• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Professori sanoo: Kortti pois kaahareilta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä ne ottavat pois, jos ajan vuokratulla vehkeellä, kun vuokraaja on ollut vuokratessaan ihan selvinpäin ja niiden aikomuksista ajella ylinopeuksia ei ole mitään tietoa etukäteen.

Muistaakseni nämä poisottamiset ovat laillisuus- ja oikeudellisuusistunnoissa kariutuneet jo tuhannesti aiemmin siihen, että joltain rikkalta otetaan joku pikkuinen tonnin romu pois ja sitten joltain taviksemmalta viedään sen hieno velaksi ostettu (pankin) yyber-mersu (Saksan lada). Rangaistus ei ikäänkuin ole ihan tasapuolista.

Sen sijaan jos oikeasti rangaista pitää, niin kiikutetaan kaikki "rikolliset" Kainuun korpiin raivaamaan uutta Malmin lentokenttää vaikka. Minimiaika olisi kaksi kuukautta per lurjus. Kenenkään raha ei kelpaisi ollenkaan. Siinä sitten saisivat työpaikoillaan porukat selitellä, että miksi ovat ainakin pari kuukautta pitämässä "ommoo lommoo". Samalla viissiin herrat ja narrit. Ne jotka narahtaa viinapäissään ajamisesta pitäisi panna sinne Kainuun korpiin minimissään puoleksi vuotta raittiuteen totuttelemaan.

Raiskaajat kuohittaisiin ilman enempiä kyselyjä - heti tavattaessa.

Se, että rahalla voi jostain tekosistaan selvitä, on ilmiselvä vääryys.

Usea heppu on narahtanut tänäkin vuonna kännissä ajamisesta ainakin 25-30 kertaa ja muutama sankari enemmänkin. Melkoinen jojo-ilmiö. Ne eivät ole omistaneet omaa autoa varmaan ikinä ja korttikin on mennyt jo ajat sitten, jos sellaista on koskaan ollutkaan, joten kortin poistaminen ei ole minkäänlainen rangaistus. Se, että takavarikoidaan naapurin luvatta käyttöönotettu ajopeli, on ilmi selvä vääryys. Mitä pahaa se naapuri oli mukamas tenyt?

Joten paljon mieluummin korpiin vaan lentokenttiä tekemään.

Kyä jämpti o näin.  
tounge.gif

"Hän vertaa rikosta siihen kun joku ampuu toista haulikolla."

Noniinpä niin eli siis tyhjällä tiellä +200 km/h ajaminen ja näin liikenneturvallisuutta törkeästi vaarantamalla on siis verrattavissa siihen, että ammut toista haulikolla. No ei ihmekään, että täällä rangaistaan tuosta ylinopeudesta niin kovalla kädellä.
Eikös ne ota haulikon pois jo siitä, jos ammuskelee tyhjällä pihalla keskellä kylää ilmaan? Varsinkin, jos yrittää juosta haulikon kanssa pakoon...

Sehän on verrattavissa vetomiehen omasta mielestä aiheuttamaansa ainoastaan kuvitteelliseen vaaraan?
Kerroppa mulle että mitä muuta kun kuvitteellista vaaraa voi olla olemassa jos ajat vaikkapa nurmijärven suoralla kello 3.33 aamuyöstä 200km/h, eikä näkyvissä ole yhdenkään ajoneuvon (poislukien omasi) valoja, tai muitakaan....

Edellä mainitusta saa todennäköisesti kuitenkin jo vankeustuomion, onko linjassa raiskauksista tai pahoinpitelyistä jaettujen tuomioiden kanssa??

Ja alkuperäiseen aiheeseen lisätäkseni, niin rohvessori vaan rohkaisee siihen mitä esim itse olen aina pyrkinyt noudatamaan, lainaus tll:stä:
Liikennesäännöt
6 § (19.1.2001/23)
Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle
Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku.

Ja esteetön kulkuhan järjestyy helpoiten... no jätetään kukkahatuille varaa arpoa viimeinen kohta.

Ensimmäisenä nyt ainakin tekis mieli selvittää mikä on arvon professorin milestä kaahamista. Onko se 110km/h satasen alueella vai 200km/h 40km/h alueella? Jälkimmäisessä tapauksessa ajoneuvon väliaikainen takavarikko voisi olla jopa kohdallaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa taas on kyse enemmän vaan sujuvasta liikenteestä.
Oiskohan tämä proffa ollu nyt niissä mietteissä mitä Joensuun pilluralli aiheuttaa. Yli satasen nopeuksia mittailleet aivan keskustassa kapakoiden edessä ja kävelykadun poikki ajettuna.
Jep, kuten aiemmin jo Päivänsäde korjasi proffa tarkoitti törkeitä liikenteen vaarantamisia. Lopuksihan proffa esitti että lievistä ylinopeuksista rankaisemisista voitaisiin luopua kokonaan. Jostain syystä toimittaja oli jutussaan enempi vaan painottanut tuota kaahareitten takavarikko asiaa. Tarkemmin Karjalaisen juttua luettua tuli mieleen että näinköhän proffa itse edes käytti sanaa "kaahari" vai onko se pelkästään toimittajan lisäystä
nixweiss.gif

...
Joten paljon mieluummin korpiin vaan lentokenttiä tekemään.

