• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä ei kaadu etunen lukossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja exhaust
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hämäristi muistan että juttu ois lähteny abautten otsikosta = Pyörä ei kaadu etunen lukossa..Noh? Mitä hittoa? kait tuo nyt kaatuu jos kurvis tempoo etusen lukkoon? Vai olenko vaan väärässä? Suoraa tempoo menee ja hetkellisesti lukittaa jarrun ni tuskin kaatu? Juttu karkas ABS ei ABS ...WTF

Hämäristi muistan että juttu ois lähteny abautten otsikosta = Pyörä ei kaadu etunen lukossa..Noh? Mitä hittoa? kait tuo nyt kaatuu jos kurvis tempoo etusen lukkoon? Vai olenko vaan väärässä? Suoraa tempoo menee ja hetkellisesti lukittaa jarrun ni tuskin kaatu?  Juttu karkas ABS ei ABS ...WTF

Niinpä. Kyllä se kaatuu etunen lukossa jos pyörä on kalellaan. Esim. jos edellä ajava auto iskee kurvissa omat ABSit kiinni.

Keula vaan nätisti luisuu pois alta ja sitten luistellaan kyljellään, sekä sinä & pyörä ja toivotaan ettei mitään kovaa tule eteen
sad_orig.gif

Nyt sitten väännetään kättä siitä
1.) onko ABSittomuudesta enemmän haittaa kuin hyötyä kokonaisuudessaan
Tuossa ei nähdäkseni ole yhtikäs mitään vääntämistä. Paitsi tietysti heidän mielestään, jotka on abseilla ajaneet todella vähän tai ei ollenkaan. Ja netissä nyt on joka päivänselvässä asiassakin aina loputtomasti vääntämistä....  
biggrin.gif
Ehkä se nytt vaan on niin että kaikki ei aja auringon paisteessa (jos ei ole silmis) 3 kuukautta vuodes ennen kuin kylmää tulee eikä muutenkaan poistu asfaltista mikä nytt pakolliset lyhkäset tietyömaat eteen tulee vahingossa.

Jos nytt ajaa ympäri vuoden ja ihan joka hemmetin eri alustalla motarista suohoon kesät talvet,niin onhan siinä eroa jo vaikka yleistät kaikki motoristit ilmeisesti samaan kastiin?

Kyllä sitä vääntämistäkin löytyy heti kun suostut kattoo oman nokan toiselle puolelle.

En ummarra miten hengissä selvittiin tostakin reissust ilman absia?

http://www.youtube.com/user....44cHgF0

http://dwkolatour.wordpress.com/2011/10/03/kola-tour-roadmovie-part-2/

Hämäristi muistan että juttu ois lähteny abautten otsikosta = Pyörä ei kaadu etunen lukossa..Noh? Mitä hittoa? kait tuo nyt kaatuu jos kurvis tempoo etusen lukkoon? Vai olenko vaan väärässä? Suoraa tempoo menee ja hetkellisesti lukittaa jarrun ni tuskin kaatu?  Juttu karkas ABS ei ABS ...WTF
No ainakin mun mun puolesta ABS - ei ABS -kysymykset on tarpeeksi lähellä alkuperäistä aihetta (ks. 4. viesti tään ketjuun
smile_org.gif
) Varsinkin kun se alkuperäinen taitaa olla jo loppuunkaluttu.

Musta tuntuu, että ABS:n ja moottoripyörien suhteessa on jotain hyvin mystistä. Autoissa ABSit ovat olleet pakollisia jo ties mistä vuodesta. Miten on siis mahdollista, että ne eivät vieläkään ole pakollisia (edes nappulasta päälekytkettävissä) moottoripyörissä, siihen lienee joku syy... En tiedä mikä se on.

Absit liittyy aiheeseen (pyörän lukkiutumiseen), joten eiköhän keskustelu niistä sallittane
wink.gif

Lainattu aloitusviestistä:
sanoi:
Kaatuuko helpommin jos samaan aikaan on takapyörä ilmassa, niinkuin maksimijarrutuksessa melkein pitää ollakin?

Tähän oma mielipide: takapyörän nousemisella ei liene vaikutusta, perustelu; koska nousee se vaikka etupyörä ei lukkiutuisi.

Kuten muutamassa edellisessä kommentissa on hieman viitattu, absit tuskin tulevat pakkolisiksi tai ainakaan "EI poiskytkettäviksi" moottoripyöriin ennen kuin tekniikka kehittyy niin, että juuri soralla jarruttaminen on TURVALLISEMPAA absien kanssa kuin ilman. Tässä vielä toviksi purtavaa teknologialle.

