• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä englantilaiselta motoliikkeeltä ja paperit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoppala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi

Olen hieromassa kauppoja vanhasta kawasta erään lontoolaisen käytettyjä pyöriä kauppaavan motoliikkeen kanssa. Firma on nimeltään south london motorcycles ltd. Tarkoitus olisi tuoda tämä pärrä suomeen.

Liike läheti mulle kopion kyseisen pyörän rekisteriotteesta jossa omistaja on herra X. New owner kohta on täytetty herra Y:n tiedoilla vuonna 06. Herra X:n nimikirjoitusta ei paperissa ole. Ja tämä rekisteriotehan olisi vissiin aikoinaan pitänyt lähettää dvla:lle muuta jäänyt jostain syystä lähettämättä?

Pyörää olen kuitenkin ostamassa firmasta south london motorcycles ltd ja kauppakirja olisi olemassa heidän kanssaan pyörästä. Mutta hiemanko epäilyttää että näinköhän vaan saan pyörää rekisteröityä suomeen noilla papereilla?

DVLA:n ajoneuvohaku tuotti kyseisen pyörän rekkarilla seuraavat tulokset:

The vehicle details for xxxx xxx are:

Date of Liability                01 02 2009
Date of First Registration 27 01 2003
Year of Manufacture        2003
Cylinder Capacity (cc)        749CC
CO2 Emissions                Not Available
Fuel Type                        Petrol
Export Marker                Not Applicable
Vehicle Status                Unlicensed
Vehicle Colour                GREEN

Vehicle Type Approval

This vehicle can be licensed at a DVLA Local Office without the V5C Registration Certificate

Osaisiko joku pyörän englannista uittanut kertoa että kenen nimissä firmalta ostettu pyörä on ollut? Firman nimissä vai edellisen omistajan?
Kun käsittääkseni englannissa moto ja autojobbarit ei laita vehkeitä omiin nimiinsä vaan tätä varten on rekisteriotteessa oma lappunsa joka lähetetään dvla:lle. Näin dvla:n päässä tiedetään että kyseinen vehje on myynnissä kyseisessä liikkeessä? Vai olenko käsittänyt ihan väärin?

Ja millä tämän kaiken selität suomessa katsastuskonttorilla?

Kuulisin mielelläni tietoa ja vahvaa mutua asiasta  
buttrock.gif

Sen enempää kyseisestä liikkeestä tietämättä heitän kuitenkin mielipiteeni: Niin paljon noita nettimoton ja -auton kusetuksia nähneenä en suostuisi kauppoja tekemään kuin paikanpäällä joko itse tai edustajan välityksellä olemalla. Niin pessimisti olen, ettei eurokaan siirtyisi omalta tililtäni ennen kun homma on ns. "satavarma".

Kohtuupienen käsirahan olen pyörästä maksanut joten korkealta en putoa vaikka haistattaisin pitkät koko firmalle. Pyörän pitäisi kuitenkin olla huippukuntoinen ja hintakin on kalliimmasta päästä. Jos orggilaisilta löytyy tuttuja jotka voisivat käydä pyörän paikanpäällä tsekkaamassa niin saa ilmoittautua.

Yhen lontoossa asuvan orggilaisen kanssa oli puhetta tuosta tsekkauksesta mutta hänestä nyt ei ole kuulunut viikkoon mitään. Ja jos joku tietää lontoossa toimivan välittäjän niin saa kertoa, itse en ole löytänyt ketään joka valmiiksi olisi saarella ja kohtuuhintaan välittäisi tuon pyörän. Rahti on kuitenkin kohtuuhalpa, 500€ kähärillä.

Pyörän ostin uutena täällä, joten siitä en tiedä. Auton ostin kuitenkin käytettynä merkkiliikkeestä ja sillä kokemuksella voin sanoa seuraavaa: Liike ei ollut ottanut autoa omiin nimiinsä DVLA:n mielessä laisinkaan vaan edellinen rekisteriote oli edellisen auton omistaneen yksityishenkilön nimissä.

Nyt kuitenkin herra Y on siis liikkeen mukaan myynyt pyörän heille, mutta herra X ei ole allekirjoittanut omaa luopumistaan aiemmin. Vai onko herra x se liikkeeseen myynyt henkilö?

Ehkä ihan fiksu kysymys voisi olla, että onko ajoneuvovero (vehicle tax) maksettu ja kuka sen on maksanut? Periaatteessa täällä on todella tarkkaa kuka omistaa ajoneuvon ja missä hän asuu. Aina muuton yhteydessäkin pitäisi tilata uudet rekisteriotteet.

Asun vähän kaukana tuosta ko. paikasta, enkä valitettavasti ehdi paikalla käymään. Täällä kuitenkin kirjoittelee muutama ihan Lontoossakin asuva.

Back