• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä ei kaadu etunen lukossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja exhaust
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se mikä hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa on se, että autokouluissa tuntuu olevan aika paljon ABS-pyöriä nykyään. Tai ainakin sen vaikutelman sain tuolta ensimmäistä nakupyörää hankkimassa -ketjusta.

Siinähän ei ole järjen hiventäkään! Opetetaan ajamaan abs:llä, ja sitten kortin saatuaan 90% porukasta hyppää ei-abs pyörän selkään eikä ole mitään jarrutusharjoituksia sellaisella takana. Tappavaa touhua.
Sehän nyt sitten on ihan omaa tyhmyyttä, jos abs-pyörällä ajetun mopokortin jälkeen hyppää oman absittoman rassin puikkoihin ja vetää etujarrun kiinni, koska "kyllähän sen niin pystyi mopokoulussakin tekemään". Yhtä hyvin voidaan jeesustella sillä, että ei mopokoulussa opeteta ajamaan taajamassa 100 km/h, mutta silti joku niin tekee.

absipyörä ei haittaa jarrutusharjoitusta. koska se puuttuu vasta jos rengas lukkiutuu ja yleensä jos näin autokoulussa kãy [absittomalla pyörällä], niin aloittelija kaatuu, koska ei osaa päästãä jarruja. hän ei saisi harjoitusta muusta kuin kaatumisesta.
Mä komppaan tätä. Ajoin kortin tänä kesänä ja mopokoulussa oli CBF abseilla. En millään olisi uskaltanut sateisella käsittelykentällä testata, kuinka paljon jarrua märällä voi painaa, jollei pyörässä olisi abseja ollut. Kun sitten lopulta mentiin abseille, niin kuulokkeista kuului heti, että "ilman abseja olisit tuossa sitten todennäköisesti kyntänyt". Ehkä, ehkä en.

Nyt tosin alla VFR abseilla, joten ei tuosta kauas tultu. Itse ihmettelen suuresti sitä, minkälaisia allergisia reaktioita abs-jarrut normaaleissa katumopoilijoissa herättävät. Tokihan niitä moni puoltaakin, mutta siellä on myös monta kotikatu-Rossia, joiden mielestä mopojen abs-jarrut ovat suoraan saatanasta; niiden vuoksi ihmiset eivät osaa/ikinä opikaan ajamaan, abs-järjestelmän tuoma lisäpaino näkyy suoraan niiden parin radalla vietetyn kesäpäivän aikana kierrosajoissa, ja lisäksi jokaiselta meistä löytyy työkaverin tutun tuttu, joka pelastui, kun sai pyörän hätätilanteessa kaatumaan hallitusti. Jepjep.

