• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Punaisia päin ajaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Streethawk
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo... eikä riitä että yritetään vanhoilla vihreillä. Tänään Pitäjänmäellä Hesassa kun kun minulle syttyi vihreä nuolivalo että pääsin kääntymään vastaantulevin kaistan yli, lähti neiti-ihminen puhelin korvalla kaasuttelemaan vastakkaisesta suunnasta suoraan minua kohti
omg.gif
Muut kyllä jäivät kiltisti niihin punaisiin oottelemaan omaa vuoroaan..

On se kumma kun nykyään jo ennakoidaan nuo vihreät vai pitäisikö sanoa että lähti "vanhoilla punaisilla"
biggrin.gif

Vaikka loppukädessä taisi olla kännykeskustelu vieny ajatukset liikenteestä ja lähti liikkeelle kääntyvien liikenne valon sytyttyä vihreäksi
veryangry.gif

Kerrankin motoristeista kirjoitetaan positiivisessa mielessä. Hyvä näin!
062802jumpie_prv.gif

Olisipa ollut taas kiva jos joku wannabe-bomber olisi vetänyt punaisia päin hytti pystyssä testiryhmän edestä. Olisi mennyt otsikot uusiksi...
confused_orig.gif
Kateellisen huono viittaus.Mainittuun ryhmään kuuluvilla monesti parempi pyörän käsittelytaito kuin normimotoristeilla.

Niin alat hidastamaan kun valot ovat vielä vihreät jos ne vaikka vaihtuis punaisiksi? Riiiight. Ja jos tota sunnuntaihesaritapausta katellaan niin ei näillä liikennevaloilla kyllä tehnyt muuta kuin ajanut aivan täysin päin punaisia. Ja veikkaan että tätäkin tapahtuu juuri tämän "10s" takia (juu ei se oikeasti ole 10 sekuntia mutta pitkä aika kumminkin) Kun tietyt teiden valtiaat tietävät että valot ovat kaikille punaiset niin ehtiihän tosta vielä, onhan mulla kumminkin mersu ja se on nopea auto.

Tähän väliin vertailun vuoksi, olen ajanut autoa mexico cityssä (taitaa olla yksi maailman suurimpia kaupunkeja) ja roomassa, molemmat maita missä malttia ei varmasti ole samaa määrää kuin täällä suomessa, autoja on aivan helve***ti enemmän eikä mene sinä ensin ole hyvä kuulu mitenkään autoilijan sanastoon. Mutta kyllä ne helvetti pysähtyy valoihin. Kun sivulta tuleville tulee valot vihreäksi samalla hetkellä kuin oma kaista muuttuu punaiseksi niin sit se keltainen oikeasti tarkoittaa että nyt pysähdytään. Varmasti sielläkin tulee risteiyksissä onnettomuuksia luultavasti suhteessa myös enemmän, mutta onhan siellä paljon ruuhkaisempaakin. En ole tehnyt tutkimusta mikä olisi se oikea aika mikä olisi kaikille punaista, mutta se on minusta selvää että liian pitkä väli on vastatuuleen kusemista.
Täysin samaa mieltä!  
bowdown.gif

Itsekin Roomassa ajaessani huomasin, että homma toimii siellä ihan eri tavalla, mitä täällä suomessa!

Miten sen menikään. Helsingissä saa ajaa kolme autoa punasia päin ja sitten vielä neljäs jos se on taksi...
biggrin.gif

Viime viikolla meinasin kuorma-autolla yhden päin punasia ajavan jo teilata. Vai pitäisikö sanoa että se yritti teilata mut. T-risteyksestä olin kääntymässä vasemmalle. Mulle vaihtui valot jo vihreäksi ja kerkesin liikkeelle lähteä niin joku autoilija vielä suhautti 60 lasissa nokan edestä. Siinä vain jäin miettiin että nyt jos ois oltu pyörällä liikkeellä niin tuskin oisin hengissä enää tai ainakin melko heikolla hapella oltais. Olisin silloin kerinny pahimmoilleen just eteen.

Aikava vakava ongelma oulussa tuo päin punaisia ajo. Joka päivä näkee lähes joka valoissa noita punaisia päin ajamisia. Ihme vain ettei vielä oo pahemmin rytissy.

