• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän kuljettaminen kärryssä/pakussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juutana sanoi:
Jos on katupyörä, niin kiristä räikkäliinat niin tiukalle kun ne järkevästi menee, ja sitten vielä vähän. Itse vedän jouset vähintään puoleen väliin, eikä pyörä ole irronnut vaikka kärry on saanut sikaa ihan huolella. Taaksepäin olen vetänyt kiinnityksen nimenomaan sen takia, että aika monessa kärryssä etulaita on pelkkää peltiä, eikä sitä ole suunniteltu ottamaan vastaan 200kg pyörän rasitusta hätäjarrutuksessa.

QUOTE]

Samalla tavalla oon mopoja kuljetellut kärryssä ja pakussa jo useampia vuosia, kaks liinaa eteen ja yks taakse, ja kerran on päässyt mopo kaatumaan. Oli vielä kaveri mopo matkalla Petrol Cirkuksesta takaisin tallille. Liinat kyllä kesti mutta kärrystä petti lattia... ...jos liinat olisi olleet liian löysällä, olisi tuo mopo pyörinyt pitkin itäväylää...

Jassu sanoi:
Hinkkaa. Pese suolat pois reissun jälkeen, helpompaa kuin maalipinnan fiksaaminen pressun jälkeen tai lainaa jostain umpi/kuomukärryä.

mikä tahansa hihna maalipinnan tai muun pinnan päältä hinkkaa maalit pois ilmavirran kanssa. Samoin pressut on hyvä tapa saada pelti puhtaaksi maalista. Välillä näkee ihmisten kuljettavan jotain moottorikelkkoja kevytpeitteiden alla. Täysin järjetöntä. Kura ei sitä vaurioita, mutta pressu vaurioittaa.

Niinpä se tuli RF900R Muulissa suunnilleen suunnitellunkaltaisessa sidonnassa. Hiukka enempi olisin kaivannut ylhäältä sivuttaissidontaa (esim. satulan yli) kahvaliinojen lisäksi, mutta kärryn koukut olikin niin, että samalla olis liinat menneet kattteiden päältä = no go. Mutta vaikutti pysyvän hyvin pystyssä, kliparit ei nähtävästi vääntyneet, vaikka oikeesti pikkasen mietitytti miten massa turjuuttaa pyörää ja kahvaliinat kireellä…

Pahin paikka oli, kun oli aivan helevedin lähellä ettei päästy alkua pitemmälle, kun pihalta lähtö oli jyrkkenevään ylämäkeen. Tunsin miten vauhti alkoi hiipua ja eturenkaat alko vetää tyhjää ja oli koko ajan siinä sutimisen rajoilla – vaikka koitin päästää kaasua pois ja liu'uttaa kytkimellä (nyt tuli mieleen että jarruakin olisi voinut koittaa painaaa). Mä sanon että se oli siinä lopussa volkkarin rivinelosen viimeisen sylinterin viimeinen työtahti JUST ennen sammumista (kaasu oli jo kokonaan ylhäällä) kun se otti pidon ja potkaisi vauhtia niin että yhdistelmä sai taas liike-energiaa. Olin täysin varma että nyt meni tuiksi! Aavistuskin kaasua aiheutti sutimisen ja pidon totaalisen menetyksen. Olisin ollut oikeesti liemessä jos oltais lähdetty "pakko-pakilla" kapeaa tietä kurvaan alas… :kääk: Todennäköisesti joko vetoauton tai kärryn perä olis ollu lumipenkassa.

Ihan ot:nä heitän mutta etkai mennyt vaihtamaan mopoa?
Ja asiaan itse taisin käyttää kolmea tai neljää räikkäliinaa kun mopoa siirsin kärryllä aikoinani ja hyvin pysyi pystyssä kun liinat olivat riittävän kireällä.
Sivujalalla pidin mopoani silloin.

tate66 sanoi:
Ihan ot:nä heitän mutta etkai mennyt vaihtamaan mopoa?
Ja asiaan itse taisin käyttää kolmea tai neljää räikkäliinaa kun mopoa siirsin kärryllä aikoinani ja hyvin pysyi pystyssä kun liinat olivat riittävän kireällä.
Sivujalalla pidin mopoani silloin.
Juunokyllä se taisi tuossa touhun lomassa… tai no jos tarkkoja ollaan niin onhan se XJ vielä sekin tallissa :jpstyle: Täytyy nyt koeajaa toi susuki eka keväällä, jos se ei ole parempi kuin XJ niin :thumbup:

Näillä mennään, kaks pyörää mahtuu hyvin, liinoja kylläkin saa käyttää aika reilusti. Lastauskin on helppoa, kun pikkuramppi kulkee mukana yhdessä kourussa ja se on helppo ja nopea laittaa kiinni johonkin kouruista. :) joskus lainailin isoa koppikärryä kahden pyörän kuljetukseen, mutta ahvenistolle mentäessä 1.8L boran keskikulutus näytti jotain 12,4L/100km. tämän kärryn kanssa pääsin alastarolta 7,6L/100km kulutuksella.

