• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Punaisia päin ajaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Streethawk
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Streethawk

Repsol
HS tutki punaisia päin ajamista nyt kohta koulujen taas alkaessa. Yksikään moottoripyöräilijä ei ajanut päin punaisia 
thumbs-up.gif

Linkki artikkeliin

Itse olen huomannut selvän eron mp:llä ja autolla ajaessani tässä liikennevalo asiassa. Autolla helpommin ajaa keltaisilla läpi, kun on taas "kova" homma saada pysähtynyt auto liikkeelle. Mp:llä on taas ihan mukavakin pysähtyä valoihin, kun saa taas kiihdyttää valoista  
biggrin.gif

Ollaan erittäin tarkkana liikenteessä taas, kun lapset lähtee ensiviikolla kouluun.

Näinhän tuo varmaan onkin, mutta kannattaa sitten muistaa, että autot perässä saattaa pukata äkkinäisen motoristin keskelle risteystä.

Minä en kyllä usein pysähdy valoihin jos oikeasti keltaisen aikana pääsen risteysalueelle. Varsinkin kun kehillä ajelee niin ei tarvitse pitkään ajaa ennenkuin vastaavassa tilanteessa tulee auto beesissä parin metrin turvavälillä. Suomessa liikennevalot ovat muutenkin huonosti suunnitellut. Keltaiset ovat tosi pitkät ja sit semmonen 10 sekunnin jakso missä kaikilla punasta samaan aikaan.. Ei ihme että keltasilla mennään läpi.

Minä en kyllä usein pysähdy valoihin jos oikeasti keltaisen aikana pääsen risteysalueelle. Varsinkin kun kehillä ajelee niin ei tarvitse pitkään ajaa ennenkuin vastaavassa tilanteessa tulee auto beesissä parin metrin turvavälillä. Suomessa liikennevalot ovat muutenkin huonosti suunnitellut. Keltaiset ovat tosi pitkät ja sit semmonen 10 sekunnin jakso missä kaikilla punasta samaan aikaan.. Ei ihme että keltasilla mennään läpi.
Ihan hyvä vaan, että kaikille palaa sen 10 sekkaa punaset, juurikin siitä syystä kun näitä keltaisia, osittain punaisia päin ajavia puupäitä löytyy... Vuosi ollaan oltu täällä vapaalan konttorissa ja kaksi kertaa on tänä aikana jo käynyt mediheli tuossa vihdintien risteyksessä kun on ollut risteyskolari juurikin vanhoilla ajamisesta johtuen... Muutaman kerran olen itse ollut valoissa toisena ja ensimmäisenä liikkeelle lähteneen keulan eteen ei varmaan olisi sunnuntain hesari mahtunut kun jotkut valopäät työnsivät vanhoilla... Itse tuleekin nykyään tuossa (ja muuallakin) aika tarkkaa katsottua ennen liikkeelle lähtöä tuleeko sieltä ketään...

edit: btw kun pitää edellä ajavaan itse turvavälin kunnossa niin voi hiljentää vauhdin valoihin rauhallisesti niin ei tule se takarenkaassa kiinni ajava päälle...

Loritassa kun kävin niin siellä toimi helevetin hyvin semmonen tyyli jossa valot vaihtuivat ristiin samanaikaisesti... Kukaanei ajanut punasiin kun minä katselin...
Suomessa vaan on totuttu näihin viidentoista minuutin "tyhjiin" näissä risteyksissä...

HS tutki punaisia päin ajamista nyt kohta koulujen taas alkaessa. Yksikään moottoripyöräilijä ei ajanut päin punaisia 
thumbs-up.gif

Linkki artikkeliin

Itse olen huomannut selvän eron mp:llä ja autolla ajaessani tässä liikennevalo asiassa. Autolla helpommin ajaa keltaisilla läpi, kun on taas "kova" homma saada pysähtynyt auto liikkeelle. Mp:llä on taas ihan mukavakin pysähtyä valoihin, kun saa taas kiihdyttää valoista  
biggrin.gif

Ollaan erittäin tarkkana liikenteessä taas, kun lapset lähtee ensiviikolla kouluun.
Toi pätee myös mun ajatuksissa,mopolla on kiva lähtee kun kukaan ei yritä siinä rinnalla revittää bemuansa
tounge.gif
toista se on autolla,aina on joku vääntämässä ja kiilailemassa
smile_org.gif

Niin alat hidastamaan kun valot ovat vielä vihreät jos ne vaikka vaihtuis punaisiksi? Riiiight. Ja jos tota sunnuntaihesaritapausta katellaan niin ei näillä liikennevaloilla kyllä tehnyt muuta kuin ajanut aivan täysin päin punaisia. Ja veikkaan että tätäkin tapahtuu juuri tämän "10s" takia (juu ei se oikeasti ole 10 sekuntia mutta pitkä aika kumminkin) Kun tietyt teiden valtiaat tietävät että valot ovat kaikille punaiset niin ehtiihän tosta vielä, onhan mulla kumminkin mersu ja se on nopea auto.