Hmmm, orgilaista debattia...  
bowdown.gif

En ole tähän ikään saakka tuntenut erityistä tarvetta todistella sanomisiani sen enempää, esim. videoimalla ajosuorituksiani tai valokuuvaamalla jälkikäteen esim. raitoja asfaltissa...... Mutta koska niin moni lukihäiriöinen ja/tai huonosti luettua ymmärtävä on ottanut vapauden tulkita tekstiäni (REF=monia asiayhteydestä irroitettuja lainauksia triidin alkuosan kommentistani) omalla tavallaan, laitan hieman ajoharjoittelutarinaa peliin:
Olen tehnyt kolme yli kahden viikon matkaa alppiteille, pienellä porukalla (Itäinen Itävalta - Ranska (Nizza) ja kaikkea siltä väliltä). Statistiikkaa (yksinkertaistaen ja alakanttiin laskien, arvaatte varmaan miksi
smile_org.gif
): 10 mutka-ajopäivää/reissu, 5 ylitystä/päivä, keskimäärin 70 tiukkaa käännöstä/ylitys. => 10*5*70 (35 ylös/35 alas)=3500 mutkaa (todellakin alakanttiin!) per reissu, kolmella eri pyörällä => kiistatta (?) yli 10.000 käännöstä. Yksi ajopäivä (~350 mutkaa) vastannee hyvinkin yhtä ratapäivää, pilkkuja nussimatta (tämä kommenttina siksi, etten todellakaan ole kiinnostunut ajamaan radalla, liian yksitoikkoista (minun makuuni) kiertää samaa kuviota... - eikä nykyinen pyöräni/ajotapani sovellu moiseen "iloitteluun")
Ok, asiaani: arviolta/heittona 20% ylityksistä ajettiin rajoja etsien (fysiikka ei "sallinut" juurikaan enempää, vaatii yllättävän hyvän kondiksen
smile_org.gif
), maksiminopeuksilla, myös mutkat läpi. Näissä "treeneissä" haasteena oli myös jatkuvasti erilaiset olosuhteet ja muuttujat (mutkien geometria, alustan pito/kunto, lämpötilavaihtelut, muu liikenne (mm. ohitusta kyttäävät guzzimiehet
smile_org.gif
), ymv...). Mutta, kun rajoja haetaan, niin kyllä siinä saa (ja pitää) kokea myös jarrujen lukkiutumisen. Parhaat jarrut ja mutkatie "kiksit" sain kokea VFR800Fi (RC46) pyörällä jossa DualCBS-jarrut (1. reissulla = VFR750 (RC36) ja 3. reissulla XX). Vauhti pois esim. 120km/h mahdollisimman tehokkaalla jarrutuksella mutkaan TULTAESSA (vauhdit tyypillisesti alas ~30...40km/h riippuen edessä olevan mutkan "muodoista") - ja kaskas, takanakki sivuluisussa tai senttejä ilmassa ulkokaarteen suuntaan kammeten - pyörää kallistaen kurviin - ja usein (vrhe tai ei, mutta tulipahan rajat "löydettyä") etunen lukittui jarrutuksen aikana (tapahtui joitakin kertoja myös kallistamisen jo alettua). Lukittui täysin tai "lähes", 0,2 s. - 2 s., aivan sama mulle... Oleellista on oppia avaamaan jarrua vaikka etukumi käykin/onkin lukossa, mutta vain sen verran että rengas taas pyörii, mikäli vauhtia on edelleen hidastettava...
Tästä edelleen käännös läpi pyörää tarpeen mukaan kallistaen ja vastaohjauksella - ja ulostulot masimikiihdytyksellä!
Ok, on selvää että nämä jarrutustreenit käytiin ilman suuria ulkoisia yllätyksiä, eikä tilanne tietenkään vastaa liikenteessä (mahdollisesti) tapahtuvaa äkkijarrutus-/paniikkitilannetta, mutta hyvää perehdytystä sellaisen varalle...

Mutta, lippoja nolla, yksi rengassatsi (normaalit sport-touring renkaat) per reissu. Ja iltaisin ihan kiva kerrata opittua/koettua, hyvän ruuan ja edullisen bissen/vinkun kera...

Tähän vielä, että on aivan turha tulkita asioita niin kuin niiden ei ole väitetty olevan. Kyllä pyörä kaatuu jos etunen/takanen lukittu kesken jyrkän käännöksen, ei tässä fysiikan lakeja olla uudelleen kirjoittamassa...
wink.gif

Suosittelen! En tietenkään kaikille, mutta tuollaisissa olosuhteissa (alppitiet) on myös mahdollista kehittää ajotaitojaan! Ja ei muuten olisi pahitteeksi tutustua hieman MP:n ajoteoriaankin, aloittaa voi vaikka perusteista (esim. Bike lehden "ajokoulu" artikkelit).  
idea3.gif

Mahdollisuudet ovat rajattomat - Ugh.

Se mikä hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa on se, että autokouluissa tuntuu olevan aika paljon ABS-pyöriä nykyään. Tai ainakin sen vaikutelman sain tuolta ensimmäistä nakupyörää hankkimassa -ketjusta.

