• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörää myytäessä, onko rata-ajo rasite?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lanat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onhan se selvää, että nuo vehkeet kuluvat enemmän rata-ajossa kuin rauhallisessa katuajossa, mutta kyllä niistä tulee pidettyä ihan erilailla huolta kuin silloin kun tuli ajeltua vain kadulla. Öljyt vaihtuvat säännöllisesti 3000 km välein, moottori lämmitetään aina ennen ajoon lähtöä oikeaoppisesti, jarruista putsataan ylimääräiset pölyt ja kuonat pois säännöllisesti, jarrunesteitä vaihdellaan, linkkuja rasvataan ja muutenkin pyörästä pidetään huolta.

Jos ostaa kilvellisen käytetyn pyörän, mitä ei ole kaadettu montaa kertaa kilpakäytössä vaan kysymyksessä on katumotoristien ajoharjoitteluissa käynneistä, on ostos aivan varmasti turvallinen jos myyjä on vähänkin teknisesti orientoitunut.

Noita käytettyjä kun katselee niin kyllähän noita vain kadulla ajeltuja on vahailtu, mutta siihen se sitten jääkin. Iskareissa on jo voita öljyn sijaan ja linkut ovat toimineet koneistuskeskuksena kuivuuttaan ties kuinka kauan...

Toisaalta jos pyörää on kuitenkin joku asiallinen huolto huoltanut tarkasti valmistajan ohjeiden mukaan (harvinaista), kyllä vain kadullakin ajeltu voi olla vanhanakin tikissä...

Täytyy myöntää, että tämä erinäisten uskomusten määrä liittyen moottoripyöräilyyn on yllättänyt minut.

1. Radalla käynyttä pyörää ei voi ostaa, kun se on täysi susi.
2. V-Poweria pitää tankata, kun se nyt vaan on parempaa.
3. Kypärä pitää vaihtaa, jos siihen osuu ampiainen ajossa.
4. Ketjut rasvataan vähintään 50 kilometrin välein.
5. Rehellinen Suomipyörä on aina parempi, kuin "harmaa tuotu".

jne jne.
Tässähän ne tärkeimmät tulikin
biggrin.gif
Jos joku tulee noilla tiedoilla pyörää ostamaan, en myy.
veryangry.gif

Se, että käydään radalla ajamassa on aikalailla eri asia, kuin että pyörällä on ajettu kilpaa. Noita ei pidä mennä ollenkaan sotkemaan keskenään. Normaalit radalla käynnit voi kyllä aivan surutta rinnastaa ihan normiajoon, vaikkakin radalla pata saattaakin kiertää pikkasen enemmän, what so?

Onko se sitten parempi kun sanotaan että pyörällä on ajettu vain matkaa surin osa... Autobaanalla 240km/h keskinopeudella 5 päivää putkeen. Että näin.

Ei kai se rata-ajo nyt sinänsä mitään haittaa. Eri asia jos pyörällä on esim. kaaduttu siellä radalla. Vaikka kuinka olisi korjattu sen jälkeen niin oma arvostus olisi huonompi kaaduttua kohtaan ilman muuta.

Lisäksi kun noita ratapyöriä on tullut katseltua niin aika perkeleen rähjäisen näköisiä ne usein on. Pahimmassa tapauksessa se tiuha öljyn/jarrupalojen/renkaiden vaihtoväli tarkoittaa pyöreäksi nulkattuja mutterinkantoja, rispaantuneita vanteenreunoja jne.

Pointti siis se että yksilöitä ne pyörät on ja jokainen case on syytä tutkia erikseen.

ei vaikuta minun ostopäätökseen millään lailla.radalle sen veisin itse kuitenkin...olen muuten huomannut että kaikki muu ajo alkaa tuntumaan tylsältä..
wink.gif

Jospa nyt joku, joka ”ratapyörän” (wannabekilpurin?) huoltotarpeesta jotain tietää, vastaisi tähän.

Toki sen kierrosalueen käyttö taitaa olla keskivertowannabella melko vaatimatonta, mutta jos rajoitinta vastaan kyetään jatkuvasti paukuttamaan, se vaatinee veronsa…
nixweiss.gif

No omakohtaisia kokemuksia ensimmäisestä moottoripyörästäni, siis Ducati 748:sta.

Ajoin sillä radalla, 'vingutin' sitä, vaihdoin öljyt tiuhemmin, huolsin itse sitä hiukan tarkemmin (ketjut, nesteet jarrupalat yms pientä) ja huollatin vieläpä liikkeessä kaikki tarpeelliset huollot.

Maahantuojan silloinen huoltaja tuumasi laitteesta: "en ole vielä tähän päivään mennessä ajanut näin pirteästi ja hyvin toimivalla 748:lla".

Itse tulkitsen tuosta että laite piti siitä että sillä ajetaan. Tämän jälkeen olen ajanut jokaisella laitteellani sopivissa määrin radalla, tosin myyntiä niille ei ole tarvinnut suorittaa kun vakuutusyhtiö on omansa pois hakenut ja rahat mulle maksanut.