Kyä jämpti o näin.  
tounge.gif
Tätä työleiri rangaistusta olen kaivannut myös esim. ilkivalta tapauksiin. Töhrijä vaan "ketjulla talon nurkkaan kiinni" ja kun jäljet on pesty puhtaaksi tai tarvittaessa talo maalattu uudellen olisi rikos sovitettu. Tai autojen/ moottoripyörien potkija sinne korpeen lentokenttiä tekemään.

Mitä ihmettä muka ajo-oikeuden menettänyt henkilö tekee ajoneuvollaankaan tuona kortin "kuivaamisen" aikana?
cool.gif
Ajaa.
Jos ajaa itse, tarvinnee sen tapahtua suljetulla alueella, esim. moottoriradalla. Siellähän ei korttia kysellä - sen paremmin kuin ajoneuvon kilpiäkään. Tässäkin mielessä siis ajoneuvon väliaikainen takavarikko olisi hyvä tehdä vain poistamalla ajoneuvosta kilvet ja suorittamalla sille viranomaisten toimesta "väliaikainen rekisteristä poisto" = kansantajuisesti laittaa se ns. seisomaan. Kortin kuivuttua saa kilvetkin takaisin ja taas lähtee vakuutukset & verot pyörimään - ihan kuin olisit itsekin autosi laittanut seisomaan ja ottanut uudelleen käyttöön
cool.gif

Mitä ihmettä muka ajo-oikeuden menettänyt henkilö tekee ajoneuvollaankaan tuona kortin "kuivaamisen" aikana?
cool.gif

Ajaa.
Mikä taas on selkeästi yksi hyvä syy ottaa tosiaan se ajoneuvo talteen siltä jästipäältä.
Ja vaikuttaakohan tuo nyt mitään mihinkään, eiköhän suurimmalla osalla porukasta ole noita ajoneuvoja useampia, tai vähintäänkin kaksi...

Olipa pakko lueskella aihe kutakuinkin läpi.
"Kannatan itsearvoista säädösten noudattamista" tjsp..
Hahaha. Onko tällaisia ihmisiä oikeasti olemassa.
biggrin.gif
ei muuta kuin lisää  
033102beer_1_prv.gif
ja paskanjauhantaa

Professorin haulikkovertaus oli todella vertaansa vailla. Tämä tyyppi vielä kutsuu itseään lainoppineeksi..
ghostface.gif

Oiskohan tämä proffa ollu nyt niissä mietteissä mitä Joensuun pilluralli aiheuttaa. Yli satasen nopeuksia mittailleet aivan keskustassa kapakoiden edessä ja kävelykadun poikki ajettuna.
Ja samaan aikaan poliisi mittailee nopeuksia jossain "lentokoneen varalaskupaikalla". Olisikohan valvonnan kohdistamisessa kuitenkin jotain vikaa? Voisiko jotain tehdä toisin?

Muistaako kukaan kun leena luhtanen kertoi suu vaahdossa kuinka ajokieltojen kiristys v. 2005 maaliskuussa puolittaa liikennekuolemat. Kuinkas kävikään?

Lisksi ihmettelen suuresti sitä, että mikä tahansa älyttömyys ei johda oikeastaan mihinkään muuhun kuin rutinaan jollain nettifoorumilla. Kun sairaanhoitajia yritetään listata julkisesti netissä, saavat pikku hoiturit mobilisoitua massat liikkeelle ja yrittävät puolustaa itseään: hoitajat.net

Nämä tuntuvat olevan sellaisia asioita, että kaikilla on oma käsitys siitä, mikä on kaahari ja keneltä ajoneuvo pitäisi takavarikoida. Itse en missääntapauksessa hyväksy keskustaajamassa 100km/h ajelua. Sensijaan ylinopeus jossain tyhjällä moottori-/kantatiellä ei haittaa ketään.

Ja samaan aikaan poliisi mittailee nopeuksia jossain "lentokoneen varalaskupaikalla". Olisikohan valvonnan kohdistamisessa kuitenkin jotain vikaa? Voisiko jotain tehdä toisin?
Ainakaan en ole huomannut täällä mitään korpisuorien tutkauksia. Kyllä noissa tutkissa mitä olen huomannut on ihan oikeat paikat ollut. Se että sattuu vetämään korpipätkällä poliisiautoa vastaan "naru tiukalla" on puhtaasti huonoa tuuria.
Niin isot "piirit" tällä yhdellä partiolla on.