Siinähän ei ole järjen hiventäkään! Opetetaan ajamaan abs:llä, ja sitten kortin saatuaan 90% porukasta hyppää ei-abs pyörän selkään eikä ole mitään jarrutusharjoituksia sellaisella takana. Tappavaa touhua. Menikö off-topic.
No ehkäpä ovatten kyllästyneet hankkimaan kytkin- ja jarrukahvoja ja koneenposkia niihin autokoulupyöriin....
biggrin.gif

Mutta olen kyllä samaa mieltä, että ensiaskeleet olisi ehkä kuitenkin hyvä ottaa ILMAN Abs:ää. Jos sitten vaikka edes jossain parkkipaikalla jollain "kaatopyörällä" pääsisi vähän kokeilemaan, että mitä tapahtuu sitten, kun rengas ei pyöri.

Sekin tosin pitää muistaa, että autokoulun antaman koulutuksen puitteissa tuskin vielä varsinaisesti jää asioita tuonne ´selkärankaan´. Eli vaikka sitä ajaisi autokoulussa absittomalla, ei välttämättä kuitenkaan vielä hanskaisi sellaisella jarruttamista.

Ja sitten on vielä sellainenkin asia, että ihan muutaman vuoden päästä et pysty enää kaupasta ostamaan uutta katupyörää, jossa ei ole abseja. Kurakuskit ja ratakuskit on asia erikseen, mutta kuuluuko katukuskin edelleen opetella hallitsemaan myös järjestelmien "vanhoja", tai ainakin pian poistuvia versioita?

Kuului taikka ei, mutta nyt se on ihan mahdollista, että on motoristi, jolla on ollut kortti vaikka 4-5 vuotta, eikä hän ole ikinä ajanut metriäkään absittomalla pyörällä. Hänellä ei siis ainakaan voi olla oikein minkäänlaista hajua siitä, kuinka normaalijarrullista pyörää on määrä hallita kovassa jarrutuksessa ääritilanteessa. Vaikka epäilenkin, ettei sitä varsinaisesti ehditä ainakaan mp-korttia suorittaessa opettaa, niin tuossa on silti ainakin tällä hetkellä yksi vaaranpaikka.

sanoi:
Mutta tuo etunen lukossa hommahan on äijästä kiinni, mulla löytyy mökiltä trial pyörä jolla tuo homma on helppoa kuin heinän teko. Sillä pystyy lähtee paikaltaan etunen lukossa ja ajella pitkät pätkät.

Tästähän ei alkup. kysymyksessä ollut kyse. Siinä puhuttiin jarrutuksesta, ei kiihdytyksestä. Kaasulla kun keventää ilman että etusessa on pitoa niin paino on takana. Samaan ideaa perustuu motocrossissa se että voidaan ajaa 20 cm syvässä spoorissa eikä mopo kaadu.
Juu ei ollu ei, lähinnä kommentiksi noihin edellä olleisiin trial pätkiin, itse asiahan oli tuossa alempana siinä mun vastauksessa.

Ja alkuperäiseen exhaust:n kysymykseen: Myyttiä vai Tarua
omg.gif
, vastaisin Totta.
biggrin.gif

Juu ei ollu ei, lähinnä kommentiksi noihin edellä olleisiin trial pätkiin, itse asiahan oli tuossa alempana siinä mun vastauksessa.

Ja alkuperäiseen exhaust:n kysymykseen: Myyttiä vai Tarua  
omg.gif
, vastaisin Totta.
biggrin.gif
Jos pyörä kaatuisi aina kun eturengas lukkiutuu, aiheuttaisi pienikin kitkatason muutos aina kaatumisen kovassa jarrutuksessa. Tai vaihtoehtoisesti pitäisi aina jarruttaa äkkitilanteissakin esim 30% teholla varmuuden vuoksi.

ilmeisesti kuitenkaan etupyörän lukkiutuminen ei ole ongelma, koska pyörissä abs on tullut niin myöhään tarjolle. ja vastustus sitä vastaan on niin suurta. ja yhä tuntuu kuin se veisi kaiken ilon ajamisesta.

muistan kyllä vastaavat keskustelut autojen absien tarpeellisuudesta ja siitä kuinka vaarallisia ne absit on. kuitenkin auto ei kaadu jos renkaat lukkiutuu.

parinkymmenen vuoden päästä absit on lähes kaikissa peruspyörissä ja aikaa jolloin pyörä kaatui jarrukahvasta millin liikaa puristettuaan alle puolessa sekunnissa ja kuski oli lasaretissa turhan takia viikkoja tai kuoli tuohon puolen sekunnin kahvan virheeseen. pidetään hölmönä, että kukaan edes teki pyöriä ilman abseja tai saati sitten yrittää myydä uutta pyörää ilman abseja tai luistoestoa.