Tähän väliin vertailun vuoksi, olen ajanut autoa mexico cityssä (taitaa olla yksi maailman suurimpia kaupunkeja) ja roomassa, molemmat maita missä malttia ei varmasti ole samaa määrää kuin täällä suomessa, autoja on aivan helve***ti enemmän eikä mene sinä ensin ole hyvä kuulu mitenkään autoilijan sanastoon. Mutta kyllä ne helvetti pysähtyy valoihin. Kun sivulta tuleville tulee valot vihreäksi samalla hetkellä kuin oma kaista muuttuu punaiseksi niin sit se keltainen oikeasti tarkoittaa että nyt pysähdytään. Varmasti sielläkin tulee risteiyksissä onnettomuuksia luultavasti suhteessa myös enemmän, mutta onhan siellä paljon ruuhkaisempaakin. En ole tehnyt tutkimusta mikä olisi se oikea aika mikä olisi kaikille punaista, mutta se on minusta selvää että liian pitkä väli on vastatuuleen kusemista.

liikkeelle. Mp:llä on taas ihan mukavakin pysähtyä valoihin, kun saa taas kiihdyttää valoista  
biggrin.gif
Ei se aina niin mukavaa ole. Esimerkiksi jos tulee stadissa Lehti/Kuusisaaresta etelään Keilaniemeen ja haluaa kääntyä vasemmalle. Siinähän MP:llä odotat kunnes a) kyllästyt odottamaan valojen vaihtumista ja ajat päin punaisia pakostakin tai b) taakse tulee auto jonka ne valoanturit vihdoin huomaavatkin. Ja ei, paikallinen liikennemikälievirasto  ei esim ko. valoille ole tehnyt mitään ainakaan 4:ään vuoteen vaikka siitä on ilmoitettu, ja samanlaisia pakkopunaisia löytyy takuulla vaikka kuinka paljon muualtakin. Tämähän on ikuisuusaihe, mutta ihmetyttää kuinka vähän tienpitäjä edelleen prätkiä huomioi (tai no ei enään juuri mikään ihmetytä sen alkukesän bitumisekoilun jälkeen...)

/MarcusB

Niin alat hidastamaan kun valot ovat vielä vihreät jos ne vaikka vaihtuis punaisiksi? Riiiight.
No just tuotahan minä tarkotin...
pftroest.gif
No jos valot muuttuu keltaisiksi kun olet lähellä risteystä niin en ymmärrä miten sinä rauhallisesti niihin himmaat, kun pysähtyisit keskelle risteystä. Vihjailit minua jo puupääksi, saatan vain olla tyhmä ja vailla tarvittavaa osaamista ennustaa täysin oikein milloin valot vaihtuu. Kai se nyt on idiotinselvää että jos kaukaa näät valot vaihtuvan niin ei tarvitse tehdä äkkijarrutusta
crazy.gif

Punaisia päin ajo on kaupunki alueella erityisen vaarallista ja turhaa. Usein olen huomannut kavereiden menneen punaisia päin ja seisovan sitten seuraavissa punaisissa vierelläni. Poliisien tarvitsisi karsia kokonaan pois stop-merkkiä ja punaisia päin ajo. Kunnon sakot ni eiköhän se siitä rauhottuisi.
Ja kunnon välit on syytä jättää risteysalueelle. Ei se viiva ole sitä varten että siihen sijoitetaan eturengas, vaan viivaan kuuluisi jättää vähintään pyörän mitta. Ei mitään muuta kuin se että takana tuleva esim. henkilöauto työntää sinut risteysalueelle suoraan linja-auton alle.
Eiköhän siinä taas tullu kauhuskenaariota tarpeeksi...
tounge.gif

Kerrankin motoristeista kirjoitetaan positiivisessa mielessä. Hyvä näin!
062802jumpie_prv.gif

Olisipa ollut taas kiva jos joku wannabe-bomber olisi vetänyt punaisia päin hytti pystyssä testiryhmän edestä. Olisi mennyt otsikot uusiksi...
confused_orig.gif

Niin alat hidastamaan kun valot ovat vielä vihreät jos ne vaikka vaihtuis punaisiksi? Riiiight.
No just tuotahan minä tarkotin...  
pftroest.gif
No jos valot muuttuu keltaisiksi kun olet lähellä risteystä niin en ymmärrä miten sinä rauhallisesti niihin himmaat, kun pysähtyisit keskelle risteystä. Vihjailit minua jo puupääksi, saatan vain olla tyhmä ja vailla tarvittavaa osaamista ennustaa täysin oikein milloin valot vaihtuu. Kai se nyt on idiotinselvää että jos kaukaa näät valot vaihtuvan niin ei tarvitse tehdä äkkijarrutusta  
crazy.gif
Kaupungissa valojen vaihtumista voi "ennustaa" samaan suuntaan olevan suojatien valojen vaihtumisesta punaiselle. Nekun tuppaa yleensä vaihtumaan ensin. Jos ajat toisen puskurissa kiinni niin ei varmaan riitä huomiokykyä muuhun kun seuraamaan edellä menevän jarruvaloja ja jää tuollaiset asiat huomioimatta... Ja kaupunkinopeuksissa lyhyempikin matka riittää pyörän pysäyttämiseen melko rauhallisesti. Usein olen jopa huomannut sellaisen omituisen ilmiön, että kun jättää itse edellä menevälle tilaa niin takana olevakin jättäytyy siitä takarenkaasta vähän kauemmas.