Liitetiedostot

• kärry.jpg
    kärry.jpg
    99,7 KB · Katselut: 237
Meneekö tällaiseen traileriin/koppikärryyn Hondan tonninen Cebari sisään. Jaxalin koppi on päällä. Lainaisin kyseistä kärryä ratapäiviä varten ja sovittaminen ennakkoon on hankalaa. Jaxalin koppi on ainakin ok muotoinen. Pituutta kärryllä on n. 3.5m.

Liitetiedostot

• kuva 1.JPG
    kuva 1.JPG
    97,4 KB · Katselut: 70
Maikko sanoi:
Meneekö tällaiseen traileriin/koppikärryyn Hondan tonninen Cebari sisään. Jaxalin koppi on päällä. Lainaisin kyseistä kärryä ratapäiviä varten ja sovittaminen ennakkoon on hankalaa. Jaxalin koppi on ainakin ok muotoinen. Pituutta kärryllä on n. 3.5m.
Kaiken järjen mukaan menee helposti mutta voihan tuo kuva tietysti valehdella. RC8 meni tämmöseen muulin matalalaitaiseen kärryyn jossa kuomu on etupäästä reilusti viisto. Olisko RC8 jotain karvan alta 120cm korkea peileistään ellen ihan väärin muista. Mittaa/kysy kuomun sisäkorkeus.

Maikko sanoi:

Menee helposti. Mun aiempi kärry oli tuolla Jaxalin kuomulla ja 150x300 lavalla. Kaksikin ratamopoa menee komeesti vierekkäin. Etulaitaan pitää saada sellainen 15cm pönkä, ettei mene nokka liian lähelle kuomua. Jos kaksi mopoa, niin toisella 50cm pönkä, jolloin sarvet on limittäin ja mahtuu vielä pukit, jerryt jne kamatkin kyytiin.

Nykykärry on pienempi 1400LH Muuli 140x275. Sen ongelma on voimakkaasti muotoiltu kuomu, joka on edestä matala. Mutta lisälaidiolla silläkin on viety kahta ratamopoa rinnan. Silloin pakkaus on jo pikkuisen vakuumitaiteen puolella, mutta ehjänä perille silloinkin. Yhden mopon kanssa pikkukärryllä kulkee kaikki mitä nyt reissulla voi tarvita kompuroineen, pukkeineen, varavanteineen, katteineen jnejne.

Kunhan kärry on esim 30cm laidoilla ja 90cm kuomulla, eli sisäkorkeutta yht 120cm, ni ratamopo kulkee liki kärryllä kuin kärryllä.

Mites jos on tällainen pakussa/peräkärryssä?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp...ovarusteet/mp-tuet/etupyoratuki-mp-2000032368

Miten sitoisitte pyörän? Tartteeko etupumput vetää liinalla nippuun, vai riittääkö että vetää liinan etuvanteen läpi ja lenkki renkaan ympäri? Jaksaako toi teline pitää pyörän pystyssä sivusuunnassa? Takapyörän läpi ois myös tarkoitus vetää liina sivusuunnan tukemiseen.

Nimittäin yhden pyörän tapauksessa homma on helppo, mutta kaks pyörää tuokin sitten ongelmia koska rungot on aivan eri korkeuksilla ni yhteisen liinan käyttäminen ei onnaa. Tällöin vanteen läpi menevä liina ois ratkaisu siihen, edellyttäen että noi telineet tosiaan jaksaa pyörää sivusuunnassa tukea.

Myöskin mietin että miten tuon telineen kiinnittäisi pakuun... nimittäin kiinteä mount ei oo vaihtoehto ku sitä lattiatilaa tarvitaan muuhunkin. Myöskin asiaan vaikuttaa se että jos kyydissä on 1 pyörä, se tulee auton keskelle, mutta jos 2 pyörää ni ne tulee reunoille.

Telineen tulee siis olla helposti irrotettavissa.

Kyllä se jousitusta vasten kiristäminen on turvallinen tapa. Ei toi pukki ainakaan irrallaan pyörää pystyssä pidä.