Eipä kaikki liikennevalot huomioi moottoripyöriä joten aina ei jaksa koko iltaa viettää valoissa odotellen että joku auto saapuisi. Eli ajelen punaisia päin mutta useimmin yöaikaan kun valot ei vaihdu autojen puutteen vuoksi.

062802jumpie_prv.gif

Olisipa ollut taas kiva jos joku wannabe-bomber olisi vetänyt punaisia päin hytti pystyssä testiryhmän edestä. Olisi mennyt otsikot uusiksi...  
confused_orig.gif
Kateellisen huono viittaus.Mainittuun ryhmään kuuluvilla monesti parempi pyörän käsittelytaito kuin normimotoristeilla.
Kaikkihan me ollaan keskimääräistä parempia kuskeja.

Olisko tohon valoihin pysähtymiseen syynä se, että haluaa elvistellä omalla pyörällään vieressä oleville kotiloille ja kerätä rispektii? On se niin mahtavaa kun jengi tsiigaa
cool0044.gif

062802jumpie_prv.gif

confused_orig.gif
Hah! Päivän paras! Wannabe-bombereilla muka tavallista parempi pyörän käsittelytaito...
biggrin.gif

HS tutki punaisia päin ajamista nyt kohta koulujen taas alkaessa. Yksikään moottoripyöräilijä ei ajanut päin punaisia 
thumbs-up.gif

Linkki artikkeliin

Itse olen huomannut selvän eron mp:llä ja autolla ajaessani tässä liikennevalo asiassa. Autolla helpommin ajaa keltaisilla läpi, kun on taas "kova" homma saada pysähtynyt auto liikkeelle. Mp:llä on taas ihan mukavakin pysähtyä valoihin, kun saa taas kiihdyttää valoista  
biggrin.gif

Ollaan erittäin tarkkana liikenteessä taas, kun lapset lähtee ensiviikolla kouluun.
Toi pätee myös mun ajatuksissa,mopolla on kiva lähtee kun kukaan ei yritä siinä rinnalla revittää bemuansa
tounge.gif
toista se on autolla,aina on joku vääntämässä ja kiilailemassa
smile_org.gif
Saman olen itsekin huomannut. Omalla diesel Skodalla, kun on valoissa niin "Bemarit" lähtee järjestäen kiihdyttämään ohi. Paitsi talvella, kun Skoda on nelivedolla. Tai kyllä ne silloinkin yrittää, mutta jäävä toiseksi  
wink.gif
...ellei ole neliveto "Bemari".
Mp:llä kun on valoissa, niin hyvin harva "Bemari" yrittää edes lähteä ripeästi kiihdyttämään vaan lähtevät kummallisen rauhallisesti valoista  
biggrin.gif

Loritassa kun kävin niin siellä toimi helevetin hyvin semmonen tyyli jossa valot vaihtuivat ristiin samanaikaisesti... Kukaanei ajanut punasiin kun minä katselin...
Suomessa vaan on totuttu näihin viidentoista minuutin "tyhjiin" näissä risteyksissä...
+1

Tämä systeemi pitäisi saada suomeenkin. Siis oikeasti RIITTÄVÄN pitkät keltaiset eikä mitänä 2-3s ansakeltaisia joissa jos peileihin tai ympärilleen katsoo (niin kuin ajaessa pitää tehdä - jos vaikka se lapsi tulee eteen muualta kuin sieltä liikennevalotolpasta putoamalla), niin ajaa jo punaisia päin.

Ja kun jenkeissä ne valot todella vaihtuvat tismalleen samaan aikaan, niin että kun näkee punaisen niin tietää että toisilla on silloin vihreä, niin ei ole mitään ongelmaa siitä että punaisia päin ajettaisiin.

Sama systeemi vaan Suomeen.

Ite en kyl kesäkelillä IKINÄ vedä päin punaisia. Vanhoilla vihreillä, eli pitkillä keltaisilla valoilla ajan monasti läpi tutuilla tiepätkillä, mutta sillon se valo on kyl vielä keltanen risteyksen jälkeisessäkin valossa. Ainoo ku punasia päin ajan, tapahtuu sillon jos oon ryhmittyny keskelle risteystä kääntyäkseni ja valo vaihtuu siinä välissä. Kyllähän risteysalue tyhjentää pitää, muuten oisin tukkeena risteävälle kaistalle.