liikkeelle. Mp:llä on taas ihan mukavakin pysähtyä valoihin, kun saa taas kiihdyttää valoista  
biggrin.gif
Ei se aina niin mukavaa ole. Esimerkiksi jos tulee stadissa Lehti/Kuusisaaresta etelään Keilaniemeen ja haluaa kääntyä vasemmalle. Siinähän MP:llä odotat kunnes a) kyllästyt odottamaan valojen vaihtumista ja ajat päin punaisia pakostakin tai b) taakse tulee auto jonka ne valoanturit vihdoin huomaavatkin. Ja ei, paikallinen liikennemikälievirasto  ei esim ko. valoille ole tehnyt mitään ainakaan 4:ään vuoteen vaikka siitä on ilmoitettu, ja samanlaisia pakkopunaisia löytyy takuulla vaikka kuinka paljon muualtakin. Tämähän on ikuisuusaihe, mutta ihmetyttää kuinka vähän tienpitäjä edelleen prätkiä huomioi (tai no ei enään juuri mikään ihmetytä sen alkukesän bitumisekoilun jälkeen...)

/MarcusB
Tämä on kyllä harvinaisen totta osassa risteyksistä. Itse ole pariin näistä törmännyt ja myönnän ajaneeni päin punaista, kun ne valot ei todellakaan ole ollut vaihtumassa.

Teillä siellä etelässä on eri ongelmat. Meillä taas liikennevalojen tarkoituksena on kerätä ihmisiä yhteen ja saada turistien viipymä tilastoissa pidemmäksi.

Punaisia päin en aja tarkoituksella keltaisten jälkeen, mutta en jaksa aina odottaa uusia vihreitä, kun koko raitilla ei näy aikuisten oikeesti ketään.
Sama kävellessä. Turha täällä on painella nappeja ja odottaa, että saa jonkun auton pysähtymään, kun tyhjää tietä (punaisilla kävelyvaloilla) on ollut jo puoli minuuttia!!!
Järjen käyttö sallittu. En suosittele em. temppuja muille, jotten yllyttäisi rikokseen.

Mutta suurkaupungeissa pitää toimia toisin...

Aivan samaa mieltä järjen käyttö sallittua. Ei kaikkia sääntöjä tarvi noudattaa sokeasti kun soveltaa hillitysti...
wink.gif

Punaisia päin ajo on kaupunki alueella erityisen vaarallista ja turhaa. Usein olen huomannut kavereiden menneen punaisia päin ja seisovan sitten seuraavissa punaisissa vierelläni. Poliisien tarvitsisi karsia kokonaan pois stop-merkkiä ja punaisia päin ajo. Kunnon sakot ni eiköhän se siitä rauhottuisi.
Ja kunnon välit on syytä jättää risteysalueelle. Ei se viiva ole sitä varten että siihen sijoitetaan eturengas, vaan viivaan kuuluisi jättää vähintään pyörän mitta. Ei mitään muuta kuin se että takana tuleva esim. henkilöauto työntää sinut risteysalueelle suoraan linja-auton alle.
Eiköhän siinä taas tullu kauhuskenaariota tarpeeksi...
tounge.gif
Voi herranen aika. Kaupungissa kyllä, ehkä, mutta jos ajat sunnuntai-ajelua aamuvarhaisella jossakin maaseudulla, tulet risteykseen, jossa stop-merkki ja näkyvyyttä tarpeeksi, en todellakaan ala pysähtymään. Sehän on lähes ympäristörikos. Pysäyttää pyörä ja lähteä uudelleen kiihdyttämään. Maalaisjärkeä käyttöön. Kaupungeissa taasen voitaisiin jalankulkijoilta poistaa "jos valo on punainen, paina nappia" -napit. Siksi koska pahimmillaan monta kymmentä ajoneuvoa odottaa ruuhkassa muutaman jalankulkijan ylitystä. Etenkin, kun suurin osa tekee niin, että painaa nappia mutta sitten kuitenkin kävelee punaisilla yli. Okei, pahimmissa paikoissa ja ruuhka-aikana 15-18 napit voisivat toimia, muutoin ei.

Vihjailit minua jo puupääksi, saatan vain olla tyhmä ja vailla tarvittavaa osaamista ennustaa täysin oikein milloin valot vaihtuu. Kai se nyt on idiotinselvää että jos kaukaa näät valot vaihtuvan niin ei tarvitse tehdä äkkijarrutusta
crazy.gif
Ei nyt nimitellä ketään, mutta ehkäpä pointti onkin siinä, että vaikka valojen vaihtumista ei aivan tarkkaan voi (oudossa risteyksessä) ennakoidakaan niin...

...edessä olevan valoristeyksen ja käytettävissä olevan oman pelitilan kyllä voi.

Tosin se jossain kehäteillä merkitsee systemaattisesti ruuhkan nopeutta hieman hitaammin ajamista
mad.gif

Back