JT

Siinähän ei ole järjen hiventäkään! Opetetaan ajamaan abs:llä, ja sitten kortin saatuaan 90% porukasta hyppää ei-abs pyörän selkään eikä ole mitään jarrutusharjoituksia sellaisella takana. Tappavaa touhua. Menikö off-topic.
No ehkäpä ovatten kyllästyneet hankkimaan kytkin- ja jarrukahvoja ja koneenposkia niihin autokoulupyöriin....  
biggrin.gif

Mutta olen kyllä samaa mieltä, että ensiaskeleet olisi ehkä kuitenkin hyvä ottaa ILMAN Abs:ää.
Mä en taas tätä ajattelua ymmärrä lainkaan, joten on pakko kysyä. Mitä asiaa luistava rengas edesauttaa korttikoulutuksessa? Mikä siinä on niin väärää, että luistavan (etu)renkaan ja säikähtämisen sijaan jarrukahva napsii sormille merkkinä siitä että aletaan olemaan pidon rajalla tai ylittämässä sitä?

Ymmärrän kyllä tuon lainatun tekstinpätkän jos ajatus on se, että ABSimopolla on tarkoitus täysjarruttaa siten että kahva lyödään pohjaan ja odotetaan, ja että tavisjarruihin siirryttäessä homma käy vaaralliseksi jos toimintatapa siirretään suoraan sinne. Mutta kun oikeat jarrutustavat ovat molemmilla jarrutyypeillä samanlaisia. Kursseilla on nähty, että ABSit antaa luottamusta käyttää jarrua ja olla pelkäämättä luistoa ja kaatumista, ja se näkyy edistymisessä. Rajoja voi huoletta kokeilla järjen rajoissa. Yksi asia on poissa mielestä, joten jää kapasiteettia miettiä vaikkapa ajoasentoa (jos sattuisi olemaan niin harvinainen tilanne meneillään että sitä on osattu jopa opettaa ja painottaa). Jarrutreenissä on varsinkin korttikoulutuksessa paljon muutakin opittavaa kuin se, että miten mopo käyttäytyy kun pidon rajat ylitetään. Koskee aika pitkälti myös jatkokoulutusta.

ABSeja voinee verrata kierrosrajoittimeen. Onko se jotenkin parempi että rajoitin otetaan pois ja annetaan koneen laueta jos jääkin välivapaalle?

Mä olen kyllä Hannulan kanssa eri linjoilla. Kyllä se olisi syytä ilman teknisiä apuvälineitä ihan kaikkien tietää, miltä pidon menetys tuntuu ja mitä siitä seuraa. Sekä sivuttain että pitkittäin.

Pelkkään tekniikkaan luottaminen on pelottava tie.

biggrin.gif

Mutta olen kyllä samaa mieltä, että ensiaskeleet olisi ehkä kuitenkin hyvä ottaa ILMAN Abs:ää.
Mä en taas tätä ajattelua ymmärrä lainkaan, joten on pakko kysyä. Mitä asiaa luistava rengas edesauttaa korttikoulutuksessa? Mikä siinä on niin väärää, että luistavan (etu)renkaan ja säikähtämisen sijaan jarrukahva napsii sormille merkkinä siitä että aletaan olemaan pidon rajalla tai ylittämässä sitä?
Pointtina oli lähinnä se, että kun ei kaikissa katupyörissä ole (vielä) abseja, niin korttikoulutuksessakin tämä ehkä saattaisi olla hyvä huomioida. En tosin usko, että menee edes viittä vuotta, kun ei uusia (katu)pyöriä enää saa ilman abseja, joitakin hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Joten sikäli tarve ymmärtää absittoman erot on varmaankin suurelle osalle normiharrastajista ns. katoavaa kansanperinnettä.

