• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Putken modausta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeroXX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Foorumikirjoitusten perusteella noista tulee vähän liiankin äänekkäitä. Mutta ei se estä ainakaan meikäläistä harkitsemasta tota modia  
biggrin.gif
Kaipaisin RSVRään vähän nykyistä matalampaa murinaa sekä pienempiä kannuja ja tällä hetkellä arvonnassa on mukana Mivv GP:t tai nykyisten modaus. Ei kuitenkaan haluis saada poliisisetiä niskaansa liian viritellyn näköisillä kannuilla. Pitää katella mitä täs nyt sit askartelupuhteina keksis.

Parit youtuben ääninäytteet:
Cored cans #1
Cored cans #2
Cored cans #3
Cored & shortened

Kyllähän toi murisee kivasti mut vaikea sanoa onko noilla ajaminen sit käytännössä kuitenkin ihan infernaalista möykkää. Kukaan kokeillu täällä kotimaan puolella tota? Tuleeko poliisin pampusta ja meneekö naapurisopu lopullisesti?

FKaipaisin RSVRään vähän nykyistä matalampaa murinaa sekä pienempiä kannuja ja tällä hetkellä arvonnassa on mukana Mivv GP:t tai nykyisten modaus. ?
Mahtaakohan saada pienempiä kannuja, että matalampaa ääntä putkista samanaikaisesti. . Änkkärin resonanssitaajuudet ovat änkkärin pituuden monikertoja, eli käytännössä:
Mitä pidempi putki, sitä möreämmille taajuuksille se on virittynyt.

FKaipaisin RSVRään vähän nykyistä matalampaa murinaa sekä pienempiä kannuja ja tällä hetkellä arvonnassa on mukana Mivv GP:t tai nykyisten modaus. ?
Mahtaakohan saada pienempiä kannuja, että matalampaa ääntä putkista samanaikaisesti. .  Änkkärin resonanssitaajuudet ovat änkkärin pituuden monikertoja, eli käytännössä:
Mitä pidempi putki, sitä möreämmille taajuuksille se on virittynyt.
Damn. Eipä tullu moista edes ajateltua kun tuudittautu huonolaatuisten ääninäytteiden mörinään.

Pitänee jotenkin löytää se sopiva keskitie jostain tuolta murinan ja möykän välimaastosta niin olis tyytyväinen.

Jos tulee liian äänekkäät niin noisekillerillä saapi ainakin takaisin äänet sivistyneiksi, ainakin arrowit ovat infernaalin ja möykän välimaastosta ilman killereitä ja killerit paikallaan lähes vakion kuuloinen.

Mikäli joku haluaa lähteä räätälöimaan orkkiputkista muhkeampia saundeja, mulla löytyy autotallin nurkasta -04 RSV:n alkuperäiset pöntöt. Hinta ei varmasti päätä huimaa, koska vaihdoin Aprilian pois kesällä. Vievät vaan turhaan tilaa nurkissa.

Mistäs näihin saisi kaivettua rakenteluohjeet? One-off ainakin viittaa että on kotikutoista alkuperää. Tosin viimeistelty ulkonäkö taas vihjais että jotain kallista putkea siinä on käytetty pohjana.

Youtube: Aprilia Sound of thunder

Noi saundit kun sais orkkisputkien modauksella aikaseks niin olisin tyytyväinen. Vielä kun ei pyörän tehot laskis. Oh yea !
tounge.gif

btw. Pakoputken sielunelämä on ollut mulle vähän vieras aihe mutta talvipuhteiksi kiinnostais tosiaan askarrella jotain joten täs olis vähän kyssärintynkää aiheen tiimoilta:
-Löytyiskö linkkejä/infoa pakoputken modaamisen/rakentamisen suhteen. Mitä pitää ottaa huomioon, mikä vaikuttaa mihin jne.
-Millasilla spekseillä db-/noisekillereitä pitäis sit taas rakentaa suhteesa äänenvaimentimiin / putkistoon?
-Ylipäätään rautalankakuvia ja teoriaa aiheesta?

Valmiin ostamisen sijasta askarteluvaihtoehdossa sais sentään kitsastella kuluissa ja tod näk sais myös muutaman haavan käsiinsä. Olis miehekäs olo ja säästäis rahaa. Vois samalla koittaa tehdä ne putket kerralla oikein. Edes yrittää.  
biggrin.gif

Apriliaforum.com:ssa on paljon juttuja/kuvia putkien modauksesta sieltä ohjeet ja hommiin ei pitäis olla paha homma  
wink.gif

Apriliaforum.com:ssa on paljon juttuja/kuvia putkien modauksesta sieltä ohjeet ja hommiin ei pitäis olla paha homma  
wink.gif
Juu. Onhan noita lueskeltu mitä on vastaan tullut. Jotenkin vaan tuntuu että kaverit modailee putkia perstuntumalta ja viljelee ohessa jotain tuulesta temmattujua faktoja tekojensa tueksi. Olen antanut itseni ymmärtää että sen röörin pituudella, tilavuudella ja ties millä paineilla on merkitystä hyvän sekä tasapainoisen lopputuloksen saamiseksi. Toi quick n dirty tyyli missä pistetään reikäputkea ja villoja röörin alkuperäisten osien tilalle ei välttämättä täytä kaikkia taiteen sääntöjä. Kai ne valmistajat on jostain syystä laittaneet tietyn mallisille pyörille tietyn malliset änkkärit.