Aamulla oli työmatkaliikennnettä tutkattu ns. puntarikoskentiellä, joka on yleinen vetopätkä. Tutka oli laitettu kuulema hevostallin kohtaan jossa on 50 rajoitus. Ihan aiheellinen rajoitus.

En tiedä miten helvetissä täällä on nyt porukka aivopesty noin vahvasti. Tosiaan kun ei se juuri mitään ongelmia aiheuta, verrattuna oikeisiin ongelmiin.
Samaa minäkin olen monesti miettinyt. Eikä ainoastaan täällä vaan miltei jokapaikassa. Olen käynyt useita värikkäitä keskusteluja mm.työkavereiden kanssa tästä ylinopeus aiheesta ja välillä tuntuu että haulikolla kaveria ampuminen voisi olla se pienempi paha. Omaan ymmärrykseen ei mahdu miten noista kahdesta, ylinopeus ja ampuminen, voidaan puhua edes samassa asiayhteydessä.
Eräs kaveri sai autolla kaahamisesta kymmeniä tunteja haravahommia tuossa pari vuotta sitten. Ja oli sitten niitä tuntejaan suorittamassa ja kysyi toiselta haravaan tarttuneelta mistä on tuomionsa saanut? Kaveri katsoi takaisin ja sanoi että aseellisesta ryöstöstä josta oli tullut 20 h vähemmän haravoitavaa. Joten nykyään kannattaa siis jo miellummin ryöstää apteekkeja kun ottaa pieni kiihdytys taajamassa!!!! Näin meillä etelässä!
bowdown.gif

Kun nuo liikennerangaistukset ovat NOIN ylivertaisen pielessä, niin
miksi ette lähetä valituksia suoraan lakia säätäville poliitikoille ja
vaadi ihan oikeaa muutosta? Voisin uskoa, että jos asiat ovat
riittävän paljon väärin ja tapahtuu aivan selvää vääryyttä, niin
eduskunnan oikeusasiamiehen velvollisuus on ehdottomasti
puuttua niihin.
nixweiss.gif

Hohoo! Ja heti avauksessa ammuskellaan umpimähkään.

Eipä silti, voisi olla hyvä ideakin, kunhan kaahauksen tunnusmerkistö määritellään siten, että suurimman riskin muille ihmisille aiheuttavat asiat ovat eniten kaahausta ja vähemmän muita vaarantavat ovat vähemmän kaahausta.

Eli samaa mieltä olen tästä periaatteesta. Päin punaista ajaen tai muuten selkeän väistämisvelvollisuutensa laiminlyöden onnettomuuden aiheuttavat kaaharit joutavat minunkin puolestani kävellä.

Kun nuo liikennerangaistukset ovat NOIN ylivertaisen pielessä, niin
miksi ette lähetä valituksia suoraan lakia säätäville poliitikoille ja
vaadi ihan oikeaa muutosta? Voisin uskoa, että jos asiat ovat
riittävän paljon väärin ja tapahtuu aivan selvää vääryyttä, niin
eduskunnan oikeusasiamiehen velvollisuus on ehdottomasti
puuttua niihin.
nixweiss.gif
Näin olen tehnytkin muutaman kerran, ja kehoitan muitakin samoin ajattelevia tekemään samoin. Ehkä siellä herätään, jos alkaa jatkuvasti tulemaan paljon samansuuntaista palautetta.

Toisesta topikista:

sanoi:
Tässä muuten vastaus oikeusministeriöstä, jonka olen saanut jo 2006:

sanoi:
Viite
Kirjeenne 27.7.2006

Asia
RANGAISTUKSET LIIKENNERIKOKSISTA

Kirjeessänne tuotte esiin huolenne esimerkiksi ylinopeuksista seuraavien rangaistusten ankaruudesta. Toteatte, että kovien rangaistusten vuoksi asenteet liikennevalvontaan ja poliisiin ovat tiukentuneet.

Ministeri on tutustunut kannanottoonne ja antanut näkemyksenne kriminaalipoliittiselle osastolle tiedoksi. Kriminaalipolitiikan suunnittelussa ja säädösvalmistelussa tarvitaan eri tahojen näkemyksiä erityisesti tällaisista yhteiskuntaan laajasti vaikuttavista asioista.

Osastopäällikön sijainen, hallitusneuvos xxxxx
Hallitussihteeri xxxxx

Laitelkaa sinne vaan mailia, jossa perustelette mikä rangaistuksissa mättää ja miten se mielestänne vaikuttaa ihmisten asenteisiin, esimerkiksi karkuunajamisen osalta (se on aika hyvin nyt otsikoissa), sekä poliisin arvostuksen ja yleisen oikeustajun osalta.

Itse olen laittanut (ja laitan taas uudestaan) mailia oikeus- ja liikenneministeriöön. Mailiosoite oikeusministeriöön: oikeusministerio@om.fi <- tuonne vaan mailia.

Kyllä ne sen ainakin lukevat, ja ainakin osan laittavat ministerille eteenpäin. Se on niiden homma.

Back