Kahta pyörää kuskatessa mielestäni kätevin tapa on sitoa toinen pyörä toisinpäin kuljetustilan takalaitaan. Eli liinat mahtuu menemään toisen pyörän perän ohi. Tällä systeemillä noita pukkeja ei tarvitse edes kiinnittää lattiaan.

Mielestäni tuo pukkihässäkkä on täysin turha ellei ole akselin läpäisevää tankoa. 2 liinaa edestä yksi vastavetoon taakse, tuo pukki ei anna mitään lisäarvoa.

wilipedia sanoi:
Mielestäni tuo pukkihässäkkä on täysin turha ellei ole akselin läpäisevää tankoa. 2 liinaa edestä yksi vastavetoon taakse, tuo pukki ei anna mitään lisäarvoa.
Paitsi sen että yksin lastaaminen helpottui juuri noin 30x ku pyörän voi työntää pidikkeeseen johon se jää pystyyn. Ei tartte yksin ropeltaa takapukkia renkaan alle.

wilipedia sanoi:

Paitsi että lastaaminen, sitominen ja purkaminen onnistuu yksin. Toisekseen eturengas ei paina suoraan väliseinää/etu- tai takalaitaa ja monessa sovelluksessa liinojen kulmasta tulee parempi.

Jos lattiassa on vähänkään kitkaa niin peräliinaa ei tarvitse. Nykyisellä pakun kumimattolattialla perä pysyy täysin paikallaan kun on edessä pukki ja alakolmiosta liinat molemmille puolille etuviistoon.

Edit: privateer ehti ensin. Toki itse en käytä takapukkia missään vaiheessa kuljetusta.

Tumppi sanoi:
Jos lattiassa on vähänkään kitkaa niin peräliinaa ei tarvitse. Nykyisellä pakun kumimattolattialla perä pysyy täysin paikallaan kun on edessä pukki ja alakolmiosta liinat molemmille puolille etuviistoon.
Jos et käytä takapukkia kuljetuksessa, ni pysyykö se pyörä pystyssä pelkillä liinoilla, jos toinen vedetään etuviistoon alakolmiosta niin että pumput painuu (ilman että rungon ympäri menee lenkki), ja takapyörän läpi yks hihna ristivetoon?

PrivateeR sanoi:
Jos et käytä takapukkia kuljetuksessa, ni pysyykö se pyörä pystyssä pelkillä liinoilla, jos toinen vedetään etuviistoon alakolmiosta niin että pumput painuu (ilman että rungon ympäri menee lenkki), ja takapyörän läpi yks hihna ristivetoon?

Tavaratilan etuseinää vasten pukki, ja kaksi liinaa alakolmiosta/liukuputkista etuviistoon.

Itselläni ei ole takaalta sidottu mitenkään. Ja hyvin pysyy.

edit. Oon myös clipareista sitonut, toimii kunhan ei apinanraivolla vedä kireelle.

PrivateeR sanoi:

Enpä osaa tuosta sanoa kun en ole kokeillut. Tossa tulee ongelmaksi se, että pyörä voi päästä kallistumaan jos etupään vetää vain yhdellä liinalla.

Itse olen aina vetänyt molemmin puolin liinan liukuputken ympäri alakolmion päältä. Siinä tulee "lukitus" sivu-, pysty- ja pitkittäissuuntaan (kiinnityspiste reilusti etuakselin etupuolella). Perässä liinaa olen käyttänyt ainoastaan sitomaan takapään liukumista sivuttaissuunnassa jos lattian kitka liukumisen sallii. Monesti tavaraakin on sen verran ettei perää tarvitse sitoa kun kamat estää sen liikkeen. 15 vuoteen en ole yhtään pyörää kuljetuksessa kaatanut, kun tällä periaatteella on ollut kiinnitys.

Jos pyörä mahtuu kaatumaan, niin keräilee kyytiin vaikka roskisrenkaita varikolta. Omalla kohti tuota ongelmaa ei ole ollut moneen vuoteen. Mulla on ainoastaan takapukilla ja takalinkusta lattiaan kiinni. Takarenkaan alle 2x4 lankunpätkä, niin ei tule liikaa painoa lankarullille.

Yksin touhutessa tuolalineneturengaspukki on aivan lyömätön apu. Pärjää toki ilmankin kyllä. Itse olen vetänyt liinat kaatumatapeista etuviistoon ja takajalkatapeista taaksepäin viistoon. Jos vaikka tulisi joku nokkakolari, niin ei prätkä pyörähdä yläkautta ympäri... Tosin siinä tilanteessa on sitten jo muutenkin ehkä pari ongelmaa mutta..

Back