Tai mitäs mä tiedän. Arvailen vaan
biggrin.gif
Jatkan tätä satunnaista surffaamista ja koitan seuloa datan tuolta "mun juttu on paras juttu koska mä oon tehny tän" kirjoitusten seasta
biggrin.gif

Aivan! Suodatuksella näitä nettijuttuja täytyy lukea ja poimia totuudet niistä.Mun arrowit on kyllä avoimet suorat putket,joten en usko et isoa eroa on tohon modiin  
smile_org.gif

Mä modasin putket apriliaforumin mallin mukaan ja mölyä niistä kyllä lähtee. Sitä en tiedä onko desibelejä akroja tai arroweita enemmän, muttä äänimailma on bassovoittoisempi. Kun ottaa pyörää takapukilta kone käynnissä ja kyykki siinä kypärä päässä pyörän takana niin meinas pää haljeta
tounge.gif

Kyllähän nyt millessä ääntä pitää olla et tietää,että se käy ei mitään imurin ääniä  
biggrin.gif

wink.gif
Juu. Onhan noita lueskeltu mitä on vastaan tullut. Jotenkin vaan tuntuu että kaverit modailee putkia perstuntumalta ja viljelee ohessa jotain tuulesta temmattujua faktoja tekojensa tueksi. Olen antanut itseni ymmärtää että sen röörin pituudella, tilavuudella ja ties millä paineilla on merkitystä hyvän sekä tasapainoisen lopputuloksen saamiseksi. Toi quick n dirty tyyli missä pistetään reikäputkea ja villoja röörin alkuperäisten osien tilalle ei välttämättä täytä kaikkia taiteen sääntöjä. Kai ne valmistajat on jostain syystä laittaneet tietyn mallisille pyörille tietyn malliset änkkärit.

Tai mitäs mä tiedän. Arvailen vaan
biggrin.gif
Jatkan tätä satunnaista surffaamista ja koitan seuloa datan tuolta "mun juttu on paras juttu koska mä oon tehny tän" kirjoitusten seasta
biggrin.gif
Vakioputkista perstuntumalla modatut putket niitä osia käyttämällä mitä tallin nurkista löytyi ja tuloksena tehokkain Tuono mitä vastaan on tullut. LINKKI Tossa osiossa oli joitain käyriä yms. Se vaan tollanen putkimodi ei ole mitään taidetta saati rakettitiedettä ko. laitteessa vaan täytyy olla isot reiät ulos että jytisee. Ja näköjään tulee tehojakin.

Näitä lypsykoneita virittäessä olen huomannut, että mitä avarampi pönttö, sitä paremmin se toimii.

Tuossa käppyrät, jossa on itse kairatut kannut ja akran pöntöt. Akran alkukäyrät, ilmanputsarikotelo laajennettu, PCIII.

RSV Factory 2005

Paras vaikutus alueella 6500-8300.

Ostin oman RSV:ni viime syksynä, ja ihmetelin kuinka (meikäläisen mittapuulla) melken uudehkon nahkeassa pyörässä ol jotensakin tuhdit äänet e-merkityillä vakiopöntöillä.

Tarkempi tarkastelu paljasti että pöntöt oli jo modattu juuri tuolla alussa mainitun linkin mukaisesti. Äänet olivat sitä luokkaa että alkoivat ärsyttämään jo itseäkin. Noisekillereillä äänistä sai kuitenkin sopivan siedettävät. Jos joku ko. muutosta harkitsee, kannattaa laittaa ne killeritkin tilaukseen...

Liekkö mitään vaikutusta tehoon/ääneen jos
poistaisi ainoastaan ton katalysaattorihässäkän
pois ja jättäisi muuten kannut vakioiksi ??
nixweiss.gif

Ostin oman RSV:ni viime syksynä, ja ihmetelin kuinka (meikäläisen mittapuulla) melken uudehkon nahkeassa pyörässä ol jotensakin tuhdit äänet e-merkityillä vakiopöntöillä.

Tarkempi tarkastelu paljasti että pöntöt oli jo modattu juuri tuolla alussa mainitun linkin mukaisesti. Äänet olivat sitä luokkaa että alkoivat ärsyttämään jo itseäkin. Noisekillereillä äänistä sai kuitenkin sopivan siedettävät. Jos joku ko. muutosta harkitsee, kannattaa laittaa ne killeritkin tilaukseen...
EI mitään noisekillereitä vaan korvatulpat. Äänien KUULUU olla "sietämättömät"

EI mitään noisekillereitä vaan korvatulpat. Äänien KUULUU olla "sietämättömät"
Juuri näin
biggrin.gif

Tulpat korviin ja antaa koneen hengittää niinku pitääkin!

V2:sen pitääkin murista ja reilusti
cool.gif

... no mielipide kaikilla ...

Onkos kukaan askarrellut noita Aprilian omia titanium-slipareita hieman siedettävämmille desibeleille? Tai käykö jonkun valmistajan killerit pelkällä kiinnitysreiän porauksella? Ei ole meluja mitattu mutta googlella kaivelin että 102dB, tiedä sitten millä kierroksilla.

Pitäis varmaan joku jekku keksiä, kun tuntuu (nettijuttujen perusteella) virkavallan puuttumiskynnys olevan noihin nykyään matalampi.

Back