Tiedän toki, ettei jarrutuksia tulisi tehdä millään "silmät kiinni ja täysillä kahvasta"-taktiikalla. Mutta abseilla ajavalla yleensä on jopa varaa tehdä näin, ja pysyä siltikin vielä pystyssä, kun taas sama manööveri ilman abseja onkin jo paljon riskaabelimpi, varsinkin jos pito on huono.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että (katukäytössä) absien hyödyt voittaa haitat ihan 6-0, eli niiden yleistyminen on sinänsä ilman muuta hyvä juttu. Ja yksi iso etuhan on juuri tehojarrutuksen/väistön harjoittelemisen helppous eri vauhdeista ja erilaisilla pinnoilla. Itse ajoin n.15 vuotta absittomilla, nyt on menossa kolmas absillinen, eikä ole enää paluuta vanhaan.

Eiköhän tästä aiheesta ole juteltu aivan tarpeeksi.
Joo, jarrutelkoon ne etuset lukossa keneltä se onnistuu, ja huonommat sitten hommatkoon abs-mopot, tai jotakin. Kaatukoon huonot kuskit ja paremmat pysyy pystyssä.

Mä nyt vaan koitan sitten paskana kuskina sovittaa vauhdin sillein ettei tarttis lukita etusta.
smile_org.gif

Piste. Jatkakaa.

TRIKE?
idea3.gif

Mua kiellettin jo sivulla 1 puhumasta ABSeista, mutta nyt kun tää ketju on jo muutenkin paskottu niin sanon pari sanaa  
tounge.gif

Ite siis olen nyt 2 kautta ajanut ABSillisella ja ainakin mulle ne ovat tuoneet erittäin paljon luottoa harjoitteluun. ABSitonta pyörää en enää edes harkitsisi kadulle ostavani.

Parhaiten ABSien toiminnan huomaa kun kovassa jarrussa ajaa esim. leveän pikikaistaleen yli. Olen kuitenkin samaa mieltä, kuten kaikki muutkin, että totta kai jarrutusta pitää harjoitella, oli ABSit tai ei! Itselläni on harjoittelu jäänyt luvattoman vähiin.

Tästä topikista sain sen verran inspiraatiota, että kävin tänään vähän treenailemassa.
Kokeilin samalla miten tuolla pyörällä ja omilla taidoilla jarrutusmatka muuttuu jarrutustavasta riippuen. Vaikka en saanut samaa alkunopeutta joka jarruun, tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia (ctrl-c+ctrl-v):

use Run num Time(s) Dist(m) Graph run

Y 2          2,92 42,49
Y 3          3,72 47,89
Y 4          4,31 67,46
Y 5          4,05 57,35

Avg=53,80

Alkunopeuden vaihteluväli oli +-3kmh (102-108), ilma 12c ja paikoin hieman tihkua. Tulokset on generoitu 100-0kmh (en osannut PT:lla tehdä muuten kuin custom runilla, jos joku osaa niin saa auttaa). Yhteenvetona voisin todeta, että en osaa jarruttaa kovinkaan hyvin, ja että takajarrulla ON merkitystä tällä pyörällä noissa olosuhteissa.
Jarrujen käyttö (puristamalla koitin välttää ABSien puuttumista):

2 etu+taka paniikki
3 etu+taka puristus
4 etu paniikki
5 etu puristus

En tiedä millä -80 luvun ABSeilla jotkut ovat täällä ajaneet, mutta ei nuo kawan ABSit ainakaan "pomputa" etupäätä!  
biggrin.gif

bowdown.gif

Eturenkaasta kuvattu video: **tuubi** Videon graafi on suuntaa antava.

e: typoja

Pointtina oli lähinnä se, että kun ei kaikissa katupyörissä ole (vielä) abseja, niin korttikoulutuksessakin tämä ehkä saattaisi olla hyvä huomioida. En tosin usko, että menee edes viittä vuotta, kun ei uusia (katu)pyöriä enää saa ilman abseja, joitakin hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Joten sikäli tarve ymmärtää absittoman erot on varmaankin suurelle osalle normiharrastajista ns. katoavaa kansanperinnettä.