^ Vähän väärä sanavalinta minulla tuo "pakollisuus". Se ei ollut se mun pointti. Ajoin oikeastaan takaa sitä, että miksi sitä ei ole ollut jo kauan aikaa sitten vakiona kaikissa uusissa pyörissä ilmiselvän turvallisuusparannuksen vuoksi. Ihan ok jos siellä olis myös se nappula mistä sen saa haluttaessa pois.

Ja miksi ABS ei ole ollut markkinointi- ja myyntivaltti moottoripyörävalmistajille?

Tämä ihmetyttää hyvinkin kun tulee uutena tähän moottoripyöräilyn maailmaan, kuten itse olen tänä kesänä tullut.

Ilmeisesti ilman ABS:iä olemista puoltavia asioita ovat (satunnaisessa järjestyksessä):
- paino
- hinta
- toiminta soralla
- joku muu?

Se varmaankin vaihtelee sitten henkilökohtaisesti kuinka merkittävinä niitä pitää. Tuosta soralla haitallisuudesta olisi mielenkiintoista saada vähän lisää tutkittua faktaa, täytyy varmaan pistää google laulamaan...
smile_org.gif
Toki orggilaisten kokemuksetkin ovat arvokkaita.

PS. Itse en ajanut metriäkään soralla tänä kesänä. Pari kertaa tein U-käännöksen kun tuli sellainen yllättäen vastaan.

062802moto_prv.gif

edit: löytyikin jo jotain: Motorcycle safety: The case for ABS. Juttua jarrujen toiminnasta, tienpinnoista, onnettomuustilastoista, jne.

Anteeks muuten tyhmä välikysymys, mutta onko mopojen ABS-jarruissa siis ABS myös takajarrussa
omg.gif
Jos, niin mitä ihmeen järkeä siinä on??? Se jos mikä on turhaa kustannusta ja sanoisinpa jopa turvallisuuden vaarantamista.

Ja miksi ABS ei ole ollut markkinointi- ja myyntivaltti moottoripyörävalmistajille?
Uskoisin, että vastaus piilee teknologiassa. Vasta nyt viimeisen sanotaanko 10 vuoden aikana on saatu järjestelmän toiminta, toimintavarmuus, systeemin vaatima tila/paino, ja toisaalta valmistuskustannukset sellaiselle tasolle, että absit on alkaneet yleistyä.

Anteeks muuten tyhmä välikysymys, mutta onko mopojen ABS-jarruissa siis ABS myös takajarrussa  
omg.gif
Jos, niin mitä ihmeen järkeä siinä on??? Se jos mikä on turhaa kustannusta ja sanoisinpa jopa turvallisuuden vaarantamista.
tähän nyt yksi *Double Facepalm*, kiitos  
tounge.gif
Ei taida tupla riittää
tounge.gif

kuvalainaus
Tämä on *eka kerta* kun en tajua elämässäni annettua facepalmia...  
cool.gif

Tuohan on sama asia jos auton käsijarrussa olisi ABS. Normi jarru takana saattaa pelastaa sen marginaalitilanteen että ABS ei jarruttaisi kunnolla esimerkiksi soralla tms.

Ei soralla käytetä takajarrua vauhdin hiljentämiseen vaan takapuolen sivulleheitossa
wink.gif

Kyllä sen etujarrun voi ihan huoletta käyttää soralla kunhan kysessä ei ole kävelyvauhtia.

Ei soralla käytetä takajarrua vauhdin hiljentämiseen vaan takapuolen sivulleheitossa  
wink.gif

Kyllä sen etujarrun voi ihan huoletta käyttää soralla kunhan kysessä ei ole kävelyvauhtia.
Kyse kai oli paremminkin hätätilanteista kuin normaaleista ajotilanteista.. Siinä vaiheesa ku absi antaa etusen pyöriä vaikka soralla hätäjarrussa (?) olisi minusta aivan perkeleen mukavaa jos takajarrujärjestelmässä pääsylinterin ja jarrusatulan välissä olisi vaan "pelkkä letku", ilman mitään tekojarruälyä.

No, en sitte tiedä ku ittellä läks etunen alta soralla vaikka en edes jarruttanu tai ajanu vauhdilla. Saattaa olla että en ihan mielelläni vähänkään kaltevalla pinnalla soralla ala etusella jarruilemaan (katurenkaalla ainakaan).

wink.gif

Kyse kai oli paremminkin hätätilanteista kuin normaaleista ajotilanteista.. Siinä vaiheesa ku absi antaa etusen pyöriä vaikka soralla hätäjarrussa (?) olisi minusta aivan perkeleen mukavaa jos takajarrujärjestelmässä pääsylinterin ja jarrusatulan välissä olisi vaan "pelkkä letku", ilman mitään tekojarruälyä.

