvoja on vain kaupungeissa", vastasi muuan paikallinen wingikuski, kun asiaa ääneen ihmettelin.

Mun mielipide on semmonen, että pyörä ja matkatavarat ovat semmosia kohteita, että aika mahdoton täysin estää varkauksia. Asennoituu henkisesti niin, että jos jotain viedään niin sitten viedään. Kamerat yms. oikeesti kalliit jutut pidetään aina mukana, ei jätetä pyörään. Vakuutukset kuntoon, selvittää kunnolla etukäteen miten vakuutusyhttiö suhtautuu esim. pelkästään remmeillä pyörään kiinnitetyn tavararullan nyysimiseen. Tekee ennen reissulle lähtöä listan tavaroista, joita ottaa mukaan => muistaa ottaa kaiken tarvittavan ja muistaa sit korvausta hakiessa kaikki mitä pöllitty. Joskus olen myös napannut kuvan mihin kuntoon pyörä jätettiin.

Pyörän olen parkkerannu ihan majatalojen avoimille parkkipaikoille ja vilkkaille kadunvarsille, hämäriä vähäliikenteisiä sivukujia kannattaa välttää. Levyjarrulukko. Yöksi olen mahdollisuuksien mukaan naittanut pyörän vaijerilukolla valotolppaan. Vaijerilukko ei toki ole yhtä pätevä kuin kettinki, mutta vie paljon vähemmän tilaa. Tämmöiset virityksethän eivät tietenkään estä ammattilaista, mutta voi olla että vaikeuttaa hommaa sen verran että varas ettii helpomman kohteen.

Laukuista tavarat olen kantanut yöksi huoneeseen. Lisäksi jättänyt kovien laukkujen kannet raolleen, niin tavaroiden varastelija näkee ettei mitään pöllittävää ja jättää lukon särkemättä.

Päivällä olen kypärän lukitsemiseen käyttänyt lumilautalukkoa eli pienikokoista vaijerilukkoa.

Partiokaupat myy semmoista metalliverkkosysteemiä, joka tarkoitettu interreilaajille yms. Mietityttäny voisko sillä suojata esim. just tavararullan.

On kyllä sanottava, että multa ei mitään oo koskaan pöllitty ja esim. Saksan reissu (yöpymiset mm. Berliinissä ja Hampurissa) meni OK. Toisaalta tuota yhtä reissua laajempaa kokemusta keski-euroopasta ei vielä ole. Mut jonkilaisena periaatteena täytyy pitää, että joka maassa valtaosa ihmistä on tolkun väkeä ja varkaat on vaan niitä ikäviä poikkeuksia jotka joskus sattuu kohdalle.

kyllä mie olen aina jättänyt kadulle jos on ollut tarvetta. kypärät vaijerilla satulalle ja ohjauslukkoon. ei ainakaan vielä ole mitään hävinnyt. tankkilaukunhan saa mukaan. ei sekään ole ketään kiinnostanut.
Samanlaisia ajatuksia minullakin aiheesta heräsi. Tähän tapaan olen myös toiminut ja toistaiseksi ilman tappioita - tosin vasta viisi ranskanreissua takana.

Tasapainoilua oman ja varkaiden elämän helppouden välillähän tuo matkailu osin on. Pikkupysäyksiä varten ei ehkä kannata koko matkavarustusta purkaa, mutta aina olen matkatavarat siirtänyt yöksi sisätiloihin. Voinee ajatella niinkin, että liika neuroottisuus näkyy päälle ja antaa aihetta epäillä, että matkaajalla on jotain varastamisen arvoista.

Mopo on joutunut yöpymään milloin missäkin: suojassa, jos mahdollista, muuten kadunvarressa. Marseillessa ("varkaiden paratiisissa") suoja löytyi parkkihallista, Paussa hotellin aulasta (ranskalaiset ovat näissä jutuissa sangen avuliaita). Ranskassa on usein halvoillakin hotelleilla suljettu pysäköintialue, Saksassa ei niinkään - mikä ehkä kertoo myös jotain ajoneuvovarkauksien riskistä. Mutta jos suojaa ei löydy, sitä ei löydy ja sitten luotetaan tuuriin ja varashälyttimeen.

Muistiksi:

Saksahan on Euroopan Turkki.....

Samalla lailla omaisuus siellä Saksassakin menee tarpeeseen. Ihan kuin muuallakin. Kunnon lukitukset ja toivoo vaan, ettei sitä vietäs. Tuurissahan toi on

meillä on tuolla reissussa ollut aina mottona" minkä taakseen jättää sen eestistä löytää" ei mitenkään pahalla mutta ainuat ongelmat ollut just tuolla. silloinkin olin jättänyt tankkilaukun paikalleen. ei tarvii kummoinen varas olla joka osaa vetoketjunaukaista. silti jätän sen aina paikalleen. eihän siellä ole kuin sadepuku ja rukkaset.

Olen heinäkuussa menossa ekaa kertaa pohjoismaiden ulkopuolelle moottoripyörällä ja nyt askarruttaa mm. se että miten on parasta suojata pyörä Saksassa ja mitkä riskit siellä ihan oikeasti on?
Eiköhän ne järkevät suojautumistoimenpiteet ole ihan samaa tasoa kuin pohjoismaissakin. Olen samaa mieltä kuin jotkut edellä, että jos kovin neuroottiseksi tämän suhteen alkaa, niin on valinnut väärän matkailutavan harrasteeksi. Hälyttävä jarrulevylukko on näppärä kuljettaa, samoin vaijeria kypärien ja tankkilaukun lukitukseen. Ja jos rosvot vie sieltä juomapullot, eväät ja keittimet, niin ilmeisesti menee tarpeeseen.

Eipä ole koskaan tullut käytettyä muuta kuin tankolukkoa vaikka pyörä on yöpynyt hyvinkin hämärissä paikoissa, mutta tallessa on pysynyt.

Kiitos, tämä oli rauhoittavaa tietoa. Elikkä samalla tavalla pärjään kuin Ruotsin, Norjan ja kotimaan reissutkin on tehty.
Laukut olen aina ottanut yöksi sisätiloihin jos sellaisissa olen yöpynyt. Tuo hälyttävä jarrulevylukko varmaan menee hankintaan.

Niin ja ei mulla mitään matkakuumetta ole , ei ole ei ole ei ole .......

Sulais vaan lumet ja pääsis baanalle
062802moto_prv.gif

Kyllähän saksa on noista keskieuroopan maista sielt turvallisimasta päästä.Normaali varovaisuus ihan kuin suomessakin riittää.
Mut eihän vara venettä kaada.
Vaijerilukko jolla saa kypärän kii ni melkein riittää. Ja jos se lähtee niin se sitten lähtee lukoista huolimati.
Kaikessa pätee kuiteski se juttu ku o väärään aikaan vääräs paikas niin kaikkea voi sattua. Ja eipä syytellä turkkilaisia täs saksan tapaukses..idän ihmeitä liikkuu tosi paljon eli minkä taakseen jättää....
bawling.gif

Back