Kyllä se alituinen rajoittajalle hakkaaminen koneelle kyttyrää tekee, mutta jokaisessa asiassa järki mukana, eli ei siellä radalla kuitenkaan koko aikaa rajaria vasten ajeta. Pääsääntöisesti siellä on vaihtelevat kierrokset ja kaikkia vaihteita käytetään. Tosin se käytettävä kierrosalue on korkeammalla kuin katukäytössä. Sekään ei ole haitaksi, eipä ainakaan ole kone karstainen ja tukossa.

Itse karsastaisin ns. taistelijan tai sellaisena olleen laitteen ostamista, jopa sellaista millä on käyty samanhenkisissä kokoontumisissa. Miksikö? No pari sellaisessa paikassa ollutta konetta olen avannut ja näky ei ole mukava. Siellä pistetään kovin usein peli kylmiltään hakkaamaan rajoittajaa vasten (näin oli tehty näille kahdelle koneelle), huudatetaan konetta niin kauan että valurautaputki huutaa punaisena ja niin että siitä saadaan tupakka syttymään. Tämän jälkeen virrat pois ja annetaan pannun olla. Hienoa! Juuri näin pitää toimia koneen lämmityksen kanssa, NOT!

Kuten aikaisemminkin on jo sanottu niin kannattaa katsoa jokainen laite yksilönä, miten sitä on pidetty, huolettu yms. Kysellä mahdollisimman paljon yms. Hirveän paljon selviää jo pelkästään sillä kun katsoo millaisessa kunnossa on kone katteiden alla, takaiskarin linkuston puhtauden / yleiskunnon sekä jarrusatulan männät. Jos nuo kaikki on paskaset ja huonossa hapessa niin on hyvä syy olettaa että laitetta ei muutoinkaan ole kovin hyvällä kädellä pidelty. Nuo kun on sellaisia pieniä huoltotoimenpiteitä ja kertoo kuitenkin hirveän paljon laitteen omistajasta sekä hänen teknisestä tietämyksestä / viitseliäisyydestä.

Itselleni käytetyn laitteen ostamisen yhteydessä radalla ajo ei ole mikään este / ongelma.

Asiallinen selvitys Janilta, kiitos. Hälvensi, vaan ei poistanut ennakkoluulojani. Wannabekansasta vaan osa osaa pyöräänsä huoltaa ja jollain osalla ei ole niihin huoltoihin varaa...
nixweiss.gif

Semmoinen huomio vielä, että aina ratakeikan jälkeen huomaa, miten paljon paremmin moottori hengittää saatuaan kunnolla happea. Katuajossa tukkoontunut moottori herää ratakeikan jälkeen uuteen elämään. Alavääntöä on ihan eri tavalla, ja pyörä liikkuu kevyesti pintakaasulla.

Samoin voisi kysyä onko matka-ajo myytäessä rasite? Ajettu 30tkm vain matka-ajoa! eli jollain 4000rpm kierroksilla jurnutettu rajoitusten mukaan, voi olla kone vähän tukkoinen.

Tää nyt riippuu niin monesta:

1) Miten on rataa ajettu
- sunnuntai-ajelua max 5000 varvia VAI
- tosissaan kilpaa niin, ettei kierrokset alle 8000 käy missään vaiheessa kierrosta
==> jos on jälimmäisellä tavalla ajettu, on varmaan koneen kestävyydestä jatkossa pois (vaikka olisi kuinka tehty ajettavaksi)

2) Mitä ostettavalta pyörältä odottaa
- jos odottaa että se kestää 20 tkm, minkä vaan voi ostaa
- jos aikoo ajaa 100 tkm, voi siellä loppupäässä kyllä rataa ajettu kone simahtaa hieman ennen kuin vain matkaa päästelty
- tämä samahan koskee käytettävää öljyä: jos aikoo ajaa muutaman kymmenen tuhatta, sen kestää kaikki koneet melkein millä öljyllä vaan ==> jos aikoo ajaa 150 tkm, öljyllä alkaa olla merkitystä !
sport05.gif

Itse kyllä karsastan ratavehkeitä. Tuossa kovasti puhutaan että huolletaan hyvin, mutta on myös toisenlaista tietoa eli "kun ajan vain tän kesän ja vien syksyllä vaihtoon, ei tässä kannata paljon huoltoihin satsata"
mad.gif

Kyllä minä ainakin karsastaisin radalla rääkättyä pyörää.
Jos valittavana olisi kaksi samanlaista pyörää, toinen paljon radalla ajettu ja toinen ei ollenkaan, päätyisin varmasti siihen radalla ajamattomaan vehkeeseen.

Vähän sama tietokoneen osien kanssa, mielummin ostan kellottamattoman prosessorin kuin tiukasti ylikellotetun.