....Ainoo ku punasia päin ajan, tapahtuu sillon jos oon ryhmittyny keskelle risteystä kääntyäkseni ja valo vaihtuu siinä välissä. Kyllähän risteysalue tyhjentää pitää, muuten oisin tukkeena risteävälle kaistalle.
Sähän et käytännössä tuossa tilanteessa edes aja punaisia päin. Pysähtyä pitää ensimmäisen valotolpan kohdalle tai pysäytysviivalle. Niistä kun olet mennyt ohi, niin se on ihan sama mitä ne valot näyttelevät.

....Ainoo ku punasia päin ajan, tapahtuu sillon jos oon ryhmittyny keskelle risteystä kääntyäkseni ja valo vaihtuu siinä välissä. Kyllähän risteysalue tyhjentää pitää, muuten oisin tukkeena risteävälle kaistalle.
Sähän et käytännössä tuossa tilanteessa edes aja punaisia päin. Pysähtyä pitää ensimmäisen valotolpan kohdalle tai pysäytysviivalle. Niistä kun olet mennyt ohi, niin se on ihan sama mitä ne valot näyttelevät.
Joo eihän se ole punaisia päin ajamista. Mutta ei se ihan sama ole mitä ne valot näyttää sen tolpan/viivan jälkeen. Risteystä kun ei saa ajaa tukkoon. Sakon paikka sekin. Josta en kyllä ole nähnyt koskaan sakotettavan vaikka aiheuttaa osaltaan ruuhkia.

Punaisia päin ajo on kaupunki alueella erityisen vaarallista ja turhaa. Usein olen huomannut kavereiden menneen punaisia päin ja seisovan sitten seuraavissa punaisissa vierelläni. Poliisien tarvitsisi karsia kokonaan pois stop-merkkiä ja punaisia päin ajo. Kunnon sakot ni eiköhän se siitä rauhottuisi.
Ja kunnon välit on syytä jättää risteysalueelle. Ei se viiva ole sitä varten että siihen sijoitetaan eturengas, vaan viivaan kuuluisi jättää vähintään pyörän mitta. Ei mitään muuta kuin se että takana tuleva esim. henkilöauto työntää sinut risteysalueelle suoraan linja-auton alle.
Eiköhän siinä taas tullu kauhuskenaariota tarpeeksi...
tounge.gif
Voi herranen aika. Kaupungissa kyllä, ehkä, mutta jos ajat sunnuntai-ajelua aamuvarhaisella jossakin maaseudulla, tulet risteykseen, jossa stop-merkki ja näkyvyyttä tarpeeksi, en todellakaan ala pysähtymään. Sehän on lähes ympäristörikos. Pysäyttää pyörä ja lähteä uudelleen kiihdyttämään. Maalaisjärkeä käyttöön. Kaupungeissa taasen voitaisiin jalankulkijoilta poistaa "jos valo on punainen, paina nappia" -napit. Siksi koska pahimmillaan monta kymmentä ajoneuvoa odottaa ruuhkassa muutaman jalankulkijan ylitystä. Etenkin, kun suurin osa tekee niin, että painaa nappia mutta sitten kuitenkin kävelee punaisilla yli. Okei, pahimmissa paikoissa ja ruuhka-aikana 15-18 napit voisivat toimia, muutoin ei.
Vanhan Myllyn edessä Herttoniemessä on oiva esimerkki näistä jalankulkijoiden nappivaloista. Eikö niitä muka millään saa synkroniin edellisten ja edessä olevien liikennevalojen kanssa? Ruuhka-aikana sitten koirankusettajat, lenkkeilijät, pysäkille menijät jne. tukkivat koko liikenteen.
veryangry.gif
Siinä sitten mamma menee puudelin kanssa kun puolensataa autoa jonottaa kunpaakin suuntaan, joutuakseen seuraavan risteyksen punaisiin valoihin. Jos em. kulkijat ylittäisivät risteyksen jommasta kummasta "oikeista valoista" se lisäisi kävelymatkaa 0-15m. Mutta ehkä lenkillä ollessa pitää päästä mahdollisimman lyhyttä reittiä.

Back