Tosiaan tätä minäkin ajoin takaa. Ostan kyllä nyt sen kun tarkemmin asiaa mietin
withstupid.gif
, että eihän ne absit tosiaan tule peliin ennen kuin siinä lukkiutumisvaiheessa. Joten siinä mielessä ei eroa absittomaan jarrutusharjoittelussa.

Siinä kyllä saattaa piillä sellainen psykologinen sudenkuoppa, että kun se oppilas sillä absilliselle harjoittelee, ja sitten opettaja huutaa korvaan että nyt olisit kyllä kaatunut jos ei olis ollut abseja, niin siitä voi jäädä jonkunlainen kammo.

Sitten kun jostain syystä siinä ensimmäisessä pyörässä ei olekaan niitä abseja, niin auttaako se kammo sitten hallitun hätäjarrutuksen tekemistä? Ja esimerkiksi siitä selviytymistä, että se etupyörä tosiaan menee hetkeksi lukkoon. Siinähän on sitten jo ohjelmoitu aloittelevan kuljettajan päähän, että ei tästä selvitä, pakko kaatua.

Jos minulle (tai vaikka lapselleni) olis tarjolla kaksi koulua, toisessa sanotaan, että meillä on ABS-pyörät. Harjoitellaan turvallisilla välineillä.

Ja toinen koulu sanoisi, että meilläkin on ABS-pyörät, mutta ensin treenataan näillä vanhoilla raadoilla että tulee sekin tutuksi. Niin kyllähän se valinta olisi päivän selvä tämän jälkimmäisen puolesta.

Koska kyllä se on fakta tänä päivänä, että aika moni sen absittoman pyörän selkään päätyy, koska ne eivät vielä valitettavasti ole mainstreamia.

Se minkälaisia kommentteja tuolla "ensimmäinen nakupyörä"-ketjussa on tullut on kuulostanut vähän juuri siltä, että jonkunlainen kammo niitä absittomia pyöriä kohtaan on jäänyt.

Eturenkaasta kuvattu video: **tuubi** Videon graafi on suuntaa antava.
Hienon näköistä videota! Nyt pitäis vielä saada joltain samanlaista eturengas LUKOSSA
smile_org.gif
Niin, se kai tämän topikin aihe oli. Ite en ajatellut moista tehdä, mutta multa saa kyllä kameran lainaan (kotoota hakemalla) jos joku moiseen demonstraatioon haluaa ryhtyä - vaikka sitten serpossa takapää ilmassa.  
smile_org.gif

Koska kyllä se on fakta tänä päivänä, että aika moni sen absittoman pyörän selkään päätyy, koska ne eivät vielä valitettavasti ole mainstreamia.
no kyllähän absit on ainakin melko vauhdilla tulossa jokseenkin kaikkiin katupyöriin.

Esim. Suzukilla tänä vuonna 6 street-mallia, joista 5 saa abseilla ja kuudennenkin vissiin ensi kaudella.

Tosin absittomiahan tulee tässä verotuksen luvatussa maassa olemaan liikenteessä vielä varmaan 40 vuotta...

^ Saa ja saa. Teoriassa on, mutta tuodaanko niitä maahan. Ottaako jälleenmyyjät varastoihin. No, en hirveän monessa liikkeessä kesällä pyörinyt, mutta niissä missä pyörin oli enimmäkseen ei-oota. Oliko huonoa tuuria vai tämän päivän yleinen tilanne, en tiedä.

Ja sitten jos ostat käytettyä, niin löytyykö vielä huonommin. Toki itsekin toivon, että tilanne paranee. Olisko se vaan helpompi tehdä ne pakolliseksi. Miten mulla on fiilis, että se tilanne paranee hitaasti lähivuosina. Toivottavasti olen täysin väärässä.

tohon vaan piirtään viivaa etu renkaalla maksan satasen per metri
smile_org.gif
eikä mitään kumin poltoo etunen lukossa vaan jarruttamalla

Back