No, en sitte tiedä ku ittellä läks etunen alta soralla vaikka en edes jarruttanu tai ajanu vauhdilla. Saattaa olla että en ihan mielelläni vähänkään kaltevalla pinnalla soralla ala etusella jarruilemaan (katurenkaalla ainakaan).
Sama mieltä siit jarrujutusta paitsi absit pois  
biggrin.gif

Niin no,mä nytt kommentoin lähinnä mun näkökannalta miten mun ajaminen menee ja misä(samoin kun muut omista pikitikurvailusta eikä ole tietoa abseista soralla),ja kun mulla on aina nappularenkaita ja 21 tuuman etuvanne niin ......
wink.gif

Mut joo,nurin olen minäkin mennyt muutamia kertoja,välillä hidasvauhtisia ja välillä et saa kauempaakin sitä pyörää hakea kun lähetään eri suuntiin  
biggrin.gif

Selventääkseni vielä niin ikinä ei ole etunen pettänyt alta vaikka oliskin ollut hetkittäisiä lukkojarrutuksia,mulla on lähinnä se että takanen haluaa mennä etusen edellä ja kokeile itse ajella taakseppäin,ei se kovin monta metriä onnistu ennenkuin löytää itteensä sammakko perspektiivist
biggrin.gif

Tahkon rinnettä kun tultiin kerran ales jyrkimmästä kohdasta niin oli molemmat lukossa puolet matkasta ja silti vauhti nousi vaan,mitenhän olis mennyt absien kaa kun rengas ei edes kaivaudu alustaan samalla tavalla kun pyörii?

Kyse on tosiaan siitä että kovassa vauhdissa absit soralla ovat hengenvaarallisia!!!
Jos nytt vaan istuu kyydissä matelen paikasta toiseen niin on ihan samaa onko pyörässä jarruja ollenkaan kun moottorijarrukin (jos sitä edes tarvii?)  toimii suht hyvin,etenkin 1 mukisis  
biggrin.gif

Tässä vielä yksi aika hätäinen pannutus, absit olisi vissiin pitänyt mopon pystyssä
smile_org.gif
-tuubi-
^
Ehkä tommoset olis parempi liikkua julkisilla  
biggrin.gif

Kyll on kuski ainakin seurannut ihan kaikkea muuta paitsi eteenpäin.
Totta turiset
biggrin.gif
Vielä ihmetyttää sitä jarrun käyttöä kun hyvin olis mahtunut kiertääkin ilman jarruttamista?

Ekalla omalla abs-pyörälläni (DL650AK7) keli hieman ´yllätti´, joten tuli pääsiäisenä 2007 tehdyllä reissulla ajeltua jonkin verran lumisilla ja osin myös jäisillä hiekka- ja asfalttiteillä, ja siis ihan suvikumeilla, mitä en välttämättä kokeilisi uudestaan jos vaan voin välttää.

Mutta se täytyy sanoa, että olin todella yllättänyt nimenomaan siitä, miten _hyvin_ pyörä pysähtyi absien kanssa jopa aivan umpijäisellä pinnalla. Sen todellakin voisi luulla olevan sellainen paikka, missä absipyörä tuntuu "jarruttomalta", mutta niin ei ollut asian laita. Ainakin omasta puolestani voin varmuudella sanoa, että en normijarruilla olisi noin liukkaalla alustalla pystynyt pysäyttämään pyörää yhtä ripeästi, ja myös nurinmeno olisi ollut todella iso riski. Isona plussana oli myös se, että pyörä kulki jarrutusten aikana täysin suoraan. Kyseisessä pyörässä ei edes ole mitkään kovin kehittyneet absit, jos niitä vertaa vaikka nykyisiin Hondan/Bemun race-abs:eihin, mutta ilmeisestikin ne on onnistuttu säätämään varsin toimiviksi myös huonolla pidolla.

Voi ihan hyvin olla, etteivät kaikki absit suoriutuisi samasta tehtävästi ollenkaan noin hyvin, eli tosiaan puhe on vain tästä yhdestä nimenomaisesta pyörämallista. Sekä tietysti vain omista kokemuksista, enkä ole mikään hiekkateiden tai talviajon asiantuntija, kuten varmasti esim. Adve on. Joskus vuosia sitten tosin ajoin muutaman talven nastarenkailla.

Ja tämä ei siis edelleenkään tarkoita suinkaan sitä, että absit olisi parhaat joka paikkaan (tai jokaiselle kuskille).

Back