Huoltoasiassa Hondamania vie jalat suustani:
sanoi:
kovasti puhutaan että huolletaan hyvin, mutta on myös toisenlaista tietoa eli "kun ajan vain tän kesän ja vien syksyllä vaihtoon, ei tässä kannata paljon huoltoihin satsata"

Semmoinen huomio vielä, että aina ratakeikan jälkeen huomaa, miten paljon paremmin moottori hengittää saatuaan kunnolla happea. Katuajossa tukkoontunut moottori herää ratakeikan jälkeen uuteen elämään. Alavääntöä on ihan eri tavalla, ja pyörä liikkuu kevyesti pintakaasulla.
totta, huomaa vieläpä selvästi. yhdesortin "afterglow"
tounge.gif

muttapa mutta, kusiainen (ainakin mun) surraa rajoitinta vasten aika monasti yhtä ratakierrosta kohden. tämmöisiä seikkoja en kyllä hirveästi jaska mainostaa jos/kun mopon aikanaan myyn.  
cool.gif
karkoittaa pois aika monta ostajakandidaattia eli etupäässä sellaiset jotka esim eka pyörää ostamassa.

edit: en kyllä ala valehtelemaankaan eli vastaan kyllä kysyttäessä. Suomalainen kun oon.

Heh, itselläkin oli aiemmin ihme fobia radalla ajettuja vehkeitä kohtaan, mutta nykyään kun on käynyt ja nähnyt ratapäiviä niin käsitykset ovat muuttuneet.
Pahempaa rääkkiä kadulla keuliminen ja kikkailu on, varsinkin jos ei osaa(niinkuin itse
tounge.gif
)
Edellisessä mopossa alkoi välivapaita löytymään, ja menipä kiertokankikin, vaikkei rataa nähnytkään.

Btw;eikai niitä kannata rajoitinta vasten huudattaa, itse vaihtelen kusiaisella kun se valo syttyy?

Heh, itselläkin oli aiemmin ihme fobia radalla ajettuja vehkeitä kohtaan, mutta nykyään kun on käynyt ja nähnyt ratapäiviä niin käsitykset ovat muuttuneet.
Pahempaa rääkkiä kadulla keuliminen ja kikkailu on, varsinkin jos ei osaa(niinkuin itse
tounge.gif
)
Edellisessä mopossa alkoi välivapaita löytymään, ja menipä kiertokankikin, vaikkei rataa nähnytkään.

Btw;eikai niitä kannata rajoitinta vasten huudattaa, itse vaihtelen kusiaisella kun se valo syttyy?
ei oo semmosia valoja mun pyörässä. tai jos onkin niin en oo hosuessa huomannu
tounge.gif

1) Miten on rataa ajettu
- sunnuntai-ajelua max 5000 varvia VAI
- tosissaan kilpaa niin, ettei kierrokset alle 8000 käy missään vaiheessa kierrosta
==> jos on jälimmäisellä tavalla ajettu, on varmaan koneen kestävyydestä jatkossa pois (vaikka olisi kuinka tehty ajettavaksi)
No ensinnäkään rataa ei (ainakaan kyykyillä) oikeen voi kiertää ilman että kierrokset nousevat yli tuon 5000. Perustelehan hieman miksikä tuo yli 8000rpm huudatus sitten on jatkosta pois (olettaen että on ajettu lämpimälä motilla)? Emmie vaan käsitä mitä pahaa tuosta seuraisi?

Ite olen vasta muutaman ratakeikan käynyt ja jopa minäkin pyrin pitämään kierrokset välillä 8000-rajotin (600cc) ja vaihteet 2-4 (ehkä 5), ei ole kyllä koskaan käynyt mielessäkään että tästä jotain haittaa olisi mopon kestävyyden kannalta....Suorastaan ihanata kun kerrankin pääsee huoletta laulattaan ja siitä se mopokin pitää!

Ei sillä ajopaikalla minusta merkitystä kauheasti ole missä ajaa vaan sillä kuka ajaa. Joku peelopallo jostain Helsingistä joka ei osaa tehä pyörälleen yhtikästä mitään niin se on aivan sama missä se ajaa pyörällään. Joka tapauksessa se on huonossa kunnossa. Sit on se toinen katumotoristiryhmä joka lähtee joka hemmetin risteyksestä tai liikennevaloista aina keulapystyssä tai muuten vaan urkuauki ja kauhee jarrutus 200metrin jälkeen.

Ratadalla ajavat yleisestiottaen edustaa pyöränomistajista hieman kokemusta omaavaa väkeä. Ne pahimmat peelot yrittää näyttää taitojaan tuolla kylillä kun eivät kehtaa radalle lähteä ajamaan kun sielä kumminkin olisi sielä hitaassaryhmässä. Kokemusta omaavat pyöräilijät luonnollisesti pitävät pyöriään paremmin.

tounge.gif
)

ei oo semmosia valoja mun pyörässä. tai jos onkin niin en oo hosuessa huomannu
tounge.gif
Öljyvalo..?

Back